Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez gumik » sobota 19 maja 2018, 14:23

benio101 napisał(a):A kilkadziesiąt minut później w temacie o rondach:
gumik napisał(a):Kot i pies posiadają sierść.

Kot posiada sierść.
i
Pies posiada sierść.
Masz ewidentnie problemy z podstawami logiki i teorii mnogości. Mylisz koniunkcję z alternatywą (w Twoim własnym przykładzie) oraz alternatywę z alternatywą wykluczającą (dotyczącą kierunkowskazów). Zapoznaj się najpierw, co oznacza słowo "i" oraz "lub", zdaj sobie sprawę, jaką głupotę palnąłeś i nie uprawiaj szerszonizmów.
A czy oprócz "gadki szmatki" umiesz wskazać gdzie konkretnie jest błąd? I po co mieszasz wypowiedź z innego wątku?

A jeśli ta nauka Cię przerasta, to zastanów się, czy chcąc skręcić w lewo na skrzyżowaniu klasycznym (4 wloty pod kątami prostymi) zatrzymasz się na środku skrzyżowania, żeby zaprzestać sygnalizowania zamiaru skrętu w lewo i następnie rozpocząc sygnalizowanie zmaiaru zmiana pasa ruchu? Brzmi nie tylko irracjonalnie, ale też skrajnie niebezpiecznie. Swoją drogą, takie durne myślenie było już poruszane na tym forum i to całkiem niedawno, proszę pisać w odpowiednim do tego temacie i nie robić offtopu. Dziękuję.
A dlaczego miałbym zmieniać pas ruchu w czasie wykonywania manewru skrętu? To przed wykonaniem manewru skrętu w lewo masz zjechać do lewej krawędzi, a jeśli są wyznaczone pasy, to zająć lewy pas ruchu. Jadąc prawym pasem i machając lewą ręką dajesz jasny sygnał - "chcę zmienić pas na lewy". Pamiętaj, że sygnalizacja ma być czytelna dla innych uczestników ruchu. To co Ty tu przedstawiłeś to jest co najmniej naciąganie przepisów, chociaż bardziej bym się skłaniał ku całkowitemu braku zrozumienia zasad ruchu drogowego.
edit: Dodaję stosowny przepis prawny (zwróć, proszę, uwagę na słowo lub: oznacza ono alternatywę niewykluczającą):
Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 22 ust. 5 napisał(a):Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
To jeszcze zwróć uwagę na słówka "wyraźnie" i "zawczasu".
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » sobota 19 maja 2018, 23:01

mp0011 napisał(a):Czy ty na filmie zmieniasz kierunek z niewłaściwego pasa ruchu, czy pierw zmieniasz pas ruchu? Zamiar czego więc sygnalizujesz?
Zmieniam najpierw pas ruchu (z prawego na lewy). Sygnalizuję zamiar skrętu i pasa ruchu. Zadziwia mnie prostota twojego pytania.

gumik napisał(a):A dlaczego miałbym zmieniać pas ruchu w czasie wykonywania manewru skrętu?
To się nadaje do cytatów miesiąca :wizard:
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez mp0011 » sobota 19 maja 2018, 23:21

benio101 napisał(a):
mp0011 napisał(a):Czy ty na filmie zmieniasz kierunek z niewłaściwego pasa ruchu, czy pierw zmieniasz pas ruchu? Zamiar czego więc sygnalizujesz?
Zmieniam najpierw pas ruchu (z prawego na lewy). Sygnalizuję zamiar skrętu i pasa ruchu. Zadziwia mnie prostota twojego pytania.


Na filmie sygnalizujesz zamiar zmiany pasa ruchu, po czym go wykonujesz. Zamiar zmiany kierunku w lewo będziesz sygnalował za chwilę. Nie możesz sygnalizować zamiaru zmiany kierunku z niewłaściwego pasa. A nie ma w przepisie zakazu wyprzedzania pojazdu sygnalizującego zamiar zmiany pasa ruchu. To, że cię wpuścił jest tylko gestem dobrej woli, a nie jego obowiązkiem... Więc nie zdziw się kiedyś jak cię wpuści i dostaniesz mandat za wymuszenie lub gorzej...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » niedziela 20 maja 2018, 16:41

mp0011 napisał(a):Nie możesz sygnalizować zamiaru zmiany kierunku z niewłaściwego pasa.
Żadna ustawa nie może zabraniać myśli, marzeń, snów, czy zamiarów. Zamierzać to sobie mogę gdzie chcę i co chcę, co innego z wykonaniem tego zamiaru. Nie ma czegoś takiego, jak niewłaściwy pas przy sygnalizowaniu zamiaru zmiany kierunku ruchu. Chcę skręcić — wyciągam rękę w lewo, potem dopiero się zastanawiam, czy w ogóle taki manewr jest możliwy. Uczą tego nawet na kursie na prawo jazdy. Najpierw kierunkowskaz, potem dopiero się rozglądasz czy manewr w ogóle jest możliwy. Czasem piszesz z sensem i logicznie, a czasami pleciesz trzy po trzy bez jakiegokolwiek poparcia w przepisach czy logice.

PS Pierwszy lepszy filmik, jaki znalazłem: rowerzysta skręcający w lewo:

phpBB [media]


Kiedy rowerzysta sygnalizuje zamiar zmiany kierunku ruchu, a kiedy zamiar zmiany pasa ruchu?
A może pojechał nieprawidłowo? :wizard:
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez gumik » niedziela 20 maja 2018, 16:42

benio101 napisał(a):
gumik napisał(a):A dlaczego miałbym zmieniać pas ruchu w czasie wykonywania manewru skrętu?
To się nadaje do cytatów miesiąca :wizard:
A jakiś merytoryczny argument, czy także nie wyjaśnisz jak poprzedniego zarzutu?

Problemem jest to, że uważasz, że jak jest napisane, że trzeba sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, to możesz sobie zygnalizować jedno i drugie naraz niezależnie od tego, czy to ma sens. Abstrahując już od tego, czy to jest kiedykolwiek sensowne, zastanów się nad jedną rzeczą. Ten sam przepis nakazuje Ci sygnalizować czytelnie. A co to oznacza? To oznacza, że inni uczestnicy ruchu nie mogą mieć wątpliwości jakie są Twoje zamiary. Jeśli widzą Cię z lewym kierunkowskazem na prawym pasie, który służy do jazdy prosto, to jedyny możliwy, zgodny z przepisami, w tym momencie manewr jaki możesz wykonać, to zmiana pasa ruchu na lewy. Także nikt nie będzie zakładał, że sygnalizujesz zamiar skrętu w lewo. To że Ci robili miejsce, podejrzewam, wynikało raczej z Art. 4. ;-)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » niedziela 20 maja 2018, 16:58

gumik napisał(a):Problemem jest to, że uważasz, że jak jest napisane, że trzeba sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, to możesz sobie zygnalizować jedno i drugie naraz niezależnie od tego, czy to ma sens. Abstrahując już od tego, czy to jest kiedykolwiek sensowne, zastanów się nad jedną rzeczą. Ten sam przepis nakazuje Ci sygnalizować czytelnie. A co to oznacza? To oznacza, że inni uczestnicy ruchu nie mogą mieć wątpliwości jakie są Twoje zamiary. Jeśli widzą Cię z lewym kierunkowskazem na prawym pasie, który służy do jazdy prosto, to jedyny możliwy, zgodny z przepisami, w tym momencie manewr jaki możesz wykonać, to zmiana pasa ruchu na lewy. Także nikt nie będzie zakładał, że sygnalizujesz zamiar skrętu w lewo. To że Ci robili miejsce, podejrzewam, wynikało raczej z Art. 4. ;-)
Może pożyczyłeś jakiś zmodyfikowany egzemplarz przepisów od Henia albo szerszonka? Tak brzmi omawiany zapis w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym:
Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 22 ust. 5 napisał(a):Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Niedawno przedstawiałeś nieistniejące znaki, teraz cytujesz nieistniejące przepisy prawne ("czytelne" sygnalizowanie :wizard:). O czym ty chcesz dyskutować? Już pomijając fakt, że w swoich abstrakcjach od nieistniejących przepisów popłynąłeś równie zgubnie i irracjonalnie.
Masz obowiązek sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu zawczasu i wyraźnie, a nie na ostatnią chwilę czy dopiero podczas wykonywania samego manewru, jak błędnie zasugerowałeś.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez mp0011 » niedziela 20 maja 2018, 17:58

Dwie zupełnie różne sytuacje. Ty jesteś na pasie do jazdy na wprost i nagle zażyczyłeś sobie zmienić kierunek. OK, chcieć sobie możesz, nikt nie zabrania chcieć. Jednak jako osoba poruszająca się po mieście, po jezdniach w ruchu drogowym, powinieneś wiedzieć, że z pasa do jazdy na wprost taki manewr jest wykroczeniem. Minąłeś wcześniej tablice informujące o układzie pasów, miałeś więc czas na zajęcie odpowiedniego pasa ruchu.

A ty chcesz skręcić w lewo z prawego pasa, oznaczonego nakazem jazdy na wprost i oczekujesz że wszyscy nagle staną i cię przepuszczą?

Tak się nie jeździ. Masz obowiązek zawczasu zająć odpowiedni pas ruchu. Możesz nawet w tym celu opuścić pas rowerowy czy DdR, jeżeli nie prowadzi w kierunku, w którym zamierzasz skręcić.

Oczywiście możesz jednocześnie sygnalizować zjechanie do osi jezdni (choć nie ma przepisu który to wprost nakazuje...) i sam manewr zmiany kierunku jazdy, jak jegomość na filmie, ale zauważ - on już poruszał się pasem, z którego wolno taki manewr wykonać.

A Twój manewr przypomina nieco ten tu:
phpBB [media]


Tutaj pani też chce zjechać z pasa do skrętu w prawo i ma włączony lewy kierunkowskaz. Czy nagrywający powinien pomyśleć, że na pewno chciała jednak skręcić w lewo, więc musi to zrobić z lewego pasa (a nie wrócić na trasę "główną" jak ostatecznie pojechała) więc ma pierwszeństwo...?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » niedziela 20 maja 2018, 20:32

mp0011 napisał(a):A ty chcesz skręcić w lewo z prawego pasa, oznaczonego nakazem jazdy na wprost i oczekujesz że wszyscy nagle staną i cię przepuszczą
Chyba pomyliłeś wątki. Albo filmy. Albo oba. Przypomnę, że omówiłem, oraz pokazałem przykład dot. trzeciego pytania autora tematu, tj. jak zachować się w sytuacji, gdy chcemy skręcić w lewo, a pas do skrętu w lewo jest zajęty.
Nie wiem, skąd pomysł, żeby jechać z pasa do jazdy wprost w lewo, tak się nie robi. W lewo skręca się z pasa do skrętu w lewo (jak pokazałem na nagraniu), nie do jazdy na wprost! I jeszcze raz przypomnę, że wątek nie dotyczy tego, z którego pasa ruchu skręca się w lewo, proszę o nierobienie offtopu.

mp0011 napisał(a):Oczywiście możesz jednocześnie sygnalizować zjechanie do osi jezdni (choć nie ma przepisu który to wprost nakazuje...) i sam manewr zmiany kierunku jazdy, jak jegomość na filmie, ale zauważ - on już poruszał się pasem, z którego wolno taki manewr wykonać.
Nie sygnalizuje się zjechania do osi jezdni.
Ponadto, jadąc rowerem, nie powinno się zjeżdżać do osi jezdni, a jechać środkiem pasa ruchu, jak ja na nagraniu, by uniemożliwić innym uczestnikom ruchu wyprzedzenie na skrzyżowaniu lub tuż przed nim. Dalej jest kompletnie nie na temat.

benio101 napisał(a):Kiedy rowerzysta sygnalizuje zamiar zmiany kierunku ruchu, a kiedy zamiar zmiany pasa ruchu?
A może pojechał nieprawidłowo? :wizard:
PS Nie zauważyłem odpowiedzi na powyższe pytanie, a poprawna wskazuje identyczną sytuację, jaką omówiłem.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez mp0011 » niedziela 20 maja 2018, 20:53

No więc podsumuję:
Tak, masz prawo dojechać do końca pasa, jeżeli jest zajęty i tam czekać.
Ale nie, nie masz pierwszeństwa przy zajmowaniu sąsiedniego pasa, co sugerowałeś.

Rowerzysta MOŻE ale nie musi skręcać ze środka pasa. Może to zrobić od osi jezdni jeżeli masz na to ochotę. I dotyczy to skrzyżowania, a nie np. wjazdu w drogę wewnętrzną. Rowerzysta MOŻE także sygnalizować zajęcie innej pozycji na pasie ruchu bez jego zmiany. Zwykłą troska o własne bezpieczeństwo...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez szerszon » niedziela 20 maja 2018, 22:35

benio101 napisał(a):Może pożyczyłeś jakiś zmodyfikowany egzemplarz przepisów od Henia albo szerszonka? Tak brzmi omawiany zapis w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym:
O dziwo napisał z sensem, czego nie można powiedzieć o twoich wynurzeniach. Aby sygnalizować zamiar skrętu w lewo musisz w pierwszej kolejności być na pasie ruchu, z którego jest to możliwe. Inaczej wyglada na to,że muchy odganiasz. Pokręcona ta twoja "logika"
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » poniedziałek 21 maja 2018, 02:49

mp0011 napisał(a):No więc podsumuję:
No więc i ja podsumuję: zgadzam się ze wszystkim, co napisałeś w powyższym poście, lecz z drobną, acz istotną uwagą: nie sugerowałem, że mamy pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu, jest wręcz odwrotnie i mówi o tym jasno art. 22 ust. 4 PoRD. Tylko co komu po pierwszeństwie, jeśli nie może z niego skorzystać?
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez gumik » poniedziałek 21 maja 2018, 08:54

benio101 napisał(a):Może pożyczyłeś jakiś zmodyfikowany egzemplarz przepisów od Henia albo szerszonka? Tak brzmi omawiany zapis w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym:
Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 22 ust. 5 napisał(a):Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Niedawno przedstawiałeś nieistniejące znaki, teraz cytujesz nieistniejące przepisy prawne ("czytelne" sygnalizowanie :wizard:). O czym ty chcesz dyskutować? Już pomijając fakt, że w swoich abstrakcjach od nieistniejących przepisów popłynąłeś równie zgubnie i irracjonalnie.
No rzeczywiscie to jest kolosalna roznica miedzy znaczeniami tych słów. :-) Zamien sobie czytelnie na wyraźnie, a sens mojego postu zupełnie sie nie zmieni.
Masz obowiązek sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu zawczasu i wyraźnie, a nie na ostatnią chwilę czy dopiero podczas wykonywania samego manewru, jak błędnie zasugerowałeś.
Nic takiego nie sugeruje. Nawet wczesniej pisalem o "zawczasu". Wskazesz fragment, który moglby to sugerować?

benio101 napisał(a):
mp0011 napisał(a):No więc podsumuję:
No więc i ja podsumuję: zgadzam się ze wszystkim, co napisałeś w powyższym poście, lecz z drobną, acz istotną uwagą: nie sugerowałem, że mamy pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu, jest wręcz odwrotnie i mówi o tym jasno art. 22 ust. 4 PoRD. Tylko co komu po pierwszeństwie, jeśli nie może z niego skorzystać?
Fajnie, ze sie zgadzasz, ale w sytuacji przedstawionej przez Ciebie (w tej pierwszej z dwoma wyznaczonymi pasami ruchu) pojazdy mają prawo wyprzedzić rowerzyste. Poza tym uważam, ze taki sposób jazdy jest co najmniej malo kulturalny.

benio101 napisał(a):Niedawno przedstawiałeś nieistniejące znaki,
Chodzi Ci o ten tutaj?
viewtopic.php?f=3&t=40951
No to musze Cie zmartwic. Ten znak istnieje naprawdę. Dzisiaj przejezdzalem tamtędy i ciągle jest. ;-)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » poniedziałek 21 maja 2018, 14:28

gumik napisał(a):To oznacza, że inni uczestnicy ruchu nie mogą mieć wątpliwości jakie są Twoje zamiary.
W jaki sposób rozróżnisz, czy ktoś mając wyciągniętą lewą rękę sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, czy może chce zawrócić? Wszak wg powyższego nie powinno być wątpliwości. Czy ręką wyciągnięta w lewo, ale zgięta, może być w Polsce użyta do sygnalizowania zamiaru skrętu w prawo, jak w wielu innych krajach na świecie? Jak Twoim zdaniem rowerzsta w Polsce powinien sygnalizować zatrzymanie się? Poprzez rękę wyciągniętą w górę, rękę wyciągniętą w dół, czy też rękę na plecach zaciśniętą w pięść? Co oznacza, gdy rowerzysta klepie się dłonią po pupie? Niebezpieczeństwo, czy też puszcza tych z tyłu?

Obrazek

Tyle w kwestii czytelności.

gumik napisał(a):Nic takiego nie sugeruje. Nawet wczesniej pisalem o "zawczasu". Wskazesz fragment, który moglby to sugerować?
gumik napisał(a):Jadąc prawym pasem i machając lewą ręką dajesz jasny sygnał - "chcę zmienić pas na lewy".
Sygnalizuję zamiar skrętu w lewo oraz zmiany pasa ruchu, a nie tylko jedno. Masz obowiązek sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu zawczasu i wyraźnie, a nie tuż przed skręceniem, gdy już wszyscy widzą, że skręcasz. Ty masz poinformować innych o swoich zamiarach, a nie o samym fakcie wykonywania swojego manewru.

gumik napisał(a):Fajnie, ze sie zgadzasz, ale w sytuacji przedstawionej przez Ciebie (w tej pierwszej z dwoma wyznaczonymi pasami ruchu) pojazdy mają prawo wyprzedzić rowerzyste. Poza tym uważam, ze taki sposób jazdy jest co najmniej malo kulturalny.
Absolutnie nie. Manerw ten nie tylko jest niedozwolony prawnie, ale też skrajnie niebezpieczny. Nie ma bowiem miejsca na bezpieczne wykonanie manewru wyprzedzenia rowerzysty, jeśli ten wyciągnię rękę w lewo na takim standardowym pasie ruchu (kierowca, kontunuując jazdę, mógłby potrącić rowerzystę)!

Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 24 ust. 2 napisał(a):Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez gumik » poniedziałek 21 maja 2018, 15:36

benio101 napisał(a):
gumik napisał(a):To oznacza, że inni uczestnicy ruchu nie mogą mieć wątpliwości jakie są Twoje zamiary.
W jaki sposób rozróżnisz, czy ktoś mając wyciągniętą lewą rękę sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, czy może chce zawrócić? Wszak wg powyższego nie powinno być wątpliwości.
Jasne, że są sytuacje, kiedy nie da się z całą pewnością stwierdzić jaki dokładnie manewr ktoś chce wykonać. W przypadku skrętu w lewo i zawracania, to nie ma takiego dużego znaczenia. Ale Ty masz sygnalizować tak wyraźnie, na ile to możliwe i nie wprowadzać w błąd sygnalizowaniem, które może być błędnie odczytane.
Czy ręką wyciągnięta w lewo, ale zgięta, może być w Polsce użyta do sygnalizowania zamiaru skrętu w prawo, jak w wielu innych krajach na świecie? Jak Twoim zdaniem rowerzsta w Polsce powinien sygnalizować zatrzymanie się? Poprzez rękę wyciągniętą w górę, rękę wyciągniętą w dół, czy też rękę na plecach zaciśniętą w pięść? Co oznacza, gdy rowerzysta klepie się dłonią po pupie? Niebezpieczeństwo, czy też puszcza tych z tyłu?
Tyle w kwestii czytelności.
W Polsce z całą pewnością będzie zrozumiane wyciąganie rąk. Wszystko inne niekoniecznie.

gumik napisał(a):Nic takiego nie sugeruje. Nawet wczesniej pisalem o "zawczasu". Wskazesz fragment, który moglby to sugerować?
gumik napisał(a):Jadąc prawym pasem i machając lewą ręką dajesz jasny sygnał - "chcę zmienić pas na lewy".
Sygnalizuję zamiar skrętu w lewo oraz zmiany pasa ruchu, a nie tylko jedno. Masz obowiązek sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu zawczasu i wyraźnie, a nie tuż przed skręceniem, gdy już wszyscy widzą, że skręcasz. Ty masz poinformować innych o swoich zamiarach, a nie o samym fakcie wykonywania swojego manewru.
Dokładnie o tym pisałem, że masz informować zawczasu. Ale to, że ty sobie wymyślisz, że chcesz informować jednocześnie o zamiarze skrętu i zmianie pasa nie oznacza, że to będzie wyraźne dla innych uczestników ruchu. A po to jest sygnalizacja - żeby informować innych, a nie dla własnej satysfakcji.

gumik napisał(a):Fajnie, ze sie zgadzasz, ale w sytuacji przedstawionej przez Ciebie (w tej pierwszej z dwoma wyznaczonymi pasami ruchu) pojazdy mają prawo wyprzedzić rowerzyste. Poza tym uważam, ze taki sposób jazdy jest co najmniej malo kulturalny.
Absolutnie nie. Manerw ten nie tylko jest niedozwolony prawnie, ale też skrajnie niebezpieczny. Nie ma bowiem miejsca na bezpieczne wykonanie manewru wyprzedzenia rowerzysty, jeśli ten wyciągnię rękę w lewo na takim standardowym pasie ruchu (kierowca, kontunuując jazdę, mógłby potrącić rowerzystę)!

Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 24 ust. 2 napisał(a):Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m

Zgadza się. Jak już się wje...sz pod linię, to wyprzedzanie jest niebezpieczne. Dlaczego uważam, że się wje...sz? Bo robisz coś czego nikt się nie spodziewa. Pas do skrętu w lewo zaczął się już, hoho, dawno temu. Kto normalny i jeżdżący przepisowo może zakładać, że nagle rowerzyście, który zajmuje pas do jazdy na wprost przyjdzie ochota na skręcenie w lewo? Taki sposób jazdy w moim przekonaniu niczym się nie różni od kierowców "beemek" i innych "audic", którzy wpychają się z pasa do jazdy prosto na pas do skrętu w lewo, omijając cały sznur aut przed nimi. Takie zachowanie, jak i Twoje zjeżdżanie na pas do lewoskręt pod koniec, działa o ile jest stosowane tylko przez małą grupę osób. Niestety zupełnie się to nie skaluje. Gdyby nagle więcej osób zaczęło stosować takie zagrażające bezpieczeństwu zasady, to na drodze zrobiłby się straszny mętlik.
A podstawowa zasada, to: "Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie. "
Moim zdaniem taki sposób jazdy jaki przedstawiłeś narusza porządek ruchu drogowego.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Kilka pytań - zmiana pasa, podwójny sygnalizator

Postprzez benio101 » wtorek 22 maja 2018, 16:53

gumik napisał(a):Jak już się wje...sz pod linię, to wyprzedzanie jest niebezpieczne. Dlaczego uważam, że się wje...sz
I w obliczu braku argumentów gumik pokazał swoje pełne oblicze: wulgarny cham. Z szacunku do samego siebie pozwolę sobie zakończyć rozmowę z Tobą. Nie pozdrawiam.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 91 gości