Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez szymonix » środa 15 sierpnia 2018, 11:11

waw napisał(a):skąd kierowca ma wiedzieć gdzie ona jest?

Podobno "myślenie nie boli"..
szymonix
 
Posty: 151
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez mp0011 » środa 15 sierpnia 2018, 12:55

Dlatego takie rozwiązanie stosuje się TYLKO na drogach z ograniczeniem do 30 (jeszcze tylko aby kierowcy go przestrzegali...).
Wymijanie w takich warunkach jest bezpieczniejsze niż próba wyprzedzenia rowerzysty (niemożliwa przepisowo z powodu braku wolnego metra, kończąca się zepchnięciem rowerzysty w zaparkowane pojazdy) ze względu na wzajemną widoczność.

Często jeżdżę kontraruchem i owszem - zdarzają się sytuacje niemiłe. A wynikają one z nieprawidłowego zachowania kierujących...

1) bywa, że kierowca nie widział tabliczki na wjeździe i czuje się w obowiązku pouczenie rowerzysty o swojej wyższości (częste celowe zjeżdżanie do lewej krawędzi bez uzasadnienia),

2) parkowanie na czerwonych wlotach, zmuszając rowerzystę do jazdy pod prąd w obrębie skrzyżowania...

3) kierowcy jadąc po względnie wąskiej jezdni (ale na tyle szerokiej, że zmieści się śmieciarka czy wóz strażacki, czyli mającej te 3-3,5m) zostawiają więcej miejsca po prawej stronie niż po lewej

4) niechlujne parkowanie i wystawanie na pół jezdni (bardzo częste niestety) - jeden wystający w ten sposób pojazd w zasadzie zawęża drogę na odcinku kilkudziesięciu metrów, bo przez to patrz punkt 3)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1596
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez szymonix » środa 15 sierpnia 2018, 13:21

mp0011 napisał(a):Wymijanie w takich warunkach jest bezpieczniejsze niż próba wyprzedzenia rowerzysty (niemożliwa przepisowo z powodu braku wolnego metra, kończąca się zepchnięciem rowerzysty w zaparkowane pojazdy) ze względu na wzajemną widoczność.

Napisz jeszcze raz ten tekst, bo wrzuciłeś do jednego wora wymijanie, wyprzedzanie, 1m i wąski odcinek drogi.. I co teraz? :help:
szymonix
 
Posty: 151
Dołączył(a): poniedziałek 14 maja 2018, 22:28

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez mp0011 » środa 15 sierpnia 2018, 13:47

Wymijanie, czyli czynność wykonywana przez kierowcę i rowerzystę jadącego "pod prąd" w kontraruchu na wąskiej drodze jednokierunkowej, jest bezpieczniejsze od wyprzedzania przez tego samego kierowcę rowerzysty jadącego "z prądem" na takiej samej drodze.

Podczas wymijania (kontraruch), rowerzysta widzi kierowcę i jest w stanie zareagować na jego zachowanie. Kierujący który wjedzie pierwszy w zbyt wąski odcinek kontynuuje jazdę, a kierujący z naprzeciwka czeka. Normalna sytuacja na wąskich odcinkach, zdarza się także na drogach dwukierunkowych zastawionych przez parkujących.

Podczas wyprzedzania (jazda rowerzysty po pasie ogólnym), rowerzysta nie widzi kierowcy. Ten często nie ma miejsca na bezpieczne wykonanie manewru, co jednakowoż nie powstrzymuje go od jego podjęcia...

Dlatego też, jeżeli mam wybierać rowerem dwie wąskie drogi jednokierunkowe z kontraruchem, i na jednej jechać w ruchu ogólnym z prądem, a na drugiej pod prąd kontraruchem, ta druga opcja jest dla mnie bezpieczniejsza i wygodniejsza.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1596
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez waw » czwartek 16 sierpnia 2018, 21:33

mp0011 napisał(a):Dlatego takie rozwiązanie stosuje się TYLKO na drogach z ograniczeniem do 30 (jeszcze tylko aby kierowcy go przestrzegali...).
Czasami działa to w drugą stronę, szczególnie w Warszawie, że na drodze gdzie prędkość 50km/h jest w pełni bezpieczna stawia się 30 tylko po to by wcisnąć kontraruch. Wtedy z resztą jest to typowa 'wazelina'. Dlatego kierowcy tego nie przestrzegają. Chociaż ja jestem sceptycznie nastawiony do zmniejszania prędkości do 30km/h jako środek na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Choćby z tego względu że prędkość samochodów i rowerów jest wtedy podobna i przy skręcie w prawo można uderzyć w jadącego prosto rowerzystę. Gdy samochód ma prędkość większą od roweru sytuacja kolizyjna przy prawoskręcie powstanie tylko wtedy gdy jako kierowca kilka sekund wcześniej takiego rowerzystę bym wyprzedzał.
Często jeżdżę kontraruchem i owszem - zdarzają się sytuacje niemiłe. A wynikają one z nieprawidłowego zachowania kierujących...
Mnie to trochę nie dziwi. Obecnie rowerzyści są uprzywilejowani, a wręcz niekiedy ponad prawem. W razie wypadku prokuratorzy w pierwszej kolejności biorą pod uwagę winę kierowcy, chyba że znajdą się dowody na jego niewinność. I w związku z tym eliminacja czy utrudniania ruchu rowerzystom jest w interesie kierowców i ich wygody i bezpieczeństwa.
mp0011 napisał(a):3) kierowcy jadąc po względnie wąskiej jezdni (ale na tyle szerokiej, że zmieści się śmieciarka czy wóz strażacki, czyli mającej te 3-3,5m) zostawiają więcej miejsca po prawej stronie niż po lewej

Co jest w tym nielegalnego skoro to właśnie sami rowerzyści często podają wyrok SN mówiący że jazda 2m od krawędzi jezdni spełnia wymogi jazdy możliwie blisko prawej krawędzi.
waw
 
Posty: 1236
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez mp0011 » czwartek 16 sierpnia 2018, 23:03

Jeżeli droga jest na tyle szeroka, żeby prędkość 50km/h była w pełni bezpieczna (= brak ryzyka wyskoczenia dziecka zza zaparkowanego samochodu, brak kolizji z parkującymi lub wyjeżdżającymi z posesji), jest też miejsce na wyznaczenie pełnego kontrapasa, bez konieczności obniżania prędkości.

2m? Nie wiem skąd to wziąłeś. Ja słyszałem tylko o 1,2m... Co zostawia i tak większą część pasa ruchu po lewej stronie wolną. Jest to miejscami uzasadnione choćby otwieraniem drzwi przez kierowców, lub nierozważnym wyjeżdżaniem z miejsc parkingowych, najczęściej tyłem...

W przypadku samochodów, jeżeli pas ma 3,5m a samochód jedzie metr od parkujących po prawej, ma 2m, to ile zostaje rowerzyście, który ma te 70cm szerokości? -20cm?

Przypominam, że obowiązuje w takim przypadku przepis:
przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się;


Jazda metr od parkujących po prawej i taranowanie rowerzysty (pomimo że można zjechać w prawo - a jeżeli się nie da, to się zatrzymać) jest jego jawnym złamaniem...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1596
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez waw » piątek 07 września 2018, 20:54

mp0011 napisał(a):Jeżeli droga jest na tyle szeroka, żeby prędkość 50km/h była w pełni bezpieczna (= brak ryzyka wyskoczenia dziecka zza zaparkowanego samochodu, brak kolizji z parkującymi lub wyjeżdżającymi z posesji), jest też miejsce na wyznaczenie pełnego kontrapasa, bez konieczności obniżania prędkości.

Lublin, ul. Ogrodowa. Prędkość obniżona do 30km/h tylko dla legalnego kontraruchu. Żeby było śmieszniej P-27 namalowano na miejscu parkingowym. Nie jest to wazeliniarstwo zarządcy drogi?
waw
 
Posty: 1236
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Droga jednokierunkowa i rowarzyści

Postprzez mp0011 » piątek 07 września 2018, 21:52

Być może były także inne okoliczności przemawiające za ograniczeniem prędkości i uspokojeniem ruchu.
Jakaś szkoła czy park, może plac zabaw jest w okolicy... A skoro i tak chcieli obniżyć prędkość, przy okazji zrobili kontraruch...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 1596
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości