włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez mp0011 » poniedziałek 13 listopada 2017, 12:42

Cyryl napisał(a):
mp0011 napisał(a):...rower może się przecież (zależnie od rowerzysty) rozpędzić nawet do spokojnie ponad 40k/h, a rekordy na płaskim to autostradowe 133km/h...


samochód (zależnie od kierowcy) może rozpędzić się nawet spokojnie do 150km/h, a rekordy prędkości na płaskim to 1227,985 km/h, ale co to ma wspólnego z ruchem na drogach?
dodam, że rekord prędkości jazdy rowerem na płaskim za innym pojazdem w tunelu aerodynamicznym to 268,831 km/h.


133km/h bez żadnego wspomagania, własnymi siłami rowerzysty i z naturalnym oporem powietrza, te prawie 270 to już na dopingu ;)

Chodzi mi tylko o to, że nie można uznać roweru za pojazdu "ustawowo" powolnego, a pasa rowerowego za pas dla pojazdów powolnych.
W warunkach, gdzie ruch pojazdów jest generalnie szybszy od rowerowego, takich pasów się nie robi, ze względów bezpieczeństwa robi się odrębne DdR.

Pasy robi się tam, gdzie tworzą się korki, lub gdzie ruch jest uspokojony. Jazda rowerem zazwyczaj jest tam szybsza od samochodowego, a głównym zadaniem pasa rowerowego jest umożliwienie wyprzedzania samochodów stojących w korku...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Cyryl » poniedziałek 13 listopada 2017, 12:55

mp0011 napisał(a):...a głównym zadaniem pasa rowerowego jest umożliwienie wyprzedzania samochodów stojących w korku...


a moim zdaniem głównym zadaniem pasa rowerowego oraz drogi dla rowerów jest oddzielenie ruchu rowerów od innych pojazdów z powodów bezpieczeństwa.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez mp0011 » poniedziałek 13 listopada 2017, 14:06

Cyryl napisał(a):
mp0011 napisał(a):...a głównym zadaniem pasa rowerowego jest umożliwienie wyprzedzania samochodów stojących w korku...


a moim zdaniem głównym zadaniem pasa rowerowego oraz drogi dla rowerów jest oddzielenie ruchu rowerów od innych pojazdów z powodów bezpieczeństwa.


Nie wiem, może w innych miastach jest inaczej. Warszawskie Standardy Rowerowe na drogach zakładających "duże prędkości zmotoryzowanych (> 30 km/h)" nakazują stosowanie fizycznej separacji ruchu (słupki, wyspy dzielące, odrębne drogi) zamiast środków organizacji ruchu (pasy, oznakowanie)... Czyli pasy tam, gdzie ruch jest i tak powolny (bezpieczny), a tam gdzie jest niebezpiecznie, odrębna infrastruktura.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez waw » niedziela 26 listopada 2017, 01:11

mp0011 napisał(a):

Chodzi mi tylko o to, że nie można uznać roweru za pojazdu "ustawowo" powolnego, a pasa rowerowego za pas dla pojazdów powolnych.
Gdyby powyższe stwierdzenie miało pokrycie w rzeczywistości to praktycznie każda jazda rowerem jezdnią w ruchu ogólnym można byłoby zakwalifikować jako utrudnianie ruchu, a jednak z jakiegoś względu tak nie jest, podobnie jak z jakiegoś względu istnieje obowiązek rowerzysty do korzystania z poboczy lub ułatwiania wyprzedzania.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Badura » wtorek 12 grudnia 2017, 23:32

Podpinam pod temat analogiczną sytuację, tym razem z buspasem...
Tym konkretnym Bus pasem może poruszać się bus, taxi i motocykl. Załóżmy, że motocyklista jedzie prosto (A), a żółty (B) też jedzie prosto ale zmienia pas na prawy.

W zasadzie to oni obaj zmieniają pas ruchu. Czy w tej sytuacji zastosować zasadę "prawej ręki" po prostu? ;) W sensie: 3 pasy ruchu, pojazdy zajmują lewy, prawy i chcą jednocześnie wjechać na środkowy - pierwszeństwo ma ten na prawym pasie. Czy tu będzie tak samo?

Obrazek
Obrazek
Badura
 
Posty: 54
Dołączył(a): niedziela 27 grudnia 2015, 23:01

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Cyryl » środa 13 grudnia 2017, 04:47

Badura napisał(a):...Tym konkretnym Bus pasem może poruszać się bus, taxi i motocykl...

buspasem mogą się poruszać:
"autobusy lub trolejbusy oraz inne pojazdy wykonujące odpłatny przewóz osób na regularnych liniach."
mogą być na znaku umieszczone inne pojazdy w rodzaju Taxi, we Wrocławiu mamy również dopuszczone pojazdy elektryczne (ul Traugutta), ale o motocyklach pierwszy raz słyszę. mógłbyś zrobić fotkę, przysłać i napisać gdzie to jest?

tutaj moim zdaniem pojazd A wykonuje zmianę oznaczonego pasa ruchu.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez mp0011 » środa 13 grudnia 2017, 05:53

Cyryl napisał(a):tutaj moim zdaniem pojazd A wykonuje zmianę oznaczonego pasa ruchu.

...a pojazd B nie?

Traktuj to tak, jakbyś przed przystankiem miał DWA niezależne pasy połączone w jeden pas ruchu + pas ogólny:

------------------------------------------
1a) Buspas
1b) pas dla Taxi i Motocykli
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
2) Pas ogólny
========================

Na wysokości przystanku buspas zjeżdża do zatoki, a, z oczywistych względów, pas dla Taxi i Motocykli przystanek omija.
W tym momencie środkowy pas nie jest już buspasem, więc inne pojazdy mogą na niego wjechać, ale oczywiście ustępując pojazdom już nim jadącym. Nawet autobusom, bo przecież nikt nie powiedział, że autobus MUSI jechać buspasem i musi wjechać na przystank.

Oczywiste pierwszeństwo A.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Cyryl » środa 13 grudnia 2017, 11:36

moim zdaniem buspas jest oddzielony linią krawędziową przerywaną:
"1) P-7a „linia krawędziowa przerywana”,
2) P-7b „linia krawędziowa ciągła”
wyznaczają krawędź jezdni;"

i to jest krawędź jezdni której jedzie pojazd B, a nie autobus, czyli to co jest po lewej stronie linii krawędziowej jest jezdnią.

wydaje mi się, że jeżeli jakiś pojazd wyjeżdża z poza jezdni (przekracza linię krawędziową) na jezdnię, to włącza się do ruchu.
co prawda w PoRD w dziale "włączanie się do ruchu" nie tego jasno określonego, ale wszyscy wjeżdżający na jezdnię czy to z pobocza, czy chodnika, czy nieruchomości itp. traktowani są jako włączający się do ruchu, więc to że kierujący pojazdem B zmienia pas jest drugorzędne.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Badura » środa 13 grudnia 2017, 14:02

mógłbyś zrobić fotkę, przysłać i napisać gdzie to jest?

Generalnie u nas w Szczecinie takie miejsce występuje tylko na dwóch ulicach, bo nie dopilnowano tematu i władze miasta o nas zapomnieli, ALE
przecież cała Łódź ma takie buspasy :)

http://bi.gazeta.pl/im/78/45/13/z20209272IER.jpg

wydaje mi się, że jeżeli jakiś pojazd wyjeżdża z poza jezdni (przekracza linię krawędziową) na jezdnię, to włącza się do ruchu.

O to to!!! Tam dokładnie są takie linie jak napisałeś. Z tym włączaniem do ruchu gryzie się znak F-19 który wskazuje dwa pasy ruchu, z czego prawy jest dla busa, taxi i motocykli. Czyli pojazdy poruszają się po jezdni tylko po pasie ruchu przeznaczonym dla konkretnych pojazdów. Nie wiem czy te włączanie do ruchu to nie jest za daleko posunięta interpretacja, ale......
sam mam z tym problem dlatego napisałem, może coś ciekawego się pojawi w dyskusji :D
Badura
 
Posty: 54
Dołączył(a): niedziela 27 grudnia 2015, 23:01

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez benio101 » czwartek 14 grudnia 2017, 11:35

@Badura Zarówno A, jak i B zmieniają pas ruchu (przejeżdża przez linię wyznaczającą krawędź pasa? Przejeżdża, więc zmienia pas ruchu). W takim przypadku, pierwszeństwo ma wjeżdżający na ten pas z prawej strony (A).
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: włączanie się do ruchu z pasa dla rowerów

Postprzez Badura » czwartek 14 grudnia 2017, 20:16

ok dziękuję, podzielam opinię.

A tak sobie pomyślałem.... bo po tym buspasie może jeździć też motocykl. U nas za motocyklem egzaminacyjnym jedzie egzaminator w aucie. I co wtedy? :lol: Kursant prawidłowo zajmie właściwy dla niego pas ruchu, a egzaminator? :lol:
Badura
 
Posty: 54
Dołączył(a): niedziela 27 grudnia 2015, 23:01

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 52 gości