ZAWRACANIE...??

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez oxygen63 » niedziela 05 listopada 2006, 12:24

a przy zawracaniu "na trzy" też muszę czekać aż mnie samochody z tyłu ominą?
oxygen63
 
Posty: 21
Dołączył(a): niedziela 15 października 2006, 15:38

Postprzez ella » niedziela 05 listopada 2006, 12:37

Oczywiście, że musisz czekać.
więc jadę sobie, włączam prawy kierunek i wsteczny a tutaj za mną jedzie kilka aut, co wtedy? mam czekać aż mnie ominą? czy to oni ustępują mi pierszeństwa ?

Będziesz przecież cofał więc:
przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:
sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kopan » niedziela 05 listopada 2006, 14:40

przepisy napisał(a): Art. 22. 6. Zabrania się zawracania:
4) w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.


Zawracanie na trzy możesz wykonać na pustej drodze.
Jak pojawią się pojazdy to jest źle bo utrudniasz ruch na drodze.
Podobnie jest jak korzystasz przy zawracaniu z wjazdu do bramy.
Jak chcesz się zatrzymać i cofać do bramy to musisz zdążyć przed pojazdami jadącymi za tobą.
Jak widzisz że za tobą jadą pojazdy i nie zdążysz to wjeżdżasz przodem w bramę po lewej stronie a następnie wycofujesz na swój pas ruchu i do przodu.
W najgorszym przypadku wjeżdżasz przodem w bramę po prawej a jak obydwa pasy ruchu są wolne to wycofujesz na odpowiedni pas i do przodu.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez kamiles » niedziela 05 listopada 2006, 14:52

kopan napisał(a):Jak widzisz że za tobą jadą pojazdy i nie zdążysz to wjeżdżasz przodem w bramę po lewej stronie(...)

... a jak po lewej stronie nie ma bramy? :wink:
kopan napisał(a):(...)a następnie wycofujesz na swój pas ruchu i do przodu.
W najgorszym przypadku wjeżdżasz przodem w bramę po prawej a jak obydwa pasy ruchu są wolne to wycofujesz na odpowiedni pas i do przodu.

...a jak obydwa pasy są wolne dopiero za godzinę? :wink:
...a tak poważnie, dlaczego ma rezygnować z wjazdu tyłem w bramę po prawej stronie? skoro nie ma zakazu zatrzymywania, to zatrzymuje się, włącza kierunkowskaz informując o zamiarze skręcania i czeka na możliwość cofania! nie rozumiem czym to się różni od wjazdu w bramę po lewej stronie i oczekiwania na możliwość cofania? chyba tylko tym, że z bramy ktoś będzie chciał wyjechać, a Ty czekając na "wyczyszczenie" obydwu pasów będziesz mu to skutecznie uniemożliwiał :twisted:
kamiles
 
Posty: 1044
Dołączył(a): piątek 01 września 2006, 23:13
Lokalizacja: Ustka

Postprzez ella » niedziela 05 listopada 2006, 14:53

Jak chcesz się zatrzymać i cofać do bramy to musisz zdążyć przed pojazdami jadącymi za tobą.

A kto mu zabroni zatrzymać się i poczekać z cofaniem aż będzie pusto? Wcale nie musi od razu po zatrzymaniu się cofać.
Przejadą samochody to sobie spokojnie wycofa i wjedzie w bramę po prawej.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez oxygen63 » niedziela 05 listopada 2006, 16:01

no i o tym było to pytanie :D podsumowując, gdy chcę zawracać na trzy albo z wjazdem do bramy TYŁEM, to najlepiej to robić przy pustej drodze ale grzechem nie będzie też stanąć, włączyć wsteczny ( przy tym z wjazdem do bramy ), kierunek i czekać aż mnie samochody ominą, czy tak ?
oxygen63
 
Posty: 21
Dołączył(a): niedziela 15 października 2006, 15:38

Postprzez kamiles » niedziela 05 listopada 2006, 16:53

dokładnie tak
kamiles
 
Posty: 1044
Dołączył(a): piątek 01 września 2006, 23:13
Lokalizacja: Ustka

Postprzez scorpio44 » niedziela 05 listopada 2006, 19:25

A ja uważam, że wrzucić wsteczny i wsadzić kierunek należy dopiero wtedy, kiedy droga za nami będzie już wolna. Dlatego że wykonując te dwie czynności, rozpoczynamy niejako manewr, którego zgodnie z przepisami w tym momencie nie mamy prawa wykonać (możliwość utrudnienia ruchu i zagrożenia bezpieczeństwa, o czym mówił Kopan). A póki się tylko zatrzymaliśmy (jeżeli nie było zakazu), jesteśmy w prawie.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez kamiles » niedziela 05 listopada 2006, 19:40

w sumie umknął mi ten wsteczny w wypowiedzi oxygen63, a w moim poście napisałam, jak mnie uczył instruktor, tzn. przy zatrzymaniu powiedział, że należy włączyć prawy kierunkowskaz, aby jadący za mną wiedzieli, że będę wykonywać manewr w prawo, więc spokojnie mogą mnie ominąć, bo jeżeli zatrzymam się na pasie ruchu i nie wyłączę silnika, to jadący z tyłu mogą zwalniać przede mną, aby rozeznać się w sytuacji, bo nie będą wiedzieli czy zatrzymałam się na chwilę, na dłużej, czy też mam zamiar wykonywać jakiś manewr. A tak teraz pomyślałam, że z tym wstecznym to chyba nie do końca prawda - przecież wyjeżdżając z miejsca parkingowego też ustępujesz wszystkim, a włączony wsteczny sugeruje zamiar manewru - to chyba podobna sytuacja, a myślę, że każdy zdrowo myślący nie włącza wstecznego dopiero wtedy, gdy ma cały pas wolny...
kamiles
 
Posty: 1044
Dołączył(a): piątek 01 września 2006, 23:13
Lokalizacja: Ustka

Postprzez scorpio44 » niedziela 05 listopada 2006, 19:54

kamiles napisał(a):jadący z tyłu mogą zwalniać przede mną, aby rozeznać się w sytuacji, bo nie będą wiedzieli czy zatrzymałam się na chwilę, na dłużej, czy też mam zamiar wykonywać jakiś manewr.

Kolejny argument za tym, żeby przed każdym wyłączaniem się z ruchu nawet bez zmiany pasa włączać prawy kierunek - tak jak zawsze uważałem. Ale to trochę off topowo. ;)

A co do wycofywania z parkingu - to trochę co innego, bo wtedy musisz wycofać, gdyż nie masz innego wyjścia. ;) Poza tym nie tamujesz nikomu ruchu, bo stoisz na swoim miejscu parkingowym i czekasz na wolną drogę. A w sytuacji z wycofywaniem do bramy zgodnie z przepisami należy tego manewru zaniechać, jeżeli w jakikolwiek sposób mógłby utrudnić ruch, a zatem rozpocząć go należy dopiero wtedy, kiedy droga z tyłu jest wolna. Dyskusyjne jest tylko to, że czy samo włączenie wstecznego (czytaj: zapalenie się białej lampki z tyłu) można uznać za rozpoczęcie manewru.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez kamiles » niedziela 05 listopada 2006, 20:04

scorpio44 napisał(a):Dyskusyjne jest tylko to, że czy samo włączenie wstecznego (czytaj: zapalenie się białej lampki z tyłu) można uznać za rozpoczęcie manewru.

no właśnie o to mi chodziło - nie o wykonywanie manewru, bo to jest jasne, że drogę musimy mieć wolną, ale o samo wrzucenie wstecznego (stąd ten przykład z parkingiem); natomiast ja zawsze w takiej sytuacji włączam kierunkowskaz, natomiast wsteczny dopiero wtedy, gdy upewnię się o możliwości cofania
kamiles
 
Posty: 1044
Dołączył(a): piątek 01 września 2006, 23:13
Lokalizacja: Ustka

Postprzez oxygen63 » niedziela 05 listopada 2006, 20:26

zatem: staję, włączam prawy kierunek, czekam aż mnie ominą i dopiero wtedy włączam wsteczny, czy tak ?
oxygen63
 
Posty: 21
Dołączył(a): niedziela 15 października 2006, 15:38

Postprzez ella » niedziela 05 listopada 2006, 21:19

Wrzucasz prawy kierunek, zjeżdzasz do prawej krawędzi jezdni (bo przecież nie zatrzymasz się na środku pasa jeszcze bardziej tamując ruch :) ) i stajesz. Jak jadą samochody stoisz i czekasz. Jak pusto wrzucasz znowu prawy kierunek, wsteczny i wjeżdzasz w tą nieszczęsną bramę.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 236 gości