Klasyki

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » środa 18 grudnia 2013, 16:27

Zaprezentuje jeden z postów usera z innego forum na którym sie produkuję...naprawdę warto poczytać... aby tak czasami bez sensu nie przeklejać..zaprezentuje link
[QUOTE=ps-man;109715871]Pojęcie SAM, czyli samochodu własnej, amatorskiej konstrukcji, pojawiło się w latach pięćdziesiątych, kiedy to tygodnik "Motor" rozpoczął organizowanie konkursów pod hasłem "Samochód Amatorski Motoru" (SAM). Samochody te powstawały z potrzeby posiadania samochodu w czasach, gdy samochody seryjne były dostępne dla nielicznych.

Obrazek

Wśród SAM-ów były konstrukcje ambitne, wyglądająco pięknie, nowocześnie…

[url="http://www.autogen.pl/art/plsportscars/dkwmiler.jpg"]DKW Miller: mały roadster na bazie „dekawek”[/url], zbudowany ok. 1952 r. przez M. Milera.

SAM Janyszek: coupe z 1959 r. zainspirowane m.in. przez Mercedesa „Gullwinga”, z unoszonymi do góry drzwiami; dzieło J. Janyszka z Olsztyna, który oparł się na 20-letnim VW/KdF:
Obrazekimcdb.org

SAM-Kdf/VW Phoenix: powstały w Bielsku-Białej; projektantem inż. Szuby, konstruktora szybowców. Był budowany przez 26 lat, oparto go o podwozie łazika KdF (VW) Kubelwagen z 1941 r., a silnik z 1941 r. również pochodził również z tego typu pojazdu. Co ciekawe, samochód nosi logo VW, na co oficjalnie zgodził się producent. :)
Obrazek
Obrazek
http://www.motoretro.bialnet.com.pl/pojazdy.php?id=63

Saab Okarmus: kolejna konstrukcja z Bielska - inż. Okarmusa, znanego konstruktora szybowców. Samochód ukończono w latach 60., opierając nowoczesną karoserię o elementy DKW z 1938 r. W latach 80. wymieniono silnik, skrzynię biegów i inne elementy na pochodzące z Saaba:
Obrazek

Obrazek
Obrazek
http://www.motoretro.bialnet.com.pl/pojazdy.php?id=138

Były też konstrukcje dziwne…

…jak ten samochód T. Lorenza z drewnianą karoserią, trochę przywodzący na myśl konstrukcje z Flinstonów…

Obrazek
Obrazek

…czy [url="http://www.autogen.pl/art/plsportscars/motolot.jpg"]ten trójkołowy “Motolot”[/url] z silnikiem Mercury V8, mierzący ok. 7 metrów.

Czasami SAM-y wyglądały rzeczywiście, jak samochody amatorskie:
Obrazek
http://www.muzeum-motoryzacji.com.pl/pl/eksponaty/samochody/prl/sam.html
Wydaje mi się, że ten samochód na zdjęciu nie był jedynym takim – kojarzę zdjęcie podobnego wozu, wszakże pomalowanego inaczej (na grafitowo lub granatowo) i ustawionego obok czerwonego egzemplarza.

Były też projekty bardzo ambitne, jak ten (kolejny już) samochód A. Słodowego – Jaga, na bazie Skody Tudor:
Obrazek
http://s1231.photobucket.com/user/zlomnik/media/jaga/SAM-n-b-Skody-Tudor-by-Adam-S1420odowy-2_zps36ae8711.jpg.html

Niektóre SAM-y miały bardzo oryginalne nazwy. Najciekawszą był chyba Zaperdalac. :troll:
Obrazek
http://pinka.pl/pin/4539/FSO-ZAPERDALAC#.UqzV0PTuLPI

Były też sportowe SAM-y, a wśród nich prawdziwe wyścigowe bolidy, popularne zwłaszcza w latach 50. Najsłynniejsze i najliczniejsze z nich pochodziły z Katowic, gdzie w warsztatach Automobilklubu Śląskiego wybudowano ich kilkadziesiąt.

Obrazek http://www.polskie-auta.pl/stara/samy.htm

Obrazek http://www.polskie-auta.pl/stara/samy.htm

Obrazekimcdb.org
Obrazekimcdb.org
Kadry z wyścigu samochodowego w Warszawie w roku 1957. SAM-y w towarzystwie Triumpha TR2.

A to inny sportowy SAM z silnikiem motocyklowym. Rok 1953:
Obrazek
http://m.onet.pl/moto/aktualnosci,4b3dm

Jeszcze w latach 50. na trasach wyścigowych można było ponadto spotkać prawdziwe samochody sportowe, ale mające najczęściej przedwojenny rodowód. Były Lancie Aprilia, BMW 326 i 328, a nawet Bugatti – jednak te ostatnie, choć będące rasowymi wyścigówkami, pochodziły jeszcze z lat 20., były więc w znacznym stopniu zużyte, a ponadto wybrakowane. W przypadku jednego z tych Bugatti – modelu T40, należącego do W. Gawrona – modyfikacje zaszły tak daleko, że powstał SAM o zupełnie nowej karoserii, bazujący na Bugatti, ale z wykorzystaniem elementów z innych samochodów – m.in. zawieszenia z VW:
Obrazek
http://m.onet.pl/moto/aktualnosci,4b3dm

Pod koniec lat 80. powstawał w Polsce ciekawy samochód rajdowy. Trudno go nazwać „amatorskim”, gdyż jego twórca, B. Wozowicz, wzorował się na najlepszych rozwiązaniach samochodów rajdowych grupy - Peugeota Turbo T 16, Lancii Delty S4 czy Lancii Stratos. Nazwał go Oberkiem – w końcu to taniec (i samochód) szybszy od Poloneza. ;)

Obrazek



http://www.polskie-auta.pl/stara/oberek.htm

Obrazek
http://forgotten-garage.pl/forums.php?m=posts&id=43593[/QUOTE]
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » środa 18 grudnia 2013, 16:29

szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » niedziela 19 stycznia 2014, 11:23

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » niedziela 19 stycznia 2014, 11:26

Obrazek

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » piątek 28 marca 2014, 12:35

Obrazek

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » piątek 28 marca 2014, 12:39

Dodge Challenger
Obrazek

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » poniedziałek 04 sierpnia 2014, 09:27

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » środa 03 grudnia 2014, 11:05

Obrazek
takim bym sobie pojeździł :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » piątek 12 grudnia 2014, 14:22

szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez Uciekaj1 » piątek 16 stycznia 2015, 09:47

szerszon napisał(a):Dodge Challenger

Piękny 8)


Obrazek
A takim jeździłbym z całą przyjemnością :)
Uciekaj1
 
Posty: 227
Dołączył(a): środa 27 czerwca 2012, 12:42

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » wtorek 10 lutego 2015, 11:48

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez Makabra » wtorek 10 lutego 2015, 21:12

Eunos Cosmo - Tak jak Toyota ma Lexusa, Nissan ma Infinity a Honda ma Acurę, tak Mazda miała ekskluzywną markę Eunos w Japonii :)
Autko z roku 1990 miało na wyposażeniu:
- Dotykowy kolorowy monitor kineskopowy kontrolujący klimę
- Telefon bezprzewodowy
- Nawigazja
- Telewizja w formacie NTSC
- Elektrycznie unoszona kolumna kierownicy pomagająca w wysiadaniu

Silnik Wankla 2 litry o mocy 300 koni i momencie 380 :mrgreen: :mrgreen:
Maksymalna prędkość ze zdjętym ogranicznikiem elektronicznym prędkości 255km/h



Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Dla porównania nasza myśl technologiczna z 1990 roku :lol: :lol: :lol:

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » środa 11 marca 2015, 00:58

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » poniedziałek 16 marca 2015, 13:54

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Klasyki

Postprzez szerszon » poniedziałek 20 kwietnia 2015, 23:49

Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości