TEKST NA DOLE, KOLOR NIEBIESKI, PRZESŁANY PRZEZ NACZELNIKA TEGOŻ WYDZIAŁU.
PLIKi JPG ZAWIERAJĄ ZBIÓR ZASAD JAZDY PO SKRZYŻOWANIACH O RUCHU OKRĘŻNYM (potocznie ronda).MATERIAŁY OTRZYMANE ZOSTAŁY TAKŻE DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WRD KWP RADOM.
POZOSTAŁE CZĘŚCI MATERIAŁÓW w plikach JPG OD STRONY 31/32/33 W WĄTKU !!!!
TEKST PIERWOTNY
Temat powstaje aby uporządkować w jednym miejscu zasady prawidłowego poruszania się po tego typu skrzyżowaniach.Będę umieszczał pojedyncze, stosunkowo krótkie posty aby stopniowo rozwijać temat.
W temacie nie będę odpowiadał na posty, które nie służą merytorycznej dyskusji, a mają jedynie na celu tzw. trollowanie.
CZĘŚĆ 1
Zaczniemy od podstawy czyli definicji z PORD:
"skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia"
NIE MA OSOBNEJ DEFINICJI DLA SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM.
W związku z tym powinniśmy sobie uzmysłowić, że jedyna różnicą pomiędzy skrzyżowaniem klasycznym a takim o ruchu okrężnym, polega na budowie/charakterze jego centralnej części (jest to tzw. powierzchnia utworzona przez przecięcie/połączenie dróg).
A tutaj link do rysunku przedstawiającego oba typy skrzyżowań oraz pokazany manewr skrętu w lewo na obydwu skrzyżowaniach. (celowo nie umieściłem żadnych znaków aby na razie ukazać jedynie jak mało różnią się skrzyżowania klasyczne od tych o ruchu okrężnym z punktu widzenia kierowcy i zmiany kierunku jazdy).
http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 427.35.jpg
TEKST OTRZYMANY OD PANA NACZELNIKA WRD KWP RADOM
"Odpowiadając na Pana pytania zawarte w e-mailu skierowanym do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji zs. w Radomiu przedstawiam ogólną informację dotyczącą przepisów ruchu drogowego określających zasady poruszania się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.
Jednocześnie podkreślam, że w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.; zwanej dalej Pord), która określa między innymi zasady ruchu na drogach publicznych, nie występują odrębne regulacje prawne dotyczące poruszania się na skrzyżowaniach typu rondo,
a wjazd jak i jazda przez skrzyżowania tego typu wynika z przepisów odnoszących się do ruchu na skrzyżowaniach oraz przepisów regulujących zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Podstawowymi obowiązkami kierującego pojazdem zbliżającym się do skrzyżowania każdego typu (również ronda) oraz przejeżdżającym przez nie jest:
- zachowanie szczególnej ostrożności polegającej na zwiększeniu uwagi
i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie – art.
3 ust. 1 i art. 25 ust. 1 Pord (zasada ta dotyczy również przejść dla pieszych usytuowanych na wlotach i wylotach ronda – art. 26 ust. 1 Kodeksu drogowego);
- stosowanie się do obowiązków wynikających z art. 5 cyt. wyżej ustawy;
- przestrzeganie zasad ustalonych dla zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, które zawarte są w art. 22 Pord, co oznacza, iż kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania z zamiarem zmiany kierunku jazdy, jest obowiązany, o ile znaki drogowe nie wskazują inaczej, do zajęcia odpowiedniego pasa ruchu, w zależności od zamierzonego kierunku jazdy oraz zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru."
edit: Filmiki dotyczące jazdy po rondach z Jedź Bezpiecznie:
phpBB [media]
phpBB [media]
phpBB [media]