Pierwszęństwo pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez szerszon » wtorek 26 września 2017, 23:25

gumik napisał(a):
Prosze nie pisac glupot.
Proszę czytać ze zrozumieniem.
Czy zaostrzenie przepisów dla pieszych może miec jakis wplywa na ten przepis dla kierowców.
Tak. Ponieważ wchodzący może złamać Art 14.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » czwartek 28 września 2017, 10:18

Czarno na białym jest, że mozna zaostrzyć przepisy dla pieszych, a nie przepisy dla kierujących. Co można dodać więcej?
szerszon napisał(a):Tak. Ponieważ wchodzący może złamać Art 14.

Po prostu brak mi słów. Mieszasz kompletnie dwie różne rzeczy. Co ma łamanie prawa do jego ustanawiania? :O
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez szerszon » czwartek 28 września 2017, 12:46

gumik napisał(a):Czarno na białym jest, że mozna zaostrzyć przepisy dla pieszych, a nie przepisy dla kierujących. Co można dodać więcej?
Brak słów jak można być tak odpornym.Przepisy są ze sobą skorelowane. Gdyby nie było zaostrzenia dla pieszych musiałbym ustępować pierwszeństwa już mającemu zamiar wejść, a muszę będącemu na PdP. Ileż to można tego grochu zużyć na taką betonową ścianę ????????
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » poniedziałek 02 października 2017, 20:27

Ale mówimy Wacpan o Konwencji Wiedenskiej. Co jest tam napisane jasno i wyraznie, kazdy widzi. Przekleje jeszcze dla ustalenia uwagi, zeby kazdy mogl zweryfikowac.

Postanowienia dotyczące pieszych
1. Piesi są obowiązani w miarę możliwości unikać korzystania z jezdni, a jeżeli korzystają z niej, są obowiązani zachować ostrożność i nie powinni bez koniecznej potrzeby utrudniać i zakłócać ruchu.
2. Jeżeli z boku jezdni znajdują się chodniki dla pieszych lub pobocza nadające się dla pieszych, piesi są obowiązani z nich korzystać. Jednakże z zachowaniem należytej ostrożności:
a) piesi pchający lub niosący przedmioty zajmujące dużo miejsca mogą poruszać się po jezdni, jeżeli ich poruszanie się po chodniku lub poboczu mogłoby spowodować poważne utrudnienia dla innych pieszych,
b) grupy pieszych prowadzone przez przewodników lub zorganizowane kolumny pieszych mogą korzystać z jezdni.
Niezależnie od postanowień ustępu 2 tego artykułu konwencji, inwalidzi poruszający się na wózkach inwalidzkich mogą we wszystkich przypadkach korzystać z jezdni.
3. Jeżeli nie jest możliwe korzystanie z chodników lub poboczy albo w razie ich braku, piesi mogą korzystać z jezdni; skoro istnieje droga dla rowerów oraz natężenie ruchu na to pozwala, piesi mogą korzystać z drogi dla rowerów, jednakże bez przeszkadzania w ruchu rowerów i motorowerów.
4. Piesi korzystający z jezdni zgodnie z ustępem 2, dodatkowym ustępem dodanym po tym ustępie 2 i z ustępem 3 niniejszego artykułu, powinni znajdować się możliwie najbliżej krawędzi jezdni.
5. a) Poza obszarami zabudowanymi piesi korzystający z jezdni powinni znajdować się po stronie jezdni przeciwnej do tej, która odpowiada kierunkowi ruchu, chyba że zagrażałoby to ich bezpieczeństwu, bądź występowałyby szczególne okoliczności. Jednakże osoby prowadzące rowery, motorowery lub motocykle, inwalidzi poruszający się wózkami inwalidzkimi oraz grupy pieszych prowadzone przez przewodników lub zorganizowane kolumny pieszych powinni znajdować się po stronie jezdni, która odpowiada kierunkowi ruchu. Z wyjątkiem zorganizowanych kolumn, piesi idący po jezdni powinni iść w miarę możności w jednym rzędzie, jeżeli tego wymaga bezpieczeństwo ruchu, w szczególności w razie złej widoczności lub dużego natężenia ruchu pojazdów.
b) Postanowienia litery a) niniejszego ustępu mogą być rozciągnięte na obszary zabudowane.
6. a) Piesi zamierzający przekroczyć jezdnię mogą wejść na nią tylko przy zachowaniu szczególnej ostrożności; powinni oni korzystać z przejścia dla pieszych, jeżeli znajduje się ono w pobliżu.
b) W celu przekroczenia jezdni na przejściu dla pieszych oznaczonym jako takie lub wyznaczonym znakami na jezdni:
i) jeżeli przejście jest wyposażone w sygnały świetlne dla pieszych, piesi są obowiązani podporządkować się wskazaniom podawanym przez te sygnały;
ii) jeżeli przejście nie jest wyposażone w takie sygnały, a ruch pojazdów jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, piesi nie powinni wkraczać na jezdnię dopóty, dopóki sygnał świetlny ruchu lub podawany przez funkcjonariusza kierującego ruchem nie wskazuje, że pojazdy mają prawo przejazdu;
iii) na innych przejściach dla pieszych piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uwzględnienia odległości i szybkości zbliżających się pojazdów.
c) W celu przekroczenia jezdni w innym miejscu niż na przejściu dla pieszych, oznaczonym jako takie lub wyznaczonym znakami na jezdni, piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uprzedniego upewnienia się, że mogą to uczynić nie zakłócając ruchu pojazdów. Piesi są obowiązani przechodzić przez jezdnię prostopadle do jej osi.
d) Piesi, którzy już rozpoczęli przechodzenie przez jezdnię, nie powinni go przedłużać, zwalniać kroku lub zatrzymywać się na jezdni, jeżeli to nie jest konieczne.
7. Jednakże Umawiające się Strony lub ich organy terenowe mogą ustanowić surowsze postanowienia dla pieszych przechodzących przez jezdnię.

Artykuł 21
Zachowanie się kierujących wobec pieszych
1. Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1, artykułu 11 ustępu 9 i artykułu 13 ustępu 1 niniejszej konwencji, w razie istnienia na jezdni przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni:
a) jeżeli ruch pojazdów na przejściu jest kierowany za pomocą sygnałów świetlnych ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący są obowiązani zatrzymać się przed przejściem, gdy sygnał zabrania jazdy, a gdy przejazd jest dozwolony, nie powinni uniemożliwiać ani utrudniać ruchu pieszym znajdującym się na przejściu i przekraczającym je w warunkach ustalonych w artykule 20 niniejszej konwencji; jeżeli kierujący zamierzają skręcić w inną drogę, przy wjeździe na którą znajduje się przejście dla pieszych, powinni jechać powoli, a nawet zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6 niniejszej konwencji;
b) jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.
Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1 konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy zamierzają skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając możliwość przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym, którzy weszli na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6 konwencji.
2. Kierujący, którzy zamierzają wyprzedzać po stronie odpowiadającej kierunkowi ruchu pojazd transportu publicznego stojący na odpowiednio oznaczonym przystanku, powinni zmniejszyć szybkość, a w razie potrzeby zatrzymać się w celu umożliwienia pasażerom wsiadania do tego pojazdu lub wysiadania z niego.
3. Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie może być interpretowane jako ograniczające Umawiające się Strony lub ich organy terenowe do:
- zobowiązania kierujących pojazdami do zatrzymania się we wszystkich przypadkach, gdy piesi znajdują się na przejściu dla pieszych, odpowiednio oznaczonym jako takie lub wyznaczonym oznaczeniem drogi, albo wchodzą na nie w warunkach określonych w artykule 20 niniejszej konwencji,
lub
- zakazania im przeszkadzania lub utrudniania ruchu pieszych, którzy przekraczają jezdnię na skrzyżowaniu lub tuż przed skrzyżowaniem, nawet jeżeli w tym miejscu nie ma przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni.


Jeszcze dobrze przypomnieć zapis z naszego rozporządzenia:
Kierujacy pojazdem zbliżajacy się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez Henq » poniedziałek 02 października 2017, 20:33

gumik napisał(a):Jeszcze dobrze przypomnieć zapis z naszego rozporządzenia:
Kierujacy pojazdem zbliżajacy się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.
Zmniejszyć prędkość a nie zatrzymać się i przepuścić :eek2:
Pieszego natomiast obowiązuje:
Art. 13.1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność...
Art. 14. Zabrania się:
1. wchodzenia na jezdnię:
a. bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez szerszon » poniedziałek 02 października 2017, 20:44

gumik napisał(a):Ale mówimy Wacpan o Konwencji Wiedenskiej. Co jest tam napisane jasno i wyraznie, kazdy widzi. Przekleje jeszcze dla ustalenia uwagi, zeby kazdy mogl zweryfikowac.

Co mnie to obchodzi ??? Napisane rownież jest o zaostrzeniu przepisów przez stronę , która może to zrobić. A jak zrobi to ma to wpływ na inne przepisy. Czy dociera,że nie czyta się wyrywkowo i bezmyślnie jednego przepisu ???
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » poniedziałek 02 października 2017, 20:45

@szerszon - Specjalnie dla Ciebie wrzucilem całe dwa artykuły. No ale jak już nie możesz tego pojąc, to trudno.

Henq napisał(a):Zmniejszyć prędkość a nie zatrzymać się i przepuścić :eek2:
Oczywiscie. Zatrzymanie sie, to zmiejszenie predkosci do 0. ;-)
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez szerszon » poniedziałek 02 października 2017, 21:00

gumik napisał(a):@szerszon - Specjalnie dla Ciebie wrzucilem całe dwa artykuły. No ale jak już nie możesz tego pojąc, to trudno.
Nie o to chodzi. Co jakiś czas trafia się nawiedzony, bo w Konwencji jest tak i już...
Tylko jeden z drugim tuman nie doczyta,że jest możliwość zaostrzenia przepisów i nigdzie nie jest napisane, że PoRD musi być kalką KW... i pyszczy bez sensu.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » poniedziałek 02 października 2017, 21:12

Henq napisał(a):Pieszego natomiast obowiązuje:
Art. 13.1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność...
Art. 14. Zabrania się:
1. wchodzenia na jezdnię:
a. bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

Przepis ten wynik z postanowień Konwencji Wiedeńskiej:
na innych przejściach dla pieszych piesi nie powinni wchodzić na jezdnię bez uwzględnienia
odległości i szybkości zbliżających się pojazdów
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 02 października 2017, 21:40

gumik napisał(a):Zatrzymanie sie, to zmiejszenie predkosci do 0.
Nienarażanie pieszych na niebezpieczeństwo nie jest równoznaczne z zatrzymaniem się w celu przepuszczenia pieszych. W pewnych sytuacjach takie zatrzymanie jest wykroczeniem!
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez waw » wtorek 03 października 2017, 21:40

Fachowy artykuł o PdP i przepuszczaniu pieszych.
http://www.brd24.pl/rozmowy/dominika-ch ... -zakazane/
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez mp0011 » wtorek 03 października 2017, 22:20

waw napisał(a):Fachowy artykuł o PdP i przepuszczaniu pieszych.
http://www.brd24.pl/rozmowy/dominika-ch ... -zakazane/


A tego artykułu wynika, że pieszy ma przed przejściem czekać, aż kierowcy łaskawie, naruszając przepisy, wpuszczą go na pasy, albo ma zamknąć oczy, i wejść kawałek na pasy i tam czekać...? Jakaś paranoja. Tak to ja sobie mogę i poza pasami poczekać...

Czy zdaniem kierowców przepisy o pasach należy czytać w taki sposób, że "Nie wolno Ci rozjechać pieszego, jeżeli już uda mu się wejść na przejście?"
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez gumik » środa 04 października 2017, 07:13

LeszkoII napisał(a):
gumik napisał(a):Zatrzymanie sie, to zmiejszenie predkosci do 0.
Nienarażanie pieszych na niebezpieczeństwo nie jest równoznaczne z zatrzymaniem się w celu przepuszczenia pieszych. W pewnych sytuacjach takie zatrzymanie jest wykroczeniem!

A czy ja piszę, że zawsze i wszędzie należy się zatrzymac? Pisze tylko, ze w pewnych sytuacjach zatrzymanie jest dozwolone, poniewaz to tez jest zmniejszenie predkosci.
Ogólnie nie jestem zwolennikiem nadgorliwego zatrzymywania sie przed przejsciem. Czasami lepiej jak piesi poczekaja te 2-3 samochody, bo za nimi np. juz nic nie jedzie. I piesi na tym nie straca i plynnosc ruchu bedzie zachowana.
Nie o to chodzi. Co jakiś czas trafia się nawiedzony, bo w Konwencji jest tak i już...
Tylko jeden z drugim tuman nie doczyta,że jest możliwość zaostrzenia przepisów i nigdzie nie jest napisane, że PoRD musi być kalką KW... i pyszczy bez sensu.
Zasadniczo jak wezmiesz pod uwage tez nasze rozporządzenia, to przepisy w tej kwestii chyba sie nie różnią.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez eragon » środa 04 października 2017, 09:55

waw napisał(a):Fachowy artykuł

mp0011 napisał(a):Z tego artykułu wynika, że pieszy ma przed przejściem czekać

Wypowiedź egzaminatorki jest specjalnie kontrowersyjna, żeby ruszyć niektórych i zrobic zamieszanie. Przepisy sa napisane jasno, ale do życia słabo przystają.. To samo jest z rowerzystami a moze nawet gorzej. Przyzwyczajenie kierowców do tego, że pedalarz zapierdziela i pojawwia się "znikąd" będzie jeszcze długo trwało.
phpBB [media]

Literalnie kierowca jest winny, ale czy bicyklista jest całkowicie niewinny??
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Pierwszęństwo pieszych

Postprzez LeszkoII » środa 04 października 2017, 13:03

gumik napisał(a):A czy ja piszę, że zawsze i wszędzie należy się zatrzymac? Pisze tylko, ze w pewnych sytuacjach zatrzymanie jest dozwolone, poniewaz to tez jest zmniejszenie predkosci.
Ale argumentujesz zatrzymanie wola przepuszczenia a PoRD nie przewidział takiego zachowania. Zatrzymać to się trzeba w dwóch przypadkach:
1) w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (który to pierwszeństwo posiada NA a nie PRZED PdP)
2) w celu zaniechania manewru omijania pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (czyli na PdP - bo jest to miejsce, gdzie pieszy pierwszeństwo posiada).

W pozostałych okolicznościach nie można się zatrzymywać na i przed PdP (kryterium 10m).

Prawo wymaga jedynie kosmetycznej zmiany, a nie marnowania czasu do którego doszło podczas prac komisji posłanki Bublewicz, która wymyślała coraz to bardziej księżycowe nowelizacje. Mianowicie warto dodać w dyspozycji znaku D-6 uzasadnienie zmniejszenia prędkości A NAWET ZATRZYMANIA, które poza nienarażaniem pieszych na niebezpieczeństwo (warunek bardzo ogólny) sprowadzałoby się do umożliwienia wejścia na jezdnię po podniesieniu ręki przez pieszego i upewnieniu się, że jego sygnał został właściwie odebrany.

Zignorowanie woli pieszego skutkowałoby wykroczeniem i przypisaniem pkt. karnych w ilości np. 8 pkt. To z kolei spowodowałoby że kierowcy musieliby być gotowi na zatrzymanie się.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 83 gości