Moderatorzy: dylek, ella, klebek
przez Michal2 » sobota 22 września 2018, 17:05
przez LeszkoII » środa 26 września 2018, 08:34
Dobrze.Michal2 napisał(a):Dobrze myślę?
D-1 dalej obowiązuje, choć powinien być powtarzany. D-1 dotyczy więc drogi w sensie "trasy z pierwszeństwem" (uciąg układu podstawowego).Michal2 napisał(a):Czy znak droga jednokierunkowa albo droga z pierwszeństwem przejazdu umieszczone przed skrzyżowaniem, po skrzyżowaniu dalej obowiązują i trwają do kolejnego jeżeli nie ma tam znaków np. A-1, D-2, B-20 a w pierwszym przypadku odcinek drogi o ruchu dwukierunkowym?
A contrario, jeżeli zatem sytuacja dotyczy odcinka obejmującego skrzyżowanie, to znaku A-20 się nie umieszcza zawsze na wylocie tego skrzyżowania (są od tej reguły wyjątki). Dodatkowo siłę tej argumentacji wzmacnia wykładnia przepisu:Jeżeli na jezdni jednokierunkowej wprowadza się ruch dwukierunkowy na odcinku między skrzyżowaniami, to przed tym miejscem umieszcza się znaki A-20
Czyli znów wnioskując "z kontry", D-3 umieszcza się za skrzyżowaniem jeżeli ten odcinek miałby być "kontynuacją drogi jednokierunkowej (przebiegającej przez skrzyżowanie). I ostatni argument, że D-3 najczęściej sprzężony jest ze znakiem B-2 (rzadziej C-9) a znaki zakazu dotyczą drogi, na której zostały umieszczone. Toteż podsumowując: D-3 traci swoją moc obowiązywania za skrzyżowaniem. Występują przypadki, że powinno się na wylocie skrzyżowania umieszczać A-20 (np. droga dotychczas jednokierunkowa ma swoją kontynuację na wprost za skrzyżowanie, gdzie rozpoczyna się odcinek dwukierunkowy). Najwięcej zamieszania rodzą sytuacje, gdzie droga przebiega przez skrzyżowanie "w łuku": czy interpretować to jako kontynuację na wprost czy zmianę kierunku jazdy. Temu zagadnieniu poświęcony był jeden z ostatnich odc. programu JB (notabene, wg mnie akurat brakuje tam znaku A-20, a wielu kandydatów z tego powodu nie zdawało egzaminu na PJ).Znaku D-3 nie umieszcza się przy jezdniach jednokierunkowych dróg dwujezdniowych za przejazdami przez pas dzielący jezdnie między skrzyżowaniami.
Podobne pytanie zadawałem sobie kilka lat temu na tutejszym Forum:) Nie pamiętam konkluzji, ale teraz uzasadniłbym tak. Na autostradzie nie ma wierzchołków wzniesienia, co zapewne wynika z wytycznych dla budowy dróg (jeżeli nie polskich, to europejskich wytycznych, dyrektyw, norm, etc.) żeby łuki pionowe przechodziły "łagodnie" — co w praktyce eliminuje przedmiotowy wierzchołek wzniesienia. Nie spotkałem się też z niebezpiecznym zakrętem na autostradzie (sformalizowanym znakami A-1 (A-4)).Michal2 napisał(a):A co z autostradą? Czyli drogą dwujezdniową, każda jezdnia jest jednokierunkowa defacto. Czyli wtedy możemy z lewej wyprzedzać na wzniesieniu?
przez yorki » środa 26 września 2018, 12:26
przez szymonix » środa 26 września 2018, 12:52
yorki napisał(a):myślenie błędne.
przez Michal2 » środa 26 września 2018, 14:18
przez LeszkoII » środa 26 września 2018, 14:42
Jest to znak uzupełniający, w dodatku potocznie informujący. W zasadzie jest tez znakiem dopełniającym pionowy znak zakazu obowiązujący od wylotu (o ile taki na wylocie stoi).yorki napisał(a):Więc myślenie błędne.
Znak F-6 uprzedza o zakazie, natomiast niczego nie zakazuje. Jeżeli zakaz postawiono dajmy na to 25 m za skrzyżowaniem, to nie sądzę żeby właściwym było umieszczać tej odległości na tablicy. Więc albo znak stoi tuż za skrzyżowaniem (byłby widoczny - w zarysie - dla skręcającego) albo są to odległości znaczne a wtedy należy poinformować na F-6 o odległości do zakazu.szymonix napisał(a):Gdyby zakaz był dopiero za jakiś czas to na tym znaku będzie takie info.
przez yorki » środa 26 września 2018, 18:03
LeszkoII napisał(a):Jest to znak uzupełniający, w dodatku potocznie informujący. W zasadzie jest tez znakiem dopełniającym pionowy znak zakazu obowiązujący od wylotu (o ile taki na wylocie stoi).
220 napisał(a):Znak F-6 „znak uprzedzajàcy umieszczany przed
skrzyżowaniem” stosuje się w celu poinformowania uczestników ruchu, że wjazd wszystkich lub niektórych pojazdów jest zabroniony począwszy
od skrzyżowania.
Na znaku F-6 należy przedstawić schematyczny układ skrzyżowania, umieszczając odpowiedni znak zakazu na strzałce symbolizującej drogę, na której
zakaz obowiązuje.
przez Cyryl » czwartek 27 września 2018, 07:32
yorki napisał(a):...Nie ma żadnych warunków o obecności dodatkowego znaku, czy podawaniu odległości (jak na znaku F-5)
przez LeszkoII » czwartek 27 września 2018, 08:11
przez yorki » czwartek 27 września 2018, 12:23
Cyryl napisał(a):teraz rodzi się pytanie czy dotyczy to umieszczania samego znaku zakazu, czy odległości też?
przez LeszkoII » czwartek 27 września 2018, 12:44
F-10 oddziałuje nakazowo (i ad negatiom - zakazowo).W dyspozycja F-10/P-8 wyraźnie wskazuje na obligatoryjne działanie - bez względu na to czy forma znaku (jego odmiany materialno-techniczne) dopełnia inny znak czy nie dopełnia. Np. Strzałka na wprost może oznaczać, że na wylocie w lewo/prawo stoi znak uniemożliwiający wjazd od strony jego ustawienia.yorki napisał(a):Czy znak uzupełniający F-10 sam w sobie nakazuje obowiązujące kierunki jazdy przez skrzyżowanie, czy tylko informuje, że należy się spodziewać znaku C-2,4,5?.
D-40 informuje o stanie faktycznym (początku strefy). D-40 nie reguluje prędkości. Z takich samych powodów D-3 nie zakazuje zawracania. Natomiast już D-6 wpływa na ustalenie odpowiedniej prędkości (zmniejszenie jej).yorki napisał(a):Czy znak informacyjny D-40 sam w sobie ogranicza prędkość do 20 km/h czy nalezy oczekiwac dodatkowego znaku?
przez yorki » czwartek 27 września 2018, 13:05
LeszkoII napisał(a):Natomiast F-6 sam w sobie niczego nie nakazuje ani nie zakazuje.
przez Michal2 » czwartek 27 września 2018, 15:19
przez Henq » sobota 29 września 2018, 01:25
oj oj a 220?LeszkoII napisał(a):Natomiast F-6 sam w sobie niczego nie nakazuje ani nie zakazuje.
czyli coś może nakazać a to dopiero początek:Dopuszcza się zastosowanie znaku F-6 jako uprzedzającego o nakazie używania łańcuchów przeciwpoślizgowych lub jako uprzedzającego o znaku informacyjnym, z którego wynika zakaz wjazdu określonych rodzajów pojazdów, np. znaku D-7.
więc F-6 może przekazać jakiś zakazInformację uprzedzającą o niektórych zakazach można też przekazywać znakami F-5 lub F-6,
Funkcje znaków
Znaki uzupełniające stosuje się w celu podania uczestnikom ruchu dodatkowych informacji ułatwiających orientację w terenie (znaki od F-1 do F-4), uprzedzających o zakazach lub niebezpieczeństwach występujących za skrzyżowaniem (znaki F-5 i F-6) lub sposobu poruszania się po drodze (znaki od F-7 do F-14). Niektóre z nich stanowią uzupełnienie innych znaków przekazujących podstawowe ustalenia dotyczące organizacji ruchu i nie są stosowane jako znaki samodzielne, np. F-5, F-7.
...ewentualnie odpowiednich znaków uprzedzających o zakazie (F-5 i F-6).
przez LeszkoII » sobota 29 września 2018, 19:51
Znak F-6 „znak uprzedzający umieszczany przed skrzyżowaniem” stosuje się w celu............................................................Henq napisał(a):oj oj a 220?