przez Cyryl » wtorek 26 lutego 2019, 08:15
pojazdy elektryczne są już dostępne, jednak produkcja energii elektrycznej w elektrowniach, w przypadku Polski węglowych, nadal jest mocno szkodliwa dla środowiska.
więc mimo, że sam samochód jest bezemisyjny, to paliwo którym jest napędzany w produkcji szkodzi środowisku.
pojazdy wodorowe są również elektryczne, natomiast prąd jest wytwarzany z ogniw wodorowych i nie ma tu ujemnych skutków dla środowiska.
jednak kolejnym pytaniem jest w jaki sposób zostanie wyprodukowany wodór, bo może być bez obciążenia środowiska, a może być z dużym użyciem prądu z elektrowni węglowych, jednak w znacznie mniejszym stopniu niż w przypadku pojazdów elektrycznych.
wracając do wodorowej ciężarówki Nicola One podam koszt:
cena to od 350 000 do 415 000 dolarów, jest dwukrotnie wyższa od ceny standardowego ciągnika siodłowego, więc gdzie tu korzyść?
Nikola One ma być oferowana w ramach trwającego 72 miesiące (6 lat) leasingu z miesięczną ratą między 4000 a 5000 dolarów.
rata obejmuje:
- gwarancję,
- serwis,
- nieograniczoną ilość paliwa przez pierwszy milion mil.
przypomnę, że polski przewoźnik średnio wydaje na paliwo eksploatując ciągnik siodłowy 150 000 zł rocznie, więc w naszym przypadku to darmowe paliwo oznacza dodatkowy wydatek mniejszy o jakiś ponad 2 mln zł.
więc to czy jesteśmy przekonani, czy nie do takiego napędu, to osobna sprawa, ale wystarczy wziąć kalkulator i policzyć.
kiedyś ja nie byłem przekonany do LPG, ale po pierwszym aucie LPG do miasta, następne było i będzie z LPG. to się po prostu opłaca.