Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Cyryl » wtorek 17 marca 2020, 21:07

we Wrocławiu mamy takie skrzyżowanie: koniec mostu Osobowickiego, ul. Bałtycka, ul. Osobowicka, ul. Na Polance.

pojazdy (zielony na rysunku) jadące z mostu Osobowickiego skręcające w lewo w Osobowicką mają sygnał zielony na sygnalizatorze ogólnym.

w tym czasie pojazdy (niebieski na rysunku) jadące z Bałtyckiego chcące skręcić w prawo w Osobowicką mają strzałkę warunkową.
https://www.google.pl/maps/@51.1333377, ... 384!8i8192

zachowanie kierujących jest różne: najczęściej zależy jak jadą, skręcający dzisiaj w lewo na sygnalizatorze ogólnym uważają, że mają pierwszeństwo, wczoraj skręcając w prawo na strzałce warunkowej, również uważają że mają pierwszeństwo, co więcej według nich jedno z drugim się nie kłóci.
Załączniki
Most Osobowicki, Osobowicka, Bałtycka, Na Polance.png
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez LeszkoII » środa 18 marca 2020, 07:08

Z perspektywy skręcającego na strzałce stosujemy przepis wynikający z sygnału drogowego, zaś z perspektywy skręcającego w lewo przepis o pierwszeństwie z ustawy. Będzie miała tu zastosowanie hierarchia opisana w art. 5 ust. 1., tj. inny niż wynikający z ustawy sposób zachowania się.

W skrócie: S-2 i dyspozycje z nim związane to sygnał świetlny, a pierwszeństwo przed skręcającym w lewo (przed jadącym z przeciwka w zamiarze skręcenia w prawo) to przepis ustawy.

Natomiast ciekawsze jest ustalenie winy przy ewentualnej kolizji. Z czego ta ciekawość wynika? Otóż skręcającego w lewo nie interesuje sygnał nadawany dla kierunku przeciwnego, on "wykonuje swoją robotę" i z niej powinien być rozliczony. Dlatego nie wykluczałbym "współwiny". Czym innym jest wyjaśnienie przyczyny zdarzenia (np. katastrofy lotniczej, kolejowej, w ruchu drogowym) a czym innym ustalenie odpowiedzialności karnej, jak wiadomo przypisanej podmiotowo (nie przedmiotowo).

Ma ktoś inny pogląd?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez szymonix » środa 18 marca 2020, 18:18

LeszkoII napisał(a):Ma ktoś inny pogląd?

Może nie pogląd, ale .. dlaczego jest tak ustawiona sygnalizacja?? Albo powinny być "oba zielone" tak na logikę, a jeśli organizator chciał tych "z góry" puscic pierwszych to lepiej byłoby użyć S3 . Oczywiscie bez S2 "z dołu" ....
Avatar użytkownika
szymonix
 
Posty: 451
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Cyryl » środa 18 marca 2020, 18:40

No tak, ale sygnalizacja jest jaka jest i trudno na skrzyżowaniu pytać lub zastanawiać dlaczego tak jest, ale trzeba podjąć jakąś decyzję wobec drugiego użytkownika.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez mp0011 » czwartek 19 marca 2020, 01:58

Zielony nie wie, jaki sygnał ma niebieski (przecież mógł organizator w nocy przestawić cykle), więc powinien mu ustąpić. Niebieski ustępuje z racji S-2. Jeżeli dochodzi do kolizji, obaj są zawinili.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Makabra » czwartek 19 marca 2020, 21:56

Nie byłoby problemów gdyby wszyscy stosowali się do wskazań swoich sygnalizatorów. Wtedy byłaby tzw jazda na suwak. Za każdym razem kiedy zatrzyma się pojazd skręcający w prawo przez linią, wtedy ten skręcający w lewo będący już dobrze ustawiony ma szanse zjechać. Ale w PL to wiadomo że na strzałce warunkowej się zap*@#$@*a byle szybciej. Jakby się policja wzięła za tych co na strzałce się nie zatrzymują to by taka organizacja miała sens.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Marcel2727 » czwartek 19 marca 2020, 22:13

§ 96 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Osoba skręcająca warunkowo utrudnia ruch skręcającemu w lewo - musi się zatem zatrzymać.

Wpierw zielony, potem niebieski.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez MarcinLDK » piątek 20 marca 2020, 23:59

LeszkoII napisał(a):Ma ktoś inny pogląd?


W kwestii kolejności przejazdu zgadzam się w stu procentach. Jeśli chodzi o odpowiedzialność, to zastanawia mnie, jaki czyn zabroniony miałby popełnić kierujący pojazdem nadjeżdżającym od strony sygnalizatora S-1? Podmiotowo przypisujemy winę, a nie odpowiedzialność karną. Wina jest oczywiście warunkiem "sine qua non" dla przypisania odpowiedzialności karnej, ale nie zapominajmy o przesłankach przedmiotowych. Jedną z nich jest popełnienie czynu zabronionego.
MarcinLDK
 
Posty: 247
Dołączył(a): czwartek 18 lipca 2019, 12:05

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez LeszkoII » niedziela 22 marca 2020, 12:19

MarcinLDK napisał(a):Jeśli chodzi o odpowiedzialność, to zastanawia mnie, jaki czyn zabroniony miałby popełnić kierujący pojazdem nadjeżdżającym od strony sygnalizatora S-1?
Niezachowanie należytej ostrożności przez spowodowanie zagrożenia b.r.d. w związku naruszeniem reguły wysłowionej art. 25 ust. 1.
MarcinLDK napisał(a):Podmiotowo przypisujemy winę, a nie odpowiedzialność karną.
Hmm, odpowiedzialność karna poprzedza winę (jej orzeczenie), więc ja rozumiem ją jako potencjalne (abstrakcyjne) istnienie ustawowego czynu zabronionego (wykroczenia/przestępstwa), zaś taki rozpatrywać można zarówno od strony przedmiotowej jaki i podmiotowej. W sytuacji już procesowej (obwinienie/oskarżenie) odpowiedzialność karna urzeczywistnia się przez zindywidualizowanie i skonkretyzowanie (subsumpcja) kodyfikowanego czynu.
MarcinLDK napisał(a):Wina jest oczywiście warunkiem "sine qua non" dla przypisania odpowiedzialności karnej
Raczej odwrotnie, i z tego względu nie powinno się np. mówić o winie umyślnej lub nieumyślnej, tylko o umyślnym lub nieumyślnym czynie podlegającemu odpowiedzialności karnej, tej teoretycznej i faktycznej po prawomocnym wskazaniu winy lub uniewinnieniu, które tę odpowiedzialność znosi.

Aczkolwiek nie jestem karnistą :? i w tej kwestii mogłem popełnić jakiś błąd.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez MarcinLDK » poniedziałek 23 marca 2020, 01:02

LeszkoII napisał(a):Niezachowanie należytej ostrożności przez spowodowanie zagrożenia b.r.d. w związku naruszeniem reguły wysłowionej art. 25 ust. 1.

No tak, czyli kolejny przypadek z cyklu: czy w tej sytuacji "silniejszy" będzie art. 4, czy może art. 25 ust. 1.
LeszkoII napisał(a):Hmm, odpowiedzialność karna poprzedza winę (jej orzeczenie), więc ja rozumiem ją jako potencjalne (abstrakcyjne) istnienie ustawowego czynu zabronionego (wykroczenia/przestępstwa), zaś taki rozpatrywać można zarówno od strony przedmiotowej jaki i podmiotowej. W sytuacji już procesowej (obwinienie/oskarżenie) odpowiedzialność karna urzeczywistnia się przez zindywidualizowanie i skonkretyzowanie (subsumpcja) kodyfikowanego czynu.

Odwrotnie. Stwierdzenie winy poprzedza odpowiedzialność karną. Aby czyn był przestępstwem/wykroczeniem, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Czyn ten musi być:
1) zabroniony pod groźbą kary przez ustawę;
2) bezprawny;
3) zawiniony;
4) szkodliwość społeczna czynu musi być większa niż znikoma (przestępstwo) albo w ogóle jakakolwiek (wykroczenie).
LeszkoII napisał(a):Raczej odwrotnie, i z tego względu nie powinno się np. mówić o winie umyślnej lub nieumyślnej, tylko o umyślnym lub nieumyślnym czynie podlegającemu odpowiedzialności karnej, tej teoretycznej i faktycznej po prawomocnym wskazaniu winy lub uniewinnieniu, które tę odpowiedzialność znosi.

Jeśli nie ma winy, to nie ma odpowiedzialności karnej. Odwrotnie, czyli jak? Jeśli nie ma odpowiedzialności karnej to nie ma winy? Może być przecież tak, że w konkretnym przypadku czyn zabroniony charakteryzował się znikomą szkodliwością społeczną. Wówczas sąd nie uniewinnia, tylko umarza postępowanie. Wina nie jest badana, choć w części przypadków można by przypisać ją sprawcy, a odpowiedzialności karnej nie ma.
MarcinLDK
 
Posty: 247
Dołączył(a): czwartek 18 lipca 2019, 12:05

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez waw » środa 03 czerwca 2020, 21:10

Zagadnienie jest ciekawe. W Lublinie też jest taki kłopotliwy przypadek.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Henq » niedziela 07 czerwca 2020, 00:47

Pojazd mający strzałkę warunkową ma obowiązek zatrzymać się przed tą strzałką, więc to powinno być sygnałem dla pojazdu jadącego na zielonym i skręcającego w lewo, że to on ma pierwszeństwo. Niestety tylko w idealnym świecie (L się zatrzyma na strzałce inny pojazd niekoniecznie:( )
Jadący na zielonym i skręcając w lewo zgodnie z art 25.1 ma przepuścić tego skręcającego w prawo no i się zaczyna obaj tak stoją :)
O tyle o ile jeszcze są z tego samego miasta albo znają to skrzyżowanie, problemu nie będzie, ale obcy wmieście się pogubi.
Niestety nasze prawo i nasze rozwiązania nie są doskonałe.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez RossoneriDevil » piątek 21 sierpnia 2020, 22:52

Podczepię się pod temat tylko s-1 zamienię na s-3 na którym nie można zawracać.
Czyli gość zawraca na s-3 jadąc Wolską ze Wschodu, a ja jadę Sowińskiego od Południa i skręcam w prawo na warunkowej strzałce.
Czy też obopólna wina w razie kolizji?
https://www.google.pl/maps/place/Na+Sowi%C5%84skiego,+Sowi%C5%84skiego+24,+00-001+Warszawa/@52.2250077,20.9361397,73m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x471ecb46d6e5b33b:0x3fa5ab0eff694c38!8m2!3d52.2230736!4d20.9371467?hl=pl
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez Henq » piątek 21 sierpnia 2020, 22:57

RossoneriDevil napisał(a):i skręcam w prawo na warunkowej strzałce.
Czy też obopólna wina w razie kolizji?
niestety nie, skręcający na S-3 może zostać ukarany mandatem za niestosowanie się do S-3 ale winny kolizji będzie pojazd wjeżdżający na S-2.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Sygnalizator ogólny vs strzałka warunkowa

Postprzez RossoneriDevil » piątek 21 sierpnia 2020, 23:05

Hmm, to niedobrze :D
Ale z drugiej strony razem nie zastosowaliśmy się do sygnalizatora to czy skręcający w lewo, czy zawracający w tym przypadku, nie powinien ustąpić temu co skręca w prawo?
Czy to samo tyczy się np. rowerzystów, którzy wjeżdżają na czerwonym na przejazd, a ja skręcam w prawo na s-2?
Też moja wina czy tu już obopólna?
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości