Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez benio101 » czwartek 28 września 2017, 20:25

szerszon napisał(a):Przecież w pierwszej kolejności sygnalizujesz wjazd z DDR na jezdnię. A to nie jest zmiana kierunku jazdy. To ty musisz ustąpić.
Sygnalizuje się zmianę kierunku lub pasa ruchu. W tym przypadku sygnalizuję i to i to. Tak samo, jak się sygnalizuje skręt na skrzyżowaniu klasycznym. Tam też naraz sygnalizujesz i naraz zmieniasz zarówno kierunek, jak i pas ruchu. Ustąpuję piewszeństwa, owszem. Zgadza się. Co wciąż nie zmienia faktu, że nie wolno mnie wyprzedzać z lewej strony, jak sygnalizuję zamiar skrętu w lewo.

szerszon napisał(a):Druga sprawa-tuż przed skrzyżowaniem , a nie na skrzyżowaniu. Zakaz wyprzedzania pojazdu silnikowego na skrzyżowaniu.Rower nie jest pojazdem silnikowym i nie jest na skrzyżowaniu, a że sygnalizujesz..to sobie sygnalizuj.
Na zamieszczonym filmiku po prostu litościwie przepuścili rowerzystę, który najpierw zmieniał pasy ruchu, a potem wbił się przed policję.
Nie dość, że jest tam ruch kierowany, to podczas wyprzedzania nie wjechałem na część drogi przeznaczoną w ruchu przeciwnym. A więc miałem prawo tam wyprzedzać:
PoRD art. 24 ust. 7 pkt 3 napisał(a):(…) z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
PoRD art. 24 ust. 9 napisał(a):Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym.

—————

mp0011 napisał(a):Czy wolno wyprzedzić rowerzystę, który zbliża się do przejścia dla pieszych namalowanego na DdR?
Jeśli chodzi o art. 26 ust. 3 pkt 1, to jadąc jezdnią ogólnodostępną — tak, bo to rowerzysta zbliża się do PdP, nie my (nie wyprzedzamy pojazduy na czy przed PdP, tylko obok); jadąc zaś DdR — nie, gdyż zbliżamy się do PdP (wyprzedzamy rowerzystę na lub przed PdP). Innymi słowy, w tym przepisie to przed wyprzedzającym ma być PdP, nie przed wyprzedzanym.

mp0011 napisał(a):Inny przykład litera prawa vs sens prawa:
Proste skrzyżowanie. Pojazd z naprzeciwka sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo.
Czy można przejechać z jego lewej strony (czyli swoim pasem prosto) skoro artykuł 23.1.2 tego zabrania wprost?
Albo coś przeoczyłem, albo podałeś świetny przykład słabości PoRD. Propsy!

—————

sankila napisał(a):Art. 22 - zamierzając skręcić w lewo - ustawić się przy środku jezdni (lub lewej krawędzi jeśli droga jednokierunkowa). Czy rowerzysta jest przy środku jeżdni (lub lewej krawędzi)?
Niewątpliwie, w celu skrętu w lewo ustawiłem się na skrajnie lewym pasie ruchu w moim kierunku (czyt. mo​żliwie blisko środka jezdni), aż zjechałem na sam środek skrzyżowania, co widać na nagraniu.

sankila napisał(a):BTW - skoro rowerzysta zamierza włączyć się do ruchu (na jezdni) tzn., że go jeszcze w tym ruchu nie ma. To kogo mam NIE wyprzedzać - pojazdu, którego nawet nie ma na jezdni? A na jezdnię wjechać nie może, bo zmusiłby mnie do zmiany kierunku lub prędkości.
Rowerzysta musi ci ustąpić pierwszeństwa, czyt. nie może sobie wtargnąć tuż przed ciebie, np. zmuszając się do nagłego hamowania. Natomiast nie zmienia to faktu, że Tobie nie wolno tego rowerzysty wyprzedzić, ani też zwiększać prędkości podczas bycia wyprzedzaną. Możesz co najwy​żej jechać cały czas z tą samą prędkością. Kultura na drodze z reguły sprawia, że kierowcy zwalniają, by rowerzystę wpuścić, co zresztą jest z reguły szybsze, niż jazda obok rowerzysty cały czas z taką samą prędkością, czekając, aż rowerzysta ją zwiększy i nas wyprzedzi.

sankila napisał(a):Masz podobną sytuację: też będziesz się upierał, że nie mogę wyprzedzić pojazdu na pasie włączeniowym, bo sygnalizuje w lewo?
Obrazek
Ah, klasyczny Pas rozbiegowy — Pas rozbiegowy, jak sama nazwa wskazuje, służy do rozbiegu, dokładnie do zwiększenia prędkości przez "nowo" wjeżdżające pojazdy. Założenie jest takie, że na pasie rozruchowym intensywnie zwiększamy prędkość i płynnie włączamy się do ruchu (w znaczeniu potocznym). Niestety, praktyka pokazuje, że pas rozruchowy to czarna magia dla wielu kierowców i robią coś wręcz przeciwnego, zwalniają, albo nawet zatrzymują się, co jest godne pożałowania. Jest wiele artykułów na ten temat, przykład: Nie potrafimy korzystać z pasa rozbiegowego.
prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/nie-potrafimy-korzystac-z-pasa-rozbiegowego napisał(a):Niestety, wielu kierowców na pasie rozbiegowym nie rozpędza się, ale zwalnia w oczekiwaniu na odpowiednio dużą wolną przestrzeń.
A tutaj przykładowe nagrania, jak należy kortzystać poprawnie z pasa rozruchowego:

phpBB [media]


Kultura na drodze wymaga, by wpuścić kierowców znajdujących się na pasie rozruchowym. Wielu doświadczonych kierowców w takim miejscu jedzie lewym pasem, by umożliwić płynne włączenie się do ruchu (znowu: w znaczeniu potocznym) kierowców pojazdów z pasa rozruchowego. Jeśli chodzi o samo prawo, to pierwszeństwo ma tam osoba jadąca prosto po swoim pasie. Jadący pasem rozruchowym musi teoretycznie ustąpić temu jadącemu już po pasie, na który zamierza wjechać. Wynika to z tego, jak wspomniał @waw, że sygnalizujemy tam tylko zamiar zmiany pasa ruchu, a nie skrętu. Wyjątkiem będzie oczywiście sytuacja, jeśli za chwilę będzie skręt w lewo, który to sygnalizujemy razem z zamiarem zmiany pasa ruchu z rozruchowego, ale w praktyce taka sytuacja raczej nie istnieje.

sankila napisał(a):Omija się przeszkodę (którą może być stojący pojazd), a przeszkoda może być tylko na MOIM pasie. W czym mi wadzi pojazd stojący na pasie ruchu dla kierunku przeciwnego?
Litera prawa zgadza się w 100 % z sensem prawa, tylko nie można rozpatrywać pojedynczych przepisów, bez kontekstu pozostałych.
Zgadzam się z @mp0011, myślę, że dość wyczerpująco wskazał błąd logiczny. Od siebie zacytuję tylko definicje dla przejrzystości:
PoRD art. 2 pkt 26 napisał(a):wymijanie — przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku;
PoRD art. 2 pkt 27 napisał(a):omijanie — przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;
PoRD art. 2 pkt 28 napisał(a):wyprzedzanie — przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku;

PS Od siebie dodam tylko pytanie: czy i jaki manewr wykonujemy, przejeżdżając obok poruszającej się przeszkody, niebędącej pojazdem, ani uczestnikiem ruchu, np. staczającym się powoli z pochyłej jezdni śmietnikiem, albo żubrem idącym wzdłuż po jezdni?
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez Cyryl » czwartek 28 września 2017, 21:19

benio101 napisał(a):...Kultura na drodze wymaga, by wpuścić kierowców znajdujących się na pasie rozruchowym...
...Od siebie zacytuję tylko definicje dla przejrzystości...


jednak wiele zależy od naszego zachowania.
według mnie większość kierowców jest neutralna, nie jest złośliwa i nie ma zamiaru robić innym afrontów.
jest pewien niewielki procent kierowców, którzy zawsze coś wykombinują, ale tak jest we wszystkich społeczeństwach, przykład:
zmiana pasa z prawego na lewy, nasze wahanie przenosi się na kierowców na lewym pasie, którzy nie mając pojęcia jaki mamy zamiar, też zachowują się zagadkowo dla nas.
otóż lewym pasem jeżdżą przeważnie pojazdy poruszające się szybciej, więc gdy włączamy lewy kierunkowskaz, dajemy sygnał "chcę wjechać na lewo", ale zwalniając dajemy drugi sygnał "nie chcę wjechać na lewo, dając dwa sprzeczne ze sobą sygnały nasze zachowanie przestaje być zrozumiałe i to myli innych.
większość kierowców jadąc lewym pasem widząc lewy kierunkowskaz pojazdu na prawym pasie zdejmuje nogę z gazu, gdy pojazd ten przyspiesza lub utrzymuje prędkość, większość puszcza. ale gdy pojazd z lewym kierunkowskazem zwalnia, kierowca taki myśli sobie: "o kolego, nie mam czasu na Twoje rebusy, śpieszę się do pracy" i sam przyspiesza.

pas rozbiegowy służy do zrównania się prędkości z pojazdami jadącymi po drodze na którą wjeżdżamy. jeżeli one jadą z szybkością powiedzmy 60km/h, a my 50km/h to odstępy między pojazdami potrzebne, aby bezpiecznie wjechać między nie mogą mieć przyjmijmy 50m, ale gdy zwolnimy do 30km/h to odstępy te muszą być dużo dłuższe i zwalniając sami sobie utrudniamy ten manewr.
więc jeżeli chcemy, aby inni zachowywali się kulturalnie/pozytywnie musimy zadbać, aby nasze postępowanie na drodze było przejrzyste i jednoznaczne.

natomiast cytowanie samych przepisów jest raczej mało zrozumiałe dla uczących się, więc lepiej podawać te określenia manewrów w sposób łatwiejszy do zapamiętania, przykład:
wymijanie jest wtedy gdy dwa pojazdy jadą po tej samej drodze z przeciwka i nie zderzają się. gdy się zderzą nie możemy już mówić o wymijaniu.

przy następnym muszę się zachować po chamsku (według kolegi Blacksmith) i zapytać o wykształcenie, jeżeli osoba ucząca się ma techniczne, to tłumaczę, że omijanie to przejeżdżanie obok czego co ma prędkość zerową.
itd.
wszystko zależy od inwencji i pomysłowości wykładowcy czy instruktora. ważne jest, aby uczący się nauczył się stosować właściwie, a czy zapamiętał to w takiej formie czy innej, to już jest mniej ważne.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez Henq » czwartek 28 września 2017, 23:10

@benio101 - proszę się określić czy rowerzysta zmienia kierunek jazdy i sygnalizuje? czy zmienia pas ruchu jak to piszesz i sygnalizuje? Dlaczego piszesz, że rowerzysta zmienia pas ruchu z DdR na pas ruchu na jezdni i nie wolno go wyprzedzić bo sygnalizuje zamiar skrętu w lewo? :wow: określ się bo mieszasz pojęcia
benio101 napisał(a):Wobec włączającego się do ruchu również obowiązuje obowiązek zakazu wyprzedzania go z lewej strony, gdy sygnalizuje zamiar skrętu w lewo!
Możesz wskazać przepis nakazujący sygnalizowanie włączania się do ruchu :hmm: - podpowiem w Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 takowego nie ma - może w twojej wersji jest :spoko:

A teraz ciekawostka:
https://www.youtube.com/watch?v=bS4r5aKEz8w
dlaczego na tym skrzyżowaniu pojazd 1 ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 3 :wow: przecież nie wolno omijać pojazdu sygnalizującego skręt w lewo :eek2:
ahh ta twoja logika :lol: :lol: :lol:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez szerszon » piątek 29 września 2017, 00:01

benio101 napisał(a): W tym przypadku sygnalizuję i to i to.


Jednocześnie ??? ty normalny jesteś ??? Przepraszam za to retoryczne pytanie, na które znam odpowiedź. Gdzie tam do skrętu w lewo. Najpierw sygnalizujesz wjazd na jezdnię z DDR i twoim zakichanym obowiązkiem jest ustąpienie pierwszeństwa. Jak się włączysz to dopiero możesz sygnalizować zmianę pasa ruchu i dopiero zamiar skrętu w lewo.
Co wciąż nie zmienia faktu, że nie wolno mnie wyprzedzać z lewej strony, jak sygnalizuję zamiar skrętu w lewo.
to ty masz ustąpić pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu. Jak skręcałeś w lewo to już nawet nie było możliwości ciebie wyprzedzić z lewej.
Nie dość, że jest tam ruch kierowany, to podczas wyprzedzania nie wjechałem na część drogi przeznaczoną w ruchu przeciwnym.
Trochę bez sensu. Nikt o tym nie pisał.
A więc miałem prawo tam wyprzedzać:
Wpieprzyłeś się przed policję. Puścili takiego nieobliczalnego. Po co im było porysować samochód ???
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez Cyryl » piątek 29 września 2017, 09:17

benio101 napisał(a):...Tak samo, jak się sygnalizuje skręt na skrzyżowaniu klasycznym. Tam też naraz sygnalizujesz i naraz zmieniasz zarówno kierunek, jak i pas ruchu...

proszę sobie wyobrazić taką sytuację:
https://www.google.pl/maps/@51.0830462, ... 312!8i6656
skręcając w prawo musisz zmienić pas i sygnalizujesz, jak sam powiedziałeś "naraz" i zamiar zmiany pasa i zamiar zmiany kierunku jazdy.

jednak z salonu Skody lub KFC (to jest Wrocław skrzyżowanie ulic Bardzkiej i AK) wyjeżdża pojazd, którego kierowca odczytuje Twoją sygnalizację jako zamiar zmiany kierunku jazdy, ale do wjazdu na teren salonu i wyjeżdża Ci przed pojazd.
czy to on fałszywie odczytał Twoją intencję?
jeżeli tak, to jak ma rozróżnić czy będziesz skręcał na skrzyżowaniu czy do salonu?
czy Ty nieczytelnie (nieprawidłowo) sygnalizowałeś?
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez yorki » piątek 29 września 2017, 18:36

Cyryl napisał(a):proszę sobie wyobrazić taką sytuację:...

Oczywiście, że w tej sytuacji kierunkowskaz może być mylący.
Jednak włączający się do ruchu pozostaje włączającym się.
Migający kierunkowskaz nie zmienia przecież zasad pierwszeństwa.
Ja w takiej sytuacji czekam aż zobaczę co w rzeczywistości planuje nadjeżdżający samochód.
one white wine ;)
yorki
 
Posty: 589
Dołączył(a): niedziela 09 sierpnia 2015, 22:14

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez benio101 » piątek 29 września 2017, 23:41

Skręcając z ul. Poznańskiej w ul. Poznańską w Toruniu w tym miejscu: ​52.9953281 18.6010804 w taki oto sposób:
PoznanskaSkretWPrawo.jpg
…też nieraz padam ofiarą wymuszeń; co ciekawe, jadąc w tym miejscu prosto z ul. Poznańskiej na ul. Poznańską, już znacznie rzadziej.

A przecież w obydwu przypadkach zarówno skręcam, jak i zmieniam pas ruchu. Jak rozróżnić, gdzie skręcam? Czy zamierzam jechać w pierwszy, czy drugi zjazd w prawo?
No nie da się, bo jest tylko jeden kierunkowskaz w prawo. Tak samo jest w przypadku zmiana pasa ruchu, lub skręcanie. Też się nie da.
Tylko… i co w związku z tym? Sygnalizuje się zmianę pasa ruchu lub kierunku jazdy. Tak, jak mówi przepis.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez mp0011 » piątek 29 września 2017, 23:57

https://goo.gl/maps/JuHjrHi9M4L2

Według oznakowania, jadąc tam jedziesz prosto, bez zmiany kierunku jazdy.
Jadąc drogą główną, skręcasz w lewo, jadąc w prawo - skręcasz w prawo.

Według znaków, jadąc po strzałce nie jest wymagana sygnalizacja.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez benio101 » sobota 30 września 2017, 02:58

ZSD §43.2 napisał(a):Umieszczona pod znakiem D–1 tabliczka T–6a albo T-6b wskazuje odpowiednio rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie lub układ dróg podporządkowanych.
Jadąc prosto (w dół, w stronę centrum, na lewo od zielonej strzałki), jadę cały czas swoją drogą, co potwierdza tabliczka T–6b, swoją jezdnią, której krawędź wyznacza linia P–7a, oraz swoim pasem ruchu, bo jest to jedyny pas na tej jezdni w moim kierunku). Natomiast skręcając w prawo, czy to w ul. Hallera (pierwszy zjazd w prawo, na prawo od zielonej strzałki), czy w ul. Poznańską (drugi zjazd w prawo, górą, zgodnie z zieloną strzałką), zmieniam zarówno drogę (nie jadę już swoją drogą, wyznaczoną poprzez tabliczkę T–6b), jezdnię (przekraczam linię P–7a wyznaczającą krawędź jezdni), oraz pas ruchu, bo siłą rzeczy przekroczyłem jezdnię. Tabliczka T–6b nie wyznacza kierunku ruchu, a rzeczywisty przebieg drogi. Nawet, jeśli droga ma przebieg zawierający zakręt, czy dwa, choćby i miały po 90 stopni, to nie jest to zmiana kierunku ruchu, dopóki jakiś znak nie wykaże, że jest inaczej, a znak T–6b nie określa kierunku ruchu. Chyba, że coś pominąłem, i tabliczka T–6b wyznacza w jakiś sposób kierunek ruchu, wówczas poproszę o stosowny przepis, uzupełnię wiedzę.

Na tabliczce T–6b, zgodnie z zacytowanym ust. 2 §43, widnieje układ dróg podporządkowanych, a nie skrzyżowanie.
To na tabliczce T–6a widnieje skrzyżowanie, i tam faktycznie mamy do czynienia ze zmianą kierunku:
CK 5.2.1.3 napisał(a):Jeżeli droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu, to pod wszystkimi znakami określającymi pierwszeństwo (D–1, A–7, ewentualnie B–20) umieszcza się odpowiednie odmiany tabliczek T–6a i T–6c.

Podsumowanie:

  • Tabliczka T–6a wskazuje skrzyżowanie, gdzie jadąc po grubej linii, zmieniamy kierunek
  • Tabliczka T–6b wskazuje układ dróg, gdzie jadąc po grubej linii, jedziemy dalej tą samą drogą

PS Gdyby istniały wątpliwości, czy jest to tabliczka T–6a czy T–6b, cytuję 2.2.6.4 z Czerwonej Książeczki (pogrubiłem adekwatny fragment rozporządzenia):
CK 2.2.6.4 napisał(a):Jeżeli osie dróg poprzecznych nie przecinają się na skrzyżowaniu, a nie można zastosować indywidualnego (dla każdego z nich) oznakowania, to pod znakiem A–6a, A–6b lub A–6c umieszcza się tabliczkę T–6b.
Tabliczkę T-6b stosuje się także na skrzyżowaniach o nietypowym układzie dróg, np. jeżeli wloty drogi podporządkowanej występują tylko po jednej stronie drogi z pierwszeństwem lub droga z pierwszeństwem przebiega w łuku o dużym zwrocie lub małym promieniu.
Na tabliczce T–6b przedstawia się schematycznie rzeczywisty układ dróg na skrzyżowaniu. Przebieg drogi z pierwszeństwem oznacza się linią szerszą.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez szerszon » sobota 30 września 2017, 07:52

Obrazek
Czy to jest T-6b ? Podporządkowane występują po jednej stronie grubej krechy. Albo błąd w rozporządzeniu. Pomylili sie a benio wykrył. :spoko:

Obrazek
A może o to chodzi ???
Obrazek
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez benio101 » sobota 30 września 2017, 17:33

@szerszon Pokazałeś znak T–6a, omawiany T–6b wygląda tak:
D–1+T–6b.jpg

Jeszcze raz, cytat:
CK 5.2.1.3 napisał(a):Jeżeli droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu, to pod wszystkimi znakami określającymi pierwszeństwo (D–1, A–7, ewentualnie B–20) umieszcza się odpowiednie odmiany tabliczek T–6a i T–6c.

T–6a masz w miejscu skrzyżowania, gdzie droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu, na omawianym skrzyżowaniu droga z pierwszeństwem nie zmienia kierunku.
Nie ma więc podstaw, by był to znak T–6a, jest natomiast podstawa, by był to znak T–6b, a podstawę tę zacytowałem. Nie widzę tutaj żadnej pomyłki. P–7a wyznacza krawędź jezdni jednoznacznie.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez mp0011 » sobota 30 września 2017, 17:51

Benio, to JEST T-6a. Droga z pierwszeństwem zmienia kierunek. Jeżeli by go nie zmieniała, narysowana byłaby jaki prosta lub łuk (przy czym łuk jest dyskusyjny na tym forum, więc nie wspominajmy o nim). To co wisi na podporządkowanych podpadałoby pod T-6b*, jakby to obrócić... ;)

Poza tym znakiem, masz jeszcze dwa inne widoczne pod wcześniejszym linkiem, które wskazują, że prosto = prosto (zielony i niebieski).

Obrazek

Zarządca drogi zdecydował, że jadąc drogą (pasem wyznaczonym, który TY uznajesz za jazdę prosto) następuje zmiana kierunku. Właśnie dlatego, żeby nie było kierowców, którzy sygnalizują skręt w prawo, a jadą dalej prosto Poznańską... Bo potem tacy skarżą się że są wymuszenia ;)



*) to ma z kolei inne uzasadnienie, ale wykracza znacznie poza temat...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez szerszon » sobota 30 września 2017, 18:57

benio101 napisał(a):@szerszon Pokazałeś znak T–6a, omawiany T–6b wygląda tak:

Urzekła mnie twoja historia...nie pierwszy raz.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez benio101 » poniedziałek 02 października 2017, 01:15

mp0011 napisał(a):Benio, to JEST T-6a. Droga z pierwszeństwem zmienia kierunek. Jeżeli by go nie zmieniała, narysowana byłaby jaki prosta lub łuk (przy czym łuk jest dyskusyjny na tym forum, więc nie wspominajmy o nim). To co wisi na podporządkowanych podpadałoby pod T-6b*, jakby to obrócić... ;)
Istnieje jakaś definicja łuku?
Zwłaszcza w zakresie umiejscowienia na znakach T–6a/T–6b? Ctrl+F "łuk" na popularnych aktach prawnych związanych z prawem drogowym, nie zwraca mi żadnych rezultatów.

mp0011 napisał(a):Poza tym znakiem, masz jeszcze dwa inne widoczne pod wcześniejszym linkiem, które wskazują, że prosto = prosto (zielony i niebieski).
Jakiś przepis prawny na poparcie? Nic o wyznaczaniu kierunku przez te znaki nie mogę znaleźć (poza wskazaniem kierunku do centrum czy do danej miejscowości, jako informacji).

mp0011 napisał(a):Obrazek

Zarządca drogi zdecydował, że jadąc drogą (pasem wyznaczonym, który TY uznajesz za jazdę prosto) następuje zmiana kierunku. Właśnie dlatego, żeby nie było kierowców, którzy sygnalizują skręt w prawo, a jadą dalej prosto Poznańską... Bo potem tacy skarżą się że są wymuszenia ;)
Gdzie znajdę tę rzekomą decyzję? Z jakiego przepisu to wynika? Bo póki co wynika zupełnie inaczej, linie P–7a wyznaczają krawędź jezdni, a przekraczając ją, zmieniasz pas ruchu, czego zamiar masz obowiązek zasygnalizować. Mało tego, zjeżdżając z jednej drogi na inną, zmieniasz kierunek ruchu, czego zamiar również musisz zasygnalizować. Linia P–7a wystarcza tutaj w zupełności. Ale mamy też T–6b, dla jasności. T–6b stosuje się w miejscu układu dróg, T–6a na skrzyżowaniu. Czy wg Ciebie mamy tam pojedyncze skrzyżowanie, a nie układ dróg?

Obrazek Obrazek
Po lewej popularna mapa poglądowa Google, po prawej "oficjalna" (używana przez Sądy) mapa z MZD. Czy wg Ciebie to jest pojedyncze skrzyżowanie?
Chcesz powiedzieć, że jadąc prosto żółtą drogą (z mapy po lewej) zmieniam kierunek jazdy? A, z kolei, skręcając w prawo z żółtej drogi w ul. Poznańską, przekraczając linię P–7a, nie zmieniam kierunku ruchu? To samo jeszcze z pasem ruchu? :wow:

—————

PS A tutaj jest omawiany znak na "oficjalnej" mapie z MZD, czyli dokładnie "co zarządca drogi zdecydował"; Proszę (znak po prawej to przybliżenie na układ dróg na tym znaku, z odwróconymi kolorami dla przejrzystości):

Obrazek Obrazek

Porównaj (na górze fragment obrazka z Twojego postu, na dole po lewej obrócony, a na dole po prawej obrócony z odwróconymi kolorami, obrazek z "oficjalnej" mapy faktycznego zarządcy drogi w tym miejscu, MZD w Toruniu:
Obrazek

Wniosek: Zarządca drogi zadecydował, że jest to, zgodnie z tym, co sam napisałeś, T–6b, bo na oficjalnych planach zarządcy widnieje tam łuk.
Fakt: Zarz​ądca drogi chciał tam T–6b z "łukiem". Wykonawca postawił tam znak nieco inny, niezgodny z rozporządzeniem (m.in. brak przerw między drogami), bo pewnie taki akurat mieli i im zalegał, więc czemu by go nie postawić; poniżej rysunek z rozporządzenia (w faktycznym znaku brakuje odstępu rozm. 30):

Obrazek

Uwaga: Na niektórych innych wlotach normalnie mamy już, zgodnie z planem, łuki.
Natomiast nic to nie zmienia, czy jest to łuk (kąt 45 stopni), czy kąt prosty (90 stopni), bo nic w przepisach nie ma na ten temat.
Oznacza to jedynie, że droga ficzycznie ma zakręt. I tyle. Obydwa te znaki to są T–6b, bo tak wynika z przepisów odn. znaków T–6b i T–6a.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Brak przejazdu dla rowerów w ciągu DDR a pierwszeństwo

Postprzez mp0011 » poniedziałek 02 października 2017, 01:28

Jak sam zauważyłeś, jest różnica w planach między oznakowaniem wlotów podporządkowanych a wlotem drogi z pierwszeństwem.
Traktuj to jako świadomą decyzję OR, a nie że tak mu się maznęło.

T-6a często wykonywane są z minimalnym łukiem, jest on zawsze jednak wyraźnie mniejszy niż grubość kreski.
W T-6b natomiast łuk jest wyraźny i ciężko go pomylić z T-6a.

Obrazek
(z innego postu, nie chciało mi się zmieniać już)

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do migania, możesz spytać dowolny patrol drogówki, lub wysłać pismo do komendy ruchu drogowego...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 87 gości