Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Dawno Temu

Postprzez rocko19 » sobota 15 listopada 2014, 21:34

Inaczej wyglądały egzaminy przed wojną, kierowcę autobusu stawiano na równi z pilotem samolotu


A ty skąd takie info posiadasz? Ciekawie się robi.. czekam na dalsze zdjęcia o opisy;) Ps. Film 10 minutowy zobaczyłem, ten zielony listek w prawym górnym rogu naklejony na przednią czołową szybę był wtedy obowiązkiem? Pozdrawiam.
rocko19
 
Posty: 1158
Dołączył(a): wtorek 11 września 2007, 17:07

Re: Dawno Temu

Postprzez rusel » niedziela 16 listopada 2014, 00:23

ten zielony listek w prawym górnym rogu naklejony na przednią czołową szybę był wtedy obowiązkiem?


Nie był obowiązkiem, była to społeczna inicjatywa różnych związków motorowych więc zachęcano do tego młodych kierowców. Dokładnie to pomysł został zaczerpnięty z rozwiązania wymyślonego przez Organizację Prewencji Drogowej, międzynarodowego stowarzyszenia zajmującego się bezpieczeństwem na drogach. Była to połowa lat 70-tych.

Czas pokazał, że wpływ na bezpieczeństwo był mizerny. Zastanawiający jest powrót do tego rozwiązania wymuszający takie oznakowanie już w formie ustawy. Pytanie na które nie znajdziemy odpowiedzi brzmi "Po co?"
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu

Postprzez rusel » niedziela 16 listopada 2014, 12:36

Inna znana Polakom forma prewencji...czyli traffipax stosowany w latach 70-tych, urządzenie z kamerą fotograficzną oraz tachometrem. Do robienia zdjęć w nocy wykorzystywano dodatkowo lampę błyskową.

Pomiar prędkości pojazdu kontrolowanego odbywał się metodą porównawczą; pojazd sprawdzający starał się utrzymać taką samą odległość od pojazdu kontrolowanego podczas pomiaru (oba pojazdy jechały więc z taką samą prędkością). W czasie pomiaru wykonywano 2 zdjęcia na których odległość między pojazdami była identyczna. Wtedy uznawano pomiar prędkości za wiążący. Na zdjęciach widniała informacja o prędkości i godzina. Oprócz pomiarów prędkości sprzęt wykorzystywano także do rejestrowania innych wykroczeń (nieprawidłowe wyprzedzanie, parkowanie, itp.)

Urządzenie przetrwało aż do roku 1994 głównie na ulicach Krakowa

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu

Postprzez rusel » niedziela 16 listopada 2014, 18:27

Czasy naszego pokolenia, jeszcze wordy nie istniały. Pojazdy były już oznakowane jako "Jazda Egzaminacyjna". Jednym z zadań na placu było parkowanie równoległe tyłem. W tle widoczny egzaminator.

Na pierwszym planie kursant cofa po łuku po zatrzymaniu wyznaczonym znakiem STOP. Pas ruchu był znacznie węższy (nawet metr różnicy niż obecnie). Jeżeli na egzamin podstawiany był pojazd o długości do 4m to szerokość wynosiła jedynie 2m! W przypadku pojazdów kat B powyżej 4m szerokość pasa wynosiła 2,5m.

Co ciekawe przepisy w latach 90-tych dosyć enigmatycznie odnosiły się do warunków w których egzamin był przerwany. Chodziło o bezpośrednie stworzenie zagrożenia. Ale co to właściwie miało oznaczać? Egzaminator miał dużą swobodę oceny. Egzamin w ruchu drogowym trwał 30minut, miał odbywać się na odcinku 10km.

Jednym z zadań uwzględnionych w instrukcji była "kultura jazdy, posługiwanie się wycieraczkami, sposób zmiany biegów, utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy" :)

cdn

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » poniedziałek 17 listopada 2014, 10:30

Widoczne stanowisko do parkowania równoległego na kat B

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » poniedziałek 17 listopada 2014, 14:35

W tle kursanci czekający na egzamin. "Wojewódzkie Centrum Egzaminacyjne"

Miejsca w zatoce wcale dużo nie było nawet jak na malucha

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rocko19 » poniedziałek 17 listopada 2014, 19:21

A żeby zostać egzaminatorem w tamtych czasach też studia, prawko 6 lat czy jak to wyglądało? Filmów żadnych nie masz z tamtego okresu,np z takiego placu jak na zdjęciu z udziałem maluszka ?
rocko19
 
Posty: 1158
Dołączył(a): wtorek 11 września 2007, 17:07

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » poniedziałek 17 listopada 2014, 21:09

W latach 90-tych egzaminatorem mogła być osoba, która ukończyła 27 lat i nie przekroczyła 65 roku życia, miała wyższe wykształcenie i posiadała prawo jazdy kat B (6 lat).

W latach 60-tych wyglądało to już nieco inaczej, były 3 kategorie egzaminatorów, ci którzy egzaminują praktycznie (wykształcenie średnie), teoretycznie (wyższe + 3 letnia praktyka w zawodzie związanym z motoryzacją) i ci którzy przeprowadzali egzamin z budowy pojazdu (wyższe + 3 lata praktyki).

Tym czasem Żuk w akcji na placu :)

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » poniedziałek 17 listopada 2014, 21:32

Filmów żadnych nie masz z tamtego okresu


We wcześniejszym wątku podawałem kiedyś film z 1969 roku.

Może z lat 90-tych też się coś znajdzie :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=phPsuFba_do

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » wtorek 18 listopada 2014, 10:06

No i perełka. Egzaminator ocenia parkowanie równoległe. A raczej pozuje do zdjęcia :wink:

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » środa 19 listopada 2014, 10:16

Poradnik dla instruktorów przed wojną...robi wrażenie :)

"Nauka kierowania samochodem powinna zasadniczo odbywać się na maszynie specjalnie do tego przygotowanej. Przedewszystkiem więc samochód na którym uczymy się jeździć, musi być należycie wyregulowanym, aby uwaga ucznia nie była odrywana przez wadliwe działanie silnika lub mechanizmu.

Uczący powinien mieć swobodę korygowania niepewnych i fałszywych ruchów ucznia, dlatego też samochód szkolny powinien posiadać pewne dodatkowe urządzenia kierownicze. pierwsza nauka jazdy Urządzeniem takiem jest nadsztukowanie płaszczyzny naciskowej pedału sprzęgłowego w ten sposób, aby część jej wystawała z boku stopy ucznia, dając również instruktorowi możność naciśnięcia pedału.(...)


Sadzanie ucznia za kierownik odbywa się w następujący sposób: instruktor rozpędza maszynę do 3 lub 4 przekładni i na minimalnej szybkości tej przekładni, podniósłszy się i trzymając kierownik, każe uczniowi szybko przesiąść się za sobą na swoje miejsce. Następnie instruktor, nie wypuszczając kierownicy z ręki, każę uczniowi postawić nogę na akceleratorze i dopiero, gdy uczeń dobrze się już ulokował, pozwala mu ujść kierownik. Ponieważ przesiadywanie odbywa się już podczas jazdy i jest chwila, gdy instruktor nie ma możności naciskania akceleratora - na ten czas można ustawić gaz rączką przy kierowniku.

Może być zastosowany również drugi sposób rozpędzania maszyny. Uczeń siada od razu za kierownik i usuwa w stronę nogi tak, aby instruktor mógł naciskać pedały i dosięgać ręką lewarka przekładniowego.
Instruktor, siedząc obok ucznia, rozpędza maszynę i na odpowiedniej szybkości każe uczniowi postawić na akceleratorze i ująć kierownik. ..."

Fragment z książki: Adam Tuszyński, "SAMOCHÓD NOWOCZESNY - Podręcznik dla szkół zawodowych, kierowców i właścicieli samochodów" Wydanie siódme, Warszawa, data: (okres przed II wojną światową).

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » środa 19 listopada 2014, 22:32

Ormo w akcji lata 60/70

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » czwartek 20 listopada 2014, 14:02

Rok 1928. Pasażerowie na dworcu autobusowym na pl. Świętego Ducha w Krakowie.

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez rusel » czwartek 20 listopada 2014, 18:45

Autobus Szynowy

Przed wojną między innymi na trasie Kraków Zakopane były prowadzone próbne jazdy
francuskiego wagonu motorowego Michelin. Prędkość podróżna takiego pociągu
okazała się wyższa niż klasycznych składów prowadzonych parowozami jednak wiele
czasu tracono na obracanie wagonu na stacjach pośrednich.

Obrazek
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Re: Dawno Temu Na Drodze, Kursie i Egzaminie

Postprzez Makabra » czwartek 20 listopada 2014, 21:18

rusel napisał(a):W tle kursanci czekający na egzamin. "Wojewódzkie Centrum Egzaminacyjne"



Teraz mamy WORD'y. Wtedy było Wu-CE :mrgreen:
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości