@waw Napisałem, że włączający się do ruchu, którym niewątpliwie jest rowerzysta, jadący z DdR na jezdnię, musi ustąpić pierwszeństwa (w myśl ustawy PoRD) tym na jezdni ogólnodostępnej,
ale w omawianym przykładzie mamy do czynienia ze skrętem w lewo, a nie wolno wyprzedzać z lewej strony rowerzysty, która wygnalizuje zamiar skrętu w lewo, więc rowerzysta tam pojedzie przed całą resztą, (inni siłą rzeczy muszą go wpuścić, bo nie mogą zwiększać prędkości podczas bycia wyprzedzanym przez rowerzystę). Innymi słowy, to rowerzysta ma
w omawianym przykładzie pierwszeństwo (w potocznym znaczeniu), gdzie sygnalizuje zamiar skrętu w lewo. Uprzedziłem też, że rozróżniłem pierwszeństwo w znaczeniu potocznym i ustawowym. Gdyby rowerzysta nie sygnalizował zamiaru skrętu w lewo, np. wjeżdżając na jezdnię w celu kontunuacji jazdy prosto i zaprzestałby sygnalizowania przed wykonaniem manewru włączenia się do ruchu, wówczas musiałby praktycznie ustąpić pierwszeństwa wszystkim jadącym po jezdni, chcąc na nią wjechać.
TLDR; Najprawdopodobniej błędnie założyłeś, że jak ktoś się włącza do ruchu, to można go wyprzedzać z lewej strony mimo, że sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, podczas gdy nie ma to poparcia w przepisach.
Wobec włączającego się do ruchu również obowiązuje obowiązek zakazu wyprzedzania go z lewej strony, gdy sygnalizuje zamiar skrętu w lewo!@sankila Nie ma czegoś takiego, jak "przepisy o DDR", które to w dodatku anulowałyby przepisy ustawy PoRD. Przepis to przepis, obowiązuje wszytkich, chyba, że wskazano inaczej. Rowerzyści to nie są święte krowy, żeby ich obowiązywały tylko wybrane przepisy. C–12 nakazuje ruch okrężny na skrzyżowaniu i takie skrzyżowanie o ruchu okrężnym nazywa się potocznie rondem. I w ten sposób rozróżnia skrzyżowania o ruchu okrężnym (czyli ronda) od skrzyżowań "zwykłych", czyli nie będących rondami, albo inaczej, takich bez C–12.
sankila napisał(a):Skoro się upierasz, że DDR ma jezdnię, no to proste pytanie: jesteś pewien, że to jest droga dwujezdniowa?
Tak, droga ta składa się z jezdni ogólnodostępnej i DdR, która również posiada jezdnię, więc
jest drogą dwujezdniową (posiada dwie jezdnie). DdR bowiem, mimo, że jest osobną drogą, z definicji wchodzi w tym przypadku również w skład całej drogi, włącznie z jezdnią ogólnodostępną.
Skoro droga ma DWIE jezdnie, oddzielone pasem zieleni, jest koniec terenu zabudowanego, zatem - zgodnie z przepisami - można tu jechać 100/h? Niezła szybkość jak na ścieżkę rowerową
Nie. DdR z definicji jest
przeznaczona do ruchu rowerów. I tylko rowerów. A 100 km/h wymaga, by na tej drodze dwujezdniowej istniały co najmniej dwa pasy ruchu
przeznaczone dla każdego kierunku ruchu, a ani samochód osobowy, ani motocykl, ani ciężarówka o masie do 3.5 tony nie jest rowerem, a więc przeznaczone dla nich w każdym kierunku są jest tylko po jedym pasie ruchu, nie dwa. A więc wspomniane pojazdy mechaniczne obowiązuje ograniczenie do 90 km/h, gdyż nie spełniają warunków dla 100 km/h (pasy ruchu na DdR nie są
przeznaczone dla nich):
PoRD art. 20 napisał(a):3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 t:
a) na autostradzie — 140 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej — 120 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu — 100 km/h,
d) na pozostałych drogach — 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu — 80 km/h,
b) na pozostałych drogach — 70 km/h.
Natomiast na samej DdR obowiązuje pkt 2, tj. pojazdy niewymienione w pkt 1, w tym rowerzystów, bo to rowerzyści korzystają z DdR. A tych obowiązuje ograniczenie do 80 km/h, gdyż z definicji zarówno jezdnia ogólnodostępna, jak i DdR są przeznaczone dla nich. I przypomnę, że obowiązek korzystania z DdR w kierunku, w którym się poruszają, nie anuluje definicji jezdni, a tym bardziej jej przeznaczenia, wciąż jest ona przeznaczona również dla rowerzystów, stricte z definicji.
TL;DR:
- Samochody osobowe, motocykle i ciężarówki do 3.5 tony obowiązuje ograniczenie prędkości do 90 km/h.
- Na DdR obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Mam nadzieję, że rozwiałem wątpliwości.