Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez gumik » wtorek 03 lipca 2018, 09:36

Jest taka sytuacja:
zwierzyniecka.jpg

Samochód A przejechał na warunkowej strzałce do skrętu w prawo (sygnalizator S-2). Zatrzymał się przed jezdnią, aby ustąpić pierwszeństwa. Kilka sekund później samochód B ustawił się po lewej stronie samochodu A, również z zamiarem skrętu w prawo. Czy samochód B może jechać w ten sposób?
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez LeszkoII » wtorek 03 lipca 2018, 10:36

Nie może, bo na tym skrzyżowanie nie jest możliwa jazda w tylko w jednym kierunku. Coć pewnie pan Dworak by uznał, że tam są 3 niewyznaczone pasy ruchu i trzeba szanować deficytowe miejsca :P
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez mp0011 » wtorek 03 lipca 2018, 14:57

To po co śluzy dla rowerów (do lewoskrętu) mają szerokość całego pasa ruchu a nie jednego roweru ;) ?

Nie może się ustawić kilku rowerzystów koło siebie?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » wtorek 03 lipca 2018, 16:16

mp0011 napisał(a):To po co śluzy dla rowerów (do lewoskrętu) mają szerokość całego pasa ruchu a nie jednego roweru ;) ?
A nieraz nawet i szerokość całej jezdni lub wszystkich pasów ruchu w danym kierunku :wink:

_________________

Tam są cztery pasy ruchu.

zwierzyniecka.jpg

Z prawego (na zdjęciu: zielony) możesz skręcić tylko w prawo (znak F–10).
Z lewego (na zdjęciu: żółty) można jechać tylko prosto (znak F–10).

Z pozostałych pasów (na zdjęciu: dwa czerwone) możesz jechać, gdzie chcesz, oczywiście stosując się do przepisów.
Zwróćmy tutaj szczególną uwagę na art. 22 ust. 2 ustawy PoRD: wymaga on zbliżenia się do krawędzi/środka jezdni, nie zaś jazdy tylko i wyłącznie ze skrajnego pasa.
Kierujący pojazdem B istotnie zbliżył się do prawej krawędzi, a więc zaspokoił wymagania ww. przepisu.

Znak F–10 z kolei obowiązuje kierujących ruchu na tych pasach do jazdy zgodnie z kierunkiem wskazanym przez znak, jednak nie oznacza on, że jazda we wskazanych kierunkach jest możliwa jedynie ze wskazanych pasów ruchu. Zwłaszcza, znak F–10 nie dotyczy niewyznaczonych pasów ruchu na wlocie skrzyżowania, powstałych już za znakiem F–10.

Podsumowując, kierujący pojazdem B ma prawo skręcić gdzie chce, a nawet i zawrócić.
Pamiętajmy jednak, że skręcając w prawo, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A, gdyż wjeżdżając na ten sam pas ruchu; to A, jako, że wjeżdża na niego z prawej strony, ma pierwszeństwo.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez mp0011 » wtorek 03 lipca 2018, 16:44

Pomijając pierwszą część wypowiedzi - czy Ty dziś zbyt długo jeździłeś w słońcu...?

Nawet zakładając, że są tam cztery pasy, to do trzech z nich trzeba wjechać (z powodu linii ciągłej) z pasa do skrętu w prawo.
A nie wolno nim jechać celem skręcenia w lewo lub zawrócenia.

Już nawet pomijam oczywisty (bo nawet bez zaznaczania go na ilustracji, można wydedukować jego obecność ze strzałek) zakaz skrętu w lewo...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez gumik » środa 04 lipca 2018, 09:47

LeszkoII napisał(a):Nie może, bo na tym skrzyżowanie nie jest możliwa jazda w tylko w jednym kierunku.
No właśnie. Zgadzam się z tym całkowicie. Choć często ustawia się tam drugi pojazd (jak na rysunku pojazd "B"). Jak "A" chce wjechać na lewy pas, żeby potem zaraz zawrócić, no to się robi kolizyjnie.
Coć pewnie pan Dworak by uznał, że tam są 3 niewyznaczone pasy ruchu i trzeba szanować deficytowe miejsca :P
Mam nadzieję, że nie. Sytuacje o których mówił w JB dotyczyły miejsca, gdzie można skręcać tylko w jednym kierunku.

mp001 napisał(a):To po co śluzy dla rowerów (do lewoskrętu) mają szerokość całego pasa ruchu a nie jednego roweru ;) ?
Dla śluz jest odrębny przepis zezwalający rowerzystom ustawianie się jeden obok drugiego.
1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » czwartek 05 lipca 2018, 01:23

Zakazu skrętu w lewo na zdjęciu nie widziałem; jeśli takowy jest, to wówczas skręcać w lewo ani zawracać nie wolno.

mp0011 napisał(a):Nawet zakładając, że są tam cztery pasy, to do trzech z nich trzeba wjechać (z powodu linii ciągłej) z pasa do skrętu w prawo.
A nie wolno nim jechać celem skręcenia w lewo lub zawrócenia.
Znak F–10 obowiązuje na skrzyżowaniu. Wyznacza dozwolone kierunki ruchu z poszczególnych pasów ruchu na skrzyżowaniu:
Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393 z późn. zm. §72 ust. 1 napisał(a):Umieszczony obok jezdni znak F–10 "kierunki na pasach ruchu" wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.
Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm. 7.2.10 napisał(a):Znak F–10 "kierunki na pasach ruchu" stosuje się w celu wskazania na wlocie skrzyżowania obowiązujących kierunków jazdy przez skrzyżowanie z określonych pasów ruchu. (…)
Przekroczywszy znak F–10 w tym miejscu: 53.0147001 18.587114 (zgodnie z tym, co jest na Google Maps), nie można byłoby skręcić w prawo, bo znak F–10 wymagałby od nas jazdy prosto, prawda?
Teza — że wjechawszy na pas, który prowadzi wg tabliczki F–10 w danym kierunku; nie można już jechać w innym kierunku, choć byśmy ten pas ruchu zmienili na inny — nie tylko nie ma poparcia w przepisach, ale jest także irracjonalna. Wszak skręt w prawo na tym skrzyżowaniu byłby niemożliwy mimo istnienia pasa ruchu do prawoskrętu.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » czwartek 05 lipca 2018, 02:58

Przykład praktyczny (na podstawie Google Maps — 07.2014): Przystanek autobusowy tuż za tabliczką F–10: 53.015663 18.6043499 (tak, tam na długości całej przecznicy są przystanki autobusowe — tzw. punkt przesiadkowy).
Autobus zatrzymuje się na pasie do prawoskrętu: tuż za tabliczką F–10, pomiędzy znakami P–8d.

Przy omawianej tezie, kierowca autobusu nie mógłby przecież jechać prosto (tabliczka F–10 wskazuje, by jechać z tego pasa w prawo).
Podpowiem, że w czasie wykonania zdjęcia na Google Maps, zdecydowana większość autobusów z tamtego pzystanku (MZK, PKS, Arriva etc) jeździło prosto.
Najzwyczajniej zmieniały pas ruchu na środkowy i jechały prosto. Wg omawianej tezy, wszyscy popełnialiby wykroczenie. Musieliby jechać wprost "na trzy". Swoją drogą, mieliby o tyle dobrze, że jest tam wymuszony skręt w lewo "na dwa".
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez Cyryl » czwartek 05 lipca 2018, 04:24

podobne rzeczy się zdarzają kierowcom i podczas szkolenia na kat. D.
ponieważ pojazd taki zachodzi na zakręcie trzeba odjechać od krawężnika, aby nie najechać na niego.
aby to zrobić trzeba pojechać jak pojazd B, inaczej po prostu się nie da, a tu niespodzianka, z prawej strony pojawia się inny kierujący, najczęściej jest to rowerzysta, ale czasem także pojazd osobowy.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » czwartek 05 lipca 2018, 06:13

Wracając do tematu: Jeśli zarządca drogi chciałby, aby na wlocie skrzyżowania miały być jedynie dwa pasy ruchu, to taka zmiana jest banalnie prosta (i w powszechnym użytku). Otóż wystarczy ten nieoznaczony pas wyłączyć z ruchu.
Przykład: 53.0378017 18.6133414. Widząc jednak tereny wyłączone z ruchu w kilku innych miejscach na tym skrzyżowaniu, i przyglądając się mu dokładnie na Google Maps, od razu widać dlaczego takiego trójkącika wyłączającego te pasy z ruchu nie ma.

Otóż jadąc prosto, wjeżdżamy na jezdnię mającą trzy pasy ruchu w naszym kierunku: 50.055176 19.9274404. Z tego samego powodu, na samym skrzyżowaniu, mamy możliwość jechania obok siebie trzech samochodów w tym samym kierunku (prosto): 50.0554159 19.9276825.
Przykład, jak mogłoby to wyglądać, gdyby zarządca chciał puścić tylko jeden pas ruchu prosto:
zwierzyniecka.jpg
Takie rozwiązanie jednak mocno szkodziłoby przepustowości i było dość nieczytelne (z jednego pasa na trzy). Dlatego na wprost, możemy jechać z trzech pasów i w trzy wjechać. Proste, prawda?
Oczywiście, możnaby narysować linie prowadzące, jednak myślę, że są one zbędne. Zwłaszcza, że po lewym i środkowym pasie ruchu jezdni docelowej (przy jeździe prosto), jeżdża tramwaje.

Oto, jak mogłoby to wyglądać z liniami prowadzącymi (mniej więcej, jest późno i możliwe, że się gdzieś machnąłem z jakąś linią, ale ideę widać):
zw2.jpg
Tylko czy jest sens taką pajeńczynę malować? Odpowiedź pozostawiam Wam.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez mp0011 » czwartek 05 lipca 2018, 09:45

Gdyby zarządca chciał aby z tego pasa jechać prosto, oznaczył by to na F10. Bez malowania pajęczyny.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » czwartek 05 lipca 2018, 12:26

Oznaczyć trzeba jedynie te pasy ruchu, z których ruch jest dozwolony w kierunkach innych, niż na zasadach ogólnych.
Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm. 3.2.1 napisał(a):Strzałki kierunkowe umieszcza się przed skrzyżowaniami, na których rozkład kierunków jazdy z poszczególnych pasów ruchu jest niezgodny z zasadą zezwalającą na jazdę na wprost z każdego pasa lub gdy jest on zgodny, ale układ geometryczny skrzyżowania albo warunki ruchu wymagają wskazania kierunków jazdy. (…)

Dodatkowo, jeśli po oznaczeniu takich pasów ruchu został jeden nieoznaczony, to jego też trzeba oznaczyć.
Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm. 3.2.1 napisał(a):(…) Jeżeli po zastosowaniu powyższych zasad pozostaje bez strzałek kierunkowych tylko jeden pas ruchu, wówczas również na nim należy umieścić strzałki. (…)

W tym przypadku mamy dwa pasy ruchu o standardowych kierunkach ruchu, więc nie ma potrzeby ich oznaczania.
A więc zarządca słusznie tych pasów na F–10 nie oznaczył, bo nie ma takiej potrzeby.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez mp0011 » czwartek 05 lipca 2018, 12:39

Czyli upierasz się, że jak pojadę prosto z prawego pasa na tamtym skrzyżowaniu, pomimo oznaczenia do strzałką w prawo na znaku F-10 oraz samej jezdni, to nie popełnię wykroczenia?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez benio101 » czwartek 05 lipca 2018, 13:44

Z prawego pasa można jechać tylko w prawo, z lewego tylko prosto. Tak stanowi tabliczka F–10. Gdyby dodać zbędne, nieoznaczone, środkowe pasy ruchu, to efektywnie wyglądałaby tak:

f10.jpg
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Zwierzyniecka/Krasińskiego w Krakowie - skręt w prawo

Postprzez mp0011 » czwartek 05 lipca 2018, 13:54

benio101 napisał(a):Z prawego pasa można jechać tylko w prawo, z lewego tylko prosto. Tak stanowi tabliczka F–10. Gdyby dodać zbędne, nieoznaczone, środkowe pasy ruchu, to efektywnie wyglądałaby tak:

f10.jpg


Znajdź mi gdziekolwiek*) taki znak*), dopuszczający możliwość kolizyjnych torów ruchu z danych pasów, a już nigdy nie podważę Twoich twierdzeń.

Obrazek

Twierdzisz, że oba tory jazdy są prawidłowe?


*) W Polsce, legalny, zatwierdzony i bez dodatkowych urządzeń zabezpieczających przed kolizją, np. osobne jezdnie czy wyspy. I który przetrwa pomimo mojego osobistego pisma do zarządcy drogi.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości