Pytanie: - Czy linia zatrzymania-P17, zobowiązuje mnie do zakazu zatrzymania się na niej nawet, gdy zatrzymanie wynika z przepisów ruchu drogowego, np.: przed sygnalizacją świetlną, jeżeli zaraz przed nią znajduje sie przystanek z takową linią narysowana na jezdni nawet, gdy autobus czy tramwaj nie stoją na przystanku?
Odpowiedź: Ideą wprowadzenia znaku P-17 jest jednoznaczne określenie strefy przystanku komunikacji publicznej. Ustawowy zapis art. 49 ust. 1 p. 9 w praktyce okazywał się niewystarczający. Kierowcy często zatrzymywali pojazdy w odległości mniejszej niż 15 m od słupka przystankowego utrudniając prawidłowy podjazd autobusu do krawężnika przy przystanku czy też wymianę pasażerów tramwajów na torowiskach wbudowanych w jezdnię, gdzie pasażerowie musieli przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi pojazdami lub tymi, które zatrzymały się z powodu warunków panującego ruchu. Obecnie większość przystanków autobusowych mieści się w zatokach przystankowych (co niestety dalej kierowcy nie respektują pozostawiając pojazdy na chodniku w strefie przystanku bądź zatrzymując się “na chwilkę” utrudniając wjazd do zatoki i prawidłowe ustawienie autobusu. Pozycja autobusu na przystanku jest bardzo ważna, gdyż kierowca tylko przy ustawionym równolegle do krawężnika autobusie, szczególnie przegubowym ma możliwość dokonać bezpiecznej wymiany pasażerów.
W śródmieściach wielu miast na niektórych odcinkach tory tramwajowe są wbudowane w jezdnię, co powoduje konieczność wymiany pasażerów na jezdni. W większości przypadków przystanki są lokalizowane przed skrzyżowaniami, często z sygnalizacją świetlną. Jeżeli w strefie przystankowej znajdują się pojazdy, pasażerowie mają problemy z wysiadaniem i wsiadaniem do tramwaju. Cierpią na tym pasażerowie a często też lakier samochodów.
Prawidłowo oznakowany przystanek (znaki D-15, D-16 lub D-17 oraz P-17 “linia przystankowa” informuje kierującego o fakcie znajdowania się w strefie przystanku komunikacji publicznej i wynikających z tego faktu obowiązkach:
1) Zakazie zatrzymywania się na całej długości linii (art. 49 ust. 1, p. 9 ustawy z 20 czerwca 1997 r. oraz § 90.1. rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dz. U. 170, poz. 1393 z póź. zm.)
2) Zachowaniu szczególnej ostrożności przy przejeżdżaniu obok przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku (art. 26 ust. 6 ustawy).
3) Jeżeli na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik (jak wyżej).
Należy również przypomnieć iż zapis art. 16 ust. 6 ustawy zobowiązuje kierującego pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe do ustąpienia miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
Konkludując – znak P-17 zakazuje zatrzymywania się na obszarze jezdni oznaczonym tym znakiem. Należy więc zatrzymać pojazd przed znakiem P-17 i przejechać ten obszar dopiero wówczas kiedy za nim zwolni się miejsce dla swobodnego przejazdu bądź ponownego zatrzymania. Dla ułatwienia stosuje się w oznakowaniach czasami przed znakiem P-17 znak P-14 “linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów" co stwarza tę sytuację bardziej czytelną.
Na marginesie chcę wspomnieć, iż w krajach zachodnich na obszarach o gęstej zabudowie stosuje się całą gamę utrudnień w ruchu celem zniechęcenia kierowców pojazdów osobowych do poruszania się na tych obszarach i nakłonienia ich do korzystania z komunikacji publicznej. Priorytety dla pieszych i pojazdów komunikacji publicznej są w tej chwili bardzo powszechną metodą zmniejszania natężenia ruchu w śródmieściach metropolii.
Odpowiedzi udzielił: Jerzy Barański – w latach 1979-1989 szef służb nadzoru i sterowania ruchem komunikacji miejskiej
w Szczecinie, do 1998 r. dyrektor firm komunikacyjnych, w latach 1999- 2007 dyrektor WORD w Szczecinie
http://www.grupaimage.com.pl/?s=prd&i=najnowszy_numer