Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 12:49

Witam,pytanie do polemiki jak w temacie.Na wstępie apeluję abyście darowali sobie odpowiedzi w stylu: "weź przestań wymyślać bo mam już dosyc" itp. Jesteśmy w miejscu gdzie mozna sobie o tym pogadać? Mianowicie nie rozumiem jednego.Dlaczego kierowca kat BE może prowadzić zespół pojazdów 7T a nie może prowadzić pojazdu 7,5T. Czy prowadzenie zespołu pojazdów 3,5T+3,5T jest rzeczywiście łatwiejsze?
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez mk61 » niedziela 23 stycznia 2011, 14:01

Dlaczego, mając kategorię B nie dostaję od razu A,C,D,E? Przecież mając B i przewożąc 8 pasażerów mogę ich równie skutecznie zabić, co jadąc autobusem i przewożąc 50 osób. Nawet lepiej. Przewożąc 50 osób jest większa szansa, że ktoś przeżyje. :idea:
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 14:07

prosiłem o merytoryczne riposty,piszę konkretnie na temat a nie na temat wszystkich innych kategorii które zostały wymienione, co ma piernik do wiatraka,przedstawiłem argument BE może kierować zespołem pojazdów 7T a nie może kierować pojazdem 7,5T, kat C nie ma ograniczeń wagowych i pozwala jechać pojazdem o wiele cięższym wiec wogóle nie podlega dyskusji i jakiemukolwiek odniesieniu. Interesują mnie przeciwwskazania dlaczego nie można,nikt mi nie powie że trudniej kierować pojazdem około 7 T niż zespołem pojazdów max 7T. Ale do kat B mozna to odnieść jak najbardziej,to podobnie jakby kierowca kat B mógł kierować zespołem pojazdów 2t+1,5t a nie mógł kierować pojazdem 3,5T,z tą róznicą że kierowca kat B otrzymuje obligatoryjnie możliwość ciągnięcia przyczepki ciężkiej choć nigdy nie ukończył kursu na przyczepkę a w przypadku BE jest na odwrót dostał uprawnienia na zestaw pojazdów do 7T a nie dostał obligatoryjnie mozliwości prowadzenia pojazdu 7,5T.Kat BE to nie kategoria B-plus tylko zupełnie inna kategoria !
Ostatnio zmieniony niedziela 23 stycznia 2011, 14:24 przez szofer80, łącznie zmieniany 1 raz
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez qwer0 » niedziela 23 stycznia 2011, 14:18

Latwiejsze nie latwiejsze. Jest jak jest.

A w przypadku kat. B nie ma podobnej glupoty?
Chodzi mi konkretnie o ciagniecie przyczepy, samochodem o DMC np 2t, mozna ciagnac przyczepe np 1,5t. A samochodem 3,5t mozna max. przyczepe DMC 750kg.
Tak, to jest dziwne. Passatem moge ciagnac 1,5t przyczepe, a ducatem nie moge. Tylko, ze ducatem ciagnac znacznie lepiej, a nawet latwiej, bo i auto ciezsze, a i lusterka zupelnie inne. No latwiej, zdecydowanie latwiej, ale nie moge. A passatem moge, mimo, ze mniejsza mase jak i i zdecydowanie mniejsze lustereczka, ale moge ciagnac taka przyczepe.
Baaaa, moge ciagnac taka przyczepe autem o takich samych gabarytach jak to o DMC 3,5t, ale zarejestrowanym na nizsza ladownosc.

A co do tego, czy powinno uprawniac. Moim zdaniem zdecydowanie nie. A jesli tak, to egzaminy powinny byc przeprowadzane, na zdecydowanie wiekszych pojazdach. Dla przykladu, jestem posiadaczem przyczepy o DMC do 750kg (a dokladnie to mam jeszcze na nia stary dowod, w ktorym nie ma podanej masy wlasnej, a jedynie ladownosc, smieszne 400kg), jest to swidnicka WSK, jednoosiowka, ale jest dluzsza od 2 osiowki, na ktore jest przeprowadzany egzamin w WORDzie w Lublinie na kat. B+E. Baaaa, moge swoja WSK ciagnac nawet ducatem L2H3, najwyzszym, najdluzszym, bo zarejestrowany na 3450kg, a na egzaminie jest malusienki traffic i malusienka 2 osioweczka. A pozniej co drugi bus jakiego widze na miescie wyhacza co drugi kraweznik na zakretach. A wszystko dzieki temu, ze egzamin zdawal yarisem, a po egzaminie wsiada do sprintera, czy innego kolosa - w stosunku do yarisa.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 14:30

Powtarzam jeszcze raz jeśli kierowca kat B dostał obligatoryjnie możliwość prowadzenia przyczepki ciężkiej tak że suma pojazdów nie przekracza 3,5t choć nigdy kursu na przyczepkę nie przeszedł,to kierowca kat BE powienien tym bardziej dostac obligatoryjnie możliwość prowadzenia pojazdu kat C1, masa całkowita BE i C1 jest zbliżona.Powinno tak być nawet gdyby kierowcy kat B nie dostaliby obligatoryjnie mozliwości prowadzenia przyczepki ciężkiej,a to że mogą to jest dodatkowy argument dowodzący niesprawiedliwości.Jeśli by było tak jak mówię to kat C1 by "ożyła" bo jak narazie to nikt jej nie chce robić a szkoły nauki jazdy nawet nie oferują takiego kursu.No po to to wszystko piszę żeby nie było takiej głupoty,może jakiś urzędnik z ministerstwa transportu kiedyś niechcący zabłądzi na to forum???
Ostatnio zmieniony czwartek 09 czerwca 2011, 22:01 przez szofer80, łącznie zmieniany 1 raz
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez mk61 » niedziela 23 stycznia 2011, 15:12

szofer80 napisał(a):Powinno tak być

TYLKO według Ciebie. Po to są kategorie, żeby ludzie mieli dostęp tylko do danego typu pojazdów. Chcesz więcej? Zrób kurs, zdaj egzamin, odpowiednie osoby zweryfikują Twoje umiejętności i otrzymasz uprawnienia.

Kolejne pytanie z tej serii... Dlaczego niebo jest niebieskie?
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 15:39

nie przekonuje mnie ten argument na tle tego co przedstawiłem,nie-danie kierowcy kat BE obligatoryjnie kat C1 to jest oszukiwanie jego i siebie że byłoby niebezpieczeństwem jakby prowadził pojazd C1,on i tak może prowadzić tą samą masę, tylko zestawem, czyli raczej trudniejszym w prowadzeniu niż łatwiejszym.Jeśli chodzi o logikę to mniejsze niebezpieczeństwo powinno z tego wynikać niż danie kierowcom kat B prowadzenia przyczepki ciężkiej bez przeszkolenia.np.jadąc zestawem w każdej chwili przyczepa może stracić przyczepność i zacząć "tańczyć" niedoświadczony kierowca naciska wtedy na hamulec ,przyczepa "łamie się" w poprzek drogi i zmiata wszystkich z naprzeciwka,w kat C1 nie ma tego typu niebezpieczeństwa. Kierowca po kursie i egzaminie na B+E na pewno nie będzie "haczył" krawężników jadąc solówką do 7,5T. Moje argumenty muszą aż uwierać. ;)
Ostatnio zmieniony niedziela 04 grudnia 2011, 21:34 przez szofer80, łącznie zmieniany 2 razy
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez mk61 » niedziela 23 stycznia 2011, 16:28

Ale kogo mają uwierać? Tylko czytającym napsujesz krwi, a nie ma w tym żadnego celu. Jeśli chcesz zmienić świat, to zostań politykiem, albo chociaż zwróć się do odpowiedniego ministerstwa.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 16:33

Trudno się nie zgodzić z moimi argumentami, ale jeśli rozmówca od początku mówi nie bo nie to poczekam moze ktos inny się wypowie i będzie bardziej wyrozumiały i obiektywny, ten serwis chyba powstał m.in. po to żeby wytykać absurdy związane z PJ .Bo dla mnie takim właśnie absurdem jest danie zółtodziobom prawa do przyczepki ciężkiej a nie danie komuś kto ma BE obligatoryjnie C1.Jeśli dochodzą nowe kategorie PJ obostrzone różnymi warunkami to nie dziwcie się że powstają sprzeczności i nielogiczne sytuacje.Powoływanie się przezemnie na samą kat B i ciągnięcie na nią przyczepek jest tylko argumentem pomocniczym, bez względu na to kierowca BE powinien mieć kat C1 bo chcąc nie chcąc kierowca kat B robiąc sobie E wchodzi w przedział wagowy C1 :) jak się dodaje mnóstwo kategorii to powstają później takie "kwiatki". Ile mamy dziś kategorii prawa jazdy? 15,16? czy może więcej? bo już się gubię? a ile było w 98 roku jak ja robiłem prawko? 5,6? W tym tempie w roku 2025 będziemy mieli pewnie ponad 30 kategorii praw jazdy.... jakby tego było mało powstaje jeszcze jeden paradox, kierowca BE może prowadzić przerobione auto na lekki ciągnik siodłowy,np na podwoziu mercedesa vario,poddane nowej homolgacji z imponującą rozmiarami naczepą ,oczywiście wszystko do 7T, ale już ciężarówki o podobnej masie prowadzić nie może, bezsens totalny
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez cman » niedziela 23 stycznia 2011, 17:53

szofer80 napisał(a):Powoływanie się przezemnie na samą kat B i ciągnięcie na nią przyczepek jest tylko argumentem pomocniczym, bez względu na to kierowca BE powinien mieć kat C1 bo chcąc nie chcąc kierowca kat B robiąc sobie E wchodzi w przedział wagowy C1 :)

Czyli tylko przedział wagowy ma być wyznacznikiem? Jeżeli tak, to dlaczego by też nie uprawniać automatycznie do kategorii A (motocykle są dużo lżejsze) i D1 (autobusy do 17 miejsc mieszczą się z reguły w 7 t)?
Obsługa, eksploatacja i przede wszystkim jazda typową ciężarówką różni się jednak nieco od jazdy samochodem do 3,5 t. Chociażby typowa szerokość: 2 m, a 2,5 m - to jest jednak różnica. Nie wspominając o zupełnie innej randze badań i wymogów zdrowotnych.
I w końcu: ileż jest ciężarówek, których DMC nie przekracza 7,5 t, żeby była jakakolwiek korzyść z posiadania takiego uprawnienia?

szofer80 napisał(a):Ile mamy dziś kategorii prawa jazdy? 15,16? czy może więcej?

14.

szofer80 napisał(a):a ile było w 98 roku jak ja robiłem prawko? 5,6?

14.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 19:08

Jeśli chodzi o :
1. motocykle to nie rozumiem, (motocykle to motocykle a nie samochody).
2.Daję za przykład kat B w której nie wozi się ludzi na przyczepce ciężkiej,dlaczego ktoś komu obligatoryjnie przyznano by C1 musiałby mieć D1 dla sprawiedliwości?
3.Największe "dostawczaki" kat B na "bliźniakach" np Nissan Atleon to w praktyce zwykłe ciężarówki,mające ładowność około tony ale przeważnie jeżdżące z nadwagą (nawet 3 tony ładunku-niektórzy chwalą się),Myślę że te najwieksze dostawczaki mają te 2,5m szerokości.Tym bardziej jak skrzynia w takim dostawczaku potrafi sięgać 5,5m dł.
4.Trafne spostrzeżenie,ile jest teraz ciężarówek na C1? Niewiele bo jak już wcześniej wspomniałem kategoria jest "martwa" ze względu na takie obecne przepisy.Uprawnienie kierowców kat BE do C1 zapewne spowodowałoby wiekszą dostępność tego typu sprzętu na rynku. Kierowcy którzy pakują dziś nawet do 12 palet na dostawczaka "bo nie opłaca im się robić C" mogliby jeździć nie naginając prawa.
5.Wymagane inne dokumenty i badania oprócz prawka?- trzeba zrobić to trzeba, jak ktoś ma orzeczoną zdolność do BE to chyba nie będzie problemu z badaniami na C1? Posiadanie prawka C1 to nie automatyczne podjęcie działalności gospodarczej, gdzie wymagane są szczegółowe badania,psychotesty i Kwalifikacja wstepna.
6.Ile miałem w dokumencie kategorii? 5 albo 6 nie pamiętam czy uwzględniona była kat T,przyjmijmy że 6 ,jesli były inne kat prawa jazdy to nie pamiętam aby był wtedy wydawany był inny dokument PJ uwzględniający te kategorie. Jeśli takowe były to dlaczego w dokumencie miałem tylko A,B,C,D,E,T ? A po zmianie dokumentu na nowy wzór w 2004r już były uwzględnione

Reasumując: nie byłoby się o co strachać gdyby przyznano kierowcom BE obligatoryjnie kat C1. Nie ma nawet co porównywać kat C1 do C gdzie sama ładowność takiego pojazdu może wynosić 24tony.
Ostatnio zmieniony niedziela 04 grudnia 2011, 21:46 przez szofer80, łącznie zmieniany 3 razy
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez cman » niedziela 23 stycznia 2011, 19:35

szofer80 napisał(a):1. motocykle to nie rozumiem

A czego tu nie rozumieć? Piszesz, że jeśli B+E to powinno być i C1, bo masa ta sama. Więc czemu też nie A, jeżeli tutaj masa dużo mniejsza?

szofer80 napisał(a):2.Daję za przykład kat B w której nie wozi się ludzi na przyczepce ciężkiej,dlaczego ktoś komu obligatoryjnie przyznanoby C1 musiałby mieć D1 dla sprawiedliwości?

To raczej Ty mi wytłumacz, to jest Twój tok rozumowania, że jeżeli B+E to i C1. Dlaczego właśnie tak? Twierdzisz: bo masa taka sama. Więc ja idąc tym samym tokiem rozumowania proponuję automatycznie też D1. Czemu nie? Masa też taka sama.

szofer80 napisał(a):5.Wymagane inne dokumenty i badania oprócz prawka?- jak trzeba zrobić to trzeba

Ale może ktoś potrzebuje tylko B+E i nie ma ochoty robić dodatkowych badań tylko dlatego, żeby dostać gratisową kategorię, której nie potrzebuje.

szofer80 napisał(a):6.Ile miałem w dokumencie kategorii? 5 albo 6 niepamiętam czy uwzględniona była kat T,przyjmijmy że 6 ,jesli były inne kat prawa jazdy to nie pamiętam aby był wtedy wydawany był inny dokument PJ uwzględniający te kategorie. Jeśli takowe były to dlaczego w dokumencie miałem tylko A,B,C,D,E,T ? A po zmianie dokumentu na nowy wzór w 2004r już były uwzględnione

Racja, załapałeś się jeszcze za "stare" kategorie, więc: 8 (wliczając kategorię trolejbusową) lub inaczej mówiąc 10 gdyby samodzielną wtedy kategorię E rozmienić na B+E, C+E i D+E.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez szofer80 » niedziela 23 stycznia 2011, 19:40

[quote="szofer80"]Jeśli chodzi o :
1. motocykle to nie rozumiem
2.Daję za przykład kat B w której nie wozi się ludzi na przyczepce ciężkiej,dlaczego ktoś komu obligatoryjnie przyznanoby C1 musiałby mieć D1 dla sprawiedliwości? Ktoś kto zrobił sobie kat C to też ma od razu kat D? Przecież w C i D nie ma limitów wagowych,sytuacja analogiczna do C1 i D1 inna tylko droga nabycia uprawnień.
3.Największe "dostawczaki" kat B na "bliźniakach" np Nissan Atleon to w praktyce zwykłe cięzarówki,mające ładowność około tony ale przeważnie jeżdżące z nadwagą (nawet 3 tony ładunku-niektórzy chwalą się),Myslę że te najwieksze dostawczaki mają te 2,5m szerokości.Tym bardziej jak skrzynia w takim dostawczaku potrafi sięgać 5,5m dł.
4.Trafne spostrzeżenie,ile jest teraz ciężarówek na C1? Niewiele bo jak już wcześniej wspomniałem kategoria jest "martwa"
ze względu na takie obecne przepisy.Uprawnienie kierowców kat BE do C1 zapewne spowodowałoby wiekszą dostępność tego typu sprzętu na rynku. Kierowcy którzy pakują dziś nawet do 12 palet na dostawczaka "bo nie opłaca im się robić C" mogliby jeździć nie naginając prawa.
5.Wymagane inne dokumenty i badania oprócz prawka?- trzeba zrobić to trzeba, jak ktoś ma orzeczoną zdolność do BE to chyba nie będzie problemu z badaniami na C1?
6.Ile miałem w dokumencie kategorii? 5 albo 6 niepamiętam czy uwzględniona była kat T,przyjmijmy że 6 ,jesli były inne kat prawa jazdy to nie pamiętam aby był wtedy wydawany był inny dokument PJ uwzględniający te kategorie. Jeśli takowe były to dlaczego w dokumencie miałem tylko A,B,C,D,E,T ? A po zmianie dokumentu na nowy wzór w 2004r już były uwzględnione

Reasumując: nie byłoby się o co strachać gdyby przyznano kierowcom BE obligatoryjnie kat C1. Nie ma nawet co porównywać kat C1 do C gdzie waga samego tylko przeładowania takiego pojazdu może być większa niż cała kat C1
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 813
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez Borys_q » niedziela 23 stycznia 2011, 19:44

Obsługa, eksploatacja i przede wszystkim jazda typową ciężarówką różni się jednak nieco od jazdy samochodem do 3,5 t. Chociażby typowa szerokość: 2 m, a 2,5 m - to jest jednak różnica. Nie wspominając o zupełnie innej randze badań i wymogów zdrowotnych.


Dodał bym jeszcze hamulce powietrzne skrzynie dwuzakresowe lub z połówkami, hamulce górskie, tego typu rzeczy w autach poniżej 3,5 się nie pojawiają a między 3.5 a 7.5 już występują.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czy kat. BE powinna uprawniać do C1 (bez E) ?

Postprzez ks-rider » niedziela 23 stycznia 2011, 20:04

szofer80 napisał(a):kierowca kat B otrzymuje obligatoryjnie możliwość ciągnięcia przyczepki ciężkiej


Ta przeczepka ciezka o ktorej piszesz to do jakiej wagi ?

szofer80 napisał(a):choć nigdy nie ukończył kursu na przyczepkę a w przypadku BE


To na przeczepe jest kurs ? No popatrz - nie wiedzialem !

szofer80 napisał(a): Jeśli by było tak jak mówię to kat C1 by "ożyła" bo jak narazie to nikt jej nie chce robić a szkoły nauki jazdy nawet nie oferują takiego kursu.


szofer80 napisał(a):Moje argumenty muszą aż "uwierać"


No niestety ale chyba tylko Ciebie :mrgreen:

szofer80 napisał(a):Trudno się nie zgodzić z moimi argumentami, ale jeśli rozmówca od początku mówi nie bo nie to poczekam moze ktos inny się wypowie i będzie bardziej wyrozumiały i obiektywny,


Szofer powiedz mi prosze jekie wymiary

szerokosc

wysokosc

calkowita dlugosc zestawu w przypadku przyczepy do 750 kg

mozesz prowadzic majac kat B ?

Zalozyles juz podobnie merytorycznie temat o kategoriach jednosladow, teraz o B / BE, zaloze sie ze nastepny bedzie o lodziach motorowych i statkach, a moze o szybowcach i Jumbo Jet'ach ?
ks-rider
 
Posty: 3786
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Następna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 59 gości