Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez sankila » środa 30 listopada 2016, 04:30

Z mojej strony drobne uwagi:

- "Ponadto w tym przypadku rozpoczęcie przez kierującego zespołem pojazdów zjazdu z pasa prawego na pas lewy było łatwo dostrzegalne (...) niezależnie od tego czy w zespole pojazdów był włączony kierunkowskaz czy też nie.

Kierunkowskaz nie służy do tego, żeby ułatwić dostrzeganie wykonywania manewru zmiany pasa; kierunkowskaz jest od tego, żeby zawczasu i wyraźnie uprzedzić o zamiarze wykonania manewru. A dlatego zawczasu, żeby inny kierowca powstrzymał się od rozpoczęcia takiegoż manewru. Art. 24. "Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy [...] kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania lub zmiany pasa ruchu".

" Dlatego zmiana pasa ruchu zespołu pojazdów nie mogła stanowić dla kierującego Fordem zaskoczenia
Zgodnie z art. 4, kierujący Fordem miał prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, więc zmiana pasa bez kierunkowskazu musiała go zaskoczyć.
każdy z nas codziennie jadąc autem lewym pasem lub prawym szybciej od innego pojazdu poruszającego się pasem obok dokonuje manewru wyprzedzania.
Nieprawda! Zgodnie z KW, jeśli pojazdy jadą wszystkimi pasami, ale z różną prędkością, to nie ma wyprzedzania (jest tzw. "jazda z prędkością pasa"). KW zostało ratyfikowane przez Polskę w 1968 roku.

Żądaj pisemnego uzasadnienia wyroku i odwołuj się do wyższej instancji.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez waw » środa 30 listopada 2016, 15:23

Ciężarówkę obowiązywały przepisy o zmianie pasa ruchu. Sąd to powinien wziąć pod uwagę, uznając winę.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez LeszkoII » środa 30 listopada 2016, 19:43

wojtek2009 napisał(a):Otrzymałem właśnie tą opinię i termin pierwszej rozprawy.
Będziesz mógł zadać pytania biegłemu. Czy masz swojego mecenasa, czy dostałeś kogoś "z urzędu"?
wojtek2009 napisał(a):Ogólnie bez zaskoczenia - biegły uznał, że to ja jestem winien zdarzenie.
Po pierwsze, to w jakim stopniu opinia biegłego zaważy na orzeczeniu Twojej winy lub niewinności, w dużej mierze zależy od kontekstu w jakim ta opinia powstała - czyli kluczowe są pytania sądu skierowane do biegłego. Teoretycznie biegły nie ustala winy, ale bądźmy praktykami: w przypadku braku innych dowodów typu nagranie kolizji, ekspertyza biegłego ma zasadnicze znaczenie.
wojtek2009 napisał(a):Na samym początku rozdział pierwszy - przyjęto założenie, że to Ford zderzył się z zespołem pojazdów a nie odwrotnie.
To zapewne wynika z faktu, iż to Ty jesteś oskarżony a nie kierowca "tira". Niemniej zgodzę się, że biegły nie powinien używać takiej stylistyki.
wojtek2009 napisał(a):Zastosowano tylko dwa zdjęcia obrazujące uszkodzenia - sugestywnie i w przybliżeniu widok mojego pojazdu od tyłu do przodu i taki sam widok tylnej części naczepy. Kąt wykonania zdjęć to jakieś 75 stopni. (inne zdjęcia niż załaczałem w wątku)
Zapytasz biegłego, czy zapoznał się całą faktografią fotograficzną a jesli tak, to dlaczego uznał za stosowne wybrać te a nie inne.
wojtek2009 napisał(a):Rozdział czwarty - przytoczono zeznania moje i świadka.
Zeznawałeś czy wyjaśniałeś? Czy przesłuchiwano Cię w charakterze świadka (np. na miejscu zdarzenia lub później na komendzie) czy już w roli podejrzanego (wyjaśnienia)? Jeżeli jako świadka, to te "zeznania" nie powinny być użyte w procesie sądowym po wniesieniu aktu oskarżenia.
wojtek2009 napisał(a):- "w chwili kolizji kierujący samochodem FORD realizował manewr wyprzedzania"
A co w tym dziwnego? To raczej przemawia na Twoją korzyść. W momencie wyprzedzania musisz zachować sz. o., ale upewniasz się wcześniej - przed wykonaniem tego manewru.
wojtek2009 napisał(a):- "charakter śladów kontaktu wskazuje, że kierujacy pojazdem FORD najechał na tył zespołu pojazdów"
Wg. mnie jest to bez znaczenia. Ty posiadałeś pierwszeństwo, aczkolwiek w porównaniu z pierwszym cytatem wychodzą biegłemu głupoty albo nie wie co to jest wyprzedzanie.
wojtek2009 napisał(a):- " przyczyną kolizji było nieprawidłowe zachowanie kierującego pojazdem FORD, który podjął manewr wyprzedzania zespołu pojazdów zmieniającego pas ruchu i doprowadził do zderzenia z tym zespołem..."
O! No to chyba wiemy, jakie pytało pytanie sądu, chyba takie: "Co było przyczyna kolizji?", "Kto doprowadził do zdarzenia?" :lol:
To co napisał biegły, ponownie świadczy, że nie ma pojęcia, czym jest wyprzedzanie. Może niech biegły powie cokolwiek w kwestii pierwszeństwa: kto komu obowiązany był go udzielić.
wojtek2009 napisał(a):- "Ponadto w tym przypadku rozpoczęcie przez kierującego zespołem pojazdów zjazdu z pasa prawego na pas lewy było łatwo dostrzegalne (...) niezależnie od tego czy w zespole pojazdów był włączony kierunkowskaz czy też nie."
A skąd o tym może wiedzieć biegły, który stwierdził że "nie można wyznaczyć prędkości pojazdów". Zabawa w ciuciubabkę. Nawet jeżeli było łatwo dostrzegalne, to bez ustalenia prędkości należy domniemać, że ford zmuszony został do istotnej jej zmiany (efekt - kolizja).
wojtek2009 napisał(a):" Dlatego zmiana pasa ruchu zespołu pojazdów nie mogła stanowić dla kierującego Fordem zaskoczenia i gdyby obserwował on prawidłowo drogę i zaniechał manewru wyprzedzania to uniknąłby kolizji"
Biegły sugeruje, że kierowca forda jechał z kosmiczna prędkością ale uszkodzenia takie jakieś przyziemne.
wojtek2009 napisał(a): "Uwzględniając powyższe zachowanie kierującego zespołem pojazdów nie miało wpływu na powstanie kolizji."
Skoro nie miało wpływu, to proponuje wywalić art. 22 ust. 4 z ustawy albo zaznaczyć, że nie dotyczy on zespołu pojazdów. Po prostu ręce o(d)padają.

Otóż niektórzy uznają, że kierujący zespołem pojazdów posiada z tego tytułu jakieś przywileje na drodze. Jest zupełnie na odwrót, kierowca zawodowy w stosunku do kierowcy kat. B ma sie jak kierowca kat. B do pijanego rowerzysty.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez wojtek2009 » wtorek 18 kwietnia 2017, 11:39

Jeśli ktoś ma ochotę zapoznać się z zakończeniem sprawy to proszę - dostałem wyrok 300 zł i zwolnienie z kosztów.

Podważyłem opinię biegłego, który przy przesłuchaniu przyznał, że nie można ustalić winy bez dokładnej analizy czasowo-przestrzennej.

Świadka i "poszkodowanego" też przesłuchiwałem i opowiadali bzdury - np. że jak jadą ciągnikiem z naczepą to dokładnie widzą co się za nimi dzieje i nawet byli sobie w stanie przypomnieć, że osobówka o takich a takich numerach robiła metr za ciężarówką takie dziwne manewry.

Sąd uznał za wiarygodne, że w warunkach miejskich, jadąc autem osobowym, jeździłem za ciężarówką z pasa prawego na lewy, lewego na prawy i znowu prawego na lewy na odcinku +- 500 m. Kierowca zestawu mówił, że chciał wyprzedzać autobus - a w zasadzie omijać bo cytuję "już się prawie zatrzymał przed zjazdem na przystanek". Na moją uwagę, że to dwa różne manewry otrzymałem burknięcie, że to prawie to samo.

ZAWODOWY KIEROWCA NIE WIDZI RÓŻNICY.

Biegły stwierdził również (to chyba mnie najbardziej rozbawiło), że lusterko zewnętrzne pojazdu jest na tyle elastyczne, że mogło przetrwać uderzanie o trzy koła pojazdu ciężarowego i ostatecznie odskoczyć żeby zostawić ślad na błotniku ciężarówki.

Komedia, pomyłka, żart z praw fizyki itd. Sam mam wykształcenie pozwalające mi obliczyć wytrzymałość, obsługa programu V-Sim i innych wykorzystywanych w rekonstrukcji zdarzeń nie jest mi obca.
Wykładałem na stół rzeczowe argumenty a i tak zostałem uznany winnym.

W sądzie był też świadek owego zdarzenia. Okazało się, że prywatnie też się znają z kierowcą. Na pytanie czy pokaże film z wideorejestratora (wcześniej przyznał, że jechał może kilka metrów za kolegą) odparł, że akurat tego dnia zepsuła mu się karta.

Pozdrawiam, będzie apelacja.
wojtek2009
 
Posty: 12
Dołączył(a): poniedziałek 18 kwietnia 2016, 23:30

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez eragon » wtorek 18 kwietnia 2017, 17:21

Do Zbyszka napisz apelację to się sędzia pożegna z synekurą.. :lol: :lol:
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Zmiana pasa ruchu i kolizja z TIRem - dziwna sprawa

Postprzez oskbelfer » czwartek 04 maja 2017, 22:43

Weź już chłopie nie strasz jakimś Zbyszkiem :help:

@ Wojtek - a ja mam pytanie, czy powołałeś swojego biegłego w zakresie wypadku...., bo to jest tak - jeden biegły mówi to jest czarne, a drugi biegły mówi że to jest białe. W takiej sytuacji sąd powołuje trzeciego biegłego i dalej leci "polka".

Kolejna kwestia - świadkowie. Czy byli oni wymienieni w protokole policyjnym czy tez znaleźli się dopiero w sądzie ?

Takich świadków - każdy może sobie "przyprowadzić".

Wyroku - nie oceniam, gdyż różne wyroki widziałem i był to dla mnie "kosmos", ale apelacja "rozwiązuje" temat, jednak prawdziwym jest powiedzenie że do sądu nie idzie się po sprawiedliwość lecz po wyrok.

Pisz co dalej w sprawie, bez względu na wyrok :mrgreen:
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 25 gości