Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez waw » czwartek 12 kwietnia 2018, 21:22

mp0011 napisał(a):Zmierzam tylko do odpowiedzi na pytanie czyja byłaby odpowiedzialność w przypadku najechania/potracenia pieszego, który wejdzie na DdR. On może uważać że jest w strefie, a ja tego mogę nie wiedzieć...

A jak nie będzie strefy zamieszkania to możesz pieszego rozjechać?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez benio101 » czwartek 12 kwietnia 2018, 23:23

gumik napisał(a):Nigdy nie widziałem DDR w strefie zamieszkania. Masz jakiś rzeczywisty przykład, czy to tylko takie teoretyczne rozważania?
Proszę, przykład wynikający z niekonsekwencji w oznakowaniu w moim mieście (starówka objęta jest strefą zamieszkania, ale istnieje wjazd na starówkę rowerem bez przekroczenia D–40: widoczny na ostatnim zdjęciu: droga w prawo).
W przykładzie sytuacja odwrotna: wjeżdżamy w strefę zamieszkania, a wyjeżdżamy DdRiP bez D–40, następnie skręcając w DdR. Zdjęcia #1 i #3 to screenshoty z nagrania mojego dzisiejszego przejazdu tamtędy rowerem.

  1. Wjeżdżasz w strefę zamieszkania:

    Obrazek
  2. Jedziesz taką oto trasą:

    Obrazek
  3. Wjeżdżasz na drogę dla rowerów:

    Obrazek
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez mp0011 » piątek 13 kwietnia 2018, 01:23

Przykład z Warszawy (droga ma nie więcej niż 2 lata): https://goo.gl/maps/fxej5Ky3z252

Obrazek

Pieszy idzie chodnikiem po prawej strony. Mija znak D-40, wie więc, że może poruszać się jezdnią i ma pierwszeństwo przed pojazdami. Znając przepisy, wie, że "Przepisów art. 11.1–4a nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem."

Pytanie, co ten przepis oznacza w kontekście Art. 11.4:
"Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi." Czy że pieszy NIE MOŻE korzystać z DdR nawet jeżeli nie ma chodnika? Raczej nie. Moim zdaniem, pieszy może korzystać z DdR i nie musi ustępować miejsca rowerzyście. Istnienie podziału na Drogę dla pieszych i dla rowerów w tym miejscu jest więc bez sensu.

Rowerzysta jedzie DdR po lewej stronie. DdR ta jest częścią Al. Jana Pawła II, a nie tej drogi serwisowej. Rowerzyści więc nie jadą Strefą Zamieszkania, ani częścią drogi objętej tą strefą. Dalej DdR przebiega na drugą stronę drogi serwisowej i tu pojawia się problem. Rowerzysta nie spodziewa się pieszego przechodzącego przed DdR (nie ma przejścia), a pieszy spodziewa się, że rowerzysta ustąpi mu pierwszeństwa...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez benio101 » piątek 13 kwietnia 2018, 12:39

Dz.U. 2017 poz. 1260 art. 45 ust. 1 pkt 4 napisał(a):Zabrania się wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej
Przypominając, że jeszcze niedawno ustaliliście zgodnie, że nie można zawracać na PdP, bo jest to wykorzystywanie części drogi niezgodnie z przeznaczeniem;
obok DdR w przykładzie mp0011, widzimy chodnik, a więc przechodzenie przez nie pieszych również jest zabronione z tego samego powodu, co nie?

Od siebie dodam, że choć uznałem waszą interpretację za racjonalną, to dalej stanowczo się z nią nie zgadzam.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez mp0011 » piątek 13 kwietnia 2018, 12:57

To jest przepisz szczegółowy 11.5: "Przepisów art. 11.1–4a nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem". Z całej szerokości drogi, czyli ze wszystkich jej części.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez benio101 » piątek 13 kwietnia 2018, 14:40

Zgodnie z Zasadami Techniki Prawodawczej (Dz.U. 2016 poz. 283, w skrócie ZTP); §20 ust. 1 i 2; Ustawa PoRD (Dz.U. 2017 poz. 1260) posiada wydzielone przepisy ogólne.
Są one umieszczone w dziale I nazwanym "Przepisy ogólne", który obejmuje:

  • "określenie zakresu spraw regulowanych ustawą (…)" w art. 1 PoRD, zgodnie z §21 pkt 1 ZTP.
  • "objaśnienia użytych w ustawie określeń i skrótów" w art. 2 PoRD, zgodnie z §21 pkt 2 ZTP.

Pozostałe przepisy PoRD są przepisami szczegółowymi, zamieszczonymi zgodnie z kolejnością §24 ZTP.
Przepisy odnośnie zmiany kierunku ruchu przez kierujących są przepisami szczegółowymi tak samo, jak przepisy odnośnie ruchu pieszych czy rowerzystów.

Cytowany przez Ciebie przepis to "przepis uściślający lub formułujący wyjątki do innego przepisu szczegółowego", o którym mówi ust. 3 §23 ZTP; który to de facto też jest przepisem szczegółowym, ale nie tylko takie przepisy nimi są, co potwierdzają nie tylko poprzednie ww. przepisy ZTP, ale także przepis sam z siebie (w końcu odnosi się on do innego przepisu szczegółowego).
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Strefa zamieszkania i droga dla rowerów - piesi

Postprzez gumik » piątek 13 kwietnia 2018, 14:59

mp0011 napisał(a):Istnienie podziału na Drogę dla pieszych i dla rowerów w tym miejscu jest więc bez sensu.

Zmienia to tylko tyle, ze rowerzysta ma obowiązek jechać DDR. Tak więc przynajmniej teoretycznie występowanie rowerzystow w takim miejscu jest ograniczone do konkretnego pasa.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 191 gości