Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Tom661 » piątek 05 stycznia 2018, 08:54

Obrazek

Który ma pierwszeństwo: czerwony czy zielony?
Moim zdaniem: zielony.
Tom661
 
Posty: 107
Dołączył(a): sobota 20 lutego 2016, 19:59

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Cyryl » piątek 05 stycznia 2018, 10:47

czerwony.
zielony jest jeszcze na drodze podporządkowanej, nie przekroczył linii krawędziowej P-7 drogi z pierwszeństwem.
jeżeli sytuacja miałaby miejsce jeden pas w lewo, to zgodziłbym się.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Tom661 » piątek 05 stycznia 2018, 10:51

Cyryl napisał(a):czerwony.
zielony jest jeszcze na drodze podporządkowanej, nie przekroczył linii krawędziowej P-7 drogi z pierwszeństwem.
jeżeli sytuacja miałaby miejsce jeden pas w lewo, to zgodziłbym się.

Problem w tym, czy pas włączenia jest jeszcze na drodze podporządkowanej, czy też już na drodze z pierwszeństwem przejazdu, czyli już za skrzyżowaniem.
Wg mnie jest już poza skrzyżowaniem.
Tom661
 
Posty: 107
Dołączył(a): sobota 20 lutego 2016, 19:59

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez JAKUB » piątek 05 stycznia 2018, 10:56

Również dałbym (w praktyce widzę, że tak robią kierowcy) pierwszeństwo zielonemu (z prawej).
Jak wolny pas to i grzecznościowo niebieski zjedzie na lewy pas.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Cyryl » piątek 05 stycznia 2018, 11:25

Tom661 napisał(a):...Problem w tym, czy pas włączenia jest jeszcze na drodze podporządkowanej, czy też już na drodze z pierwszeństwem przejazdu, czyli już za skrzyżowaniem.
Wg mnie jest już poza skrzyżowaniem.


znak P-7 wyznacza krawędź jezdni. jest to tak przerywana "gęściej" i powinna być szersza od zwykłej linii przerywanej.
więc po lewej jej stronie masz drogę z pierwszeństwem i zielone auto jeszcze na nią nie wjechało.

moim zdaniem Art. 22 ust. 4 dotyczy pojazdów jadących po tej samej jezdni.

ps. do czego służy pas włączenia?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Tom661 » piątek 05 stycznia 2018, 11:52

Cyryl napisał(a):
moim zdaniem Art. 22 ust. 4 dotyczy pojazdów jadących po tej samej jezdni.
No i mamy "tą samą jezdnię", bez względu na jakiekolwiek linie krawędziowe.
Ile tutaj widzisz jezdni?
https://goo.gl/maps/V3mWE1EfTWm

A ile jest tutaj jezdni?
https://goo.gl/maps/9cVoiYfGUUv
Cyryl napisał(a):ps. do czego służy pas włączenia?

Pas włączenia nie jest regulowany w PoRD.
Ponadto, art. 22 ust. 4 PoRD używa pojęcia: "z prawej strony", bez doprecyzowania, że chodzi o "zwykły" pas ruchu, z wyłączeniem "pasa włączenia".
Tom661
 
Posty: 107
Dołączył(a): sobota 20 lutego 2016, 19:59

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Cyryl » piątek 05 stycznia 2018, 12:03

ja tylko cytuję przepisy, możesz postępować jak uważasz.

znak P-7 znak ten wyznacza krawędź jezdni, ile ich widzisz, to nie ma znaczenia.

znak D-42 wyznacza obszar zabudowany, gdy mnie zapytasz: ile widzę domów (na jakimś tam zdjęciu)? to też nie będzie miało znaczenia.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Obelix321 » piątek 05 stycznia 2018, 12:08

O akurat wczoraj czytałem artykuł skąd pochodzi ta ilustracja - zostawiam linka, jakby ktoś był zainteresowany: http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... Id,2476103
W sumie nie ma tam jednoznacznej odpowiedzi, ale za to daje świadomość że na sytuację można spojrzeć z dwóch stron.

W teorii poparłbym pierwszeństwo zielonego, ale w praktyce ustąpiłbym pierwszeństwa czerwonemu - skoro coś nie jest jasne to wole być ostrożny dwa razy.
Obelix321
 
Posty: 41
Dołączył(a): piątek 07 kwietnia 2017, 16:15

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez LeszkoII » piątek 05 stycznia 2018, 12:13

Pierwszeństwo ma zielony. Znajduje się na pasie ruchu drogi z pierwszeństwem. Drogę podporządkowaną opuścił na wysokości końca powierzchni P-21 (lub przy bardziej rygorystycznych interpretacjach – w miejscu gdzie kończy się linia P-7). No właśnie P-7b a nie P-2b (choć wyglądają identycznie). Obwiednia P-21 to właśnie P-7b i dlatego widoczne na rys. wysunięcie (szpica) potraktował bym, z uwagi na funkcję, jako kontynuator powierzchni wyłączonej (chyba że linią ciągła jest na tyle długa, że racjonalnie nie ma związku z P-21, lecz wtedy należałoby część tej linii potraktować jako P-2b).

Inaczej mówiąc, skrzyżowanie kończy się w punkcie, w którym kończy się linia P-7.

Przy pasach wyłączania mamy P-2, a przy pasach włączania P-7 – choć zaznaczam, że to tylko moja interpretacja oparta na "celu" i ma swoje wyjątki od swojej reguły wiodącej.
Ostatnio zmieniony piątek 05 stycznia 2018, 12:20 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Tom661 » piątek 05 stycznia 2018, 12:16

Cyryl napisał(a):ja tylko cytuję przepisy, możesz postępować jak uważasz.

znak P-7 znak ten wyznacza krawędź jezdni, ile ich widzisz, to nie ma znaczenia.

Ma znaczenie - do oceny gdzie kończy się skrzyżowanie. A ta kwestia ma oczywiście dalsze implikacje.
Tom661
 
Posty: 107
Dołączył(a): sobota 20 lutego 2016, 19:59

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Tom661 » piątek 05 stycznia 2018, 12:19

Obelix321 napisał(a):W teorii poparłbym pierwszeństwo zielonego, ale w praktyce ustąpiłbym pierwszeństwa czerwonemu - skoro coś nie jest jasne to wole być ostrożny dwa razy.

W praktyce ja byłem w sytuacji czerwonego. Inituicyjnie ustąpiłem pierwszeństwa.
Tom661
 
Posty: 107
Dołączył(a): sobota 20 lutego 2016, 19:59

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez szerszon » piątek 05 stycznia 2018, 12:38

Cyryl napisał(a):ja tylko cytuję przepisy, możesz postępować jak uważasz.

znak P-7 znak ten wyznacza krawędź jezdni, ile ich widzisz, to nie ma znaczenia.

O kurcze...Ty tak poważnie ?
To dlaczego do P-7 przypisujesz A-7 ? W którym miejscu przestaje obowiązywać A-7 ?
LeszkoII napisał(a):
Inaczej mówiąc, skrzyżowanie kończy się w punkcie, w którym kończy się linia P-7.

Raczej w miejscu na styku jezdni. Po to jest pole wyłączone z ruchu i linia ciągła, aby pierwszeństwo było ustalone na podstawie przepisu o zmianie pasa ruchu.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez Cyryl » piątek 05 stycznia 2018, 13:47

szerszon napisał(a):...To dlaczego do P-7 przypisujesz A-7 ? W którym miejscu przestaje obowiązywać A-7 ?...


Cyryl napisał(a):...zielony jest jeszcze na drodze podporządkowanej, nie przekroczył linii krawędziowej P-7 drogi z pierwszeństwem...


nigdzie nie pisałem o A-7, tylko o tym, że pojazd nie przekroczył jeszcze P-7, więc moim zdaniem nie jest na drodze z pierwszeństwem.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez szerszon » piątek 05 stycznia 2018, 13:51

Cyryl napisał(a):
nigdzie nie pisałem o A-7, tylko o tym, że pojazd nie przekroczył jeszcze P-7, więc moim zdaniem nie jest na drodze z pierwszeństwem.
Bo nie może przekroczyć linii ciągłej. A to nie słyszałeś o liniach ciągłych na jednej jezdni ? Linia się kończy i pojazd jest już na drodze z pierwszeństwem( od paru metrów). Czy teraz podasz przepisy, dlaczego to czerwony ma pierwszeństwo ? Sytuacja jest już za skrzyżowaniem.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pas włączania vs art. 22 ust. 4 PoRD

Postprzez mp0011 » piątek 05 stycznia 2018, 15:03

Zielony by ustępował, gdyby pas po który jedzie był pasem dla pojazdów powolnych (czyli oznaczony odpowiednim znakiem) - na podstawie Art. 17.3.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2471
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 62 gości