Automat czy manual?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Automat czy manual?

Postprzez mp0011 » poniedziałek 20 listopada 2017, 21:32

Cyryl napisał(a):czy nigdy byś nie kupił samochodu ze: sprzęgłem w pedale, dachem, ogrzewaniem, klimatyzacją, wyciszeniem wnętrza, błotnikami i bagażnikiem?

Polecam rower, spełnia wszystkie założenia ;)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Automat czy manual?

Postprzez ks-rider » wtorek 21 listopada 2017, 00:03

rpa napisał(a):Prawda jest taka, że skrzynia w pełni manualna zawsze daje większe możliwości. Zrzucenie biegu z 5 na 3 przy słabszych autach to codzienność, tak samo jak pomijanie trójki. Automat nie zawsze daje radę w takich sytuacjach, szczególnie w przypadku wiekowego wozu. Osiąganie zbliżonego efektu deptaniem gazu do dechy (tzn. zrzucanie biegu) osobiście odbieram jako mało naturalne.
Manualna skrzynia biegów pozwala też na oszczędniejszą jazdę w specyficznych przypadkach,


3. np. podczas jazdy w górach, ale wymaga to już umiejętnego operowania biegami i jazdy na biegu jałowym. Ideałem jest zjazd serpentynami zupełnie bez użycia hamulca - spalanie bliskie zera. W automacie praktycznie nieosiągalne.


1. Jezdziles wogole juz kiedys automatem ?

2. z ktorego wieku byl ? :mrgreen:

3. Tylko debil jezdzi w gorach na biegu jalowym / luzie, to raz, dwa zechcesz mi wytlumaczyc jaka jest roznica w autach

a). Manual

b). automat

jezeli producent wyposazyl w odciecie paliwa ( Schubabschaltung ) ?

W automacie jest to bardziej osiagalne niz w manualu gdyz hamujac silnikiem musiez zredukowac na nizszy bieg a tym sposobem aktywujesz odciecie paliwa ( patrz punkt b).

W sekrecie powiem Ci, ze ci ktorzy kupuja Automat Maja Twoje argumenty gleboko w doopie, bo ich to wyzsze spalanie nie interesuje. Pomijam juz fakt, ze wieksze spalanie pojazdu z Automatyczna skrzynia biegow wystepuje jedynie w malych pojemnosciach, od 3 l w zwyz jest o ile mie takie same to nizsze.

Czyli tal to wyglada gdy do dyskusji wlaczaja sie dzieci ktore nie Maja nawet PJ na taczki :mrgreen:

LeszkoII napisał(a):Nigdy bym nie kupił samochodu osobowego z automatem, bo w jakim niby celu? Skoro w F-1 stosują manualną skrzynię, to znaczy że to rozwiązanie technologiczne ma jakieś zalety (są to znaczące zalety).


A te bolidy F 1 o ktorych mowisz to w ktorej epoce mialy manualne skrzynie biegow ? ? ?

O DFG slyszal ?

W obecnych bolidach masz dwa guziki ktorymi sterujesz zmiane biegow w dol lub gore.

Leszko, Prawda jest taka, ze jak sie mieszka w aglomeracji ktorej przejechanie w zdluz i w szerz zajmuje 5 min to wogole nie potrzeba auta tylko roweru albo z buta sie drakuje,

Pryszlo by ci jechac 3 km w 45 min, wymiekl bys po jednym dniu.

Gdybym nie szkolil na swoim aucie, to napewno bym juz manuala nie kupil !

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » wtorek 21 listopada 2017, 08:03

w obecnych bolidach F1 z tego co mi wiadomo są trzy łopatki pod kierownicą, jedna do zmiany biegu wyżej, druga do zmiany biegu niżej, obydwie automatycznie uruchamiają sprzęgło podczas jazdy oraz podwójna, lub pojedyncza, zależnie od wymagań kierowcy puszczająca sprzęgło używana tylko przy starcie.

natomiast w samej kierownicy jest sporo przycisków, możemy tu popatrzeć, bo pewnie taką sprawi sobie nasz kolega: http://slaskie.naszemiasto.pl/artykul/k ... id,tm.html

szczególnie podoba mi się przycisk aktywujący pompę podającą napój do ust kierowcy. ciekawy jestem czy w wyścigach długodystansowych jest przycisk obsługujący drugą stronę?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez LeszkoII » środa 22 listopada 2017, 18:59

Cyryl napisał(a):w samochodach F1 z tego co wiem nie ma (...) sprzęgła
Wystarczy, że jest możliwość ingerencji kierującego w zmianę przełożenia. Mój znajomy, tuż po zdaniu na prawko (a z początku bardzo się obawiał kierowania pojazdem - zwłaszcza ze względu na skrzynię manualną) kupił sobie samochód z automatem i jest zadowolony :P

Ja tam się nie znam na technologii motoryzacyjnej, ale wolę hamować silnikiem samodzielnie. Jak wygląda hamowanie silnikiem w samochodzie z automatem - hmm nie wiem, ale przypuszczam że ten automat nie domyśli się, że jadąc 60 km/h z górki, życzyłbym sobie zredukowania przełożenia i to na konkretny bieg. Może zdjęcie nogi z gazu + czujnik pochylenia uruchamia algorytm tej sztucznej inteligencji... ?
ks-rider napisał(a):O DFG slyszal ?
Nie słyszał.
ks-rider napisał(a):Leszko, Prawda jest taka, ze jak sie mieszka w aglomeracji ktorej przejechanie w zdluz i w szerz zajmuje 5 min to wogole nie potrzeba auta tylko roweru albo z buta sie drakuje,
Po warunkiem, że ktos kupuje samochód po to, żeby sobie jeździć wzdłuż i wszerz swojej "aglomeracji". Jest zgoła odmiennie - najczęściej to właśnie ludzie mieszkający na prowincji potrzebują samochodu, bo taki mieszczuch może z buta ... z taksówki ... albo skorzystać z komunikacji miejskiej ...
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » środa 22 listopada 2017, 19:25

LeszkoII napisał(a):...ale przypuszczam że ten automat nie domyśli się, że jadąc 60 km/h z górki, życzyłbym sobie zredukowania przełożenia i to na konkretny bieg...


tutaj skrzynia automatyczna daje więcej możliwości:
- jeżeli masz wszystkich 5 przełożeń, przesuwając dźwignię na pozycję 4 i ujmując gaz, pojazd będzie zjeżdżał na 4 i sama skrzynia nie zmieni na wyższy bieg, a masz jeszcze pozycję 3, 2 i 1 (analogiczne postępowanie), więc możesz hamować silnikiem jak ze skrzynią manualną. jadąc na pochyłości na D bez żadnej ingerencji, możesz doprowadzić do rozbiegania pojazdu, czyli zwiększenia szybkości bez dodawania gazu.

- natomiast jadąc na D (driving), a spadek drogi nie jest duży, możesz lekko jednak w sposób gwałtowany przycisnąć gaz i zaraz zwolnić, a skrzynia zejdzie Ci na niższy bieg, więc znowu hamujesz silnikiem bez dotykania lewarka. możesz w odwrotny (gwałtownie odpuszczając gaz, następnie leciutko dodając go) sposób przerzucać biegi w górę na niższych obrotach niż zrobiłby to automat bez Twojej ingerencji.

do tego trzeba mieć czułą nogę i trochę poćwiczyć. wskazana jazda pojazdem ciężarowym, gdzie automat ma 12 biegów (ZF AS TRONIC).

LeszkoII napisał(a):...Ja tam się nie znam na technologii motoryzacyjnej...


najzabawniejsze jest to, że na temat skrzyń automatycznych wypowiadają się osoby, które:
albo nigdy nie jeździły pojazdami z taką skrzynią,
albo jeździły, ale nie mają pojęcia o pełnych możliwościach takiej skrzyni.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez LeszkoII » środa 22 listopada 2017, 21:12

Cyryl napisał(a):najzabawniejsze jest to, że na temat skrzyń automatycznych wypowiadają się osoby, które:
albo nigdy nie jeździły pojazdami z taką skrzynią, albo jeździły, ale nie mają pojęcia o pełnych możliwościach takiej skrzyni.
Sam opisany przez Ciebie sposób okiełzania sterowania pojazdem przez kierującego pojazdem z automatyczna skrzynią - odnośnie hamowania silnikiem - daje mi do zrozumienia, że skrzynia to manualna pozostawia znacznie więcej elastycznej jakości sterowania takim pojazdem.
Cyryl napisał(a):wskazana jazda pojazdem ciężarowym, gdzie automat ma 12 biegów (ZF AS TRONIC).
Na zboczu drogi, raczej hamuje się innymi systemami niż układ silnik/przełożenie.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » czwartek 23 listopada 2017, 06:47

nie bardzo rozumiem, ale zrzucenie jeden dwa, czy trzy biegi w dół chcąc hamować silnikiem w pojeździe z automatyczną skrzynia biegów możesz zrobić tak samo jak w manualu - lewarkiem, ale bez sprzęgła, możesz to jeszcze zrobić (jeżeli to wystarczy jeden bieg w dół) samym pedałem gazu.
więc skąd w skrzyni manualnej ta większa elastyczność?

oczywiście, że możesz hamować, jeżeli dochodzi do możliwości rozbiegania pojazdu zwalniaczem, ale im więcej przełożeń ma automat tym bardziej można wykorzystywać jej możliwości, łatwej zrozumieć jej działanie.

powiedzmy, że automat zmienia Ci biegi w górę przy prędkości obrotowej 1500rbm (pojazd ciężarowy), ale gdy masz równą drogę i małe obciążenie, umiejętnie operując pedałem gazu możesz przerzucać na wyższe biegi przy np. 1200rbm, bez lewarka, bez sprzęgła.
powiedzmy, że jedziesz z pełnym obciążeniem lub potrzebujesz przyspieszenia, to w podobny sposób możesz spowodować zmianę biegów przy np. 1700rbm.
to samo możesz zrobić przy manualnej skrzynie, ale musisz użyć i pedału sprzęgła (które się zużywa) i lewarka, a tu (w automacie) wystarczy delikatne operowanie pedałem gazu.

w innej sytuacji jak jedziesz w jakiejś miejscowości sobie nie znanej szukając miejsca za- lub rozładunku i skupiony jesteś na innych rzeczach automat zmienia normalnie.

zadam inne pytanie:
ile razy zdarzyło Ci się, że przeciągnąłeś silnik na obrotach za wysoko spóźniając zmianę biegów?
czy zdarzyło Ci się, że jadąc pod górę, z pełnym obciążeniem, ruszając z ciężkiego terenu troszeczkę przypalić sprzęgło?
ile razy spóźniając redukcję zdarzyło Ci się jechać na zbyt małej prędkości obrotowej silnika?
posiadając pojazd z automatyczną skrzynią biegów takie rzeczy nie mogą się zdarzyć, co zwiększa żywotność silnika.

jedynie co możesz zrobić manualem, czego nie da się w automacie, to wrzucanie biegu przy powiedzmy 700rbm i ciągnięcie do 7000rbm, przypalanie sprzęgła i omijania biegów np. z 2 na 4.
na automacie (we współczesnych autach wszystkich) masz jeszcze możliwość ruszania z 2 biegu przy wciśnięciu przycisku ze śnieżynką - jazda po śliskim. w niektórych samochodach osobowych masz funkcję "S" (speed), gdzie zmiana biegów następuje przy wyższych prędkościach obrotowych.

moim zdaniem, aby ocenić wartość automatycznej skrzyni biegów musiałbyś trochę pojeździć pojazdem z taką skrzynią pod okiem kogoś, kto potrafi w pełni wykorzystywać jej możliwości (zapraszam do Wrocławia, mamy takie proste auto osobowe z automatem), bo teraz powiedzmy, że Twoja opinia jest na bardzo niekompletnych podstawach.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez jasiek23 » czwartek 23 listopada 2017, 08:57

Cyryl napisał(a): w samochodach F1 z tego co wiem nie ma:
sprzęgła (łopatka obustronna przy kierownicy)


Nie ma też automatu :-) Tylko manual daje możlwość prawdziwego "poczucia" auta a automat....cóż pewnie jest wygodą i to dużą i gdyby nie on to połowa populacji amerykanów już dawno wybiła by się na drodze ale dla mnie (zaznaczam) dla mnie to jednak nie jest to.... :-)

Jest to oczywiście tylko moje zdanie :-)
jasiek23
 
Posty: 542
Dołączył(a): poniedziałek 30 marca 2009, 19:51

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » czwartek 23 listopada 2017, 21:45

jasiek23 napisał(a):
Cyryl napisał(a): w samochodach F1 z tego co wiem nie ma:
sprzęgła (łopatka obustronna przy kierownicy)


Nie ma też automatu :-) Tylko manual daje możlwość prawdziwego "poczucia" auta a automat....cóż pewnie jest wygodą i to dużą...


nie ma też tradycyjnej skrzyni manualnej, bo to jest sekwencyjna - półautomatyczna, czyli bez sprzęgła, sterowana elektrycznie, bo tradycyjna manualna byłaby za wolna. pracą tej skrzyni steruje procesor.

a możesz powiedzieć ile kilometrów przejechałeś z automatyczną skrzynią i w jakim zakresie potrafisz ją wykorzystać?

a gdyby użytkownik pojazdów z automatyczną skrzynią biegów napisał: "Tylko automat daje możlwość prawdziwego "poczucia" auta a manual....cóż jakiś prymityw" i cóż byś wtedy na to odpowiedział?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez ks-rider » czwartek 23 listopada 2017, 22:36

LeszkoII napisał(a):Na zboczu drogi, raczej hamuje się innymi systemami niż układ silnik/przełożenie.


Teraz wyobraz sobie, ze jestes w Alpach zjezdzasz taka piekna serpentyna na ktorej motocyklisci co 20 sekund przechodza orgazm i tak sobie od czasu do czasu przed kazdym zakretem depniesz hamulec. Z tego co pamietam to srednia temp. skroplenia sie plynu hamulcowego wynosi ca. 240 st. C. Jak myslisz po jakim czasie gamulce nagrzeja tarcze do czerwonsci -> cieplo idzie na blok hamulca i calkiem fajnie go nagrzewa. Po jakims czasie prawie zjechales, depczesz na hamulec a ten nie jest twardy tylko Mietki jak lisia Kita i pedal zapiera sie o podloge a Twoje Auto dalej przyspiesza .....

Skroplonym plynem hamulcowym nieda sie niestety hamowac.

Czyli Twoja teoria niestety poszla sie kopcic :mrgreen: W gorach hamuje sie silnikiem.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » piątek 24 listopada 2017, 07:05

tutaj myślę, że kolega LeszkoII pisał o innych systemach w rodzaju zwalniacze czy aktywny tempomat.
ale co do zjazdów, akurat najgroźniejsze nie są te strome, bo tam stawia się takie pułapki (Notfallspur) i jak spalisz hamulce kiedyś waliłeś w pryzmę piachu, dzisiaj jest to taka pułapka z grysem i samochód w niej wyhamuje, nie uszkodzi się. ale jest też wada samodzielnie się nie wyjedzie, więc jest tabliczka z numerem telefonu holownika, który pobiera opłaty, ale auto całe.
https://www.youtube.com/watch?v=zKHny7iivKI

