Cyryl napisał(a):przeciętny człowiek używający samochodu osobowego posiada/korzysta z prawa jazdy mniej więcej jakieś 40-50 lat.
czy znasz jakąś osobę, nawet obywatela Szwajcarii, nie mającego problemów zdrowotnych w takim okresie?
czy każdy obywatel Szwajcarii, gdy będzie miał problemy zdrowotne, sam to zgłosi w instytucji wydającej prawo jazdy?
Może się nie zgłosić, owszem. Nie ma takiego obowiązku (a przynajmniej nie znany jest mi taki przepis prawny). W każdym narodzie są kombinatorzy i cwaniacy, w jednym jest ich mniej, w drugim więcej. Jednak uważam, że przy takim systemie kar jaki tam jest i dużej hmm... różnicy w mentalności i podejściu do przepisów i bezpieczeństwa drogowego między kierowcą w Polsce a kierowcą w Szwajcarii - ten drugi raczej by oddał prawo jazdy lub po prostu, dla bezpieczeństwa swojego lub osób postronnych, zaniechał prowadzenia pojazdów.
Ale wtedy, jeżeli ktoś inny będzie miał wątpliwości - może to zgłosić do odpowiedniego urzędu kantonalnego (zgodnie z art. 30a Verkehrzulassungsverordnung, VZV). Tylko wtedy, zgodnie z brzmieniem zdania 1 w ust. 1 tego przepisu, urząd
może zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego. Jeżeli takowa osoba nie ujawniła swojego lekarza prowadzącego lub go po prostu nie ma, urząd kantonalny
może zarządzić obowiązkowe badanie zgodnie z art. 28a VZV (chodzi tu o badanie zdolności do bycia kierowcą). Trzeba też wspomnieć o tym, że zgodnie z art. 30 VZV, może zostać nałożony taki środek administracyjny jak "zapobiegawcze odebranie prawa jazdy", gdy istnieją poważne wątpliwości wobec tego czy dana osoba jest kompetentna, zdolna do bycia kierowcą. Poza tym - art. 15d Strassenverkehrsgesetzt, SVG mówi, że na podstawie zgłoszenia IV-Stelle (coś jak Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności) lub zgłoszenia lekarskiego (ust. 1 pkt d lub e) osoba, co do której zachodzą wątpliwości czy może pewnie prowadzić pojazd, zostanie poddana badaniu zdolności do bycia kierowcą. To tylko oczywiście zarys tamtejszych regulacji.
Jednak, powtarzam, żadne regulacje prawne i instytucje nie zapewnią bezgranicznego przestrzegania prawa o ruchu drogowym i bezpieczeństwa na drodze. One mogą tylko je mniej albo bardziej zwiększyć. 100% zapewnić mogą tylko i wyłącznie uczestnicy ruchu drogowego.