Obowiązkowe wyposazenie pomocy drogowej

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Obowiązkowe wyposazenie pomocy drogowej

Postprzez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 10:07

Witam :) Po wielkich poszukiwaniach trafilem na tę stronę. Możę ktoś mi pomoże rozwiązać mój problem. A mianowicie: pracuje w pewnej firmie związaną z autami. Mój szef ostatnio kupił pomoc drogową, tylko że nie ma tam ani apteczki, ani gaśnicy, itp. I moje pytanie brzmi następująco. Jakie powinno być obowiązkowe wyposażenie takiego auta? czyli ile gaśnic, jakiej pojemności itp ? ewentualnie gdzie mogę uzyskać takie informacje? szukałem juz chyba wszędzie (przynajmniej tak mi się wydaje :) ) z góry bardzo dziękuje.
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

Postprzez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 10:54

Polecam ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
wrazz dalszymi uaktualnieniami (ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 26 lipca 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 30 lipca 2004 r.))

§ 38. 1. Pojazd samochodowy przeznaczony do wykonywania czynności na drodze, pojazd pomocy drogowej i ciągnik balastowy ciągnący przyczepę o szerokości przekraczającej 2,55 m powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i niepowodujący oślepiania innych uczestników ruchu oraz odpowiadający warunkom określonym w § 26 ust. 2 pkt 1, 2 i 4.

2. Pojazd pomocy drogowej powinien posiadać:
1) kabinę kierowcy lub nadwozie barwy żółtej lub oznaczone pasem wyróżniającym barwy żółtej spełniającym warunki, o których mowa w § 36;
2) nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów lub być wyposażony w:
a) hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu,
b) ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, o konstrukcji umożliwiającej umieszczenie na pojeździe holowanym,
c) dodatkowy zestaw świateł tylnych przeznaczony do umieszczania na pojeździe holowanym w przypadku tymczasowego zakrycia świateł pojazdu holującego.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 11:08

:D Bardzo Ci dziękuje. było to bardzo pomocne. Jednak dalej nie wynika nic co do gaśnicy, jej wagi, apteczki, itp. w najbliższym czasie mam jeździć tą pomocą nie chce miec nie przyjemności przy ewentualnej kontroli, że za mała gaśnica czy coś w tym rodzaju
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

Postprzez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 13:21

Nie ma w rozporzadzeniu mowy o zadnej dodatkowej gasnicy. Pojazd pomocy drogowej musi byc wiec wyposazony w zwykla gasnice, tak jak kazdy inny pojazd. To samo z apteczka. Pojazd pomocy drogowej to nie straz pozarna czy pomoc medyczna. Nie beda Cie wzywac do gaszenia plonacego pojazdu, najwyzej do odholowania wraka ;)
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 13:32

:D i już wszystko jasne. Czyli jak wsadze do niej gaśnice 4 kg i zwykłą apteczke to powinienem jeździć spokojnie :D jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc. Szukam teraz jakie musze mieć uprawnienia do kierowania takim pojazdem na użytek własny. Prawo jazdy na "C" mam, badania psychotechniczne też. I czy coś jeszcze??
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

Postprzez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 19:35

Wszystko zalezy co to za pojazd, jaka jest DMC itd. Jesli DMC jest powyzej 3.5 t sytuacja troche sie "komplikuje" gdyz dochodza tachorafy, winiety itd. Wszystko zalezy od pojazdu. Daj mi szczegoly to napisze co jeszcze potrzebujesz.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Sławek_18 » sobota 14 października 2006, 20:01

khm... kierowca pojazdu pomocy drogowej mowil, ze niepotrzebny jest tachogral, bo jest to pojazd specjalny.
******************
Prawo Jazdy na C uzyskane: 20-10-04
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo jazdy na B uzyskane: 08-02-02
Ilość egzaminów: sztuk 1
Prawo Jazdy na C-E uzyskane: 23.04.2008
Ilość egzaminów: sztuk 3
Avatar użytkownika
Sławek_18
 
Posty: 2817
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 15:51
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 20:16

Sławek_18 napisał(a):khm... kierowca pojazdu pomocy drogowej mowil, ze niepotrzebny jest tachogral, bo jest to pojazd specjalny.


Akurat w przypadku pomocy drogowej tacho nie byl najlepszym przykladem ;)
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 11:07

To jest Mercedes 814. Już ma tachograf (legalizowany był w sobotę), z tego co wiem to winieta też musi być. Chodzi mi teraz o uprawnienia do kierowania tym pojazdem. Właśnie zabieram sie za szukanie coś o tym :)
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

Postprzez Tomek_ » poniedziałek 16 października 2006, 12:03

Rafal180581 napisał(a):To jest Mercedes 814. Już ma tachograf (legalizowany był w sobotę), z tego co wiem to winieta też musi być. Chodzi mi teraz o uprawnienia do kierowania tym pojazdem. Właśnie zabieram sie za szukanie coś o tym :)


Mercedes 814
Obrazek

Wg ustawy o transporcie drogowym <-- (kliknij, aby otworzyc pdf)

Art. 3.
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
drogowej

– stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu drogowego.


4) niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego
lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego
przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez
przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności
gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez
przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami
samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są
własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione,
wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone
lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z
przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a
także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w
zakresie usług turystycznych;


Dalej polecam przeczytac Art. 33. tej ustawy mowiacy o pozwoleniu.

Moim zdaniem nalezy wiec oprocz prawa jazdy kategori C:
1. Uzyskac w BOTM-ie zaswiadczenie o prowadzeniu krajowych przewozów na potrzeby wlasne,
2. Odnosnie tachografu:

Pojazd specjalny przeznaczony do usług pomocy technicznej (drogowej) jest zwolniony z obowiązku rejestracji okresów aktywności kierowcy (czyli posiadania tachografu) zgodnie z art. 4 pkt. 10 rozporządzenia Rady (EWG) 3820/85. Jednakże w przypadku podpinania przyczepy należy pamietać, iż wykonując pojazdem specjalnym (pomocą drogową) inne przewozy niż o charakterze pomocy technicznej organ kontrony może wymagac używania tachografu i okazania wykresówek z uwagi na wykonanie standardowej procedury przewozowej. Reasumując oprócz typu używanego pojazdu należy brac pod uwagę charakter przewozu, by był zgodny z przeznaczeniem pojazdu.

3. W Polsce nalezy uiscic oplate za korzystanie z sieci dróg krajowych (jesli ma sie zamiar z nich korzystac)
4. Pojazdem moze kierowac WYLACZNIE przedsiebiorca lub PRACOWNIK (kierowca MUSI byc zatrudniony - umowa o prace),
5. Zatrudniony kierowca musi legitymowac sie "zaswiadczeniem o spelnieniu wymagan okreslonym w art. 39 e ustawy o transporcie drogowym (czyli musi zostac poddany badaniom lekarskim i psychologicznym).


Tu jeszcze informacja ze strony ministerstwa:

• Pojazdy specjalne - pomoc drogowa


Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców w sprawie wykonywania działalności gospodarczej dotyczącej holowania niesprawnych, rozbitych pojazdów - samochodem pomocy drogowej, który w dowodzie rejestracyjnym w rubryce ,,Rodzaj pojazdu i przeznaczenie” ma wpisane: samochód specjalny – pomoc drogowa – Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury uprzejmie informuje co następuje:
Pojazd specjalny został zdefiniowany w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003r Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) jako pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.
W ramach przewozów drogowych uszkodzonych pojazdów samochodem pomocy drogowej pod pojęciem holowania rozróżnia się dwa rodzaje przewozów tj:
Przewóz pojazdów rozbitych lub zepsutych pojazdami lub zespołami pojazdów przeznaczonymi do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przewóz taki podlega obowiązkowi posiadania licencji na transport drogowy, w związku z wykonywaniem przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego zgodnie z ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.).
Natomiast drugi rodzaj takiego przewozu może odbywać się także na zasadzie ciągnięcia uszkodzonego pojazdu na holu (hol sztywny lub giętki) zgodnie z warunkami opisanymi w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) i taki rodzaj przewozu jest wyłączony z obowiązku posiadania licencji i nie ma zastosowania ustawia o transporcie drogowym.
Ponadto Departament wyjaśnia, że zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z poźn. zm.) wykonywanie przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego wymaga uzyskania licencji, a niezarobkowe przewozy drogowe (przewozy na potrzeby własne) wymagają uzyskania zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenie przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jago podstawowej działalności gospodarczej.
Zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego, a także wymogi jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie licencji zostały określone w rozdziale 2 w/w ustawy.
Wnioski o przyznanie licencji lub zaświadczenia należy składać we właściwym dla siedziby przedsiębiorcy organowi administracji samorządowej (starosta).
Natomiast w przypadku wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych pojazdów uszkodzonych i rozbitych - Departament Transportu Drogowego informuje, iż takie przewozy są zwolnione z obowiązku posiadania licencji wspólnotowej. Wynika to z pkt 2 Załącznika II do Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 881/92 dot. przewozu pojazdów uszkodzonych i zepsutych, co oznacza możliwość wykonywania przez przedsiębiorcę zarobkowo międzynarodowych przewozów drogowych tego rodzaju ładunków bez licencji wspólnotowej.
Dokumentem miarodajnym przy kontroli będzie np. list przewozowy CMR, z którego będzie wynikać, że przewóz pojazdów uszkodzonych i zepsutych jest przewozem międzynarodowym.
Natomiast w czasie przejazdu po terytorium kraju wymagana będzie licencja na krajowy transport drogowy rzeczy wydana przez starostę w odniesieniu do pojazdu, którego dmc przekracza 3.5 t. Analogicznie na przewóz krajowy wymagany jest list przewozowy.