natomiast bardziej niebezpieczne są długie łagodne zjazdy np. Brenner pass między Austrią, a Włochami, ponad 20km zjazdu w kierunku Włoch i tam pojazdy szczególnie ciężarowe jeżeli są wyposażone w zwalniacze mogą jechać normalnie, nie posiadając ich - 30km/h.
drugie takie miejsce to wyjazd z tunelu pod przełęczą św. Gottharda w Szwajcarii w kierunku Włoch (Como/Chiasso), tam jest 33km łagodnego zjazdu w dół i to samo. a pułapek żwirowych przy takich zjazdach nie ma.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez jasiek23 » piątek 24 listopada 2017, 09:27

Cyryl napisał(a): a gdyby użytkownik pojazdów z automatyczną skrzynią biegów napisał: "Tylko automat daje możlwość prawdziwego "poczucia" auta a manual....cóż jakiś prymityw" i cóż byś wtedy na to odpowiedział?


Nic bym nie odpowiedział bo obstaję przy swoim zdaniu które mam prawo mieć :-) Manual nie jest prymitywem gdyż przez zdecydowaną większość kierowców uważany jest jedyną prawilną skrzynię biegów, która pozwala w pełni wykorzystać możliwości auta. Tyle ode mnie w tym temacie. Tego rodzaju tematy są dyskusjami typu: benzyna czy diesel, felgi stalowe czy aluminiowe, auto czerwone czy czarne (czyli bezsensownymi bo nigdy nie osiągnie się konsensusu w rozmowie gdyż każdy będzie miał swoje zdanie przy którym będzie obstawał) :-)
jasiek23
 
Posty: 542
Dołączył(a): poniedziałek 30 marca 2009, 19:51

Re: Automat czy manual?

Postprzez Cyryl » piątek 24 listopada 2017, 10:42

jeżeli jeździsz manualem i odpowiada Ci to oraz w Twoim mniemaniu pozwala ta skrzynia na wykorzystanie możliwości pojazdu na poziomie przez Ciebie osiągalnym - OK i z tym się zgodzę.
ale nie mając doświadczenia z automatyczną skrzynią i nie wiedząc jakie ona daje możliwości:
po pierwsze wypowiadanie opinii o niej jest trochę na wyrost,
po drugie porównywanie do manuala nie znając odpowiedzi na pierwsze też jest na wyrost.

jak napiszesz: jeżdżę manualem i mi to pasuje, a automatu nie znam, to będzie prawdziwe, udowodnianie wyższości manuala nad automatem nie jest wiarygodne jak dla mnie.

powoływanie się na opinie innych też nie jest najlepszym argumentem, bo zdecydowana większość użytkowników pojazdów z automatyczną skrzynią biegów nie wykorzystuje możliwości tej skrzyni nawet w 30%.
dodatkowo większość użytkowników skrzyni manualnej również nie potrafi wykorzystać choć nikłej części możliwości pojazdu.

jeżeli piszesz o pełnym wykorzystaniu możliwości auta, to wnioskuję o jeździe dużo ponad umiejętności przeciętnego użytkownika dróg, aby wykorzystywać te możliwości trzeba więcej umieć i przy manualu i przy automacie.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Automat czy manual?

Postprzez ks-rider » piątek 24 listopada 2017, 22:56

jasiek23 napisał(a):auto czerwone czy czarne


Nie masz racji,

czerwone sa szybciejsze :mrgreen:

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Automat czy manual?

Postprzez czesio06 » wtorek 19 grudnia 2017, 13:41

Manual będzie lepszy na start, człowiek wyrobi w sobie prawidłowe nawyki typu hamowanie silnikiem.
czesio06
 
Posty: 1
Dołączył(a): wtorek 19 grudnia 2017, 13:26
Lokalizacja: Katowice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości