Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » sobota 02 czerwca 2018, 18:16

cytat:
"przede wszystkim, sam napisałeś o problemie przeładowanych pojazdów dostawczych, pisząc dalej jak to UE w odsieczy (wywnioskowałem że dotyczy to przeładowania) projektuje wprowadzić tachografy do samochodów do 3,5t DMC."

Każde dobre rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo jest warte uwagi, w tym samym stopniu poprawiają bezpieczeństwo regulacje prawne powodujące że nie jeździ się przeładowanymi autami jak i kontrolowanie czasu jazdy kierowców tachografem, idealnie byłoby wywrzeć na kierowców dostawczaków presję która skutkowała by podniesieniem ich kwalifikacji np. do kat C1 która tez automatycznie objęła by ich tacho. Jeśli nikomu kat. C1 się nie opłaca to po co ją wymyślono? Ehh tylko ja tu jestem od pomysłów a wszyscy inni od ich torpedowania sami nie mając własnych pomysłów.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » sobota 02 czerwca 2018, 20:43

nie bardzo rozumiem, jeżeli kierowca będzie miał wyższą kategorię prawa jazdy, czy C1, czy C, czy C+E. D, D+E itp., jeżeli pracodawca lub on sam, jeżeli jeździ na własny rachunek, nie zrobi certyfikatu kompetencji i nie uzyska licencji, nadal będzie jeździł pojazdem do 3,5t DMC (na papierze).
może bardziej świadomy, może mniej, ale jeżeli nie zwiększy się kontroli tego typu pojazdu, nadal przeładowanym.

jeżeli Twój pojazd osobowy pod marketem zarysuje drugi pojazd osobowy, to jakie dla Ciebie będzie miało znaczenie, jaką kierowca tego auta będzie miał kategorię prawa jazdy?

natomiast wracając do kat. C1:
- jeżeli chłopak 18 lat będzie chciał zrobić kat. C musi wcześniej ukończyć Kwalifikację Wstępną i na mocy UoKP art. 9 może na tą kategorię zdawać w wieku 18 lat.
- jeżeli będzie chciał pracować w transporcie, to na mocy UoTD art. 39a może prowadzić do ukończenia 21 roku życia pojazdy do 7,5t DMC.

więc na dobrą sprawę robi C, a do 21 roku może jeździć pojazdami jak na C1.
moim zdaniem kat. C1 jest trochę sztuczna, ale nie masz wybór. w wieku 18 lat możesz robić od razu C.

tak jak wspominałem wcześniej kategoria prawa jazdy jaką posiada kierowca nie gwarantuje bezpieczeństwa, bo jak sam wspomniałeś kierowcy zespołami pojazdów C+E również jeżdżą przeładowani.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » sobota 02 czerwca 2018, 22:56

może trochę się zagalopowałem z tym przykładem, żwirownie z których wożą kruszywo są zaraz przy nowo budowanej ekspresówce, droga po której poruszają się teraz pojazdy też będzie gruntownie modernizowana, będzie jedną jezdnią ekspresówki. może na tej zasadzie ich puszczają przeładowanych że i tak szkód nie wyrządzą bo wszystko pójdzie do przebudowy.

wracając do przeładowanych busów, dużo firm ma tabor ciężarowy powyżej 3,5 t i poniżej 3,5 t. co stoi na przeszkodzie dużej firmie posiadającą niezbędną "papierologię"(licencję) kupić auta do 7,5 t dmc ? jeśli takie im wystarczą na określone trasy i zatrudnić do nich dotychczasowego busiarza z kategorią B+E który do tej pory jeździł przeładowanym autem do 3,5 (bo kat E na nic mu się nie przydawała) a w zakładanym optymistycznym scenariuszu po zmianach legislacyjnych otrzymał w gratisie kat C1 ? puszczą go (firma busiarza) tylko na kwalifikację wstępną przyspieszoną i wio. problem pojawia się jak busiarz chciałby jeździć sam dla niego rzeczywiście jest to nieopłacalne.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » niedziela 03 czerwca 2018, 04:58

szofer80 napisał(a):...dużo firm ma tabor ciężarowy powyżej 3,5 t i poniżej 3,5 t...


właśnie, chodzi o to, że takich firm nie ma za wiele lub wcale.
mniej więcej, to jakby ktoś posiadał autobus i taksówkę.
jeżeli masz certyfikat kompetencji zawodowych, uzyskałeś licencję na transport, to po co Ci auto, na którym uzyskasz stawkę 70% mniejszą, a pracownikowi musisz zapłacić 20% mniej?
są firmy posiadające pojazdy do 3,5t DMC funkcjonujące zgodnie z przepisami, ale to wyjątki: przewóz ładunków niestandardowych, nie mogących być przeładowywanymi, delikatne, wymagające szybszej dostawy.
ale zdobycie takich zleceń jest bardzo trudne i jest tego niewiele.

drugą sprawą jest cena na jaką się godzą busowi przewoźnicy. wejdź sobie na jakąkolwiek internetową giełdę ładunków, sprawdź ceny ładunków o wadze do 1-1,5t i powiedz jak to może się opłacić.
jeżeli tirem weźmiesz takich 10-15 ładunków to może wyjdziesz na swoje.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 03 czerwca 2018, 22:17

cytat:
"właśnie, chodzi o to, że takich firm nie ma za wiele lub wcale."

ja jeździłem w takiej firmie gdzie były busy furgony do 3,5 tony i takie same busy ponad 3,5t na bliźniakach z tacho itp

cytat:
"wypowiedź kolegi z ITD: "my zajmujemy się pojazdami podlegającymi pod Ustawę o Transporcie Drogowym, więc busy kontrolujemy jak jadą "na kolanach" lub na trzech kołach"."

odwieczny dylemat zasłaniania się prawem. co jest ważniejsze: prawo dla prawa czy cel nadrzędny dla którego to prawo zostało uchwalone, sprawa jest oczywista ale jak widać nie dla wszystkich, nawet nie dla tych którzy powinni to rozumieć najdogłębniej, inspekcja zajmuje się penalizacją w transporcie i jest też dla bezpieczeństwa na drogach więc jak widzi że ktoś busem do 3,5t z naruszeniem prawa wykonuje usługę transportową zagrażając bezpieczeństwu to też powinno skutecznie penalizować takich przewoźników a nie udawać że penalizuje wlepiając tylko mandat 500 zł. jest wiele przykładów na inicjatywy legislacyjne policji czy innych służb więc i w tym przypadku inspekcja jako praktycy prawa może ponaciskać rządzących że brakuje tu logiki. prawo nie jest celem samym w sobie, dobro prawa nie może być stawiane na pierwszym miejscu, każdemu uchwalonemu przepisowi prawa przyświecał kiedyś cel nadrzędny dla którego dany przepis został uchwalony i to jest cel właściwy więc to obłuda jak ktoś usiłuje przekonywać że kwestie formalne są ważniejsze od stanu faktycznego.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » niedziela 03 czerwca 2018, 23:01

Czy z kat C moge pilotowac Airbus'a 380 ?

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » poniedziałek 04 czerwca 2018, 05:51

szofer80 napisał(a):...ja jeździłem w takiej firmie gdzie były busy furgony do 3,5 tony i takie same busy ponad 3,5t na bliźniakach z tacho...


no tak, ale to że Ty pracowałeś w jednej takiej firmie nie znaczy, że takie firmy stanowią większość na rynku.

czy takie same busy na bliźniakach miały licencję?

szofer80 napisał(a):... inspekcja jako praktycy prawa może ponaciskać rządzących że brakuje tu logiki...


nie wiem czy wiesz panowie z ITD są urzędnikami państwowymi.
czy widziałeś kiedyś urzędnika (innych pracowników też) podejmującego jakiekolwiek kroki, aby więcej pracować za tą samą pensję?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » wtorek 05 czerwca 2018, 19:17

cytat:
"czy takie same busy na bliźniakach miały licencję?"

tak to duży państwowy moloch więc na wszystko mają kasę i dopięte jest wszystko na ostatni guzik, jedynie wypłaty skromne.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » sobota 02 marca 2019, 02:33

UE już na poważnie przymierza się do objęcia busiarzy tachografami i licencjami a więc będą kary które realnie ukrócą przemęczenie i przeładowanie.

https://40ton.net/transport-ponizej-35- ... ce-zrobic/

nieco inną drogą ale następny sukces moich postulatów (połowiczny bo posiadcze BE zamiast zestawami powinni jeździć też solówkami C1 ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma i chociaż już wszyscy będą objęci tacho i odekwatnymi karami za przeładowanie a nie tylko 500 zł)
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Blacksmith » sobota 02 marca 2019, 13:49

Brawo szofer80 za sukces postulatu. Też od dawna uważałem, że trzeba tą sprawą się zająć. Gnoić, karać, nie wyróżniać.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 03 marca 2019, 13:54

dużo ludzi zostanie na lodzie po prostu patologia dla których była czymś normalnym przestanie istnieć i to dla nich legislator powinien rozwinąć kat C1, oczywiście z czasem pracy nic sie nie da zrobić musi być taki sam dla wszystkich ale z opłatami, licencjami można ulżyć.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Stefek » poniedziałek 22 kwietnia 2019, 15:56

Jakiś czas temu byłem na forum caravaningowym (są kampery o DMC 5t a nawet większe). Wiele osób odstrasza robię normalnego kursu na kat. C (Na C1 jak wyżej zauważono nikt nie prowadzi kursów, a WORDy egzaminów). Gdyby np: zniesiono wymóg szkolenia na tą kategorię, to przestałoby to być martwym przepisem. Podobnie z D1. Kolega ma kat C+E, miał już się przesiąść na autobus (ale coś mu stanęło na przeszkodzie) i naszła mnie refleksja, że czemu nie możnaby w takim przypadku po zdaniu egzaminu teoretycznego dostać kat. D1. A kiedyś widziałem "autobus" 15 osobowy - zwykły ford Transit o DMC pewnie 3t, tylko siedzeń nastawiane.
Prawda jest taka, że w WORD Warszawa nie przeprowadza się egzaminów na kat. C1, C1+E, D1, D1+E i D+E bo nikt nie jest głupi.
Pomysł autora dyskusji jest OK i możnaby dawać C1 dla osób posiadających B+E. Nie byłoby to jakieś zagrożenie dla bezpieczeństwa. A poza tym pozwoliłoby wielu firmom i pracownikom (a nawet turystom z domami na kółkach wypożyczyć kampera o DMC ponad 3,5 - co jest sporym problemem, żeby się w tym zmieścić) dostosować się do przepisów, zamiast jeździć mercedesem kaczką o ładowności 10 kg, ale na kat. B
I tak na marginesie: Szwagier z Anglii posiada kat. C1, bo do któregoś roku dawali gratis do kat. B (albo zwykłe prawko dawali do 7,5t), a potem weszli do unii i w unii ma być c***owo, ale jednakowo czyli C1 i D1 ma być martwym przepisem.
Stefek
 
Posty: 2
Dołączył(a): poniedziałek 22 kwietnia 2019, 15:35

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Cyryl » czwartek 25 kwietnia 2019, 20:02

mamy od jakiegoś czasu problem wagi pojazdów do 3,5t.
te pojazdy ze względu na coraz bogatsze wyposażenie - tyją.
dotyczy to przede wszystkim karetek i kamperów.
kupujesz w salonie, jest świadectwo homologacji, jest dowód rejestracyjny na 3,5t DMC, a faktycznie masa własna to już prawie 3,5t.

jeżeli mój kamper o długości 5,5m jadąc na 3 dni z synem nad jezioro waży 3,2t, to ile faktycznie waży kamper 6-7m jadąc do Hiszpanii w 4 osoby z żarciem i wyposażeniem na miesiąc?

we wrocławskiej bazie transportowej ul. Ziębicka, stoi 10 zapieczętowanych i zajętych przez prokuratora karetek, ale pozostałe 30 jeździ, a są to identyczne auta z jednego zakupu. https://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,6 ... 30150.html

w UE jest pomysł na kat. B do 7t DMC (jak kiedyś w Niemczech), jednak nawet jeżeli ci kierowcy będą jeździć na kat. B to prowadząc pojazdy powyżej 3,5t DMC, których papiery przestaną być fikcją, będzie obowiązywać ich rozporządzenie 561/2006 (czas pracy kierowcy), sczytywanie kart, sczytywanie tachografów, archiwizacja tego wszystkiego oraz KW i Szkolenie Okresowe co 5 lat według Ustawy o Transporcie Drogowym..
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » czwartek 25 kwietnia 2019, 21:25

W 1982 wymienilem polskie PJ kat. B na niemieckie kat. 3


Wolno mi bylo prowadzic pojazdy do 7,5 tony+ jednoosiowe przyczepy o lacznym BMC 18,5 tony Byla gratis.


Po zrobieniu CE stwierdzam jak bardzo bylem " uposledzony " jezdzac powyzej 3,5 t do 7,5 tony,

Wymagane uprawnienia C1 Maja sens !

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Stefek » niedziela 28 kwietnia 2019, 12:01

"Uprawnienia C1 mają sens" ;)
Ile szkół jazdy robi kursy na tą kategorię, a ile WODRów ma ciężarówki o DMC=7,5t ?
Stefek
 
Posty: 2
Dołączył(a): poniedziałek 22 kwietnia 2019, 15:35

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 54 gości