:oops:
,,bije cołem" przed tobą , żeczywiście od Forda
Historia samochodu Warszawa sięga lat dwudziestych i jest oparta na konstrukcji Forda A. Fordy te były później wytwarzane w Związku Radzieckim, w gorkowskich zakładach samochodowych nad Wołgą, jako GAZ A, oraz ich ciężarowa odmiana GAZ AA. Nowe nadwozie zostało zaprojektowane przez Rosjan pod koniec wojny. Samochód z tym nadwoziem, który po raz pierwszy zaprezentowano w 1946 roku, nosił nazwę Pobieda M-20 (ros. zwycięstwo). Oznaczenie M-20, pochodziło od nazwiska Wiaczesława Mołotowa, ówczesnego ministra spraw zagranicznych ZSRR. Seryjną produkcję tych samochodów rozpoczęto w 1948 roku. Pojazd od początku nie miał szczęścia. Liczne niedoskonałości i wady konstrukcyjne zmuszały do wprowadzania ciągłych zmian i modyfikacji, a nawet były przyczyną przerw w produkcji. Mniej więcej w tym samym czasie, w Warszawie zostało utworzone Przedsiębiorstwo Fabryka Samochodów Osobowych. Jej zadaniem miała być produkcja samochodów wg licencji Fiat-a. O wyborze Fiata zadecydowała prawdopodobnie przedwojenna tradycja w wytwarzaniu samochodów Fiat w Polsce. Na mocy zawartej z Włochami umowy, rozpoczęto pracę przy budowie fabryki. Kontrakt z Fiatem zerwano jesienią 1949 roku, na polecenie władz ZSRR. Jednak prace przy budowie fabryki z udziałem Włochów prowadzono do końca 1950 roku. Potem kontynuowano je już pod kierunkiem Rosjan, aby w listopadzie 1951 roku oficjalnie uruchomić produkcję samochodów wg licencji radzieckiej Pobiedy. Licencja została Polakom "sprezentowana" jednak za oprzyrządowanie fabryki i przeszkolenie specjalistów strona Polska musiała zapłacić 380 milionów złotych.
http://www.armila.com.pl/historia.htm