1. Czy przecięcie się dwóch dróg gruntowych jest SKRZYŻOWANIEM? Moim zdaniem tak, a jeżeli nie ma tam znaków o pierwszeństwie decyduje reguła "prawej ręki".
2. Czy na rondzie MUSIMY sygnalizować kierunkowskem w lewo, sytuację gdy np. wyjeżdzamy 3 wylotem albo zawracamy? Załóżmy dla uproszczenia, że jest to klasyczne rondo 4-wlotowe o 2 pasach na obwiedni. Według mojego instruktora i podręcznika "Kierowca Doskonały" H.Próchniewicza TAK, według pana Marka Dworaka ("Na drogach" TVP) i podręcznika "Podręcznik Kursanta SPS" już NIE. Ostatnio był taki przypadek, gdy na egzaminie, osoba nie włączyła kierunkowskazu, egzaminator za to ją oblał (pewnie 2 błąd w tej kwestii), po czym osoba egzaminowana odwołała się do sądu a ten... przyznał jej rację, bo w przepisach nie ma JEDNOZNACZNIE powiedziane, że w takich sytuacjach trzeba go włączyć. A wy jak sądzicie?
3. Czy na rondzie można opuszczać je np. z wewnętrznego pasa na obwiedni? Moim zdaniem można, ale trzeba zachować szczególną ostrożność i przepuścić pojazdy jadące prawym pasem. Może to spowodować niestety zatamowanie ruchu (gdy pojazdy suną prawym pasem w nieskończoność).
4. W związku z powyższym, co jak nie mamy możliwości tuż po wylocie poprzedzającym ten, którym chcemy się z ronda wydostać? Np. prawym pasem porusza się sznur samochodów. Mamy stać na swoim wewnętrznym lewym pasie i czekaż aż ten prawy się zwolni (i w ten sposób tamować ruch)? Czy może zrobić rundkę dokoła obwiedni i próbować kolejnym razem? Ale co jak zrobimy np. 10 takich rundek i cały czas nie będziemy mogli zmienić pasa ruchu?