100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » niedziela 01 grudnia 2019, 17:55

Według przepisów dozwolone jest przejście przez ulicę na takich miejscach i teraz pytania:
1) Czy jak pieszy będzie przechodził przez jezdnię lub na nią wkraczał, a ja się nie zatrzymam to dojdzie do jakiegoś wymuszenia lub złamania przepisów?
2) Czy jeżeli skręcam lub po prostu jadę na takim skrzyżowaniu, nie ma żadnych znaków tylko jest obniżenie, by przejść i jest analogiczna sytuacja to dojdzie do wymuszenia lub złamania przepisów?
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez LeszkoII » niedziela 01 grudnia 2019, 20:14

Fraza "łamanie przepisów" kojarzy mi się ze świadomym nieprzestrzeganiem prawa. Z kolei stwarzanie pozoru nieświadomego nieprzestrzegania prawa, w sytuacji de facto świadomego niepodporządkowania się jego normom, nazwałbym omijaniem prawa. W takim rozumieniu korzystanie z luk prawnych (nawet pozornych deficytów norm) nie będzie ani nieprzestrzeganiem ani też omijaniem prawa.

ad. 1. Dojdzie do nieprzestrzegania lub złamania prawa, w zależności czy niezatrzymanie się będzie świadomym działaniem czy nieświadomym zaniechaniem. Wymuszenie pierwszeństwa ma przynajmniej trzy znaczenia, nie będę ich teraz rozwijał. Wkraczający na jezdnię w pewnych okolicznościach ma pierwszeństwo (por. art. 26 ust. 2 uPoRD).

ad. 2. A co to jest obniżenie?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » niedziela 01 grudnia 2019, 20:33

LeszkoII napisał(a):Fraza "łamanie przepisów" kojarzy mi się ze świadomym nieprzestrzeganiem prawa. Z kolei stwarzanie pozoru nieświadomego nieprzestrzegania prawa, w sytuacji de facto świadomego niepodporządkowania się jego normom, nazwałbym omijaniem prawa. W takim rozumieniu korzystanie z luk prawnych (nawet pozornych deficytów norm) nie będzie ani nieprzestrzeganiem ani też omijaniem prawa.

ad. 1. Dojdzie do nieprzestrzegania lub złamania prawa, w zależności czy niezatrzymanie się będzie świadomym działaniem czy nieświadomym zaniechaniem. Wymuszenie pierwszeństwa ma przynajmniej trzy znaczenia, nie będę ich teraz rozwijał. Wkraczający na jezdnię w pewnych okolicznościach ma pierwszeństwo (por. art. 26 ust. 2 uPoRD).

ad. 2. A co to jest obniżenie?


1. Czyli jak jadę prosto to nie muszę, a jak skręcam to już tak?
Obrazek
Czerwone to auto, skręca ono w lewo, przepuszczam też na zielonym miejscu czy tylko na niebieskim?
2. Część krawężnika jest obniżona, by można było łatwiej przejechać np. wózkiem.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez LeszkoII » niedziela 01 grudnia 2019, 21:35

Obniżenie krawężnika nie ma żadnego znaczenia dla ustalenia pierwszeństwa.
Marcel2727 napisał(a):1. Czyli jak jadę prosto to nie muszę, a jak skręcam to już tak?
Tak, z jednym wyjątkiem: "W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia" /art. 27 ust. 7 uPoRD/. W tym przepisie nie ma mowy o ustąpieniu pierwszeństwa, ale zakres jego podmiotowości oraz wprost wynikające z Konstytucji RP uprzywilejowanie osób niepełnosprawnych przesądza o charakterze co najmniej ustąpienia osobie, której sama obecność przy jezdni praktycznie przesądza o jej pierwszeństwie (nie tylko w potocznym znaczeniu jako kolejność, hierarchia).
Skoro bowiem przepis obliguje do zatrzymania się, to poprzez takie zatrzymanie kierujący deklaruje ustąpienie pierwszeństwa. Innymi słowy będziemy mieli do czynienia z ustawowo zdefiniowanym pierwszeństwem, ograniczonym do pierwszeństwa wobec pieszych). Aczkolwiek to tylko moje przemyślenia :P
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Henq » niedziela 01 grudnia 2019, 22:11

LeszkoII napisał(a):
Marcel2727 napisał(a):1. Czyli jak jadę prosto to nie muszę, a jak skręcam to już tak?
Tak
Art 13.3 Pieszy poza pasami jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom,
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » niedziela 01 grudnia 2019, 23:07

A co z przepuszczaniem? W jakim miejscu należy przepuścić? Tylko niebieskim?

Henq napisał(a):
LeszkoII napisał(a):
Marcel2727 napisał(a):1. Czyli jak jadę prosto to nie muszę, a jak skręcam to już tak?
Tak
Art 13.3 Pieszy poza pasami jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom,


Tyle to i ja wiem, ale masz tutaj podane wyjątki od tej reguły... albo PoRD jest zwyczajnie sprzeczny sam ze sobą.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Henq » niedziela 01 grudnia 2019, 23:17

Marcel2727 napisał(a):Tyle to i ja wiem, ale masz tutaj podane wyjątki od tej reguły... albo PoRD jest zwyczajnie sprzeczny sam ze sobą.
@Leszko ci wszystko napisał, wyjątek ustąpienia pierwszeństwa od zebry jest tylko jeden tu masz artykuł poczytaj:
http://moto.pl/MotoPL/7,88389,22869562, ... otowe.html

Art 26.7 mówi wprost o zatrzymaniu się.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » poniedziałek 02 grudnia 2019, 00:02

Henq napisał(a):
Marcel2727 napisał(a):Tyle to i ja wiem, ale masz tutaj podane wyjątki od tej reguły... albo PoRD jest zwyczajnie sprzeczny sam ze sobą.
@Leszko ci wszystko napisał, wyjątek ustąpienia pierwszeństwa od zebry jest tylko jeden tu masz artykuł poczytaj:
http://moto.pl/MotoPL/7,88389,22869562, ... otowe.html

Art 26.7 mówi wprost o zatrzymaniu się.


To już zrozumiałem bardzo dobrze, ale pytam się tylko w którym miejscu, by to dokładnie zrozumieć, by potem się nie zastanawiać.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez JAKUB » poniedziałek 02 grudnia 2019, 03:26

Czy "pijany" pieszy, zataczając się może wejść na drogę tak samo jak niepełnosprawny ruchowo?
Atrykół traktuje pieszych jak wzorowe maszynki do chodzenia, a autor chętnie nakazałby pieszym zdobywać specjalne uprawnienia (badania i szkolenie) do korzystania z drogi publicznej.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Cyryl » poniedziałek 02 grudnia 2019, 06:42

Henq napisał(a):
LeszkoII napisał(a):
Marcel2727 napisał(a):1. Czyli jak jadę prosto to nie muszę, a jak skręcam to już tak?
Tak
Art 13.3 Pieszy poza pasami jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom,


no nie do końca tak jest
Art. 26.2: "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża."
tu nie ma nic o przejściu dla pieszych, więc jeżeli jesteśmy na skrzyżowaniu i skręcamy, to mamy ustąpić pierwszeństwa pieszemu, niezależnie czy jest przejście, czy nie ma.

w przepisie o zatrzymaniu się podczas przechodzenia osoby niepełnosprawnej Art. 26.7 jest dokładnie powiedziane o kogo chodzi:
osoby niepełnosprawne używające specjalnego znaku - niewidomi z białymi laskami,
osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej - to może być osoba na wózku, o kulach/kuli, osoby starsze, młody super sprawny człowiek, który wczoraj skręcił kostkę i w głowie ma, że przez jezdnię przechodzi w 2 sekundy, a dzisiaj 10 mu nie wystarczy i osoby nietrzeźwe.

przepis mówi jak my jako kierujący mamy się zachować wobec takich pieszych, ale oni mogą przekraczać jezdnię w takich miejscach jakie są dozwolone dla zwykłych pieszych.

jednak ustawodawca przewidział, że osoby te ze względu na swoją ułomność mogą pojawić się w innym miejscach niż dozwolone i w każdym miejscu na jezdni mamy "zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia".

nie ustąpić pierwszeństwa, ale zatrzymać się.
ustępując pierwszeństwa pieszemu nie musimy zatrzymywać się w każdym wypadku, wystarczy że zwolnimy.
jednak skąd osoby niewidome mogą wiedzieć, że zwalniamy, osoby starsze mogą mieć problemy z oceną prędkości, osoby na wózkach, o kulach nie bardzo mogą ocenić jaki jest im potrzebny czas na przekroczenie jezdni, więc wymagane jest zatrzymanie.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » poniedziałek 02 grudnia 2019, 15:19

Dobrze, nie róbcie off-topic, bo teraz sedno tematu jest inne. Zaznaczyłem kolorami odpowiednie miejsca, by było wiadomo o jakie mi chodzi i teraz pytanie - skręcając w lewo zatrzymujemy się tylko jak pieszy przechodzi w miejscu w kolorze niebieskim czy też na zielonym?
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez JAKUB » poniedziałek 02 grudnia 2019, 18:56

Marcel2727 napisał(a):(...)Zaznaczyłem kolorami odpowiednie miejsca, by było wiadomo o jakie mi chodzi i teraz pytanie - skręcając w lewo zatrzymujemy się tylko jak pieszy przechodzi w miejscu w kolorze niebieskim czy też na zielonym?
Jak to jest osoba sprawna ruchowo , to tylko na "niebieskim" (po skręceniu). Jako pieszy "zielony", ten pieszy rozejrzał się w lewo-prawo-lewo i dostrzega nadjeżdżający pojazd.
Ten na drodze poprzecznej przeglądając się lewo-prawo-lewo nie widzi na tym kierunku nadjeżdżającego pojazdu.
Ta luka jest przeniesiona na kierującego zobowiązanego takiego pieszego ruszajacego głową (rozglądającego się) przy krawędzi jezdni drogi poprzecznej - przepuścić.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Cyryl » poniedziałek 02 grudnia 2019, 20:30

Marcel2727 napisał(a):Dobrze, nie róbcie off-topic, bo teraz sedno tematu jest inne. Zaznaczyłem kolorami odpowiednie miejsca, by było wiadomo o jakie mi chodzi i teraz pytanie - skręcając w lewo zatrzymujemy się tylko jak pieszy przechodzi w miejscu w kolorze niebieskim czy też na zielonym?


a nie lepiej przeczytać we wcześniejszym poście Art. 26.2.

jeżeli uważasz, że przytoczenie artykułu, który rozwieje Twoje wątpliwości za off-topic, to jak chcesz się otrzymać odpowiedź na swoje pytanie?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Marcel2727 » poniedziałek 02 grudnia 2019, 22:54

Cyryl napisał(a):
Marcel2727 napisał(a):Dobrze, nie róbcie off-topic, bo teraz sedno tematu jest inne. Zaznaczyłem kolorami odpowiednie miejsca, by było wiadomo o jakie mi chodzi i teraz pytanie - skręcając w lewo zatrzymujemy się tylko jak pieszy przechodzi w miejscu w kolorze niebieskim czy też na zielonym?


a nie lepiej przeczytać we wcześniejszym poście Art. 26.2.

jeżeli uważasz, że przytoczenie artykułu, który rozwieje Twoje wątpliwości za off-topic, to jak chcesz się otrzymać odpowiedź na swoje pytanie?


Cyryl zadałem chyba najbanalniejsze pytanie, masz nawet kolorowo zaznaczone, pytam się ciągle o jakie miejsce (kolor) chodzi, a nadal nie wiesz jak odpowiedzieć? Mam wrażenie że jakbym zadał proste pytanie a, b, c to też miałbyś trudności z odpowiedzeniem i dodatkowo odpowiedzią byłoby "powinieneś przeczytać art. 20.4". Już prościej tego pytania nie sformułuje, niestety Cyryl.
Marcel2727
 
Posty: 833
Dołączył(a): środa 14 sierpnia 2019, 23:11

Re: 100 metrów od pasów i skrzyżowanie bliżej niż 100 metrów

Postprzez Henq » poniedziałek 02 grudnia 2019, 23:30

Ty tak serio? przecież masz już wyjaśnione, po raz kolejny zapytam ty czytasz w ogóle co się do ciebie pisze?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 89 gości