Skrzyżowanie dwujezdniowe

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez Badura » czwartek 23 listopada 2017, 23:05

Mamy sobie skrzyżowanie https://goo.gl/maps/XPBtNi2QwsK2
skręcamy w lewo.

Uliczka z naprzeciwka uwaga! nie ma sygnalizacji świetlnej. Jest tylko STOP.

Sytuacja 1: Wyłączona sygnalizacja świetlna.
Pojazd skręcający w lewo ma znak A-7, który obowiązuje tylko na najbliższej jezdni. Pojazd przejeżdża na tory i ustępuje pierwszeństwa temu z naprzeciwka/skręcającemu w prawo w związku z art 25 (prawa ręka).
Z tym się chyba każdy zgadza??

Sytuacja 2: Włączona sygnalizacja świetlna
Pali się sygnał zielony, który zezwala na wjazd za sygnalizator - tyle z definicji. Nadal skręcamy w lewo. Ustępujemy temu z naprzeciwka skręcającemu w prawo ??
Badura
 
Posty: 54
Dołączył(a): niedziela 27 grudnia 2015, 23:01

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez benio101 » piątek 24 listopada 2017, 06:49

Zielone światło sygnalizatora S–1 zabrania wjazdu za sygnalizator, jeżeli:

  1. ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom
  2. ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego
  3. brak jest możliwości opuszczenia skrzyżowania w trakcie nadawania sygnału zielonego
  4. wjazd na skrzyżowanie spowodowałby zagrożenie bezpieczeństwa innych uczestników ruchu

Nie ma on w omawianej sytuacji nic wspólnego z pierwszeństwem.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez LeszkoII » piątek 24 listopada 2017, 13:00

Obrazek

Zastanawia mnie co innego, kto miałby tu pierwszeństwo przy działającej sygnalizacji (jak na obrazku) zakładając że czerwona linia reprezentuje tramwaj?
Czy ma jakieś znaczenie że samochód (początkowo linia zielona) albo skręci w lewo (odnoga pomarańczowa) czy pojedzie na wprost (odnoga niebieska)?

Oczywiście motorniczy patrzy na lewe kierunkowskazy samochodu, ale... Polak potrafi...
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez mp0011 » piątek 24 listopada 2017, 15:49

LeszkoII napisał(a):Zastanawia mnie co innego...


https://goo.gl/maps/UcEmo5cDd4k

Tramwaje do skrętu w prawo mają odrębną fazę. Sądząc po strzałce nad sygnalizatorem, bezkolizyjną.
Pozioma w momencie, kiedy dla samochodów jest zielone.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez papadrive » piątek 24 listopada 2017, 19:05

Badura napisał(a):Sytuacja 1: Wyłączona sygnalizacja świetlna.
Pojazd skręcający w lewo ma znak A-7, który obowiązuje tylko na najbliższej jezdni.

Dotyczy całego skrzyżowania.
Pojazd przejeżdża na tory i ustępuje pierwszeństwa temu z naprzeciwka/skręcającemu w prawo w związku z art 25 (prawa ręka).
Z tym się chyba każdy zgadza??

W zasadzie tak.
Sytuacja 2: Włączona sygnalizacja świetlna
Pali się sygnał zielony, który zezwala na wjazd za sygnalizator - tyle z definicji. Nadal skręcamy w lewo. Ustępujemy temu z naprzeciwka skręcającemu w prawo ??

Sygnalizacja znosi znaki regulujące PP i nie ma znaczenia jaki znak ma "przeciwnik". Ustępujesz mu tak samo.
Możesz wjechać za tory, jeśli w związku z ustępowaniem PP nie utrudzisz nikomu ruchu.
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez LeszkoII » piątek 24 listopada 2017, 21:13

mp0011 napisał(a):Tramwaje do skrętu w prawo mają odrębną fazę.
A gdyby nie miały odrębnej fazy?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowanie dwujezdniowe

Postprzez mp0011 » piątek 24 listopada 2017, 22:05

Po to jest odrębna, bo byłyby konflikty o to, czy pojazd jedzie na wprost, czy nie i co w zasadzie sygnalizował - właśnie ze względu na dziwną geometrię.

Podejrzewam, że spora część kierowców będzie tam jeździła w lewo bez kierunkowskazu, bo potraktuje to - błędnie - jako łuk, a to jest tylko szykana; względnie potraktuje oddzielnie pierwszą jezdnię (przez nią jedzie prosto), a później, już z przyłączki, wrzuci prawy by zasygnalizować... wyjazd na jezdnię/zmianę pasa na prawy (sporo tak przecież robi, co CZASEM ma sens, ale nie tu).

Część, jadąc na wprost wrzuci prawy na wylocie z przyłączki (bo przecież wykonuje ruch kierownicą w prawo), część wrzuci lewy, potem prawy...

Faktem jest też, że jadąc na wprost logicznym i wygodniejszym ustawieniem będzie do lewej krawędzi (jak do skrętu), zamiast zgodnie z ruchem prawostronnym do prawej.

Formalnie oczywiście tramwaj ma pierwszeństwo tylko przed tymi, którzy sygnalizują zamiar zmiany kierunku jazdy. A gdzie pojadą później, to już inna sprawa. Tylko jak później udowodnić że sygnalizator był, lub go nie było...
=========

Odpowiadając na pytanie z tematu:

Co do stopu kierowców z naprzeciwka - po prostu traktują skrzyżowanie jak każde inne bez sygnalizacji - ustępują tym z lewej, mają pierwszeństwo przed tymi skręcającymi z Wawrzyniaka.

Ci z Wawrzyniaka z kolei, traktują tych z Miłaszewskich jakby wszyscy mieli sygnalizację, więc także ich puszczają - jak na normalnym skrzyżowaniu z sygnalizacją
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości