Michal87 napisał(a):Chcemy w zakładzie pracy zamontować progi zwalniające przed przejściami dla pieszych. Czy jest w ogóle taka możliwość? W Rozporządzeniu znalazłem tylko taki zapis "Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż:— 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych)" co w naszym wypadku jest bez sensu. Jak się mają do tego te progi , które są na drogach lokalnych?
Może najpierw wypada zacytować kilka przepisów:
Art. 85a. § 1. Kto narusza przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze za czyn określony w § 1 podlega ten, kto zlecił wadliwe dokonanie tej czynności.
Zastanówmy się teraz, czym jest "znakowanie dróg".
3. Na drogach stosuje się następujące znaki i sygnały drogowe:
1) znaki pionowe w postaci tarcz, tablic z napisami lub symbolami, które występują również w postaci znaków świetlnych,
2) znaki poziome w postaci linii, napisów i symboli umieszczonych na nawierzchni drogi,
3) sygnały świetlne nadawane przez sygnalizatory,
4) sygnały dawane przez osoby do tego uprawnione,
5) sygnały dźwiękowe lub wibracyjne wysyłane przez urządzenia umieszczone na drodze.
4. Oprócz znaków, o których mowa w ust. 3 pkt 1, stosuje się znaki związane z oznaczeniem pasa drogowego, obiektów drogowych i oznaczenia w postaci urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w szczególności w związku z zamknięciem drogi lub jej części dla ruchu, a w razie potrzeby - znaki z napisami wskazującymi sposób korzystania z drogi, jeżeli nie może on być wyrażony znakami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Ciężko na tej podstawie jednoznacznie stwierdzić, czy progi zwalniające są znakami. Z całą pewnością nie są znakami drogowymi, a właśnie urządzeniami b.r.d.
Pierwszy z zacytowanych przepisów pochodzi z Kodeksu Wykroczeń i reprezentuje on sankcję karną w związku z naruszeniem art. 10 ust. 10a Ustawy prawo o ruchu drogowym.
7. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami.
(...)
10a. Podmioty zarządzające drogami, o których mowa w ust. 7, ustalając organizację ruchu na tych drogach stosują znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosi podmiot zarządzający drogą.
Nigdzie tutaj nie ma mowy o urządzeniach b.r.d. (czyli choćby o progach zwalniających).
Radziłbym zrobić tak. Ustalić strefę ograniczonej prędkości na wartość kompatybilną dla konstrukcji progu. Wówczas nie będzie trzeba nawet ostrzegać znakiem ostrzegawczym o obecności progu (prędkość nie większa niż 30 km/h).