Kto zawinił.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Kto zawinił.

Postprzez Biver71 » poniedziałek 29 lipca 2019, 00:30

Witam po kurtce odpiszę sytuację związaną z drobną kolizją.
Otóż kierując autobusem skręcałem w prawą stronę zakręt ok 45% bardzo ostry . Na tej ulicy do skrętu są 2pasy jeden w prawo drugi obok w lewo. Szerokość ok 2,5m każdy,bardzo wąsko. Aby móc bezpieczne wykonać skręt 16m autokarem należy częściowo zająć pas po lewej stronie na co przepisy zezwalają. Będąc już częściowo na drugim pasie zasygnalizowałem skręt w prawo widząc to kierowca samochodu poruszającego się lewym pasem starał się mnie ominąć ,gdyż skręcał w lewo. Kłopot w tym ,że autobus zachodzi i tylnym obrysem autobusu kierowca osobowego samochou został uszkodzony. Policja twierdzi że jest ewidentnie moja wina jednak nie jestem przekonany (gdyż częściowo zajmowałem pas po lewej stronie ) Widząc że kierowca z tyłu przyśpieszył starał się mnie wyminąć wiedząc to rozpocząłem hamowanie ,aby uniknąć kolizji z tyłu jednak pełen autobus ludzi i obawa o to co może się stać podczas gwałtownego hamowania spowodowała o zatrzymałem się 2 m dalej prędkości była bardzo mała. I doszło do kolizji
Biver71
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek 29 lipca 2019, 00:04

Re: Kto zawinił.

Postprzez waw » poniedziałek 29 lipca 2019, 09:29

Znajomy miał podobne zdarzenie przy skręcaniu. Werdykt policji: winny kierowca autobusu bo wjechał nie na swój pas. I to mimo że uderzający uciekł z miejsca zdarzenia. Dziwne bardzo ale policja ma czasem swoje pomysły na życie....
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Kto zawinił.

Postprzez Cyryl » poniedziałek 29 lipca 2019, 11:30

1. ciekawy autobus, bo dopuszczana długość
autobusu dwuosiowego - 13,5m.
autobusu o liczbie osi większej niż dwie - 15m.
więc autobus o długości 16m musiałby być przegubowym, jednak producenci autobusów projektując pojazdy przegubowe wykorzystują całą dopuszczalną długość 18,75m, czyli autobus przegubowy o długości 16m, musiałby być robiony na zamówienie. ja nie spotkałem się z takim egzemplarzem.
więc trzeba określić jaki to autobus.

2. kierowca autobusu odpowiada za szkody wyrządzone przez cały pojazd, obojętnie czy to jest przód czy tył pojazdu.

3. co do przepisów, zabraniają one zajmowania dwóch pasów wyznaczonych, więc jeżeli jedziemy pojazdem, którego wymiary zewnętrzne nie pozwalają prawidłowe pokonanie zakrętu, możemy (z zachowaniem szczególnej ostrożności) rozpocząć skręt w od osi jezdni lub z lewego pasa.
natomiast który pas zajmiesz po skręcie nie jest określone w przepisach, więc każdym pojazdem możesz wjechać na prawy lub na lewy pas wedle uznania; oczywiście z zachowaniem szczególnej ostrożności.

moim zdaniem kolizja nastąpiła z tego powodu iż:
- po skręcie zająłeś dwa pasy ruchu (wnioskuję z postu, że były one oznaczone) - czego nie wolno,
- kierowca pojazdu osobowego nie mógł do końca rozszyfrować Twoich zamiarów.
- dodatkowo kierowcy pojazdów osobowych nie mają pojęcia jak autobus zachowuje się na zakręcie, bo i skąd mają to wiedzieć, więc kierowca autobusu dokonując każdego manewru musi wziąć pod uwagę zachodzenie tyłu (od tego ma kat. D).

gdybyś zajął lewy pas całym pojazdem kierujący osobówką ustawiłby się za Tobą.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kto zawinił.

Postprzez JAKUB » poniedziałek 29 lipca 2019, 19:46

W takiej sytuacji Policja dobrze oceniła, tym bardziej, że go na lewym pasie dostrzegłeś.
Ja bym się zatrzymał i poczekał, aż osobowy zejdzie. Kierowca autobusu musi wykształcić sobie dobre postrzeganie (wyczuwanie) gabarytu pojazdu. Często jeździ się na cm odległości, a gdzie masz wątpliwość to nie jedziesz - stoisz i sprawdzasz.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Kto zawinił.

Postprzez waw » wtorek 06 sierpnia 2019, 22:30

JAKUB czy to że ktoś autobusem skręca zachodząc na sąsiedni pas oznacza że można najechać na jego tył?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Kto zawinił.

Postprzez JAKUB » środa 07 sierpnia 2019, 07:23

@waw - nie przekręcaj sytuacji drogowej.
Biver71 napisał(a):(...) Kłopot w tym, że autobus zachodzi i tylnym obrysem autobusu kierowca osobowego samochodu został uszkodzony. (...)
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Kto zawinił.

Postprzez Cyryl » środa 07 sierpnia 2019, 09:19

to jest kwestia umiejętności technicznych prowadzenia pojazdów kat. C, C+E i D.

jeżeli skręcamy w prawo ciężarówką czy autobusem, przed samym skrętem trzeba spojrzeć w lewe lusterko, czy na wysokości naszego tyłu nie ma żadnego użytkownika.

sprawa się komplikuje gdy skręcamy samochodem ciężarowym z przyczepą/naczepą lub autobusem przegubowym. wtedy ze względu na to iż nasze pole widzenia w lewym lusterku nie obejmuje lewego tyłu zespołu pojazdów, trzeba to robić na wyczucie.

po naszych drogach jeździ mnóstwo samochodów ciężarowych z przyczepami bądź naczepami oraz autobusów przegubowych, a mimo to uderzenie zachodzącym tyłem należy do rzadkości, więc dla przeciętnego kierowcy nie stanowi to problemu o ile zachowa należytą uwagę i staranność manewru.
Załączniki
zachodzenie tyłu 1.png
zachodzenie tyłu 1.png (3.89 KiB) Przeglądane 5972 razy
zachodzenie tyłu 2.png
zachodzenie tyłu 2.png (6.84 KiB) Przeglądane 5972 razy
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kto zawinił.

Postprzez waw » sobota 10 sierpnia 2019, 22:20

Cyryl napisał(a): po naszych drogach jeździ mnóstwo samochodów ciężarowych z przyczepami bądź naczepami oraz autobusów przegubowych, a mimo to uderzenie zachodzącym tyłem należy do rzadkości, więc dla przeciętnego kierowcy nie stanowi to problemu o ile zachowa należytą uwagę i staranność manewru.

Uderzenie tyłem to sprawa oczywista. Gorzej jak w międzyczasie ktoś dojedzie z tyłu i uderzy w tył (kant) pojazdu skręcającego.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Kto zawinił.

Postprzez ks-rider » poniedziałek 12 sierpnia 2019, 23:13

Kierujacy kat B nie musi wiedziec jak zachowa sie Autobus ( choc powinien )

TY za to musisz to wiedziec

Twoja wina

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Kto zawinił.

Postprzez Cyryl » wtorek 13 sierpnia 2019, 08:28

ks-rider napisał(a):Kierujacy kat B nie musi wiedziec jak zachowa sie Autobus ( choc powinien )...


ale skąd mógłby to wiedzieć?
dla osób jeżdżących latami pojazdami ciężarowymi z przyczepą/naczepą, zachowanie autobusu na zakręcie jest sporym zaskoczeniem i potrzeba 6-8h, żeby to zrozumieli i jeszcze dużo, aby na każdym zakręcie o tym pamiętali.
jak widzimy autorowi tematu, zawodowemu kierowcy autobusu to umknęło, więc skąd przeciętny kierowca kat. B ma wiedzieć jak zachowuje się autobus na zakrętach.

co do zachodzenia tyłu: każdy pojazd obraca się wokół tylnej osi, a najwięcej zachodzi, gdy kręcimy w miejscu. problem jest wtedy, gdy tylna oś jest oddalona od tylnego obrysu pojazdu, a w przeciętnym autobusie jest to około 3m. w samochodzie osobowym ta odległość powoduje, że zachodzenie tyłu staje się niezauważalne.
jeżeli więc stoimy blisko jakiejś przeszkody lub innego pojazdu i chcemy skręcić w przeciwną stronę "ogon" naszego autobusu uderzy w to.
więc aby uniknąć tego, trzeba tylną oś oddalić od tej przeszkody.
więc chcąc skręcić w lewo jak na rysunkach, trzeba najpierw lekko skręcić kierownicę w lewo, a kiedy nasz pojazd oddali się od przeszkody na1-1,5m, możemy już kręcić do końca.

te wszystkie rysunki mam w telefonie i przed lekcją gdzie uczę skręcania autobusem jest część teoretyczna.
różnica w pokonywaniu zakrętów jest tak znacząca, że przed pierwszym pokonaniem zakrętu mówię: ja pana poprowadzę, a oznacza to, że jedzie pan według moich wskazówek, nawet gdyby panu logika i doświadczenie podpowiadały co innego.
dopiero drugi przejazd szkolony wykonuje samodzielnie.
Załączniki
Zakręt c.png
Zakręt c.png (4.38 KiB) Przeglądane 5815 razy
Zakręt d.png
Zakręt d.png (4.28 KiB) Przeglądane 5815 razy
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kto zawinił.

Postprzez Cyryl » środa 14 sierpnia 2019, 06:24

jeszcze coś o technice jazdy autobusem.
różnica w sposobie pokonywania zakrętów nie wynika z większych czy mniejszych wymiarów pojazdu, ale głównie z umieszczenia osi kierowanej (przedniej).
jeżeli wsiądziemy do autobusu o wymiarach powiedzmy 9m długości i 2,5m szerokości, ale zbudowanym na bazie pojazdu typu Mercedes Sprinter, z osią przednią przed kierownicą, to będziemy pokonywać nim zakręty jak pojazdem osobowym, dużym, ale osobowym.
jednak gdy wsiądziemy do autobusu o identycznych wymiarach, ale oś kierowana będzie 1,5m za nami (w autobusie turystycznym na wysokości drugiego rzędu siedzeń), wtedy musimy już kierować nim zupełnie inaczej, jak autobusem; mimo że oba pojazdy mają te same wymiary.

jak wspomniałem każdy pojazd na zakręcie obraca się wokół tylnej osi.
więc gdy kierowca pojazdu osobowego ma tylną oś na wysokości szczytu zakrętu, to autobus ma jeszcze do tego punktu 0,5m, ale przed przednią osią. a tylna oś jest około 9m za stanowiskiem kierowcy.
więc aby nie najechać na krawężnik trzeba wyjechać przednim obrysem około 9m od punktu zgięcia tego zakrętu.

wyjazd z między pojazdów na drugim rysunku:
stoimy autobusem (zielony) między innymi pojazdami (1 i 2), chcemy wyjechać w lewo, ale z przodu jesteśmy ograniczeni pojazdem 3.
w zasadzie moglibyśmy zacząć kręcić gdy odległość A będzie odpowiadała odległości od przodu autobusu do tylnej osi (około 9m), jednak wtedy tyłem zaczepimy o pojazd 2. więc odległość B musi być co najmniej taka jak długość całkowita autobusu, więc co najmniej 12m (dla przeciętnego takiego pojazdu), abyśmy wyjechali z tamtego miejsca. nie ma jazdy na wyczucie, ale wszystko musi być wyliczone, ale kierowca jest pewien na 100% i jedzie, a jeżeli na zasadzie "zobaczymy", to niech lepiej nie podejmuje się takiego manewru.

dla osób uczestniczących w kursie kat. D jest to bardzo trudne i mimo świadomości tego, pamiętanie zawsze i na wszystkich zakrętach, nie zawsze jest do końca opanowane podczas kursu, a czasem już podczas pracy zdarzy się doświadczonemu kierowcy autobusu pojechać po krawężniku lub zarysować jakąś osobówkę.

także moim zdaniem wymagania takiej wiedzy od kierowców pojazdów osobowych jest dość dużym optymizmem.
Załączniki
Zakręt a.png
Zakręt a.png (4.26 KiB) Przeglądane 5775 razy
Wyjeżdżanie z między pojazdów.png
Wyjeżdżanie z między pojazdów.png (4.54 KiB) Przeglądane 5775 razy
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 54 gości