Otóż wyszczególniono próg przepuszczalności światła przez szybę, który wynosi 70%. Znów nie wdaję się w szczegóły, bo odpowiednie przepisy każdy sam sobie odnajdzie w Internecie.
Teraz pytanie natury prawnej. Czy skoro tak istotna jest widoczność ujęta w stopniu przezroczystości szyby (np. przedniej czołowej), to czy drogą analogii nie należy uznać prowadzenia pojazdu w okularach przeciwsłonecznych(przyciemnianych) za naruszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wszak może się okazać, że jazda w okularach z filtrem przepuszczającym (średnio zabarwionym) 18-43% światła, oznacza w skutkach dokładnie to samo, co jazda bez okularów lecz z tym samym poziomem przyciemnienia szyby.
No może prawie dokładnie to samo, bo raczej nikt nie jeździ w nocy w ciemnych okularach słonecznych
Zatem czy widzicie sens mandatu za okulary słoneczne?
Na koniec znalezisko:
Ważne informacje dla kierujących pojazdami podaje norma PN -EN 14889:2004. Zgodnie z nią NIE WOLNO prowadzić pojazdów w okularach z soczewką:
która przepuszcza mniej niż 8 % światła w dzień
która przepuszcza mniej niż 75 % światła w nocy
która, ze względu na czytelność sygnalizacji świetlnej ma kolor czerwony, zielony lub niebieski
KATEGORIE FILTRÓW
0 - przezroczysty lub bardzo jasno zabarwiony, przepuszcza 80-100% światła
1 - jasno zabarwiony, przepuszcza 43-80% światła
2 - średnio zabarwiony, przepuszcza 18-43% światła
3 - ciemno zabarwiony, przepuszcza 8-18% światła
4 - bardzo ciemno zabarwiony, nieodpowiedni dla kierowców, przepuszcza 3-8% światła
Warto sprawdzić czy okulary które posiadamy spełniają te wymagania, choćby dla własnego i innych bezpieczeństwa.