Przeczytałem wszystkie wyniki, które mi wyszukiwarka pokazała z tematem "zawracanie" i generalnie zauważyłem, że jest tam taki chaos, że nie dziwię się, że jest tyle tematów zakładanych o tym, jak wykonać ten manewr. Spróbuję podsumować.
Można zawracać wszędzie, zawczasu sygnalizując manewr, w odpowiednich warunkach i po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa, ani nawet jego utrudnienia innym uczestnikom ruchu, poza miejscami, gdzie jest to zabronione, czyli:
1) w tunelu
2) na moście
3) wiadukcie
4) autostradzie
5) drodze ekspresowej, z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych
6) drodze jednokierunkowej
7) przy znakach:
a) - B-23 - zakaz zawracania - do skrzyżowania włącznie, można jednak skręcić w lewo
b) - B-21 - zakaz skrętu w lewo - jedynie na najbliższym skrzyżowaniu, do skrzyżowania można skręcić w lewo i zawrócić, np. wjeżdżając do bramy/domu/posesji itd.
c) linii ciągłej
d) - sygalizacji kierunkowej S-3, chyba że jest to sygnalizacja kierunkowa dla zawracania ze strzałką zawracania - wtedy można naturalnie zawracać
e) - C-5 - nakaz jazdy prosto
f) - C-3 - nakaz jazdy w lewo (przed znakiem)
g) - C-4 - nakaz jazdy w lewo (za znakiem)
h) - C-1 - nakaz jazdy w prawo (przed znakiem)
i) - C-2 - nakaz jazdy w prawo (za znakiem)
j) - C-6 - nakaz jazdy prosto lub skrętu w prawo (za znakiem)
k) - C-7 - nakaz jazdy prosto lub skrętu w lewo (za znakiem)
l) - C-8 - nakaz skrętu w lewo lub w prawo (za znakiem)
Znak B-23 (zakaz zawracania):
- może być anulowany przed skrzyżowaniem przez znak (B-24 koniec zakazu zawracania) oraz (B-42 koniec zakazów)
- pod ww. znakiem może znajdować się znak uzupełniający F-7 pokazujący sposób, w jaki należy zawrócić (np. skręcić w prawo i trzy razy w lewo) w związku z tym zakazem.
- w razie potrzeby uprzedzenia kierujących, że zakaz wyrażony tym znakiem obowiązuje na dłuższym odcinku drogi, pod znakiem umieszczona jest tabliczka T-20 określająca tę odległość.
MOŻNA natomiast zawracać , także w odpowiednich warunkach i po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa, ani nawet jego utrudnienia innym uczestnikom ruchu, z lewego, skrajnego pasa, na skrzyżowaniach z sygnalizacją "normalną" S-1
oraz S-2 (z "przyczepioną" strzałką) ,
a także ze skrajnego, lewego pasa przy poziomej strzałce kierunkowej P-8b
oraz na połączonych strzałkach P-8a, P-8b i P-8c,
jak na przykład tu: lub tu: ,
a także naturalnie na strzałce P-8c (zawracania):
Analogicznie zawracać można na znakach F-10 i F-11:
Znak ukazuje kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu. Zawracanie możliwe tu jest z lewego, skrajnego pasa.
Podobnie jak wyżej, znak ten ukazuje kierunki jazdy z pasa ruchu, ale nad tym, nad którym został umieszczony. Jeśli jest to skrajny, lewy pas, to również możliwe jest zawracanie.
Zawracać można tylko z lewego skrajnego pasa, chyba że wymiary pojazdu uniemożliwiają taki manewr.
Dziękuję użytkownikom scorpio44, cman, booc za pomoc w uzupełnieniu podsumowania .
edytowane przez moderatora (poprawione linki do zdjęć i parę innych drobnych poprawek)