* Zaloguj się   * Zarejestruj się * FAQ    * Szukaj

Dzisiaj jest pt paź 31, 2014 05:37

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: śr lip 19, 2006 20:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 22, 2005 11:39
Posty: 1090
Lokalizacja: Warszawa
Poniższy opis uzupełnia informacje umieszczone w "Najczęściej zadawanych pytaniach" dotyczących kategorii C i C+E
Szkolenie i egzamin:

Szkolenie podstawowe na kategorię C lub C+E, może rozpocząć osoba, która posiada:
1) wiek 18 lat;
2) orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem (obecnie koszt to 100z?);
3) zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B albo prawo jazdy kategorii B – jeżeli zakres szkolenia obejmuje prawo jazdy kategorii C;
4) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia i uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii C albo prawo jazdy kategorii C – jeżeli zakres szkolenia obejmuje prawo jazdy kategorii C+E.
- Prawo jazdy otrzymuje osoba, która ponadto zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy.

Jak wygląda plac:

Obrazek

Czy można bezpośrednio zdawać na ketegorię C+E nie mając wcześniej C?
Nie można, najpierw należy mieć kategorię B, potem C i wtedy można zdawać na kategorię C+E.

Lokalizacja zbiorników płynów, światła i klakson:

Wciąż najpopularniejszymi samochodami egzaminacyjnymi są samochody Star. Poniżej umieściłem ich krótką charakterystykę dotyczącą płynów i świateł jakie należy pokazać podczas egzaminu praktycznego.

Star 200:
Między kabiną kierowcy a skrzynią ładunkową od strony kierowcy, pierwszy (z regułu czarny, owalny zbiornik z nakretka w ksztalcie litery "V") to zbiornik na płyn do wspomagania kierownicy, dalej znajdują się jeszcze trzy najczęściej białe zbiorniki, pierwsze dwa to zbiorniki na płyn hamulcowy, ostatni to zbiornik na płyn do sprzęgła.
Poziom oleju sprawdza się po podniesieniu skrzyni oddzielającej miejsce kierowcy od miejsca pasażera wewnątrz kabiny, tam też wlewa sie olej silnikowy.
Płyn do spryskiwaczy w moim przypadku uzupełniało się wewnątrz kabiny poniżej kierownicy.
Płyn do chłodnicy wlewa się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika.
Światła pozycyjne i mijania włącza sie dwustopniowym przyciskiem znajdującym się z prawej strony kierownicy w pobliżu stacyjki, pierwsze położenie to światła pozycyjne, drugie światła mijania. Światła drogowe włącza się podobnie jak w samochodach osobowych czyli przełącznikiem znajdującym się tuż przy przełączniku kierunkowskazów. Światła przeciwmgielne, o ile występują, włącza się przyciskami na kokpicie przy kierownicy, przednie z reguły z lewej strony kierownicy, tylne z prawej. Klakson włączamy podnosząc do góry przełącznik od kierunkowskazów. Należy pamiętać wcześniej, aby włączyć układ elektryczny (dolnym przyciskiem z dwóch okrągłych znajdujących się z lewej strony kierownicy) i ustawić kluczyk w pozycji zapłon.

Star 1142
Zbiorniki na płyn hamulcowy znajdują się pod skrzynią ładunkową i są widoczne z zewnętrznej lewej strony (dwa białe zbiorniki w okolicy owalnych cylindrycznych zbiorników powietrza). Zbiornik na płyn do układu wspomagania kierownicy (z reguły czarny, owalny zbiornik z nakretka w ksztalcie litery "V") znajduje się tuż za kabiną kierowcy, przed skrzynią ładunkową. W tym samym miejscu umieszczony jest też zbiornik na płyn do chłodnicy.
Poziom oleju sprawdza się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika umieszczoną tam pionowo miarką. Olej silnikowy wlewa się po podniesieniu kabiny kierowcy (gałka odblokowująca znajduje się wewnątrz kabiny, na środku w tylnej części przy samej ścianie kabiny, powoduje to zapalenie się kontrolki na kokpicie w kabinie, po czym z zewnątrz przechylamy kabinę do przodu i zamykamy zatrzask, aby sama nie spadła).
Płyn do spryskiwaczy uzupełnia się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika, znajdując plastikowy zbiornik z cienkim przewodem. Płyn do chłodnicy wlewa się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika.
Światła pozycyjne i mijania włącza sie dwustopniowym przyciskiem znajdującym się z prawej strony kierownicy w pobliżu stacyjki, pierwsze położenie to światła pozycyjne, drugie światła mijania. Światła drogowe włącza się podobnie jak w samochodach osobowych czyli przełącznikiem znajdującym się tuż przy przełaczniku kierunkowskazów. Światła przeciwmgielne, o ile występują, włącza się przyciskami na kokpicie przy kierownicy, przednie z reguły z lewej strony kierownicy, tylne z prawej. Klakson włączamy podnosząc do góry przełącznik od kierunkowskazów. Należy pamiętać wcześniej, aby włączyć układ elektryczny (dolnym przyciskiem z dwóch okrągłych znajdujących się z lewej strony kierownicy) i ustawić kluczyk w pozycji zapłon.

Przełożenia w skrzyni biegów w najczęsciej spotykanych samochodach egzaminacyjnych:

Nie zawsze szkolimy się na takim samochodzie jakim jeździmy na egzaminie, zamiesciłem więc schemat przełożeń w skrzyniach biegów w najczęściej spotykanych samochodach Star, nie zawsze możemy bowiem znaleźć odpowiednią tabliczkę z przełożeniami skrzyni w danym pojeździe. Często można też spotkać sytuację, że szkolimy się na innym samochodzie niż zdajemy egzamin lub że plac i miasto zdajemy na innych samochodach (tak było w moim przypadku).

Obrazek

Co jeśli trafimy na nowoczesny ciągnik siodłowy z powiedzmy 16-biegową skrzynią? Przydatne mogą się okazać informacje umieszczone tu: http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=4585

Sprzęganie i rozprzęganie naczepy w skrócie (kategoria C+E):

Rozprzęganie:
1)Ustawiamy samochód prosto, aby nie był nigdzie "złamany"
2)Wysiadamy z kabiny i odpinamy kable i przewody
3)Krecimy korbą, aby opuścić łapy
4)Odpinamy naczepę (dobrze też spuscić powietrze w poduszkach u naczepy ale niekoniecznie)
5)Odjezdzamy kawałeczek i opuszczmy ciagnik na poduszkach, tak aby nie ściągnąć smaru z siodła
6)Odjeżdzamy powoli

Sprzęganie:
1)Podjeżdzamy prosto pod naczepę
2)Opuszczamy poduszki i podjeżdzamy prawie pod sam sworzeń, następnie podnosimy i jedziemy aż do zatrzaśnięcia się siodła
3)Szarpiemy lekko w przód i tył, aby sprawdzić spięcie się zestawu
4)Wysiadamy i skrecamy łapy oraz zabezpieczamy siodło
5)Zapinamy przewody
6)Sprawdzamy czy wszystko gra

Kolejność podłączania przewodów: Najpierw przewody powietrzne, potem elektryczne.
Kolejność odłączania przewodów: Najpierw przewody elektryczne, potem powietrzne.

W przypadku przyczepy nie wolno wchodzić między pojazd i przyczepę przy włączonym silniku.

_________________
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013


Ostatnio zmieniony pt gru 01, 2006 15:01 przez Tomek_, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: śr lip 19, 2006 22:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 18, 2005 22:16
Posty: 748
Lokalizacja: SŁUPSK
Tomek skąd wiozłeś to, że nie można wchodzić między samochód a przyczepę przy włączonym silniku, nie jest to zalecane ale czasami konieczne. Może dało by się zamieścić prezentację w pwerpoint do ściągnięcia? Mam zrobione dla stara 1142 i mana 12-163 oraz spinanie przyczepy. Ale jak to zrobić? Nie wiem. Mam również ściągę z której korzystają zdający podczas egzaminu z hasłowo zapisanymi czynnościami dla mana.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: czw lip 20, 2006 09:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 22, 2005 11:39
Posty: 1090
Lokalizacja: Warszawa
jjaacc pisze:
Tomek skąd wiozłeś to, że nie można wchodzić między samochód a przyczepę przy włączonym silniku, nie jest to zalecane ale czasami konieczne. Może dało by się zamieścić prezentację w pwerpoint do ściągnięcia? Mam zrobione dla stara 1142 i mana 12-163 oraz spinanie przyczepy. Ale jak to zrobić? Nie wiem. Mam również ściągę z której korzystają zdający podczas egzaminu z hasłowo zapisanymi czynnościami dla mana.


Odnosnie tego wchodzenia miedzy samochod i przyczepe to wzialem to stad, ze gdy robilem kurs na C, to przygladalem sie troche tym co robili C+E i instruktor mowil im wyraznie, ze nie wolno wchodzic pomiedzy gdy silnik jest wlaczony, dlatego musieli wylaczac i podpinac.

Odnosnie prezentacji to moge ja wrzucic do siebie na serwer i wtedy damy tu link, byloby super zeby takie cos mozna bylo pobrac. Jak mozesz to wyslij mi ja mailem (adres wysle Ci prywatna wiadomoscia). Ta sciaga do mana to tez dobra sprawa, nie wiem w jakim jest formacie, ale tez moznaby ja wrzucic.

Pozdrawiam.

_________________
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: czw lip 20, 2006 14:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 22, 2006 20:33
Posty: 10
Lokalizacja: Lublin
Ja dodam od siebie sciage, ktora moze byc pomocna dla zdajacych na samochodzie marki Star/Man 12-155 Silent.
Czynnosci kontrolno - obslugowe
A) Sprawdzenie poziomu plynow (sprawdzenie sklada sie z siedmiu punktow)
1. poziom plynu do spryskiwaczy (zbiorniczek znajduje sie po stronie kierowcy na stopniu wejsciowym)
2. poziom plynu do ukladu chlodzenia (zbiornik glowny i zbiorniczek wyrownawczy znajduja sie za kabina kierowcy po lewej stronie, prawidlowy poziom plynu mozna poznac po tym, ze jest on w zbiorniczku wyrownawczym pod samym korkiem)
3. poziom oleju (bagnet znajduje sie po lewej stronie za kabina kierowcy, w tym modelu oleju mozna dolac dopiero po podniesieniu kabiny)
4. poziom plunu hamulcowego (pierwszy zbiorniczek po lewej stronie pod skrzynia ladunkowa zaraz za zbiornikami powietrza)
5. poziom plunu hamulcowego (drugi zbiorniczek znajduje sie zaraz za pierwszym)
6. poziom plunu hamulcowego (trzeci zbirniczek znajduje sie zazbiornikiem paliwa po prawej stronie) na tych zbiorniczkach sa zaznaczone poziomy minimalne i max
7. poziom plynu do wspomagania sprzegla (zbiorniczek wyrownawczy znajduje sie w kabinie, po stronie pasazera w schowku)
B) sprawdzenie swiatel zewnetrznych pojazdu
1. wchodzimy do kabiny przekrecamy kluczyk, zaciagamy reczny (wtedy zapala sie hamowania STOP), wlaczamy wsteczny bieg (wtedy zapala sie nam swiatala cofania), wlaczamy swiatla pozycyjne(zielony przelacznik po lewej stronie deski rozdzielczej)
2. wychodzimy z kabiny i wskazujemy egzaminatorowi kolejno:
- prawa pozycje, lewa pozycje
- swiatla obrysowe przednie znajdujace sie na dachu kabiny
- swiatal oswietlajace przednia tablice rejestracyjna
- po bokach pojazdu wskazujemy swiatala obrysowe
przechodzimy na tyl pojazdu i wskazujemy kolejno
- tylne swiatla pozycyjne
- swiatala hamowania STOP
- swiatala odblaskowe tylne
- swiatala obrysowe tylne
- swiatla oswietlajace tylna tablice rejestranyjna
3. wlaczamy swiatla mijania (na desce rozdzielczej sprawdzamy czy nie swieci sei kontrolka swiatel drogowych) i wskazujemy je egazminatorowi
4. wlaczamy swiatla drogowe za pomoca przelacznika kierunkowskazow poprzez podniesienie go do gory i wskazujemy je egzaminatorowi
5. wlaczamy swiatala przeciwmglowe przednie (zielony przelacznik po lewej stronie deski rozdzielczej) i tylne (zolty przelacznik) i wskazujemy je egzaminatorowi
6. wylaczamy swiatala przeciwmglowe, mijania i pozycyjne
7. sprawdzamy kierunkowskazy strone prawa i lewa
8. wlaczamy swiatala awaryjne
9. na koniec sprawdzamy dzialanie klaksonu (naciska sie przyciska na przelaczniku kierunkowskazow)
Po dokonaniu tych wszystkich czynnosci ustawiamy sobie polozenie fotela, kierownicy i lusterek i wyruszamy na plac manewrowy.

_________________
prawko
## kat.B##
##kat.C##
zdane za pierwszym razem


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt lip 25, 2006 19:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 22, 2005 11:39
Posty: 1090
Lokalizacja: Warszawa
Prezentacje Power Point dla zdających na kategorie C i C+E. Polecam wszystkim adeptom kategorii C :spoko:

:arrow: MAN 12-163, budowa, światła, płyny - 44,2 MB
:arrow: Sprzęganie i rozprzęganie przyczepy - 21,9 MB
:arrow: Star 1142, budowa, światła, płyny - 21,9 MB
:arrow: Wymagania dla kandydatów na kategorie C i C+E - 582 KB

Inne:
:arrow: Dokumenty wymagane przy przewozie rzeczy (pdf) - 142 KB

Prędkości dopuszczalne w zależnosci od dróg i pojazdów:
Obrazek
Kliknij tu, aby powiększyć



Podziękowania dla jjaacc za przesłanie prezentacji Power Point.

_________________
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013


Ostatnio zmieniony śr cze 16, 2010 21:23 przez Tomek_, łącznie zmieniany 5 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: czw wrz 21, 2006 19:47 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 24, 2003 11:14
Posty: 7760
Lokalizacja: Warszawa
ciąg dalszy informacji na kategorię C
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=7143

_________________
elizabeth.s@wp.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: sob paź 07, 2006 14:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 22, 2005 11:39
Posty: 1090
Lokalizacja: Warszawa
Dorzucam link do watku o dawnych swiadectwach kwalifikacji i kursie na przewoz rzeczy http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=6885

_________________
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: pt mar 16, 2007 19:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 18, 2005 22:16
Posty: 748
Lokalizacja: SŁUPSK
W dniu 11 kwietnia 2007 wchodzi w życie rozporządzenie:
„ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 15 marca 2006 r.
w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu
drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak
również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85”
w związku z tym niektóre z wypowiedzi umieszczone w tym temacie odnoszące się do czasu prowadzenia przerw i odpoczynków oraz wymagania instalacji tachografów mogą być nieaktualne!!!!!!
Najlepiej by było usunąć niektóre wypowiedzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: pt lut 01, 2008 17:02 
Offline

Rejestracja: czw sty 31, 2008 15:03
Posty: 3
Adex pisze:
Czy ktoś z was posiada jakieś zdjęcia ze środka kabiny auta MAN TGL 12.240 :?: Najbardziej zależy mi aby dowiedzieć się jak wygląda włącznik świateł. Bo jak są przyciski to luzik ale jak jest przekręcany to podobno jakoś dziwnie wtedy włącza się światła przeciwmgielne.


Man TGL 12.240

Prezentacja zbiorników pod maską,
sprawdzanie oświetlenia pojazdu,
wygląd kabiny od środka, ukłąd przycisków,
ustawiania lusterek oraz fotela

znajdziesz na stronce w postaci prezentacji filmu
http://pl.youtube.com/watch?v=ANMY2mlbLE4

może tylko jeszcze napisze nazewnictwo zbiorniczków, jak mnie instruktor uczył:
1) zbiornik wspomagania sprzęgła
2) korek wlewu oleju oraz wskażnik pomiaru oleju
3) zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego
4) zbiornik z płynem spryskiwaczy szyb

Sprzęganie - czas na wykonanie 10 min.
1) pojazd obok przyczepy, podjeżdżamy pod przyczepę
2) otwieramy zaczep i łączymy z hakiem przyczepy
3) gasimy silnik , zaciągamy hamulec awaryjny
4) teraz kable, najpierw przewody hamulcowe (pneumatyczne)
A) żółty + ABS
B) czerwony + ABS
C) prądowy czarny (przewód elektryczny)
5) chowamy nóżkę (podporę zaczepu przyczepy)
6) sprawdzamy światła przyczepy (przeważnie na egzaminie światła awaryjne i pozycyjne)

Rozsprzęganie - czas na wykonanie 7 min.
1) Stajemy w linii prostej, gasimy silnik, zaciągamy hamulec awaryjny
2) wyciągamy nóżkę (podporę zaczepu przyczepy)
3) teraz kable ale w odwrotnej kolejności
A) czerwony + ABS
B) żółty + ABS
C) prądowy czarny (przewód elektryczny)
4) otwieramy zaczep
5) stajemy pojazdem obok przyczepy[/u]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pn lut 04, 2008 19:22 
Offline

Rejestracja: czw wrz 07, 2006 22:01
Posty: 886
Link do opisu: http://wordjg.pl/pub/MAN.pdf

Zdjęcie auta:

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt cze 17, 2008 07:30 
Offline

Rejestracja: czw wrz 07, 2006 22:01
Posty: 886
MAm coś takiego odnośnie MANa TGL 12.240:

Obrazek

1. pozycyjne
2. obrysowe
3. kierunkowskaz
4. hamowania STOP
5. cofania
6. przeciwmgłowe
7. odblaskowe
8. oświetlenie tablicy rejestracyjnej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt cze 17, 2008 09:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 17, 2006 19:02
Posty: 7456
Lokalizacja: Kraków
bruno666 pisze:
2. obrysowe

:?: :hmm:.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt cze 17, 2008 13:55 
Offline

Rejestracja: czw wrz 07, 2006 22:01
Posty: 886
No tak uważam. Pojazd tego typu musi być wyposażony w światła obrysowe, a innych świateł obrysowych z tyłu nie ma (np. na wysięgnikach z tworzywa).

_________________
...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt cze 17, 2008 14:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 17, 2006 19:02
Posty: 7456
Lokalizacja: Kraków
No dobra, ale obrysowe umieszcza się jak najwyżej. Mnie się one zawsze kojarzyły z tymi na samej górze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: wt cze 17, 2008 14:42 
Offline

Rejestracja: czw wrz 07, 2006 22:01
Posty: 886
Zgadza się, ale to auto skrzyniowe z plandeką i nie da się umieścić ich wysoko, a wymóg pozostaje.
Przednie obrysowe oczywiście są u góry kabiny.

Obrazek

_________________
...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group