Pierwszęństwo pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Cyryl » poniedziałek 19 marca 2018, 23:12

PraktykRuchu napisał(a):...to chyba argument ZA dodatkowymi ograniczeniami prędkości i fizycznymi środkami spowalniania ruchu? Im gorsza droga - tym wolniej trzeba jeździć, żeby było bezpiecznie. Coś chybiony ten argument...


ale u nas wszystko pasuje.
według NIK 8% polskich dróg odpowiada normom unijnym.
wiadomo im gorsza nawierzchnia tym wolniej samochody jeżdżą, więc jakakolwiek naprawa tych nawierzchni będzie przeciw bezpieczeństwu.
na większości polskich dróg progi zwalniające nie są potrzebne, bo dziury, koleiny, garby wystarczająco spowalniają ruch pojazdów.

w podobny sposób traktowane jest odśnieżanie w naszym kraju:
na ruchliwych ulicach samochody same rozjeżdżą śnieg,
a na tych mało uczęszczanych, po co odśnieżać, jak nikt nimi nie jeździ?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » wtorek 20 marca 2018, 10:50

waw napisał(a):Teoretycznie tak. W praktyce obniżenie prędkości samochodów zmniejsza ostrożność innych użytkowników dróg. W Wielkiej Brytanii wprowadzenie stref "Zone 20" (Odpowiednik naszych stref "Tempo 30") zwiększyło ilość wypadków, także śmiertelnych:
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews ... safer.html
https://www.telegraph.co.uk/news/2017/1 ... il-admits/

To jeszcze by musieli sciagnac znaki i zobaczyć, czy liczba wypadków sie poprawi. ;-) Niebtwierdze, ze tak nie jest, ale często te wszystkie statystyki i wnioskowanie na podstawie nich zależności przyczynowo-skutkowej sa błędne, bo nie biorą innych istotnych czynników pod uwagę.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » wtorek 20 marca 2018, 18:03

To się nazywa "manipulacja statystykami" i jest stosowana bardzo często.
Ale zasada że wolniej nie znaczy bezpieczniej potwierdza się w wielu innych przypadkach.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » wtorek 20 marca 2018, 19:03

Niekoniecznie od razu manipulacja. Niektórzy nie mając doświadczenia z wnioskowaniem statystycznym często po prostu popełniają błędy.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » wtorek 20 marca 2018, 22:53

Ale w wielu opracowaniach dotyczących BRD jest tak, że naciąga się statystyki na założoną tezę.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » środa 21 marca 2018, 13:10

No i wlasnie pytanie, czy w badaniach dotyczących "zone 20" wyniki nie były naciągnięte. :-)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 21 marca 2018, 13:25

Nie ma wyników zaprzeczających temu więc raczej nie.

A jaskrawy przykład manipulacji statystykami mieliśmy po zabraniu fotoradarów strażom miejskim. Uzyskane wyniki pozwalały na uzyskanie argumentów za i przeciw temu rozwiązaniu.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 21 marca 2018, 17:00

Tak trochę na temat:
Obrazek
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 21 marca 2018, 17:19

I co to ma do pierwszeństwa pieszych?
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 21 marca 2018, 17:22

To tak odnośnie wcześniejszej dyskusji dotyczącej wpływu infrastruktury na prędkość jazdy kierowców oraz przestrzegania przez nich ograniczeń prędkości.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 21 marca 2018, 17:55

To co prawda jakaś urwana z choinki opinia, ale sam widzisz, że bez właściwej infrastruktury nie zapewni się bezpieczeństwa bo ograniczenia prędkości ludzie mają głęboko w d* co akurat nie jest dziwne.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszeństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 21 marca 2018, 18:12

Nie mam nic przeciwko lepszej infrastrukturze, ale powinno się to wprowadzać dyskretnie, nie rozgłaszając tego w ten sposób, że "piesi giną nie przez kierowców nieprzestrzegających przepisów, ale przez brak doświetlenia przejść".

Bo teraz Seba który potrąci pieszego na przejściu jadąc 120 po mieście będzie się tłumaczył że to przez złą infrastrukturę, nie przez niego. I z dobrym prawnikiem może coś ugrać, jeżeli takie jest oficjalne stanowisko ministerstwa, samorządów i rządu...

I na 100% będzie też druga grupa, którzy na już poprawionych i "bezpiecznych" przejściach będą "jeździć szybko, ale bezpiecznie" - do czasu.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » środa 21 marca 2018, 18:25

Z dobrym prawnikiem i przychylnym sądem to i bez opinii ministerstwa możesz dużo ugrać.
Natomiast wytyczne do znakowania dróg są jawne i powszechne. czasami sądy mają zagwostkę ze znakiem B-16 - na ile winny jest kierowca który zakaz złamał (samochód był wyższy o 30cm niż wartość na znaku) czy zarządca drogi który źle oznakował drogę.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » środa 21 marca 2018, 18:29

waw napisał(a):Z dobrym prawnikiem i przychylnym sądem to i bez opinii ministerstwa możesz dużo ugrać.
Natomiast wytyczne do znakowania dróg są jawne i powszechne. czasami sądy mają zagwostkę ze znakiem B-16 - na ile winny jest kierowca który zakaz złamał (samochód był wyższy o 30cm niż wartość na znaku) czy zarządca drogi który źle oznakował drogę.


To zupełnie inna sprawa - znam drogi w które da się wjechać bez zakazów i trafia się na niski tunel...
Który jest np. wyższy o parędziesiąt cm niż na znaku. Ma się TIR łamać i blokować drogę, czy jednak jechać, bo wejdzie na styk?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Cyryl » środa 21 marca 2018, 20:20

waw napisał(a):Z dobrym prawnikiem i przychylnym sądem to i bez opinii ministerstwa możesz dużo ugrać.
Natomiast wytyczne do znakowania dróg są jawne i powszechne. czasami sądy mają zagwostkę ze znakiem B-16 - na ile winny jest kierowca który zakaz złamał (samochód był wyższy o 30cm niż wartość na znaku) czy zarządca drogi który źle oznakował drogę.


Dz. U. 220 poz. 2181:
"3.2.17. Zakaz wjazdu pojazdów o wysokości
ponad ... m

Znak B-16 „zakaz wjazdu pojazdów o wysokości ponad
... m” (rys. 3.2.17.1) należy umieszczać przed takimi
obiektami, jak np. tunele lub wiadukty, oraz przed
miejscami, gdzie przebiega linia sieci napowietrznej,
jeżeli wysokość obiektu nad jezdnią jest mniejsza od
4,5 m. Na znaku podaje się liczbę o 0,5 m mniejszą od
wysokości obiektu nad jezdnią."


więc jeżeli pojazd jest wyższy o 30 cm od wartości na znaku, nic się nie dzieje.

w Polsce wiadukty są wyższe od podanych wartości na znaku nie raz nawet o 1m, ale już w Czechach będąc wyższym o 10cm lepiej nie wjeżdżać. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Beneluksie podobnie.
we Włoszech, Francji, Hiszpanii wysokość wiaduktów jest czasami zgodna ze znakiem, ale nie zawsze. wartość tolerancji jest dowolna.

mp0011 napisał(a):...To zupełnie inna sprawa - znam drogi w które da się wjechać bez zakazów i trafia się na niski tunel...


mógłbyś podać takie miejsce we Wrocławiu?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 33 gości