4 czerwca biezacego roku mialem egzamin na kat. C+E prawa jazdy, ktory zdalem za pierwszym podejsciem. Tego tez zycze innym zdajacym. Poszlo bez jakichkolwiek problemow, egzaminator tez nie mial zadnych uwag co do mojej jazdy na placu jak i na miescie.
Tak wiec pozostaje mi zyczyc powodzenia tym, ktorzy maja zamiar zdawac kat.C+E.
Jesli zdawalby ktos ta kat. prawa jazdy w Warszawie (ul.Odlewnicza) to przy cofaniu kabina musi byc na rowno z litero "W" ktora jest na gorce. Jesli ustawimy samochod gdzie bedziemy na rowno z literka W mozemy byc pewni ze zachowana jest odleglosc 1m.
Przy parkowaniu tylem ustawiamy sie po prawej stronie pasa od luku. Przy cofaniu starajmy sie by przyczepa szla na rowno z kratka sciekowa. Jesli bedzie tak robic mozemy byc pewni, ze przyczepa lewa strona nie skosi nam slupkow. Wystarczy tylko trzymac sie tek kratki.
Z gorki oczywscie ruszamy z jedynki, na dwojce moglby zgasnac nam silnik, czuc ze przyczepa stawia opor.
Jesli chodzi o rozprzeganie:
Na egzaminie zrobilem taka kolejnosc.
- ABS (przewod z gruba koncowka, od spodu jest jeszcze metalowy tak jakby zatrzask; trzeba dac go do gory by przewod nam sie odpial)
- nastepnie elektryka od prawej ( 2 przewody koloru czarnego)
- czerwony
- zolty
Oczywiscie uprzednio zaciagamy hamulec reczny i podkladamy kliny pod kola przyczepy. Przed polozeniem klinow opuszczmay "lape". No i sworzen do gory
Odjjezdzamy samochodem i ustawiamy sie rownolegle z przyczepa.
Po tym manewrze podstawiamy sie znow tym razem po podpiecie.
Ustawiamy sie przed przyczepa, sprawdzamy czy sworzen jest podniesiony do gory. Zwroccie uwage ze czasami przy podjezdzaniu do przodu sworzen lubi sie opuscic. Tak wiec podjezdzamy i sprzegamy zestaw. Jak zorientujemy sie ze sworzen zalapal szariemy zestawem do przodu i do tylu by miec pewnosc ze sworzen prawidlowo sie zabezpieczyl.
Podpinamy przewody:
- ABS
- elektryka
- zolty
- czerwony
Wyciagamy kliny i cieszymy sie ze ten etap zaliczylismy.
Pamietajcie by przy podpinaniu ABS zabezpieczyc go tym blaszanym elementem.
Nie zapomnijmy o wylaczeniu silnika przy podpinaniu przewodow jak i wylaczeniu silnika podczas odpinania przewodow.
Co do poszczegolnych plynow.
Plyn do spryskiwaczy od strony pasazera nad stopniem
Plyn chlodniczy za kabina od strony kierowcy ponizej znajduje sie bagnet. No i jeszcze zbiorniczek z plynem do wspomagania sprzegla znajduje sie on w kabinie tak jakby pod kierownica (szary pojemnik nie da sie go niezauwarzyc).
Pozdrawiam Fafał (Rafał)