F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 09 października 2017, 21:36

mp0011 napisał(a):Chyba nikt nie powie, że za pasami jest normalny pas ruchu dla samochodów?
Ale to przecie kontrapas, więc za PdP nie powinien się znaleźć inny pojazd, bo to nie ten kierunek ruchu :)
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez yorki » wtorek 10 października 2017, 06:59

LeszkoII napisał(a):
yorki napisał(a):przejechanie po linii P-1c wyznaczającej pas ruchu dla rowerów nie jest wykroczeniem
Przejechanie nie jest wykroczeniem, ale zajęcie pasa ruchu dla rowerów to już inna bajka.

LeszkoII napisał(a):
yorki napisał(a):ale i tak wyobraź sobie jakie zamieszanie wprowadziłby rowerzysta. Dlatego przed SoRO pas się skończył.
Jakie zamieszanie? Nie byłoby żadnego, bo i tak taksówkarz ustępuje pierwszeństwa zmieniając pas ruchu.

No to się określ, czy można zająć pas ruchu dla rowerów ustępując pierwszeństwa, czy jest to zabronione?

LeszkoII napisał(a):
yorki napisał(a):Przecież "normalne skrzyżowanie też zaczyna się przed przejściem, a kierunki ruchu przecinają się dalej...
PdP znajdujące się na wlocie skrzyżowanie uznaje się za miejsce powiązane z początkiem przestrzeni skrzyżowania, ale nie zawsze ma to sens, co am nadzieję udowodniłem podając kontrprzykład.

skrzyzowanie.png
Rys. 2.1.1. Obszar skrzyżowania.
Rozumiem, ze w 220 piszą bzdury.

Jeszcze raz wrócę,do przykładu z pierwszego posta.
Jeśli nie zgadzasz się ze mną, ze PrDR kończy się na linii P-14, to gdzie się kończy, a jeśli nie kończy się i dalej obowiązuje na SoRO to który to jest pas i dlaczego nie jest oznakowany?
Aha i czekam na przepis zabraniający zmiany pasa ruchu na przejściu dla pieszych.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez yorki » wtorek 10 października 2017, 10:19

mp0011 napisał(a):Jeszcze jeden - kontrapas przed rondem:
https://goo.gl/maps/yNBqQTYEay72

Chyba nikt nie powie, że za pasami jest normalny pas ruchu dla samochodów?

mp, nie podejrzewam Cię, że nie widzisz różnicy w pasie ruchu dla rowerów,a kontrapasie wyznaczonym na drodze jednokierunkowej, ktory umożliwia przejazd tą drogą "pod prąd". CAŁĄ DROGĄ.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez benio101 » wtorek 10 października 2017, 13:17

LeszkoII napisał(a):Obrazek

To raczej na cześć Chopina 8) Zagrać wam coś na tym przejściu?
I gdzie to przejście? :twisted:
Przejście ma mieć szerokość od 2.5m do 16m, długości całej jezdni, z ewentualnym odstępem od krawędzi jezdni do 0.5m.
Przejście ma się składać z podłużnych białych pasów o długości 0.5m i szerokości całego przejścia dla pieszych.
Odstęp między tymi pasami ma wynosić 0.5m, dodatkowo przejście może być przechylone w stosunku max 1:3.

CK 4.2.1 napisał(a):Znak P-10 "przejście dla pieszych" (rys. 4.2.1.1) stosuje się w celu oznaczenia powierzchni jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska tramwajowego, przeznaczonej do poprzecznego ruchu pieszych. Powierzchnię przejścia wyznaczają linie, których długość stanowi szerokość przejścia.
Szerokość przejścia dla pieszych s wynosi 4m. Dopuszcza się wyznaczenie przejścia dla pieszych w obszarze zabudowanym o szerokości mniejszej niż 4m, przy czym jego szerokość nie może być mniejsza niż 2.5m. Wyznaczając przejście dla pieszych, należy uwzględnić:
  • natężenie i strukturę rodzajową ruchu pieszych,
  • warunki, w jakich odbywa się ruch pieszych i pojazdów.
W miarę potrzeb wynikających z warunków, w jakich ruch się odbywa, należy odpowiednio zwiększać szerokość przejścia dla pieszych. Szerokość przejścia nie może być większa niż 16m.
Przejścia dla pieszych wyznacza się prostopadle do osi jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów (rys. 4.2.1.1 lit. a).
Dopuszcza się wyznaczenie przejść ukośnie, przy czym skos nie może być większy od 1:3 (rys. 4.2.1.1 lit. b).
Przejścia dla pieszych wyznacza się na całej szerokości jezdni lub torowiska tramwajowego. Na drogach o dwóch jezdniach wyznacza się je oddzielnie dla każdej jezdni.
Nie wyznacza się przejść przez pasy dzielące jezdnie oraz przez wysepki między jezdniami a torowiskami tramwajowymi, jeżeli odległość między jezdnią a torowiskiem wynosi powyżej 2m (rys. 7.8.5 i 7.8.7).
Jeżeli wysepki na jezdni stanowią powierzchnie wyłączone z ruchu tylko poprzez zastosowanie znaków poziomych, wówczas przejścia wyznacza się także przez te powierzchnie (rys. 7.8.6 i 7.8.9). Przed przejściami dla pieszych wyznaczonymi pomiędzy skrzyżowaniami oraz na skrzyżowaniach na wlotach drogi z pierwszeƒstwem umieszcza się znak P-14. Zaleca się umieszczanie znaku P-14 także przed przejściami dla pieszych wyznaczonymi na wlotach dróg podporządkowanych oraz na skrzyżowaniach dróg równorzędnych.
Szczegółowe zasady wyznaczania przejść dla pieszych i stosowania znaków pionowych D-6 zostały określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a zasady umieszczania znaków poziomych P-10 podano w punkcie 7.8.
P-10.jpg

Jedyne białe pasy o długości 0.5m co 0.5m zaznaczyłem na zielono. Reszta (na czerwono) nie spełnia wzoru P–10:
hRCpjv1.jpg
Fragment spełniający wzór P–10 ma jednak mniej, niż przepisowe 2.5m, a więc nie jest to przejście dla pieszych.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez mp0011 » wtorek 10 października 2017, 15:20

@benio101
Przed tymi przejściami stoi (stał?) znak ostrzegawczy "uwaga, oznakowanie eksperymentalne", oraz D-6.
Kierowców obowiązuje w zasadzie bardziej D-6 niż P-10, bo to ten pierwszy nakłada na nich obowiązki. P-10 jest w uproszczeniu dla pieszych, D-6 dla kierowców i jest widoczny.

@yorki,
Kontrapas nie różni się niczym od zwykłego pasa rowerowego. Różni je jedynie obecność i przeznaczenie innych pasów ruchu. Kontrapas jest więc dalej przepisowym pasem ruchu dla rowerzystów.

W przykładzie chodziło mi bardziej o pokazanie, że fragment kontrapasa przy samym rondzie nie przestaje być magicznie kontrapasem, i nie staje się pasem ogólnym do ruchu w przeciwną stronę (na którego nie da się i tak wjechać samochodem, ale nie takich cymbałów już widziałem...).
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez benio101 » wtorek 10 października 2017, 15:56

mp0011 napisał(a):@benio101
Przed tymi przejściami stoi (stał?) znak ostrzegawczy "uwaga, oznakowanie eksperymentalne", oraz D-6.
Kierowców obowiązuje w zasadzie bardziej D-6 niż P-10, bo to ten pierwszy nakłada na nich obowiązki. P-10 jest w uproszczeniu dla pieszych, D-6 dla kierowców i jest widoczny.
Aa, to jeśli stał tam taki znak, to przepraszam i zwracam honor.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez yorki » wtorek 10 października 2017, 16:21

mp0011 napisał(a):Kontrapas nie różni się niczym od zwykłego pasa rowerowego. Różni je jedynie obecność i przeznaczenie innych pasów ruchu. Kontrapas jest więc dalej przepisowym pasem ruchu dla rowerzystów.

Nie zgodzę się z Tobą.
Po pierwsze kontrapasa nie wyznacza się na pasie ruchu dla rowerzystów.
Po drugie, jeśli kontrapas by się skończył przed skrzyżowaniem, to rowerzyście nie pozostaje nic innego, jak zawrócić.
Kończący się przed skrzyżowaniem "normalny" pas ruchu umozliwia jazdę zarowno rowerzyście, jak i innym pojazdom.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez mp0011 » wtorek 10 października 2017, 17:17

yorki napisał(a):zgodzę się z Tobą. Po pierwsze kontrapasa nie wyznacza się na pasie ruchu dla rowerzystów.


/i robi się OT.../
Kontrapas JEST tutaj pasem ruchu dla rowerów, a pas dla rowerów jest normalnym pasem ruchu.
Może też być kontrapas dla autobusów czy karetek.

Formalnie pas dla rowerzystów nie różni się niczym od pasa "tylko dla karetek" lub buspasa, oprócz nakazu korzystania z niego przez rowerzystów.
Jest to po prostu kolejny pas ruchu. Nawet dwukierunkowy pas rowerowy jest formalnie dwoma normalnymi pasami ruchu, tylko węższymi i odpowiednio oznaczonymi. Z kontrapasem jest tak samo. Normalnie powinno się go oznaczać F-18, ale łatwiej i taniej to zrobić tabliczką T-22, którą starczy po prostu dokręcić pod istniejącymi znakami, i nawet niekoniecznie trzeba wszędzie malować linie poziome (wychodzi kontraruch, który NICZYM nie różni się od jazdy po jezdni bez wyznaczonych pasów ruchu, czyli de facto jest "niewyznaczonym kontrapasem")...

https://www.youtube.com/watch?v=Spof70j ... e=youtu.be (film nie mój)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez benio101 » wtorek 10 października 2017, 20:52

yorki napisał(a):Po pierwsze kontrapasa nie wyznacza się na pasie ruchu dla rowerzystów.
Kontrapas, jak sama nazwa wskazuje, to pas ruchu. Tyle, że w kierunku przeciwnym do ogólnego.
yorki napisał(a):Po drugie, jeśli kontrapas by się skończył przed skrzyżowaniem, to rowerzyście nie pozostaje nic innego, jak zawrócić.
Jakie zawrócić? Jak się skończy pas dla rowerzystów, to korzystają z pasa ogólnego, jak każdy inny uczetsnik ruchu drogowego (poza pieszym).

PS A Tutaj, proszę, kontrapas z wieloma zakrętami, prowadzący przez przejście dla pieszych, przejazd dla rowerzystów, po chodniku, i w poprzek jezdni, a wszystko na jednym skrzyżowaniu: 52.4078825 16.9231599.
To tak dla uzupełnienia, jakby ktoś nadal sądził,​ że pas nagle magicznie znika, gdy rowerzysta przejedzie przez zebrę.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez yorki » środa 11 października 2017, 06:59

benio, ale namieszałeś...
benio101 napisał(a):Kontrapas, jak sama nazwa wskazuje, to pas ruchu. Tyle, że w kierunku przeciwnym do ogólnego.
Jakie zawrócić? Jak się skończy pas dla rowerzystów, to korzystają z pasa ogólnego, jak każdy inny uczetsnik ruchu drogowego (poza pieszym).

Skoro pas ogólny prowadzi w kierunku przeciwnym do tego w jechał rower, to chyba normalne, ze musi zawrócić.
benio101 napisał(a):PS A Tutaj, proszę, kontrapas z wieloma zakrętami, prowadzący przez przejście dla pieszych, przejazd dla rowerzystów, po chodniku, i w poprzek jezdni, a wszystko na jednym skrzyżowaniu: 52.4078825 16.9231599.
To tak dla uzupełnienia, jakby ktoś nadal sądził,​ że pas nagle magicznie znika, gdy rowerzysta przejedzie przez zebrę.

To nie kontrapas prowadzi przez przejście, a przejście wyznaczone jest przez jezdnie. (po którym zarówno pojazdy jak i rowerzyści oczywiście mogą się poruszać na zasadach....). Za przejściem, na przejeździe dla rowerzystów musisz skręcić w prawo lub lewo i kontynuować jazdę po Drodze dla rowerów. Na chodniku nie ma pasa ruchu dla rowerzystów, ani kontrapasa.
Fakt, za zrobił, się OT
Ja co miałem powiedzieć, powiedziałem.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: F-19 + zmiana pasa ruchu na przejściu dla pieszych

Postprzez benio101 » środa 11 października 2017, 17:05

yorki napisał(a):Skoro pas ogólny prowadzi w kierunku przeciwnym do tego w jechał rower, to chyba normalne, ze musi zawrócić.
Od 8 października 2015, można wyznaczać nie tylko kontrapasy, ale też dopuścić ruch pod prąd bez pasa ruchu:
narower.com/nowelizacja-przepisow-ruchu-rowerow-rowerowego-prawa-przepisy-rower-2015-pord napisał(a):Nowelizacja przepisów ruchu rowerów. Nowości od 8.10.15

Powszechne dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów w terenie zabudowanym. Pamiętaj! Rzecz dotyczy ulic jednokierunkowych. W strefie do 50 km/h możesz jeździć rowerem tylko po kontrapasie. W strefie do 30 km/h (a więc także w strefie zamieszkania) możesz jeździć bez oznakowania poziomego pod warunkiem, że pod znakiem B–2 "zakaz wjazdu", znajdzie się tabliczka z napisem "Nie dotyczy rowerów"
Tutaj mamy kontrapas (rowerzyści jadą pod prąd wyznaczonym pasem ruchu, zwanym kontrapasem):

Obrazek

Tutaj mamy ruch pod prąd bez kontrapasa (rowerzyści jadą pod prąd pasem przeznaczonym do ruchu w przeciwnym kierunku):

Obrazek

W momencie, kiedy kontrapas się kończy, rowerzysta dalej jedzie pod prąd. Tyle, że już nie specjalnym pasem ruchu.
Przed 2015 faktycznie takie rozwiązanie nie było możliwe i rozumiem, że mogłeś o tym nie wiedzieć.

Wiele osób swego czasu martwiło się, że jazda pod prąd bez kontrapasa jest niebezpieczna, okazało się, że jest wręcz przeciwnie: Jazda pod prąd bez kontrapasa jest bezpieczna :wink:

—————

yorki napisał(a):To nie kontrapas prowadzi przez przejście, a przejście wyznaczone jest przez jezdnie. (po którym zarówno pojazdy jak i rowerzyści oczywiście mogą się poruszać na zasadach....). Za przejściem, na przejeździe dla rowerzystów musisz skręcić w prawo lub lewo i kontynuować jazdę po Drodze dla rowerów. Na chodniku nie ma pasa ruchu dla rowerzystów, ani kontrapasa.
Skręcając w prawo, owszem, ale w lewo? W lewo jedziemy przez PdP, PdR, chodnikiem, przez tory, a potem jezdnią:

Obrazek

Myślę, że znak jest wystarczająco czytelny (52.4078825 16.9231599):

Obrazek

Jadąc w lewo, mamy nawet znaki kierunkowe, nakazujące nam skręt w prawo, a potem w lewo, zarówno poziome, jak i pionowe, a DdR jest po obu stronach skrzyżowania jednokierunkowa (lewo, prawo)!
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości