Rondo i pasy

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Rondo i pasy

Postprzez Tomisław » poniedziałek 09 października 2006, 00:33

Jest taka sytuacja na rondzie: http://www.luz.krakow.pl/skrzyz/img/d_czyz.jpg
Moje pytanie brzmi: Czy pojazd A po wykonaniu manewru zawracania może opuścic rondo z pasa 4 przechodzącego w 21? Wszak pas 4 służy do skrętu w lewo, ale skąd ma to wiedzieć kierowca, jesli na jezdni nie ma zadnych znków.
Tomisław
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek 09 października 2006, 00:25

Postprzez gardziej » poniedziałek 09 października 2006, 01:21

no oczywiscie, ze moze. kierujac sie twoja logika, ktos kto wjechal na wewnetrzy pas ronda ma jezdzic w kolko, bo jest do skrecania w lewo?
Avatar użytkownika
gardziej
 
Posty: 300
Dołączył(a): poniedziałek 29 maja 2006, 23:57
Lokalizacja: Sulęcin

Postprzez miros » poniedziałek 09 października 2006, 03:35

troszkie dziwnie oznakowane rondo.
przykladowo: jadac z pasa nr. 10 powinnismy teoretycznie skrecic w lewo, a co sie okazuje, mozemy rowniez pojechac prosto. pas 11 sluzy tylko do jazdy na wprost, wiec jadac 10 prosto nie spowodujemy zagrozenia (sytuacja bezkolizyjna)
to samo tyczy sie pasa 3 i 4 oraz 7 i 8

mozliwe, ze rysunek jest zly.

ja na miejscu drogowcow przemalowalbym pasy 10 8 i 4 na pasy do skretu w lewo i jazdy na wprost, tak jak pas nr. 15

wedy nie byloby zadnych watpliwosci. przynajmniej tak mi sie zdaje.
na nowym forum od 05 Lip 2002, na starym od 2001
kat B: wydane 15.04.02
zdane za pierwszym.

Obrazek
Avatar użytkownika
miros
 
Posty: 2049
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:55
Lokalizacja: warszawa

Postprzez ella » poniedziałek 09 października 2006, 08:18

Opis do tego rysuku
Rondo Czyżyńskie

Kolejnym rozwiązaniem komunikacyjnym, które dzisiaj opiszę, jest skrzyżowanie zwane rondem Czyżyńskim. Usytuowane jest na przecięciu się al. Pokoju i al. Jana Pawła II. Drogi te mają jezdnie rozdzielone pasem zieleni z torowiskiem tramwajowym wewnątrz. Centralnym miejscem skrzyżowania jest owalna wyspa, a jezdnia wokół niej podzielona jest między wlotami na 4 powierzchnie akumulacyjne (azyle) przeznaczone dla pojazdów oczekujących przed czerwonym światłem. Jest to typowe skrzyżowanie z wyspą centralną (definicję cytowałem w poprzednich artykułach) oznakowaniem na wlotach znakami A-7 "ustąp pierwszeństwa" i C-12 ruch okrężny" - niezgodnym z obowiązującymi zasadami zawartymi w "Instrukcji o znakach drogowych pionowych" pkt 5.2.1.2 - dot. ustalania tras z pierwszeństwem przejazdu. W poprzednim artykule opisywałem również szczegółowo sposób zachowania się kierowcy na tego typu skrzyżowaniu. Przypomnę tylko, że znak C-12 "ruch okrężny" ani sygnalizacja świetlna nie zwalniają kierowcy z używania kierunkowskazów przy zmianie pasa lub kierunku jazdy. Nakazany znakiem lub otwarty sygnalizacją świetlną kierunek ruchu może się różnić od zamierzonego kierunku jazdy. W naszym przypadku mamy do czynienia ze skrzyżowaniem skanalizowanym. Oznaczone strzałkami kierunkowymi pasy ruchu (kanały) na wlotach oraz liniami prowadzącymi dalszy przebieg pasów przez skrzyżowanie, a także utworzone dodatkowe pasy do bezkolizyjnego skrętu w prawo każdego wlotu - znakomicie poprawiają warunki ruchu. Na powierzchniach akumulacyjnych pasy ruchu w niektórych miejscach nakładają się na siebie (na pasie przyległym do wyspy). Słabym punktem tego skrzyżowania jest brak strzałek kierunkowych w miejscu azylu na pasach 8 i 9 oraz 14, 15 dopuszczających skręt w lewo z obu pasów. Kierowca poj. A zawracający z al. Pokoju nie wie, że pojazd B skręcający w lewo z al. J. Pawła II może zdążać w tym samym kierunku z sąsiedniego pasa. Przeanalizujmy tor jazdy poj. A zawracającego na tym skrzyżowaniu - z pasa 10 al. Pokoju wjeżdża na pas 9, który wyprowadza go na pas 4 i 21 w al. Pokoju. Może również z pasa 9 zająć pas 3 lub 2, spełniając warunki jak przy zmianie pasa. Pojazd B skręcający w lewo z al. J. Pawła II przy wjeździe na skrzyżowanie może zająć pas 8 lub 9. Lepszą pozycją wyjściową jest zajęcie pasa 8, gdyż na skrzyżowaniu może wybrać pas 2, a najlepiej pas 3. Pas 2 po opuszczeniu skrzyżowania kończy się i należy zmienić go na 3 co przy dużym natężeniu ruchu może być utrudnione. Gdyby poj. B chciał wykonać ten manewr z pasa 9, tor jego jazdy byłby taki sam jak pojazdu A. Tu warto zwrócić uwagę, że na powierzchniach azylowych między wlotem a wylotem poszczególnych dróg wyznaczone są poprzecznymi liniami dwa miejsca warunkowego zatrzymania pojazdów. Pierwsza linia wyznacza miejsce oczekiwania na zmianę sygnalizacji świetlnej. Druga linia jest przedłużeniem linii krawędziowej pasa przeznaczonego do skrętu w lewo z drogi poprzecznej i równocześnie miejscem warunkowego zatrzymania, w przypadku gdy na skrzyżowaniu utworzył się korek. Jeżeli zrobi się wolne miejsce do kontynuowania jazdy, można to uczynić pod warunkiem przepuszczenia innych użytkowników drogi. Miejsce to nie jest już objęte sygnalizacją świetlną.
Czy pojazd A po wykonaniu manewru zawracania może opuścic rondo z pasa 4 przechodzącego w 21?ale skąd ma to wiedzieć kierowca, jesli na jezdni nie ma zadnych znków.

Może. Nikomu nie przeszkadza, zjeżdzając w pas 21. Gdyby w środku ronda na tym pasie były strzałki w lewo (ale ich nie ma) to nie mógłby jechać prosto. Musiałby wtedy po skręcie w lewo wjechać na środkowy pas.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 116 gości