Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez benio101 » środa 20 czerwca 2018, 12:16

Jechałem sobie wczoraj rowerem po drodze z pierwszeństwem i doszło do nietypowej sytuacji.
Otóż zarówno ja, jak i kierowca autobusu, zostaliśmy zatrzymani celem wyjazdu, najprawdopodobniej pojazdu z budowy.

phpBB [media]


Po przejechaniu tego pojazdu, obaj znajdowaliśmy się już na skrzyżowaniu.
I tutaj pojawia się pytanie: kto ma w tej sytuacji pierwszeństwo?

Ja, jako, że znak wciąż obowiązuje, czy też może kierowca autobusu, gdyż jest po mojej prawej stronie, a pierwszeństwo ustalone przed skrzyżowaniem już minęło poprzez zatrzymanie?
A może jeszcze inaczej? Jestem ciekaw waszego zdania.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez gumik » środa 20 czerwca 2018, 13:15

Nie widzę podstaw, aby zatrzymanie na skrzyżowaniu miało jakikolwiek wpływ na pierwszeństwo w tym przypadku.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez mp0011 » środa 20 czerwca 2018, 18:14

A czemu wjechałeś na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia go? :twisted:
Autobus stał za linią warunkowego, więc w miejscu w którym powinien stać ustępując Tobie pierwszeństwa.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez benio101 » czwartek 21 czerwca 2018, 00:58

Wjeżdżając na skrzyżowanie, zamierzałem ominąć czerwony pojazd (na wprost) z jego lewej strony (wówczas jeszcze nie sygnalizował zamiaru skrętu w lewo).

fpj_t41188_i0.jpg
Dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie, kierujący podjechał do osi jezdni i zatrzymał nas; więc wjechać na skrzyżowanie mogłem.
Warunki uniemożliwiające jego opuszczenie powstały bowiem dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez gumik » poniedziałek 02 lipca 2018, 19:54

benio101 napisał(a):Wjeżdżając na skrzyżowanie, zamierzałem ominąć czerwony pojazd (na wprost) z jego lewej strony (wówczas jeszcze nie sygnalizował zamiaru skrętu w lewo).

fpj_t41188_i0.jpg
Dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie, kierujący podjechał do osi jezdni i zatrzymał nas; więc wjechać na skrzyżowanie mogłem.
Warunki uniemożliwiające jego opuszczenie powstały bowiem dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie.
Niezły z Ciebie hardkor - pchać się rowerem przed maskę takiego samochodu, że będąc tam byłbyś zupełnie niewidoczny. :wow:
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez benio101 » poniedziałek 02 lipca 2018, 22:34

Do tego służy kontakt wzrokowy.
Pamiętajmy, że ~70% komunikacji odbywa się poprzez przekazy niewerbalne, m.in. mowa ciała, czy właśnie kontakt wzrokowy.

_________________

W tym przypadku
Śmiało wjeżdżam na skrzy​żowanie i patrzę na kierowcę w aucie. Gdyby nie doszło do kontaktu wzrokowego, to dopiero wówczas kontynuowanie jazdy byłoby niebezpieczne (miałbym uzasadnione podejrzenie, że kierowca mnie nie widzi). Do kontaktu wzrokowego jednak doszło (w tym przypadku otrzymałem polecenie zatrzymania się).

Ogólnie
Mowa ciała pozwala na znacznie płynniejszą, bardziej przejrzystą i co za tym idzie, prostszą i przyjemniejszą jazdę, zwłaszcza rowerem.
Rowerzysta, jako nieograniczony żadnymi metalowymi blahami, jest bardzo przewidywalnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Przykłady
Często się spotykam z sytuacją, że widzę kierującego, który mimo posiadanego pierwszeństwa jedzie powoli, niepewny siebie, waha się.
Wówczas albo pokazuję gestem "proszę jechać", albo też, utrzymując kontakt wzrokowy, korzystam z (być może niecelowego) ustąpienia mi pierwszeństwa.

Nagminnie zdarza się, że piraci drogowi zatrzymują się na przejazdach rowerowych. W takim przypadku, niemal zawsze omijam takiego delikwenta z jego przodu. Jadąc przodem, jestem w stanie nawiązać kontakt wzrokowi z takim kierowcą — piratem, dzięki czemu wiem, czy się jedynie zagapił, ale już mnie zauważył, więc spokojnie mogę jechać, bo wiem, że kierowca wie o mojej obecności; czy też kompletnie mnie nie widzi (np. patrzy w inną stronę, czy w komórkę): wówczas z reguły używam klaksona, by zwrócić kierowcy uwagę na zagrożenie, jakie stworzył. Gdybym jechał z jego tyłu, mógłby mnie nie zauważyć i np. postanowić nagle cofnąć, względnie zdjąć nogę z hamulca na wzniesieniu.

Konkluzja
Widzisz — tu nie chodzi o to, że pokonam fragment drogi w miejscu, w którym kierowca nie będzie mnie widział.
Chodzi o to, żeby on wiedział, że będę tam jechał, dzięki czemu nie ruszy, choćby mnie na chwilę miał stracić z oczu.

_________________

To wszystko dzięki kontaktowi wzrokowemu.
Nawiązujmy kontakt wzrokowy, ruszmy głową, uśmiechnijmy się, pokażmy miły gest ręką — to naprawdę pomaga :wink:
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Pierwszeństwo na skrzyżowaniu po zatrzymaniu

Postprzez LeszkoII » wtorek 03 lipca 2018, 10:34

Przecież kierowca dał Ci łapkę. A tak w ogóle to powinien mieć chyba żółte sygnały błyskowe bo wyjeżdżał z chodnika(?).

Zatrzymanie się nie ma wpływu na pierwszeństwo. Mitem jest, że stojącemu nie można nie ustąpić, bo nie można go (BY BYŁO) zmusić do istotnej zmiany prędkości. Pamiętamy o "mogłoby zmusić". Tutaj bardziej zasadne jest pytanie o winę i okoliczności ewentualnego wypadku. Np. zapytają, dlaczego pan nie obserwował drogi i nie zachował sz. o.?

Czyli tak w skrócie - jak widzisz przeszkodę, która nie powinna Cię zaskoczyć, a poruszasz się stosunkowo małą prędkością, to są dwie sytuacje:

a) WYMUSZASZ (swoje) pierwszeństwo nad tym, kto powinien Ci go udzielić, lecz tego nie zrobił
b) zwalniasz, ewentualnie zatrzymujesz się i traktujesz sytuację jako przepuszczenie pojazdu
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 72 gości