Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez LeszkoII » czwartek 02 kwietnia 2020, 07:49

Podzielę się z Wami swoją autorską analizą legalności wprowadzenia zakazu przemieszczania się na terytorium RP w związku ze stanem epidemii.

Brzmienie przepisu sankcjonowanego § 5 rozporządzenia (RM z dnia 31 marca b.r. ws. ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. Poz. 566)) nie spełnia przesłanek, w obecnie ukonstytuowanym porządku prawnym, legalizmu normy sankcjonującej zakaz, o którym tam mowa. Chodzi o ogólnie wyrażoną dyrektywę zakazu przemieszczania się na obszarze Rzeczypospolitej Polski – poza sytuacjami, które wyłączają moc obowiązywania tego zakazu (np. warunek konieczności zaspokojenia niezbędnych potrzeb ze sfery spraw bieżących życia codziennego).

Na wstępie jednak zaznaczę, że moja krytyka nie osadza się bezpośrednio w kontekście art. 52 konstytucji RP, choć również mogłaby znaleźć tam umocowanie argumentem. Pośrednio przepis ten jest punktem wyjścia do niniejszych rozważań, gdyż po pierwsze dotyczy formy aktu prawnego jako rozporządzenia, delegacji ustawowej jego wydania – a więc legalności ustrojowej w ogólnym konstytucyjnoprawnym sensie. Nota krytyczna nie będzie poruszać kwestii zgodności z konstytucją RP tego rozporządzenia ani też zgodności z ustawą zasadniczą przepisów upoważniających do wydania go. Badana jest za to logiczna spójność normy upoważniającej w zakresie przedmiotowym z treścią statuującą tę delegację ustawową. Zakładam więc, że delegacja jest zgodna z konstytucją, zaś dezaprobuję wykonanie ustawy przez wydanie rozporządzenia w zakresie przedmiotowego zakazu przemieszczana się.

Pozbawienie legalności zakazu przemieszczania się, o którym tu mowa, stanowi tezę, której argumentacja przybiera następującą postać.

Zgodnie z art. 48a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (przepis wprowadzony nowelizacją ogłoszoną w Dz.U. z 2020 r. Poz. 567):

„Kto w stanie zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii nie stosuje się do ustanowionych na podstawie art. 46 lub art. 46b nakazów, zakazów lub ograniczeń, o których mowa w art. 46 ust. 4 pkt 1 lub w art. 46b pkt 5 i 9–12, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 30 000 zł.”

Skoro analizowana norma sankcjonowana (wyrażająca zakaz) w trybie administracyjnym ma charakter reglamentacji zakazującej (por. frazę z § 5 rozporządzenia: „(…)zakazuje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przemieszczania się osób (…)”), to trzeba mieć na względzie tą treść delegacji ustawowej, która upoważnia do ustanowienia zakazu (pominąwszy formę nakazów i ograniczeń).

Podstawą do wydania rozporządzenia jest art. 46a i art. 46b, przy czym w art. 46b pkt 1 występuje odesłanie do art. 46 ust. 4.

W poszukiwaniu w ww. przepisach dyspozycji ustanowienia jakichkolwiek zakazów związanych z przemieszczaniem próżno ich się tam doszukać się.
Nota bene natrafimy tylko na trzy możliwe do wprowadzenia klasy zakazów:

  • zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności (art. 46 ust. 4 pkt 4),
  • zakaz opuszczania miejsca kwarantanny (art. 46b pkt 7),
  • zakaz opuszczania strefy zero przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie (art. 46b pkt 11).

Z wyżej wymienionych względów, brakuje w tym katalogu zakazów odnoszących się do przemieszczania się w sensie § 5, gdyż przepis ten nie dotyczy opuszczania miejsca „kwarantanny” ani „strefy zero”.
Co prawda w przedmiotowej delegacji katalog spraw dotyczących obostrzeń przemieszczania się zawiera „ograniczenia” i „nakazy” związane z przemieszczaniem, to jednak brzmienie § 5 nie pozwala potraktować tego przepisu jako normy o kwalifikacji ograniczenia lub nakazu danego postępowania.

Tymczasem w rozporządzeniu odnajdziemy tylko jedną normotwórczą treść zakazu, jednocześnie dotykającą aspektu z przemieszczania się – tj. zakaz wyrażony § 5 (ogólny zakaz przemieszczania się).

Istnieją zakazy dotyczące przemieszczania się wyrażone pośrednio – np. § 18 ust. 3 jako zakaz korzystania z rowerów miejskich dostępnych publicznie.

Moim zdaniem brakuje podstawy prawnej (odpowiedniej delegacji ustawowej) do ustanowienia konkretno-generalnego zakazu przemieszczania się, co w kontekście administracyjno-karnego przepisu art. 48a – czyni z ten przepis póki co nieskutecznym w obrocie prawnie.

Warto wskazać bowiem na różnicę między OGRANICZENIEM, NAKAZEM i ZAKAZEM określonego sposobu przemieszczania się, co zresztą sam ustawodawca czyni w treści przepisu karno-administracyjnego (art. 48a przywołanej ustawy). Innymi słowy, w tej sytuacji legislacyjnej nie ma racji bytu – drogą swoistego uproszczenia – wywodzenie: zakazu na podstawie nakazu albo ograniczenia.

Za istotne informacyjnie uważam podkreślenie trybu sankcji administracyjnej – kary pieniężnej nakładanej w drodze decyzji o rygorze natychmiastowej wykonalności. Tryb administracyjny daje mniejsze niż tryb stricte karny szanse do swobody przedstawiania swoich racji i uwzględniania ich przez sądy w postępowaniu sądowo-administracyjnym. Lepiej zatem nie przeprowadzać eksperymentów, finansowanych kwotą nawet do 30 tyś. zł :P

Komentowane akty prawne:
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez Cyryl » czwartek 02 kwietnia 2020, 10:47

LeszkoII napisał(a):...Lepiej zatem nie przeprowadzać eksperymentów, finansowanych kwotą nawet do 30 tyś. zł...


i w zasadzie tylko to jest ważne, resztę ani nikt nie przeczyta, ani się nad nią nie zastanowi.

chociaż nie ma jednoznacznej odpowiedzi, więc moim zdaniem lepszy byłby tu cytat z klasyka: "róbta co chceta".
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez LeszkoII » piątek 03 kwietnia 2020, 08:12

Korona-Kazus A.

W rozporządzeniu mowa o pieszych, ale nie doprecyzowano czy chodzi o pieszego w rozumieniu ustawy PoRD. Tym samym za pieszego można by uznać osobę robiącą zakupy w markecie. Pojawia się jednak problem karalności. W myśl art. 54 k.w. karze podlega osoba wykraczająca porządkowi w miejscach publicznych. Czy teren sklepu można uznać za "miejsce publiczne"? Wątpię, za to przestrzeń pojazdu komunikacji miejskiej już tak. Natomiast tryb administracyjny karania (sankcja równoległa i odrębna od postępowania ws. o wykroczenie) nie posiada warunku "miejsca publicznego" – dotyczy przemieszczania na całym obszarze RP (pod wyjątkami o charakterze CELU, nie zaś SPOSOBU przemieszczania się). Odróżnienie celu od sposobu przemieszczania się ma istotne znaczenie dla legalności zakazu przemieszczania się, o którym mowa w komentowanym w poprzednim wpisie § 5 rozporządzenia – w związku z treścią delegacji ustawowej do jego wydania.

Korona-Kazus B.

Nie wiem jaka jest średnia szerokość chodników w Polsce, ale zakładam że nie większa niż 2,5 metra, przy czym istnieje wiele chodników o szerokości 2 m i mniejszej. W tych ostatnich przypadkach minięcie się ludzi jest niemożliwe bez zachowania między nimi odległości co najmniej 2 m. Jedna osoba będzie musiała zejść z chodnika. Pytanie: która? 8) No i czy zasada ruchu prawostronnego, odnosząca się do ruchu pieszych po chodniku / DdP, ma znaczenie? Zejście z chodnika będzie wiązało się albo z wejściem na trawnik (co jest zabronione odpowiednim przepisem prawa wykroczeń) lub wejściem na jezdnię/DDR (co również jest ogólnie zabronione w odniesieniu do pieszych). Zdarzą się i takie sytuacje, że z jednej strony chodnika jest kamienica lub płot, z drugiej jezdnia – nie będzie wtedy wyboru i ktoś powinien wejść na jezdnię.
Które zakazy są ważniejsze: odstępu min. 2 m między pieszymi czy poruszanie się pieszego poza chodnikiem/DdP? Bacząc na sankcje zdecydujemy się na zboczenie z chodnika, natomiast trudno oszacować wagę poszczególnych dóbr – gwarancji zdrowia w sytuacji epidemicznej czy gwarancję b.r.d. :?:
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez waw » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 13:40

Które zakazy są ważniejsze: odstępu min. 2 m między pieszymi czy poruszanie się pieszego poza chodnikiem/DdP? Bacząc na sankcje zdecydujemy się na zboczenie z chodnika, natomiast trudno oszacować wagę poszczególnych dóbr – gwarancji zdrowia w sytuacji epidemicznej czy gwarancję b.r.d. :?:
W przypadku jezdni konieczność korzystania z chodnika jest bezwzględna. W przypadku DdR jest warunkowa.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
więc lepiej wejść na ścieżkę rowerową niż narazić się na bliski kontakt z obcą osobą i rowerzyści muszą to zaakceptować.
W przypadku jezdni jest dylemat. Teoretycznie jeden z pieszych powinien zostać w miejscu szerszym (brama/wjazd na posesję) i poczekać aż piesi z naprzeciwka przejdą. Coś jak mijanki na wąskich drogach: https://www.google.pl/maps/@51.2994475, ... 312!8i6656
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez mp0011 » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 19:13

Jeżeli:
1) Pieszy nie wejdzie bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd oraz ustąpi pierwszeństwa rowerzyście (nie zmusi go do zmiany toru ruchu i prędkości);
2) Nie zbliży się do rowerzysty na bliżej niż przewiduje ustawa;
3) Nie zmusi rowerzystów do naruszenia obowiązujących odstępów;

to nie widzę problemu.

PIeszy więc, widząc innego pieszego z naprzeciwka powinien poczekać (ten drugi pieszy zresztą też) aż będą warunki do bezpiecznego i zgodnego z przepisami i wymysłami różnych służb, wkroczenia na drogę rowerową.

I uważam ponadto, że w obecnej sytuacji powinno się odholowywać w trybie natychmiastowym samochody parkujące niezgodnie z wyznaczonymi miejscami parkingowymi oraz przepisami, z powodów jakie wymieniliście.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I mogę jeszcze takie wklejać przez godzinę ;)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez Cyryl » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 19:52

mp0011 napisał(a):...I uważam ponadto, że w obecnej sytuacji powinno się odholowywać w trybie natychmiastowym samochody parkujące niezgodnie z wyznaczonymi miejscami parkingowymi oraz przepisami, z powodów jakie wymieniliście...


czy jesteś również za tym, aby usuwać z drogi na koszt właściciela źle zaparkowane rowery?

oczywiście w trybie natychmiastowym.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez mp0011 » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 20:01

Jeżeli łamią konkretne przepisy i realnie zagrażają bezpieczeństwu, to czemu nie...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez Cyryl » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 20:47

PoRD
"Art. 47.2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego."

jeszcze nie widziałem, aby ktoś (w tym ja) zaparkował rower na chodniku przy krawędzi jezdni (jak wymagają przepisy), ale zawsze ustawia się rower przy budynku, co więcej wszystkie stojaki na rowery są przy budynkach, a nie przy krawędzi jezdni.

wynika z tego, że każdy pozostawiony rower, nawet te ustawione na stojakach, powinny być usunięte z drogi na koszt właścicieli.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez mp0011 » poniedziałek 06 kwietnia 2020, 20:55

Stojak to wyznaczone infrastrukturą miejsce parkingowe.
A na wyznaczonych miejscach znakami, roweru parkować nie wolno :/

I nie róbmy OT - chodzi o blokowanie pieszym możliwości korzystania z całej szerokości chodnika w okresie pandemii.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez waw » wtorek 07 kwietnia 2020, 17:59

mp0011 napisał(a):Jeżeli:
[...]
to nie widzę problemu.

Ale większość rowerzystów widzi traktując DDR jako swoją świętość. Kiedyś z kolegą zrobiliśmy eksperyment. Ok 200m przeszliśmy się DDR w środku lasu, bez równoległego chodnika. Pomimo niewchodzenia na tor ruchu jadącym rowerom z kilkunastu mijających rowerzystw dokładnie wszyscy uznali potrzebę obdzwonienia pieszych. A na pewno któryś z nich pół godziny wcześniej jechał chodnikiem i nie widział w tym problemu.
mp0011 napisał(a):I uważam ponadto, że w obecnej sytuacji powinno się odholowywać w trybie natychmiastowym samochody parkujące niezgodnie z wyznaczonymi miejscami parkingowymi oraz przepisami, z powodów jakie wymieniliście.
Jeśli chcemy na poważnie walczyć z Covid-19 to ideologiczne wymóżdżenia należy schować do szuflady. Ruch prywatnych samochodów jest obecnie najkorzystniejszy i powinien być promowany.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez Cyryl » wtorek 07 kwietnia 2020, 18:04

mp0011 napisał(a):I nie róbmy OT - chodzi o blokowanie pieszym możliwości korzystania z całej szerokości chodnika w okresie pandemii.


też jestem tego zdania, ale rower postawimy w innym miejscu niż nakazuje PoRD (kiedy nie ma stojaków, chociaż wątpię, aby każdy właściciel sklepu, instytucja ustawiając stojak dla rowerów konsultowała to z zarządcą drogi lub z policją), będzie utrudnianiem pieszym korzystania z całej szerokości chodnika.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez mp0011 » wtorek 07 kwietnia 2020, 20:24

Niestety, w polskich warunkach, legalne parkowanie roweru przy krawędzi jezdni lub na jezdni, powoduje konieczność szukania go potem w pobliskich krzakach lub rzece... ;)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez waw » wtorek 07 kwietnia 2020, 21:56

Legalne parkowanie to takie, gdzie użytkownik pilnuje swojego pojazdu lub zabezpiecza go przed nieupoważnionym użyciem.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez mp0011 » środa 08 kwietnia 2020, 11:07

Dalej brniesz w kolejny OT... Mogę rower postawić na nóżce i zapiąć za tylne koło, zapinką lub "podkową".
Sam nie odjedzie, a korzystać się z niego nie da.

Ale może ktoś go wziąć pod pachę, albo rzucić w krzaki. Na podobnej zasadzie można jednak cisnąć w krzaki zaparkowany motorower... Albo i motocykl. Uważasz, że wszystkie jednoślady nie przypięte do ziemi parkują nielegalnie?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zakaz ruchu pojazdów w czasie epidemii? Bubel prawny

Postprzez waw » środa 08 kwietnia 2020, 17:57

Dlaczego OT skoro dotyczy funkcjonowania w tym okresie stanu epidemicznego? Niewygodna teza?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości