Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » piątek 17 lutego 2017, 13:02

Wiem to z definicji, pojazdu uprzywilejowanego
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Makabra » piątek 17 lutego 2017, 15:34

Rzućcie przepisami odnośnie tych czterech przypadków :)
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » piątek 17 lutego 2017, 22:12

pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocze-
śnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje
również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysy-
łające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez papadrive » piątek 17 lutego 2017, 23:03

W kolumnie poj. uprzywilejowanych mogą jechać cywilne pojazdy, nie mające na wyposażeniu sygnałów świetlnych i/czy dźwiękowych. Wszystkie pojazdy jadące między pierwszym PU, wysyłającym sygnały dźwiękowe ( o zmiennym tonie) i świetlne niebieskie i czerwone, a ostatnim tak samo oznakowanym, są kolumną pojazdów uprzywilejowanych. Tak więc, użycie "atrybutów uprzywilejowania" przez pojazdy w środku kolumny jest fakultatywne.
Przykład @Masakry to potwierdza.
LeszkoII napisał(a):Nie wiem natomiast czy istnieje pojazd pilotujący, który jednocześnie nie jest pojazdem uprzywilejowanym (same światła czerwone). Same światła żółte można sobie wyobrazić jako wyposażenie nieoficjalnego pilota.

Nie ma takiej opcji. Żółte zostaw na inną okazję. :wink:
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez waw » sobota 18 lutego 2017, 02:44

papadrive napisał(a):
LeszkoII napisał(a):Nie wiem natomiast czy istnieje pojazd pilotujący, który jednocześnie nie jest pojazdem uprzywilejowanym (same światła czerwone). Same światła żółte można sobie wyobrazić jako wyposażenie nieoficjalnego pilota.

Nie ma takiej opcji. Żółte zostaw na inną okazję. :wink:

Kolumny wojskowe czasem jeżdżą bez obstawy ŻW i mają tylko żółte światła z przodu i z tyłu.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Makabra » sobota 18 lutego 2017, 09:20

papadrive napisał(a):Przykład @Masakry to potwierdza.

Makabry!
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez LeszkoII » sobota 18 lutego 2017, 09:36

Czyli pojazdy między pilotami nie muszą mieć żadnych świateł błyskowych ani dźwiękowych a i tak są uprzywilejowane :roll: Jeżeli pilot za bardzo "ucieknie" do przodu, to może być problem. Kierowca seicento widząc że zbliża się do niego pojazd z niebieskimi i czerwonymi światłami błyskowymi powinien oczekiwać na drugi pojazd identycznie wysyłający sygnały. Będzie wtedy miał pewność, że przejechała kolumna.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » sobota 18 lutego 2017, 10:34

Tak powinien był postąpić, niestety znaczenie czerwonego koguta jest dla większości kierujących czarna magią.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez mp0011 » sobota 18 lutego 2017, 16:26

LeszkoII napisał(a):Kierowca seicento widząc że zbliża się do niego pojazd z niebieskimi i czerwonymi światłami błyskowymi powinien oczekiwać na drugi pojazd identycznie wysyłający sygnały. Będzie wtedy miał pewność, że przejechała kolumna.


Jest tylko jeden problem - jeżeli taka kolumna leci przez miasto 150km/h (patrz kolumna Macierewicza) i pilot wyprzedza nas z taką prędkością, to biorąc pod uwagę częstotliwość migania takich sygnałów, umiejscowienie ich w dziwnych miejscach (np. czerwone na zderzaku z przodu/masce/za szybą, a na dachu tylko niebieskie), mijany kierowca nie ma szans ich zobaczyć. Jeżeli sygnał miga raz na sekundę przez 1/10s (stroboskop), to odstęp między impulsami światła danej barwy wynosi 40 metrów. Oznacza to, jeśli stoisz do skrętu w lewo, że jeden błysk czerwony był 60 metrów za tobą, kolejny 20 za tobą, a następny 20 metrów za skrzyżowaniem na którym skręcasz...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2449
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Henq » poniedziałek 20 lutego 2017, 23:21

LeszkoII napisał(a):Kierowca seicento widząc że zbliża się do niego pojazd z niebieskimi i czerwonymi światłami błyskowymi powinien oczekiwać na drugi pojazd identycznie wysyłający sygnały. Będzie wtedy miał pewność, że przejechała kolumna.

A t kierowca seicento ma czytać w myślach że jedzie kolumna a nie tylko jeden PU? Chyba właśnie kolumna ma zadbać o to by odległość miedzy pojazdami nie przekraczała dopuszczalnej, po to mają słuchawki i "kontakt z bazą"...
Ty widząc auto policyjne na drodze wysyłające sygnały świetlne i dźwiękowe oczekujesz na następne zamykające kolumnę?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez mariusz79 » piątek 24 lutego 2017, 19:23

papadrive napisał(a):W kolumnie poj. uprzywilejowanych mogą jechać cywilne pojazdy, nie mające na wyposażeniu sygnałów świetlnych i/czy dźwiękowych. Wszystkie pojazdy jadące między pierwszym PU, wysyłającym sygnały dźwiękowe ( o zmiennym tonie) i świetlne niebieskie i czerwone, a ostatnim tak samo oznakowanym, są kolumną pojazdów uprzywilejowanych.

Mogą. Jednak po przeanalizowaniu art.53 K.D. mam pewne wątpliwości, co do pojazdów jadących w kolumnie pojazdów uprzywilejowanych i nie wysyłających sygnałów świetlnych i dźwiękowych.
Art.53 ust.2 pkt 2
" Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy:
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego;"
Na pewno takie pojazdy są pojazdami uprzywilejowanymi, ale czy w myśl wyżej zacytowanego przepisu mogą nie stosować się do przepisów ruchu drogowego?
Moim zdaniem art.2 pkt 38 nie współgra z art.53. jeśli chodzi o kolumnę pojazdów uprzywilejowanych.
mariusz79
 
Posty: 435
Dołączył(a): piątek 16 kwietnia 2010, 13:01

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Borys_q » piątek 24 lutego 2017, 21:21

KOlumna uprzywilejowana, jest traktowana tak samo jak jeden pojazd uprzywilejowany wynika to wprost z definicji która przytoczyłem wcześniej. Prościej tłumacząc w każdym miejscu gdzie w KD masz "pojazd uprzywilejowany" możesz zamiennie wstawić "kolumna uprzywilejowana"
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez papadrive » piątek 24 lutego 2017, 21:37

mariusz79 napisał(a):Na pewno takie pojazdy są pojazdami uprzywilejowanymi, ale czy w myśl wyżej zacytowanego przepisu mogą nie stosować się do przepisów ruchu drogowego?
Moim zdaniem art.2 pkt 38 nie współgra z art.53. jeśli chodzi o kolumnę pojazdów uprzywilejowanych.

Chodziło Ci o art.2 pkt. 46, a nie o pkt.38.
46. pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;

Z czego wynika, że pojazdem uprzywilejowanym jest każdy pojazd jadący w takiej kolumnie. Warunkiem jest, aby pierwszy i ostatni był "naprawdę" uprzywilejowany.
Czy kierujący tymi "uprzywilejowanymi" pojazdami muszą się bezwarunkowo trzymać zasad ruchu drogowego?
A jak to sobie wyobrażasz? Prowadzący kolumnę przejeżdża (z zachowaniem SzO) na czerwonym, a reszta kolumny staje? Kolumna PU jest traktowana jako jedna całość.
Cała kolumna jedzie tak, jak prowadzący. Ten skręca, wszystkie za nim skręcają, wyprzedza - oni również, przekracza prędkość- reszta za nim itd., itp. Dlatego jest zakaz wjeżdżania między pojazdy, aby nie przerwać kolumny i zakłócić jej przejazd.
Warto dodać, że kolumna kolumnie nierówna. Inaczej pojedzie np. wioząc jakąś delegację, reprezentację nie ochranianą z urzędu, która w czasie przejazdu pragnie pooglądać nasz piękny kraj :wink: , a inaczej eskortująca ochraniane osoby lub mienie. Każdy taki przejazd jest uregulowany w przepisach wewnętrznych służb.
Za mało znamy szczegółów, aby przesądzać o winie kogokolwiek. Nie wiem czy pojazdy 1 i 3 wysyłały dodatkowe (czerwone) sygnały? Nie wiem jaka była prędkość, z jaką jechali i czy (jeśli była dużo za duża) była konieczna?
Nie wiem, czy kierujący seicento przed skręceniem miał włączony kierunkowskaz? Podobno, przepuszczając prowadzącego kolumnę, zjechał i zatrzymał się przy krawędzi. W takim wypadku mógł nie mieć jeszcze włączonego kier. lub go na chwilę wyłączyć.
Są, ponoć, świadkowie, którzy twierdzą, że nie słyszeli sygnałów dźwiękowych. Czy rzeczywiście ich nie było?
Pytań jest wiele i nie mnie na nie odpowiadać ale pogdybać można. :wink:
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez mariusz79 » niedziela 26 lutego 2017, 12:41

papadrive
Chodziło Ci o art.2 pkt. 46, a nie o pkt.38.

Nie. Chodziło mi o art.2 pkt 38 K.D.
"38) pojazd uprzywilejowany - pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;"
46 to motorower.
Czyżbyśmy mieli różne ustawy?
mariusz79
 
Posty: 435
Dołączył(a): piątek 16 kwietnia 2010, 13:01

Re: Wypadek p. Premier Beaty Szydło - odpowiedzialność karna

Postprzez Henq » niedziela 26 lutego 2017, 13:47

mariusz79 napisał(a):Czyżbyśmy mieli różne ustawy?

Dokładnie macie dwie różne wersje ustawy :eek2:
Wersja 1 - obowiązująca (tekst ujednolicony)
Wersja 2 - gdzie są cuda na kiju :lol:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 165 gości