Pierwszeństwo przy zawracaniu na skrzyżowaniu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Pierwszeństwo przy zawracaniu na skrzyżowaniu

Postprzez ppytajacy » środa 31 marca 2010, 15:49

Witam !

Mam taki problem. Chcemy zawrócić pojazdem A na tym skrzyżowaniu. Moje pytanie brzmi czy ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi B ? Rozumiem, że w tym wypadku zawracamy przy prawej krawędzi ? Poniżej narysowałem skrzyżowanie. Niestety nie umiem go upublicznić na forum dlatego podaje link.

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file=1270042347.05.jpg

Mowa o tym skrzyżowaniu w Warszawie (Wysockiego/Syrokomli).

Satelita:
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Wa ... tive=false
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Postprzez Cyberix » środa 31 marca 2010, 16:34

Pytanko. Czy tam nie można zawracać "bezkolizyjnie" przy lewej krawędzi ?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez piotrekbdg » środa 31 marca 2010, 16:37

Jak patrzę na zdjęcie satelitarne to wydaje mi się, że przełączka jest na tyle szeroka, że można zawrócić przy lewej krawędzi. Rysunek mam wrażenie troszkę przekłamuje rzeczywistość, proporcje są chyba ciut inne.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez ppytajacy » środa 31 marca 2010, 17:25

Tam wszyscy zawracają przy prawej krawędzi, a ci na drodze podporządkowanej (pojazd A) przejeżdżają na wprost również przy prawej krawędzi. Więc jak teraz rozpatrywać sytuację ?

A to nie jest tak z tym zawracaniem, że jak jest sama przełączka to zawracamy oczywiście bezkolizyjnie przy lewej krawędzi, a jak jest przełączka ze skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną jak na rysunku to przy prawej ?
Ostatnio zmieniony środa 31 marca 2010, 18:34 przez ppytajacy, łącznie zmieniany 1 raz
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Postprzez piotrekbdg » środa 31 marca 2010, 17:29

To nie ma nic do rzeczy. Wszystko zależy czy przełączka jest dwukierunkowa, czy jedno. Czasami zdarza się że jest ona na tyle szeroka, że można zawrócić przy lewej stronie nie blokując pojazdów wykonujących np lewoskręt. Jeżeli w tamtym miejscu pojazdy do zawracania ustawiają się tak samo jak do skrętu w lewo to tak to należy uczynić, przełączka nie jest jednokierunkowa.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez ppytajacy » środa 31 marca 2010, 18:13

A jak poznać czy ona jest jednokierunkowa czy dwukierunkowa ? Przecież nie postawią tam znaku "Droga jednokierunkowa" ... Przyjmując to co napisałeś, że samochodu ustawiają się na niej jak do skrętu w lewo (bo z obserwacji wynika, że tak robią wszyscy) to jaka będzie odpowiedź na moje pytanie dot. pierwszeństwa przejazdu ?

Pozdrawiam !
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Postprzez piotrekbdg » środa 31 marca 2010, 18:17

No jak to jak, po znakach drogowych pionowych oraz poziomych. Na twoim rysunku zaznaczyłeś linie warunkowego zatrzymania po obu stronach przełączki a to już dobitnie o czymś świadczy.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez ppytajacy » środa 31 marca 2010, 18:21

Na przełączce nie ma żadnych znaków, a linie warunkowego zatrzymania oznaczają to że mam puścić pojazd B ? Bo nie rozumiem, dlatego zwróciłem się z pytaniem na forum :)

Możesz rozwinąć ?
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Postprzez dylek » środa 31 marca 2010, 18:42

Ja osobiście interpretuję to w taki sposób:
Droga z pierwszeństwem ma 2 jezdnie, pas rozdzielający, pobocza itp..
Ustawiając się jak biały z fotki nie stajemy ani na jezdni, ani na pasie rozdzielającym... tej drogi z pierwszeństwem...
Ustawiamy się za to z całą pewnością na jezdni drogi podporządkowanej...

Ja bym raczej takie miejsce określił jako 2 lewoskręty... I tak to rozpatrzył pod kątem pierwszeństwa....
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez piotrekbdg » środa 31 marca 2010, 18:49

Na przełączce nie ma żadnych znaków, a linie warunkowego zatrzymania oznaczają to że mam puścić pojazd B ? Bo nie rozumiem, dlatego zwróciłem się z pytaniem na forum

Możesz rozwinąć ?


Linie warunkowego zatrzymania znajdują się z obu stron przełączki a więc świadczy to o tym, że jest to odcinek dwukierunkowy i jeśli nie ma dość miejsca to skręcamy od krawędzi prawej. A kwestię pierwszeństwa wyjaśnił Ci już Dylek.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez szerszon » środa 31 marca 2010, 20:40

Da się spokojnie zawrócić przy lewym krawezniku.Auto na zdjęciu/białe/ ustawiło się niegramotnie,zmieszczą się koło siebie spokojnie 4 auta.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Postprzez Cyberix » środa 31 marca 2010, 23:43

Ja bym pojechał tak:
Obrazek
Może wygląda to dziwnie, ale wiele skrzyżowań jest oznaczonych właśnie w ten sposób, tutaj akurat brak poziomego oznakowania.
I uwaga, w takiej sytuacji wyraźnie widać zawracającego, (bo znajduje się przy lewej krawędzi), a jest to istotne ponieważ pojazd wyjeżdżający z drogi podporządkowanej (zielony, żółty) musi ustąpić pierwszeństwa zawracającemu.
Sytuacja się zmienia gdyby ten zawracający pojechał takim torem jak narysowałem do skrętu w lewo (czerwony). Wtedy pojazd wyjeżdżający z lewej strony "nie wie", że ten stojący jest zawracającym (równie dobrze może to być pojazd który przyjechał torem żółtym), dlatego też w takiej sytuacji zielony miałby pierwszeństwo.
Jeśli się pomyliłem to mnie poprawcie, bo już dzisiaj trochę zmęczony jestem...
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez ppytajacy » czwartek 01 kwietnia 2010, 00:43

Dylek, to ustąpiłbyś pierwszeństwa pojazdowi B zawracając przy lewej krawędzi ?

A ja wychodzę z założenia, że właśnie cały czas jesteśmy na drodze z pierwszeństwem. Niebezpieczeństwo rzeczywiście istnieje tak jak opisał Cyberix jeżeli ustawimy się przy prawej krawędzi, że pojazdy na drogach podporządkowanych nie wiedzą skąd przyjechaliśmy ...

Najrozsądniej rzeczywiście byłoby wykonać manewr zawracania przy lewej krawędzi, ale jak napisałem nikt tak nie robi (m. in. przez takich kierujących białym pojazdem co jest uchwycone na zdjęciu) i stąd sporne sytuacje ...
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Postprzez piotrekbdg » czwartek 01 kwietnia 2010, 09:38

Jeżeli ustawiasz się po prawej stronie to ustępować jak najbardziej powinieneś.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez ppytajacy » czwartek 01 kwietnia 2010, 10:20

piotrekbdg napisał(a):Linie warunkowego zatrzymania znajdują się z obu stron przełączki a więc świadczy to o tym, że jest to odcinek dwukierunkowy i jeśli nie ma dość miejsca to skręcamy od krawędzi prawej. A kwestię pierwszeństwa wyjaśnił Ci już Dylek.


No więc skoro te linie świadczą, że odcinek jest dwukierunkowy to niemożliwym jest jak stwierdzili wcześniej poprzednicy zawracanie przy lewej krawędzi, bo jechalibyśmy pod prąd ...

Z tym, że:

Kod: Zaznacz cały
P-14 linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów
linia ta wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu np. na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną przed przejściem dla pieszych wyposażonym w sygnalizację świetlną;


Więc nie wiem czy po tych liniach można poznać, że przełączka jest dwukierunkowa. Ale inaczej chyba nie może być skoro samochody jeżdżą tamtędy jak na załączonym obrazku ;)

Czekam jeszcze na ewentualne opinie innych użytkowników.

Pozdrawiam !
ppytajacy
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 31 marca 2010, 15:41

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 82 gości