zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeństwo

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez JAKUB » niedziela 05 sierpnia 2018, 21:53

Polecam trzymać się tematu .
Badura napisał(a):Mamy tutaj przykład zawracania z wykorzystaniem np. strefy zamieszkania bądź drogi podporządkowanej.
Niebieski pojazd wjeżdża w uliczkę i wyjeżdża na drogę z pierwszeństwem
Obrazek

Niebieski znajduje się zatrzymany na drodze z pierwszeństwem i chce ruszyć. W międzyczasie przyjeżdża zielony, który wyjeżdża ze strefy zamieszkania tudzież spod znaku A-7 ustąp pierwszeństwa.
Obrazek

Kto pojedzie pierwszy?
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez mp0011 » niedziela 05 sierpnia 2018, 22:02

Panowie, sprawa jest prosta.

Zatrzymanie w celu cofania oraz w celu jazdy do przodu po cofaniu może być:
a) wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego,
b) nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Jeżeli Waszym zdaniem jest a), to według was całkowicie dopuszczalne jest zatrzymanie się *w celu rozpoczęcia cofania* w miejscu oznaczonym zakazem zatrzymywania/przed przejściem/przed skrzyżowaniem/na przystanku komunikacji miejskiej. Dopuszczalne jest także cofnięcie o kilka metrów, ponowne zatrzymanie się, podjechanie do przodu i tak przez kilka minut - wszystko w obrębie miejsc objętych zakazem zatrzymywania. W końcu - według Was - żaden przepis tego nie zabrania. Polecam w szczególności poćwiczyć taki manewr na przejeździe kolejowym. Oczywiście wszyscy podporządkowani uczestnicy ruchu powinni cierpliwie czekać aż łaskawie sobie pojedziecie, bo w każdej chwili możecie ruszyć do przodu mając pierwszeństwo.

Jeżeli jednak jest b), czyli zatrzymanie nie wynika - zachodzi włączanie do ruchu.

Innej opcji do wyboru nie ma.

Od tego zależy czy niebieski miał prawo wykonać taki manewr i jak prezentuje się pierwszeństwo.
Ostatnio zmieniony niedziela 05 sierpnia 2018, 22:44 przez mp0011, łącznie zmieniany 1 raz
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Cyryl » niedziela 05 sierpnia 2018, 22:15

trochę podobnie, spójrzmy na to tak:

jeżeli potraktujemy zatrzymanie w tym wypadku jako nie wynikające z przepisów lub warunków, to trzeba pamiętać, że obowiązuje zakaz zatrzymywania 10m od skrzyżowania, więc zawracając, zatrzymanie to musiałoby nastąpić co najmniej po 10 metrowym cofaniu, a w tym czasie pojazd wyjeżdżający z podporządkowanej lub strefy ruchu będzie miał wystarczająco czasu, aby wjechać na drogę z pierwszeństwem w czasie gdy niebieski pojazd jedzie 10m do tyłu.

jeżeli jednak potraktujemy to zatrzymanie jako wynikające z przepisów lub warunków ruchu, to pojazd zawracający, który zatrzymał się tuż przed skrzyżowaniem, będzie miał pierwszeństwo.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Henq » poniedziałek 06 sierpnia 2018, 19:12

JAKUB napisał(a):Takie @Henq Twoje "przepisowe" ... pitolenie:

człowieczku czytanie nie jest twoją mocną stroną prawda?:
Henq napisał(a):...możesz wskazać jaki przepis z jeleniem? żadnego przepisu ja tu nie widzę, może twoj wzrok bystrzejszy wyłapał jakiś przepis, wskażesz? :eek2:

jak widać bystry jak woda w klozecie :eek2:

JAKUB napisał(a):Wracając do tematu.
Ty @Henq traktujesz zawracanie z cofaniem jako nierozłączny "ruch pojazdu", choć w tym czasie przełączasz biegi (1 i R).
nadal nie rozumiesz - aż mi cie szkoda, nie ma zatrzymania nie wynikającego z warunków czy przepisów ruchu drogowego wykonując manewr cofania :spoko:

JAKUB napisał(a):(być może i stosujesz wtedy przepisy dotyczące zawracania na raz ...)
jak na razie to nie wiadomo jakie ty stosujesz przepisy :eek2:
od str1 nie potrafisz powołać się na przepisy które poprą twoje głupoty :help:

JAKUB napisał(a):Ja podzieliłem takie zawracanie na cofanie i ponowną jazdę do przodu.
po raz kolejny: w tym przypadku to nie jest zawracanie!
zacznij rozróżniać manewry i nie oddzielaj je postojem czy zatrzymaniem z art 46-49
cofając z miejsca parkingowego na jednokierunkową ile razy włączasz się do ruchu? czytając twoje głupoty wychodzi na to że dwa razy :help: parodia :eek2:

JAKUB napisał(a):W temacie jest o zawracaniu ... (czyt. str. 1).
ty podstawowych manewrów na drodze nie rozróżniasz a chcesz dyskutować :eek2: :help:
czy w końcu doczekam się konkretnego przepisu? wskażesz art na które są wzorowane twoje głupoty?

----

mp0011 napisał(a):Panowie, sprawa jest prosta.
oczywiście, że jest prosta, jak widać nie dla ciebie i jeszcze jednego fachofca który nie potrafi poprzeć swoich wizji przepisami :help:

mp0011 napisał(a):Jeżeli Waszym zdaniem jest a), to według was całkowicie dopuszczalne jest zatrzymanie się *w celu rozpoczęcia cofania* w miejscu oznaczonym zakazem zatrzymywania/przed przejściem/przed skrzyżowaniem/na przystanku komunikacji miejskiej. Dopuszczalne jest także cofnięcie o kilka metrów, ponowne zatrzymanie się, podjechanie do przodu i tak przez kilka minut - wszystko w obrębie miejsc objętych zakazem zatrzymywania. W końcu - według Was - żaden przepis tego nie zabrania. Polecam w szczególności poćwiczyć taki manewr na przejeździe kolejowym. Oczywiście wszyscy podporządkowani uczestnicy ruchu powinni cierpliwie czekać aż łaskawie sobie pojedziecie, bo w każdej chwili możecie ruszyć do przodu mając pierwszeństwo.

no i takie cyrki wychodzą jak za interpretację przepisów drogowych biorą się osoby które tych przepisów nie znają :eek2: :help:
nie kolego nie możesz sobie po przejeździe kolejowym jeździć tam i z powrotem licząc na to, że inni kierowcy będą łaskawie czekać aż sobie odpuścisz, czy też oczekiwać, że lokomotywa się dla ciebie zatrzyma :eek2:
poznaj art
23.3 przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:
a) sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
b) upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby.

tak można cofać w miejscu oznaczonym zakazem zatrzymywania się :spoko: i ruszyć do przodu :thumb2: nie wierzysz? będziesz robił kurs zapytasz instruktora jak wyjechać w takim miejscu:
Obrazek

mp0011 napisał(a):Jeżeli jednak jest b), czyli zatrzymanie nie wynika - zachodzi włączanie do ruchu.

nie, nie jest b, ustępujesz pierwszeństwa z art 23.3 a nie art 16 nie myl manewrów na drodze :eek2:
mp0011 napisał(a):Innej opcji do wyboru nie ma.
akurat jest opcja "a" tylko bez tych wszystkich bredni które wypisałeś :spoko: szkoda że nie potrafisz zrozumieć najprostszych rzeczy :thumb2:
Mała podpowiedź ile razy włącza się do ruchu pojazd wyjeżdżający z miejsca postojowego na drogę główną? raz czy dwa razy?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez JAKUB » poniedziałek 06 sierpnia 2018, 22:48

art.22. 6. Zabrania się zawracania:
(...)
4)w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić
.
@Henq podziwiam Ciebie, że mistrzu potrafisz zrobić zawracanie "na trzy" w jednym takcie.
Ja niestety "cienki Bolek" jestem, bo jak nie podzieliłbym manewru zawracania na:
1. wjazd w inną (tu) drogę; (jak jest wolna)
2. cofanie z tej drogi; (jak nikt nie jedzie)
3. ruszaniu w pożądanym kierunku. (jak nie "podlezie" coś)
Jak osobiście nie zobarzę (minimum te j.w. trzy razy) to nie wiem czy wolno mi RUSZYĆ z miejsca.
@Henq ty wszystko ogarniasz mistrzu, jesteś nie z tej Ziemi.
Pamiętajcie, że takie (....) jak ja, również poruszają się po publicznych drogach.
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Badura » wtorek 07 sierpnia 2018, 01:26

Cześć wam.
Dzięki za liczne odpowiedzi. Bacznie obserwuję jak rozwija się temat i mimo tych bezsensownych docinek osobistych, pojawiły się ciekawe argumenty jednej i drugiej strony. Temat nie jest taki prosty, jednakże trafnie na tej stronie zostały podsumowane dwie możliwe opcje. Wszystko opiera się na interpretacji tego zatrzymania po wyjeździe tyłem. Panowie, jesteśmy dorośli, znamy temat, wiemy o czym rozmawiamy. Ubliżając sobie nawzajem wcale nie dojdziemy do "prawdy". To trochę jak z filmu "dzień świra"
- JA MAM LEPSZĄ RACJE
- MOJA RACJA JEST LEPSZA
- AAAAA MOJA RACJE JEST JESZCZE LEPSIEJSZAAA
- HAŃBAAAAAAAAAA

no tak rozmawiać nie możemy :lol: zrobię coś, na co powinni wpaść uczestnicy docinek osobistych już na początku :wink: czyli zwrócenie się o opinię do ludzi decyzyjnych. To także ciekawy temat, aby poruszyć na warsztatach instruktorskich.

Generalnie nie stoję po żadnej stronie, aczkolwiek zdradzę wam rąbka tajemnicy. Bardziej do mnie przemawia wersja, że zatrzymanie po cofaniu wynika z warunków ruchu i ponowne ruszanie do przodu to NIE JEST włączanie się do ruchu. Taką interpretacje przyjmują również egzaminatorzy word szczecin.
Badura
 
Posty: 54
Dołączył(a): niedziela 27 grudnia 2015, 23:01

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez benio101 » wtorek 07 sierpnia 2018, 02:15

"Zawracanie" jako takie nie zostało wprost zdefiniowane w przepisach i to chyba stąd rodzą się liczne nadinterpretacje.

Otóż uznałbym zdecydowanie, że "zawracanie", o którym mowa m.in. w ustawie PoRD, to tzw. "zawracania nie raz" lub zawracanie "na jezdni" (bez skrzyżowania/innego miejsca przecięcia się kierunków ruchu). 'Zawracaniem" w sensie potocznym uznałbym każdy manewr, lub serię manewrów, które docelowo doprowadzają do zmiany kierunku jazdy na tej samej jezdni/skrzyżowaniu/innym miejscu przecięcia się kierunków ruchu, w ich obrębie. W szczególności nie uznałbym "zawracania" (w sensie potocznym) na rondzie za zawracanie, o którym mowa w PoRD. Tym bardziej, trudno jest powiedzieć, że ktoś skręcając trzykrotnie w prawo, a następnie w lewo na kolejnych klasycznych skrzyżowaniach o czterech wlotach pod kątem 90 stopni, dokonał zawracania, o którym mowa w PoRD i musi na tych czterech przecznicach ustępować pierwszeństwa wszystkim.

zaw.jpg
Zgodnie z interpretacjami niektórych interlokutorów w tym temacie, pojazd jadący w ten sposób zawraca, a więc musi wszystkim na swojej drodze ustąpić. Zdecydowanie uważam, że jest to spora nadinterpretacja.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Cyryl » wtorek 07 sierpnia 2018, 05:50

1. można również zawracać w miejscach przeznaczonych do zawracania nie będących skrzyżowaniami, potoczna nazwa tego to przełączki lub przecinki w pasie zieleni lub torowiska tramwajowego na drogach dwujezdniowych.

2. przepis o udzielaniu pierwszeństwa wszystkim podczas zawracania został, jak mnie pamięć nie myli, uchylony w połowie lat '80-tych. najzabawniejsze jest to, że pamiętają o nim osoby urodzone już po zniesieniu tego przepisu.

3 natomiast na egzaminie, gdy otrzymamy polecenie: "proszę zawrócić w pierwszym możliwymi miejscu", mamy obowiązek zawrócić na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (oznaczonym znakiem C-12) np.: https://www.google.pl/maps/@51.0627919, ... bfov%3D100
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Henq » wtorek 07 sierpnia 2018, 22:28

JAKUB napisał(a):
art.22. 6. Zabrania się zawracania:
(...)
4)w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić
.

dlaczego do manewru zmiany kierunku jazdy cytujesz przepisy odnośnie zawracania?
dlaczego do manewru cofania cytujesz przepisy odnośnie zawracania?
Obrazek
po raz kolejny apeluję zacznij czytać i dokształć się jakie manewry wykonuje się na drodze :spoko:

JAKUB napisał(a):@Henq podziwiam Ciebie, że mistrzu potrafisz zrobić zawracanie "na trzy" w jednym takcie.
Ja niestety "cienki Bolek" jestem, bo jak nie podzieliłbym manewru zawracania na:
1. wjazd w inną (tu) drogę; (jak jest wolna)
2. cofanie z tej drogi; (jak nikt nie jedzie)
3. ruszaniu w pożądanym kierunku. (jak nie "podlezie" coś)


phpBB [media]

żeby tylko gdzieś uczyli tak zawracać, a nie czekaj... :eek2:

JAKUB napisał(a):Jak osobiście nie zobarzę (minimum te j.w. trzy razy) to nie wiem czy wolno mi RUSZYĆ z miejsca.
nie ruszaj, bezpieczniej dla innych jak nie będziesz się ruszał :spoko:

JAKUB napisał(a):@Henq ty wszystko ogarniasz mistrzu, jesteś nie z tej Ziemi.
a wystarczy zapisać się na kurs PJ - nauczą nawet ciebie :spoko:

JAKUB napisał(a):Pamiętajcie, że takie (....) jak ja, również poruszają się po publicznych drogach.
a nie powinni, manewr zawracania na trzy pokazany na filmiku jest podstawą do zdania egzaminu :help:

coś nadal nie widać tych twoich przepisów? :hmm:

----

Badura napisał(a):To trochę jak z filmu "dzień świra"
- JA MAM LEPSZĄ RACJE
- MOJA RACJA JEST LEPSZA
- AAAAA MOJA RACJE JEST JESZCZE LEPSIEJSZAAA
- HAŃBAAAAAAAAAA

tu nie chodzi czyja racja jest lepsiejsza, tu chodzi o przepisy drogowe i ich pseudo-interpretacje. Osoba nie rozróżniająca cofania od zawracania oraz nie potrafiąca od czterech stron poprzeć swoich wizji przepisami drogowymi, raczej nie jest wiarygodną osoba by kogokolwiek tu na forum pouczać :help:

Badura napisał(a):... i ponowne ruszanie do przodu to NIE JEST włączanie się do ruchu.
no i nie jest, manewr zmiany kierunku jazdy rządzi się własnym art, manewr cofania również ma własny art, włączanie się do ruchu również :spoko:
Nie można przypisać włączanie się do ruchu po cofaniu i zatrzymaniu się by zmienić bieg, no bez przesady :help:
Co innego zatrzymać się, zmienić bieg i np odpalić papierosa, i w takiej sytuacji po ruszeniu włączamy się do ruchu :spoko:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez benio101 » wtorek 07 sierpnia 2018, 22:47

Henq napisał(a):
phpBB [media]
A w tym etapie 2 to zamiar czego on sygnalizuje? :wizard:
Nie zmienia ani pasa ruchu, ani kierunku ruchu…
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: zawracanie z wykorzystaniem infrastruktury - pierwszeńst

Postprzez Henq » wtorek 07 sierpnia 2018, 22:52

benio101 napisał(a):
Henq napisał(a):
phpBB [media]
A w tym etapie 2 to zamiar czego on sygnalizuje? :wizard:
Nie zmienia ani pasa ruchu, ani kierunku ruchu…

zmienia kierunek jazdy a ty dalej nie wiesz co się sygnalizuje?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 74 gości