okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » środa 30 marca 2016, 22:43

Jak wiadomo przyciemnianie szyb samochodowych obwarowane jest licznymi przepisami. Przede wszystkim chodzi o warunki związane z homologacją (regulaminy EKG-ONZ) szyb czy folii je przyciemniających. Żeby od razu nie komplikować, to posłużę się przepisem z rozporządzenia ws. "warunków technicznych dla pojazdów", nieco odsuwając na bok procedury homologacyjne.

Otóż wyszczególniono próg przepuszczalności światła przez szybę, który wynosi 70%. Znów nie wdaję się w szczegóły, bo odpowiednie przepisy każdy sam sobie odnajdzie w Internecie.

Teraz pytanie natury prawnej. Czy skoro tak istotna jest widoczność ujęta w stopniu przezroczystości szyby (np. przedniej czołowej), to czy drogą analogii nie należy uznać prowadzenia pojazdu w okularach przeciwsłonecznych(przyciemnianych) za naruszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wszak może się okazać, że jazda w okularach z filtrem przepuszczającym (średnio zabarwionym) 18-43% światła, oznacza w skutkach dokładnie to samo, co jazda bez okularów lecz z tym samym poziomem przyciemnienia szyby.

No może prawie dokładnie to samo, bo raczej nikt nie jeździ w nocy w ciemnych okularach słonecznych 8)

Zatem czy widzicie sens mandatu za okulary słoneczne?

Na koniec znalezisko:
Ważne informacje dla kierujących pojazdami podaje norma PN -EN 14889:2004. Zgodnie z nią NIE WOLNO prowadzić pojazdów w okularach z soczewką:

która przepuszcza mniej niż 8 % światła w dzień
która przepuszcza mniej niż 75 % światła w nocy
która, ze względu na czytelność sygnalizacji świetlnej ma kolor czerwony, zielony lub niebieski

KATEGORIE FILTRÓW

0 - przezroczysty lub bardzo jasno zabarwiony, przepuszcza 80-100% światła
1 - jasno zabarwiony, przepuszcza 43-80% światła
2 - średnio zabarwiony, przepuszcza 18-43% światła
3 - ciemno zabarwiony, przepuszcza 8-18% światła
4 - bardzo ciemno zabarwiony, nieodpowiedni dla kierowców, przepuszcza 3-8% światła

Warto sprawdzić czy okulary które posiadamy spełniają te wymagania, choćby dla własnego i innych bezpieczeństwa.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Henq » piątek 01 kwietnia 2016, 00:08

@up
ciężko zabrać dowód rejestracyjny za ciemne okulary, łatwiej doczepić się folii na bocznych szybach :)
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez eragon » piątek 01 kwietnia 2016, 11:44

Henq napisał(a): folii na bocznych szybach

Na przednich bocznych - to ważne..
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » piątek 01 kwietnia 2016, 16:33

Henq napisał(a):ciężko zabrać dowód rejestracyjny za ciemne okulary,
Nie tyle ciężko, co jest to niemożliwe z uwagi na fakt, że okulary słoneczne nie stanowią wyposażenia pojazdu. Nie zmienia to stanu rzeczy, że prowadzenie pojazdu w okularach przeciwsłonecznych (ciemnych) to może być wykroczenie (w zależności od warunków atmosferycznych, oświetlenia i stopnia przyciemnionych szkieł). Takie samo wykroczenie jak jazda z zaparowanymi czy oszronionymi szybami.
eragon napisał(a):Na przednich bocznych - to ważne..
A do folii na tylnych to nie można się przyczepić? Czytałem różne tekstu typu "można spokojnie zamalować tylną szybę", "szybę możesz nawet sobie zabić dechami".

Nawet do folii na szyberdachu można się przyczepić (są na to konkretne paragrafy).
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Henq » piątek 01 kwietnia 2016, 17:12

LeszkoII napisał(a): (są na to konkretne paragrafy).

tak ale to już dotyczy samej homologacji folii a nie jej przepuszczalności
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » piątek 01 kwietnia 2016, 19:19

Więc może wrócimy do okularków słonecznych z jakimś certyfikatem "urzędu optycznego"?

Czy można kierować samochodem, którego przednią szybę przyciemniamy okularami słonecznymi o przepuszczalności światła 60%?
Przypominam o przepisie dot. utrzymania pojazdu tak, aby korzystanie z niego "zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy".

Zacznijmy od tego, czy lekarz wydający orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, przeprowadza badanie przy pomocy tablicy Snellena z uwzględnieniem widzenia w okularach przeciwsłonecznych?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Borys_q » piątek 01 kwietnia 2016, 20:44

Czy można kierować samochodem, którego przednią szybę przyciemniamy okularami słonecznymi o przepuszczalności światła 60%?


Tak można.

Zacznijmy od tego, czy lekarz wydający orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, przeprowadza badanie przy pomocy tablicy Snellena z uwzględnieniem widzenia w okularach przeciwsłonecznych?


Nie ma potrzeby badać, wzrok zachowa się tak samo jakby kobieta ci zgasiła światło i kazała przeczytać. Ustawodawca założył że ilość debili powodujących wypadki w nocy w okularach spawalniczych będzie wystarczająco niska żeby pominąć ten aspekt (wg mnie zresztą słusznie).

Zresztą nie do końca rozumiem do czego zmierzasz, jest duże słońce zakładasz okulary i masz odpowiednia widoczność, jest jeszcze mocniejsze zakładasz ciemniejsze a robi się szarawo zdejmujesz okulary i nadal masz odpowiednie pole widzenia.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » piątek 01 kwietnia 2016, 21:54

Borys_q napisał(a): robi się szarawo zdejmujesz okulary i nadal masz odpowiednie pole widzenia
O tą sytuację chodzi. Szaruga na zewnątrz, 0 śniegu, do tego zmierzch, a ktoś prowadzi w okularkach "prawie spawalniczych". Wszak nie napisali nigdzie w PoRD, że nie można.

Okulary słoneczne ograniczają kontrast. Nadają się tylko do jazdy w zimie, kiedy śnieg daje po oczach.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez dylek » piątek 01 kwietnia 2016, 22:01

LeszkoII - okulary możesz zdjąć .... szyby raczej nie wytłuczesz...bo mżawka, szaruga... ;)
Dlatego szyba musi trzymać poziom a okularki nie :D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » sobota 02 kwietnia 2016, 10:37

dylek napisał(a):Dlatego szyba musi trzymać poziom a okularki nie
Z tym się nie zgodzę, bo jak będziesz jeździć w okularkach przepuszczających 10%, to znaczy że będziesz miał przyciemnione pole widzenia nawet do 5 %. Teraz każda szyba ma jakieś przyciemnienie. Tak na pierwszy rzut oka trudno zauważyć różnicę poziomów rzędu 5%.

Oczywiście oko przyzwyczai się po jakimś czasie, co nie znaczy że reakcja na widziane bodźce ulegnie poprawie. Na necie wyczytałem, że kierowanie pojazdem w okularach słonecznych uznaje się za bezpieczne, jeżeli szkła mają kategorię nie mniejszą niż 3 (od 8 do 18%). Dla porównania google spawalnicze mają 2% przepuszczalności światła widzialnego.

Kierując samochodem osobowym prawie nigdy nie dochodzi do oślepienia przez słońce, no chyba że siedzimy w kabriolecie. Nie dotyczy to lusterek. A własnie - w lusterkach to prawie nic nie widać, gdy patrzymy przez przyciemniane szkła.

Z jednej strony wydaje się, że panuje dowolność (PoRD nie kontroluje parametrów okularów przeciwsłonecznych) a z drugiej strony mamy sztywne wymogi na przednią szybę. Jeżeli będzie bardziej przyciemniona niż zezwalają na to przepisy, to nawet w najsłoneczniejszy dzień lata policjant ma prawo zatrzymać DR.

Kiedyś chyba w jednym odcinku stop-drogówki policjant zwrócił uwagę na zbyt ciemne szkła okularów, nie pamiętam jak to się skończyło.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Blacksmith » sobota 02 kwietnia 2016, 11:14

Ostatnio w moim mieście było śmiertelne potrącenie pieszego na pasach. Kierowca tłumaczył się tym, że oślepiło go mocne światło słoneczne, I faktycznie jechałem w ten dzień tą samą ulicą i było nieciekawie. Ja akurat zwalniam wtedy bardzo w takich sytuacjach.
Okulary przeciwsłoneczne nie tylko wypada mieć w aucie na wszelki wypadek, ale wręcz trzeba dla dobra swojego i innych.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez LeszkoII » sobota 02 kwietnia 2016, 14:15

Od tego masz przysłony przy suficie. Jeśli jedziesz na wschód/zachód a słońce świeci nisko nad horyzontem(prosto w oczy na tle przeszkody), to nic Ci nie pomoże. Wdziejesz okulary i będziesz widział białe niebo lub biały punkt i ciemność poza nim.

W takiej sytuacji trzeba zwolnić, podnieść siedzenie, rozłożyć klapy, i patrzeć na wprost. Tylko w przypadku, gdy jedziesz pod górę, te rozwiązania nie będą efektywne.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Borys_q » sobota 02 kwietnia 2016, 19:44

Jak ktos jezdzi w szarudze w spawalniczych to na pewno z tego nie zrezygnuje bo bedzie taki przepis.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Borys_q » sobota 02 kwietnia 2016, 23:11

A własnie - w lusterkach to prawie nic nie widać, gdy patrzymy przez przyciemniane szkła.


Jeśli jedziesz na wschód/zachód a słońce świeci nisko nad horyzontem(prosto w oczy na tle przeszkody), to nic Ci nie pomoże.


Bez urazy, ale teraz bredzisz. Każdy ma inną oporność na olśnienie (oślepienie) nie baw się w okulistę, bo sadze że tak wszechstronnie wykształcony nie jesteś. Czemu jeszcze nie podjąłeś tematu soczewek innych niż czarne w kategoriach w których wymagane jet rozpoznawanie barw?
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: okulary słoneczne VS przyciemniane szyby

Postprzez Szybex » poniedziałek 10 września 2018, 10:49

Przyciemnianie szyb wydaje się stale nieprzemijającym tematem. Pomimo jasno określonych przepisów prawa dotyczących przyciemniania szyb dalej istnieją osoby, które wolą złamać te przepisy dla lepszego wyglądu samochodu. Podstawowa różnica między przyciemnionymi szybami, a ciemnymi okularami jest taka, że w momencie kiedy zaczniemy źle widzieć okulary można zdjąć. Można by się spierać czy przepuszczalność światła w okularach słonecznych mogłaby być niedopuszczalna sugerując się przepisami o przepuszczalności światła w przyciemnionych szybach. Niemniej jednak okulary mogą w dużym stopniu ułatwić jazdę, a być może wręcz pomogą uniknąć potencjalnego zagrożenia. Warto pamiętać, że oślepienie słońcem może być dużo bardziej niebezpieczne niż jazda w ciemnych okularach.
Avatar użytkownika
Szybex
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek 10 września 2018, 10:33

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 103 gości