Wiecej info:
http://www.mf.gov.pl/drukuj.php?typ=&dz ... 912ed27560
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 12:19

właśnie byłem na stronie GITD i też o tym przeczytałem :) Dziwne bo nic nie ma o kursie czy przeszkoleniu obsługi pojazdu pomocy drogowej może nie jest wymagane) Z tego co Tomku napisałeś wynika że pracownik - stażysta nie może kierować tym pojazem ponieważ nie ma umowy o pracę, tylko umowę podpisaną z Urzędem Pracy ( a szef chciał żeby taki pracownik u nas jeździł). Szukam dalej :). Szefowi musze przedstawić wszystko na piśmie czyli jaka to ustawa, itp... :roll: [/list]
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

Postprzez Tomek_ » poniedziałek 16 października 2006, 12:22

Jesli masz jakies specjalistyczne pytania zadaj je na forum Transportu Drogowego. Tu maja formularz do pytan http://www.netpolska.com/nnp/?pra
jesli dostaniesz odpowiedz napisz ja rowniez tutaj.

Jeszcze jedna uwaga, odnosnie tekstu autosrstwa ministerstwa. Mam powody podejrzewac, ze nastepujacy fragment (podkreslony) nie jest juz aktualny:

Przewóz pojazdów rozbitych lub zepsutych pojazdami lub zespołami pojazdów przeznaczonymi do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przewóz taki podlega obowiązkowi posiadania licencji na transport drogowy, w związku z wykonywaniem przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego zgodnie z ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.).
Natomiast drugi rodzaj takiego przewozu może odbywać się także na zasadzie ciągnięcia uszkodzonego pojazdu na holu (hol sztywny lub giętki) zgodnie z warunkami opisanymi w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) i taki rodzaj przewozu jest wyłączony z obowiązku posiadania licencji i nie ma zastosowania ustawia o transporcie drogowym.


uzasadniam to tym, ze pkt 4 w ust. 2w art. 3 wszedl w życie z dn. 21.10.2005r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497) i mowi on o tym, ze

2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
drogowej>
– stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu
drogowego
.


dlatego tez licencja moim zdaniem nie jest juz potrzebna i dobrze, gdyz uzyskanie jej sporo kosztuje, nie tylko finansowo. Wyglada na to, ze tekst ze strony ministerstwa jest troche nieaktualny.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 15:40

Ok. Pomęcze Ich troche pytaniami. Jak się coś dowiem to się pochwale swoimi wiadomościami :)
Rafal180581
 
Posty: 6
Dołączył(a): sobota 14 października 2006, 09:33

sygnał świetlny pomocy drogowej

Postprzez Marcela » poniedziałek 20 listopada 2006, 19:45

Proszę o pomoc w sprawie montażu sygnału świetlnego na samochodzie pomocy drogowej. Chce kupic samochód typu Citroen Berlingo i swiadczyc uslugi pomocy w zakresie dojazdu do klienta ktoremu wystarczy pomóc na miejscu lub przycholowac do warsztatu na sztywnym holu itp. W związku z tym chcę zamontowac na stałe na dachu tego samochodu sygnał świetlny na całą szerokość samochodu tak jak policja czy taxi i tak jak na zdjęciu od Tomka, w kolorze pomarańczowym oczywiscie.Moje pytanie brzmi: czy potrzebuje uzykac pozwolenie na zamontowanie takiej sygnalizacji, jesli tak to gdzie mam sie udac po takie pozwolenie, czy moze wystarczy kupic taki sprzet z homologacja i rozpocząc działalność.
Czekam na pomoc.
Marcela
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 19:26

Postprzez Tomek_ » środa 22 listopada 2006, 17:14

Nie sadze, ze musisz miec pozwolenie na zamontowanie zoltego swiatla na samochodzie, ktory jest zarejestrowany jako pojazd pomocy technicznej. Jesli nie jest to nie mozesz uzywac zoltego swiatla poza celami, ktore wymienione sa w prawie o ruchu drogowym. Jezeli masz zamiar jedynie holowac pojazdy osobowka to takie swiatlo nie jest potrzebne, moze go natomiast uzywac pojazd holowany .

pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym
trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła
pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały
błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości