Buspas?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Buspas?

Postprzez Obelix321 » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:13

Przez weekend byłem w Tychach i spotkałem się tam z czymś czego wcześniej nie widziałem.
Chodzi mi o odcinek na ulicy Piłsudskiego przed rondem, tam gdzie jest pas w kolorze czerwonym z napisem bus:
https://www.google.pl/maps/place/Na%C5% ... 18.9869243

Co dokładnie oznacza ten pas? Czy autobus ma jakieś dodatkowe przywileje zmieniający pas z prawego na lewy przy pomocy tego czerwonego pasa?
Wiem że trzeba umożliwić włączenie się do ruchu autobusowi gdy wyjeżdża z przystanku, ale nie widzę tam żadnego (jest jakieś 50 metrów wcześniej).

Czy mógłbym poprosić o pomoc w rozumieniu tego oznakowania? Jakie jest poprawne zachowanie wobec autobusów w tamtym miejscu?
Obelix321
 
Posty: 41
Dołączył(a): piątek 07 kwietnia 2017, 16:15

Re: Buspas?

Postprzez gumik » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:19

Nie sądzę, żeby taki czerwony kawałek asfaltu dawał jakieś dodatkowe przywileje autobusom. Moim zdaniem to tylko informacja: uwaga, autobusy będą tu chciały zmieniać pas na lewy; jeśli chcesz żeby ruch był płynny, to im to ułatw.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Buspas?

Postprzez Obelix321 » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:20

Chyba pośpieszyłem się z pytaniem, bo w sumie udało mi się wygooglować poniższe artykuły. :)
http://tychy.naszemiasto.pl/artykul/prz ... id,tm.html
http://tychy.naszemiasto.pl/artykul/now ... id,tm.html
Czyli to tak zwane "grzecznościowe buspasy", ciekawa sprawa :)
Obelix321
 
Posty: 41
Dołączył(a): piątek 07 kwietnia 2017, 16:15

Re: Buspas?

Postprzez mp0011 » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:21

  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Buspas?

Postprzez Obelix321 » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:28

Dzięki za szybkie odpowiedzi :) i przepraszam za niepotrzebne zamieszanie ;)
Obelix321
 
Posty: 41
Dołączył(a): piątek 07 kwietnia 2017, 16:15

Re: Buspas?

Postprzez gumik » poniedziałek 31 lipca 2017, 15:29

Bardzo dobrze! Dzięki Tobie wiem, że istnieje coś takiego.
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3460
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14

Re: Buspas?

Postprzez eragon » poniedziałek 31 lipca 2017, 16:06

Gdybym tam jeździł często, to bez tego pasa bym autobus wpuścił. Ale chyba dobrze, że podpowiada niektórym co robić.. Oznakowanie typu "grzeczność na co dzień", nawet taka książka była kiedyś.. :spoko: :spoko:
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Buspas?

Postprzez PraktykRuchu » poniedziałek 31 lipca 2017, 17:43

O, inżynieria kreatywna. Ale może warto byłoby coś takiego na co dzień w u.p.r.d? :hmm:
eragon napisał(a):Gdybym tam jeździł często, to bez tego pasa bym autobus wpuścił.

No właśnie, co to za grzeczność, którą trzeba ludziom wymalować na asfalcie, żeby o niej pamiętali... :hmm:

Obelix321, tak jak gumik pisał - bardzo fajna wrzutka!
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Buspas?

Postprzez eragon » poniedziałek 31 lipca 2017, 17:57

Ja piszę o swojej..
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Buspas?

Postprzez PraktykRuchu » poniedziałek 31 lipca 2017, 18:01

Nie, no, ja wiem. Też bym wpuścił autobus. Zawsze to robię.

Ale chodzi mi o to, że nie wydaje mi się sensowne malowanie "grzecznościowych" znaków - grzeczność się ma, jak w tym wypadku Ty czy ja - albo i nie ma. :hmm:

Za jakiś czas, jak te buspasy grzecznościowe się upowszechnią, to ludzie pomyślą, że WSZYSTKIE buspasy są grzecznościowe, tak jak teraz myślą, że obowiązek wypuszczenia autobusu z zatoki przystankowej jest grzecznościowy... :hmm:
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Buspas?

Postprzez sankila » wtorek 01 sierpnia 2017, 00:46

Udany pomysł i myślę, że szybko się upowszechni - płynna zmiana pasa przez autobusy oszczędzi sporo czasu wszystkim kierowcom.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Buspas?

Postprzez Cyryl » wtorek 01 sierpnia 2017, 05:49

a ja mam inne zdanie na temat buspasów, Sankila jako z Wrocławia będzie wiedziała o co chodzi.
ostatnio ubywa dróg we Wrocławiu, na ulicach do tej pory mającej dwa pasy w jedną stronę robi się buspas, ograniczając pozostałym do jednego pasa.
o ile na ul. Hubskiej zrobiono poza jezdnią drogę dla rowerów, to już na np. Traugutta, Pomorskiej już nie. i ja nauką jazdy autobusem muszę jechać całą ulicę w tempie roweru.
ale nasuwa się pytanie: za czyje pieniądze zrobione ten buspas?
ano z podatków drogowych kierowców, więc jeżeli już zabiera się nam kolejne odcinki dróg nie rekompensując mniejszym podatkiem, to w pojazdach jeżdżących tymi buspasami - tramwaj, autobus i taxi powinny być niższe ceny biletów, przewozu.
tak byłoby chyba sprawiedliwie.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Buspas?

Postprzez PraktykRuchu » wtorek 01 sierpnia 2017, 12:39

Cyryl, podatki na drogi publiczne w miastach płacą wszyscy. Podatek drogowy w paliwie idzie tylko na autostrady, ekspresówki i krajówki (te poza miastami "prezydenckimi"). Tak więc to "niezmotoryzowani" dokładają się do dróg, a nie odwrotnie. Dolicz do tego, że jeden autobus czy tramwaj nie niszczy drogi tak, jak 100 samochodów. I już masz odpowiedź, czemu kierowcom się "zabiera" (tak naprawdę się nie zabiera, tylko przestaje dawać więcej niż innym).

Inna sprawa, że ceny biletów na transport zbiorowy są zdecydowanie zbyt duże. Powinniśmy dążyć do modelu tallińskiego.
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Re: Buspas?

Postprzez Cyryl » wtorek 01 sierpnia 2017, 14:57

podatek w paliwie jest niewielkim elementem jakie administracja pobiera w celach budowy i naprawy dróg (to ich słowa).

zwykły obywatel jak ja czy Ty może wkurzony brakiem i jakością dróg, cenami paliwa przesiąść się na rower i uciec od tego podatku, ale są tacy co uciec nie mogą. a jest to transport. poprzez traktowanie innych forma transportu, doprowadzenie do dewastacji żeglugi śródziemnej i kolei w Polsce, jedyną realną formą transportu jest transport drogowy. w Polsce ponad 80% towarów wożonych jest drogami, w UE 45%.
więc pojazdy ciężarowe, przyczepy naczep, autobusy płacą podatek drogowy oprócz paliwa, raz do roku.
do tego większość dróg tranzytowych jest płatna poprzez system ViaToll.
kontrakt firmy Kapsch (operator ViaTolla) jest ważny do 2018 roku. rząd więc nie planuje przedłużać kontraktu na obsługę obecnego systemu. w zamian proponuje nowy przetarg. problem tkwi w tym, że polscy kierowcy zapłacili za budowę systemu ViaToll 1,3 mld zł. a demontaż prawie 800 bramownic dotychczasowego systemu kosztować będzie nas kolejnych kilkaset milionów złotych.
do tego trzeba dodać odcinki za które pojazdy ciężarowe i autobusy płacą jeszcze ponadto, czyli Katowice-Kraków, Gdańsk-Toruń, Konin-Świecko.
więc jak widzisz podatek w paliwie to kropla w morzu opłat pobieranych w poczet budowy i remontów dróg.

pragnę przypomnieć, że przed erą ViaTolla była opłata winietowa, która obowiązywała nawet gdy pojazd nie korzystał z polskich dróg. przy wprowadzaniu tej opłaty, argumentowano to potrzebą budowy nowych dróg i remontami już istniejących, a wiemy, że gdy nie EURO 2012 nie wybudowano by ani kilometra nowych dróg.
przykład:
wyjeżdżałeś w poniedziałek do Niemiec, więc na granicy musiałeś się okazać opłatą za dojazd do granicy (45zł/doba). wjeżdżałeś do Niemiec, gdzie płaciłeś 12DEM/doba (24zł/dobę, więc prawie dwukrotnie mniej niż w Polsce, z tym, że Niemcy mieli/mają autostrady). wracałeś np. w piątek, więc na granicy musiałeś opłacić polską winietę za wtorek, środę, czwartek oraz piątek (oczywiście po 45zł/dobę) mimo, że auto od wtorku do czwartku nie jeździło polskimi drogami.
tak było prawie 10 lat.
może to da obraz wielkości opłat za drogi w Polsce i absolutny brak przełożenia wysokości tych podatków do jakości i ilości dróg.
Cyryl
 
Posty: 2495
Dołączył(a): niedziela 01 stycznia 2017, 19:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Buspas?

Postprzez PraktykRuchu » wtorek 01 sierpnia 2017, 17:04

I żaden z podatków ani żadna z danin, które wymieniłeś, nie jest przeznaczana na drogi samorządowe (gminne, powiatowe, wojewódzkie), o których piszemy. Drogi, na których wyznaczane są buspasy (przeważnie gminne i powiatowe, albo krajowe w zarządzie prezydentów miast) to drogi, na które składają się wszyscy mieszkańcy w podatkach lokalnych. W mieście wielkości Wrocławia, w którym mieszkasz, czy Krakowa albo Poznania zmotoryzowani vs. niezmotoryzowani to mniej-więcej 50/50. Natomiast zmotoryzowani zajmują więcej miejsca i w niewspółmiernie bardziej uciążliwy sposób korzystają z dróg niż niezmotoryzowani, którzy jeżdżą np. autobusami czy tramwajami. Czyli to zmotoryzowani mają "fory", a nie niezmotoryzowani "kradną" przestrzeń pod buspasy. Sorry.
PraktykRuchu
 
Posty: 633
Dołączył(a): niedziela 11 grudnia 2016, 22:36

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 47 gości