Jazda na suwak

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Jazda na suwak

Postprzez Marcel2727 » wtorek 10 grudnia 2019, 00:44

Wie ktoś, gdzie można znaleźć te precyzyjne przepisy na temat jazdy na suwak? Czy jazda na suwak dotyczy też pasa rozbiegowego?
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: Jazda na suwak

Postprzez yorki » wtorek 10 grudnia 2019, 06:11

Marcel2727 napisał(a):Wie ktoś, gdzie można znaleźć te precyzyjne przepisy na temat jazdy na suwak? Czy jazda na suwak dotyczy też pasa rozbiegowego?

Myślę, że tam gdzie i pozostałe przepisy.
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 9970980602
(Art.22)
Jadza na suwak nie dotyczy pasa włączania, podobnie jak nie dotyczy wlotu drogi podporządkowanej.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Jazda na suwak

Postprzez Cyryl » wtorek 10 grudnia 2019, 07:05

Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jazda na suwak

Postprzez yorki » wtorek 10 grudnia 2019, 07:22

Cyryl napisał(a):chyba to będzie trafniejsze

Tekst ujednolicony zawiera już te zmiany.
Myślisz, że suche przepisy zadowolą Marcela?
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Jazda na suwak

Postprzez szymonix » wtorek 10 grudnia 2019, 14:15

yorki napisał(a):Jadza na suwak nie dotyczy pasa włączania, podobnie jak nie dotyczy wlotu drogi podporządkowanej.

W normalnym ruchu tak, ale co wtedy, gdy autostrada stoi (albo inaczej - blokada jest, spowolnienie ruchu), zjazd na nią stoi.. Nie zastosujesz zasady suwaka aby ci co chcą wjechać na autobanę mogli to zrobić ??
Często tak jest w czasie wzmożonego ruchu na zjeździe z S1 na A4 w kierunku Katowic, bo za dwa km remontuja wiadukt i jest znaczne spowolnienie na A4..
Avatar użytkownika
szymonix
 
Posty: 451
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Jazda na suwak

Postprzez mp0011 » wtorek 10 grudnia 2019, 18:27

Moim skromnym, pas rozbiegowy to jest normalny pas ruchu, który kończy się tak, jak każdy inny pas ruchu, który się kończy ;) W sensie, że różnie dobrze mógłby się nie kończyć i być nowym, prawym pasem. A jeżeli się kończy, to w sytuacji zatoru drogowego (cieszę się, że jednak dodali ten zapis!) to należy zastosować jazdę na suwak.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Jazda na suwak

Postprzez yorki » wtorek 10 grudnia 2019, 20:39

mp0011 napisał(a):Moim skromnym, pas rozbiegowy to jest normalny pas ruchu, który kończy się tak, jak każdy inny pas ruchu, który się kończy ;) .


Troszeczkę odbiegnę od tematu, ale konsekwencją takiego założenia będzie również uznanie pierwszeństwa wjeżdżającego z pasa rozbiegowego nad zmieniającym pas z lewego na prawy (wyjątki z Art.22.4)
Już kiedyś przedstawiałem swoje zdanie i nie chcę się powtarzać.

pokażę filmik i zapytam, czy któryś z kolegów (do nikogo personalnie nie piję), będąc w sytuacji kierowcy białego mercedesa odważył by się egzekwować swoje domniemane pierwszeństwo?
https://youtu.be/nanSMHY0jiU
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Jazda na suwak

Postprzez mp0011 » wtorek 10 grudnia 2019, 21:08

Moim ponownie skromnym, biały miał formalnie pierwszeństwo, bo był z prawej.

Pomijam tu fakt, że akurat tam nie mógł pasa zmienić, bo był obszar wyłączony z ruchu, a także to, że TIR był już na połowie pasa. Gdyby sytuacja miała miejsce nieco dalej, i zmiany pasa następowały równocześnie, winny kolizji byłby kierujący zestawem. Chodzi o zasadę - zjazd z prawego pasa na środkowy ma pierwszeństwo. I nie ma tu znaczenia co to jest za pas ruchu. Czy jest to pas rozbiegowy, pas przeplatania czy inny.

Wyjątkiem może tu być pas dla pojazdów powolnych, ale tu jest chyba ściśle określony wyjątek - włączanie do ruchu. A wyjątek potwierdza regułę...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Jazda na suwak

Postprzez gumik » wtorek 10 grudnia 2019, 21:24

Dodać jeszcze należy, że zmiana pasa z lewego na prawy w miejscu gdzie jest pas rozbiegowy, to głupota w najczystszej postaci. Rozsądni kierowcy tak nie robią niezależnie od przepisów.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Jazda na suwak

Postprzez waw » wtorek 10 grudnia 2019, 22:22

Zmiana pasa z lewego na prawy gdy ktoś chce zjechać z rozbiegowego to brak kultury, bez względu na przepisy. W niektórych miejscach jest nawet linia ciągła, która tego zabrania. Jedyne co usprawiedliwia kierowcę TIRa to hejt jaki jest na kierowców TIRów gdy blokują lewy pas.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Jazda na suwak

Postprzez LeszkoII » środa 11 grudnia 2019, 09:54

Przepisy o suwaku zawierają mankament.

Chodzi o frazę "W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy (...)".

Pomijając kwestię, czym jest "znaczne zmniejszenie prędkości", zastanawia mnie, jak postrzegać (mierzyć, odnosić względnie/bezwzględnie) ową prędkość?

Czy warunkowana prędkość dotyczy pasa ruchu, na którym kierujący winien przepuszczać pojazdy jadące sąsiednimi pasami, czy może dotyczy pasa ruchu uprzywilejowanego odnośnie kolejności przejazdu, czy może jest wartością uśrednioną rzeczywistej w danej chwili prędkości na wszystkich tych pasach?

Poza tym nie jest dla mnie zrozumiałe, dlaczego przyjęto kryterium prędkości a nie kryterium natężenia, o którym mowa w przepisach o korytarzu życia.
Aczkolwiek mimo na ogół obserwowanego związku między jednym parametrem a drugim, występują sytuacje, w których duże natężenie nie jest związane z małą prędkością, oraz odwrotnie – mała prędkość nie musi wynikać z dużego natężenia ruchu.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jazda na suwak

Postprzez Marcel2727 » czwartek 12 grudnia 2019, 21:25

Który fragment niby wyklucza pas rozbiegowy?
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: Jazda na suwak

Postprzez MarcinLDK » piątek 13 grudnia 2019, 01:09

Żaden fragment nie wyklucza pasa rozbiegowego. W błąd może wprowadzać interpretacja Policji zamieszczona na jej stronie internetowej, zgodnie z którą zasada suwaka w przypadku pasa rozbiegowego nie znajduje zastosowania. Interpretacja ta dorzuca jeszcze kilka ciekawostek - m. in. to, że przy ocenianiu czy poruszamy się w "warunkach znacznego zmniejszenia prędkości" nie powinniśmy sie brać pod uwagę dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi. Do czego zatem ma odnosić się to zmniejszenie?

A tutaj kolejny mankament nowych przepisów:

Art. 22. ust. 4b:
"W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż
dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje
możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych
pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden
pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem
poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem
wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa
ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony,
a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony."

Jaki wpływ na kolejność przejazdu pojazdów ma kierujący poruszający się środkowym pasem? Jakie on, jako adresat tej normy, ma podjąć działania, aby dopilnować prawidłowej kolejności przejazdu pojazdów? A jeśli żadne, to co ma na celu określanie kolejności tego przejazdu w dyspozycji?
MarcinLDK
 
Posty: 247
Dołączył(a): czwartek 18 lipca 2019, 12:05

Re: Jazda na suwak

Postprzez mp0011 » piątek 13 grudnia 2019, 07:55

A tak na logikę... Czy nie prościej byłoby ustanowić zakazu wyprzedzania ostatniego pojazdu przed zwężeniem lub końcem pasa i nakazać umożliwienie zmiany pasa w kolejności dojeżdżania...? Tylko trzeba wyraźnie podkreślić, że wyprzedzać nie wolno ostatniego pojazdu, a wcześniejsze trzeba, żeby nie było szeryfów...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Jazda na suwak

Postprzez Cyryl » piątek 13 grudnia 2019, 09:27

mp0011 napisał(a):A tak na logikę...
...żeby nie było szeryfów...


a tak na logikę:
jeszcze żaden przepis nie spowodował, że cham stanie się dżentelmenem, a ludziom z podstawowymi odczuciami kultury przepis jazdy na suwak nie są za bardzo potrzebne, bo i bez tego są uprzejmi, bo taki mają charakter, tak zostali wychowani, tak jest łatwiej i lepiej.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości