Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez chwilę

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez chwilę

Postprzez foxyroxy » środa 15 sierpnia 2018, 19:39

Proszę o sugestie, które pozwolą mi zniwelować techniczne błędy w panowaniu nad autem.

Kwestia hamowania silnikiem jadąc ze wzniesienia

Ćwicząc na "wiejskich drogach" trafiłam na wzniesienie, dość strome. Zjeżdżając z niego na trójce, auto zaczęło nabierać bardzo szybko dużej prędkości i właśnie tutaj źle zareagowałam. Auto rozpędziło się błyskawicznie, ja za słabo wciskałam pedał hamulca, obroty na trójce poszybowały przynajmniej na ponad 3500 gdzie powinna być już czwórka i nagle auto... zgasło. Co się mogło stać? Oczywiście po chwili zapaliło i jest cały czas sprawne.

Z bólem głowy przenikam internet. Po pierwsze nauczyłam się z artykułów, że nie można wtedy dawać po pedale hamulca bo można stracić hamulce, płyn może się zagotować itd. Należy hamować silnikiem. Ja rozumiem hamowanie silnikiem gdy dojeżdżam do świateł, skrzyżowania i zdejmuje nogę z gazu ale jak to robić gdy auto jest rozpędzone, wchodzi na obroty, które są za wysokie dla obecnego biegu i powinien być następny a tu należy wrzucić bieg niższy? Przecież przy wrzuceniu biegu niższego obroty skaczą do góry więc nie dość, że będą za wysokie to ja je jeszcze podniosę.

Rozumiem redukcje pod górę. Auto czasami nie ma mocy, silnik może zacząć się dusić, wtedy redukcja, obroty idą do góry i auto ma kopa by ciągnąć pod górę ale z góry?


Kwestia chwilowego spadku obrotów

Druga kwestia to coś innego. Dotyczy chwilowego spadania obrotów, które dochodzą tylko na chwile do wartości zbyt niskiej dla obecnego biegu. Na przykład. Weźmy ten odcinek trasy https://www.google.com/maps/place/Prze%C5%82%C4%99cz+Salmopolska/@49.6741212,18.9631634,16.25z/data=!4m5!3m4!1s0x4714226e989e52c7:0x71d1134cbb41da47!8m2!3d49.6685428!4d18.9609749

1. Problem uwarunkowany przez ostre zakręty. Trasa pokonywana na trójce. Pojawia się taki kręty odcinek. Wytracam prędkość hamując bo obawiam się choćby tego, że mam za dużą prędkość na ten zakręt. Będzie to w zasadzie chwila gdy przy dohamowaniu obroty spadną poniżej 2000. Zgodnie z tym co czasami piszą w artykułach typu "Jazda z za dużymi/za niskimi obrotami ma poważne konsekwencje" bardzo obciążam auto? Powinnam zachować się tak jak skręcając na skrzyżowaniach, gdzie zawsze przed skrętem wrzucam dwójkę?

2. Nie muszą być ostre zakręty. Może być na przykład tak, że wytraciłam prędkość bo dojeżdżałam do świateł ale z czerwonego przechodzi na zielone i nie będę się musiała zatrzymywać. Jadę więc dalej ale przy zwalnianiu znowu obroty było chwile poniżej 2000. Albo przyhamuje bo widzę z daleka, że pieszy na przejściu ale nie muszę się zatrzymać bo zdąży spokojnie przejść albo auto jedzie z naprzeciwka a na części mojego pasa stoi zaparkowane inne a ja, żeby nie ładować się zbyt ciasno na trzeciego przyhamuje by tamto przejechało a ja ominęła spokojnie zaparkowane.

Czyli takie momenty gdy chwilowo obroty są trochę za niskie dla danego biegu.
foxyroxy
 
Posty: 5
Dołączył(a): piątek 24 listopada 2017, 16:14

Re: Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez ch

Postprzez LeszkoII » czwartek 16 sierpnia 2018, 18:32

Redukcja biegu to jest wrzucanie biegu na niższy (np. z 3-ki na 2-kę). Jeżeli jadąc z górki, na trójce osiągnąłeś już obroty 3tyś+ to możesz sobie darować klasyczne hamowanie silnikiem (bez użycia pedłau hamulca), bo i tak nie wyhamujesz. Zresztą hamowanie silnikiem nie służy do hamowania, tylko od odcięcia zasilania czyli ekonomicznej jazdy. Hamowanie jest tylko efektem dodatkowym. Rozpędzanie obrotów do ponad 5 tyś uznałbym za ryzykowne i w zasadzie niepotrzebne. No ale do hamowania służy hamulec, który obniży obroty.

Złota zasada: dobierasz bieg żeby obroty przed redukcją nie przekraczały 3 tyś.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez ch

Postprzez rpa » czwartek 16 sierpnia 2018, 21:10

LeszkoII napisał(a): hamowanie silnikiem nie służy do hamowania, tylko od odcięcia zasilania czyli ekonomicznej jazdy.

Szczerze zaczynam wątpić w to, że ty kiedykolwiek samodzielnie prowadziłeś samochód. A w górach to już na pewno nie.
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Re: Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez ch

Postprzez gumik » czwartek 16 sierpnia 2018, 22:52

LeszkoII napisał(a):Złota zasada: dobierasz bieg żeby obroty przed redukcją nie przekraczały 3 tyś.
* - nie dotyczy silników diesel
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Hamowanie silnikiem z góry i zbyt niskie obroty przez ch

Postprzez oskbelfer » piątek 17 sierpnia 2018, 10:24

gumik napisał(a):
LeszkoII napisał(a):Złota zasada: dobierasz bieg żeby obroty przed redukcją nie przekraczały 3 tyś.
* - nie dotyczy silników diesel



złota zasada czego :help: :help: :help:

chyba pomyliłeś ze złotym strzałem :lol: :lol: :lol:
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 148 gości