Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Postprzez kirbag » wtorek 29 kwietnia 2014, 10:31

UWAGA!!! POST ZEDYTOWANY 19 maja 2014r. Z UWAGI NA OTRZYMANIE MATERIAŁÓW Z WRD KWP W RADOMIU.
TEKST NA DOLE, KOLOR NIEBIESKI, PRZESŁANY PRZEZ NACZELNIKA TEGOŻ WYDZIAŁU.
PLIKi JPG ZAWIERAJĄ ZBIÓR ZASAD JAZDY PO SKRZYŻOWANIACH O RUCHU OKRĘŻNYM (potocznie ronda).MATERIAŁY OTRZYMANE ZOSTAŁY TAKŻE DZIĘKI UPRZEJMOŚCI WRD KWP RADOM.

POZOSTAŁE CZĘŚCI MATERIAŁÓW w plikach JPG OD STRONY 31/32/33 W WĄTKU !!!!

TEKST PIERWOTNY
Temat powstaje aby uporządkować w jednym miejscu zasady prawidłowego poruszania się po tego typu skrzyżowaniach.Będę umieszczał pojedyncze, stosunkowo krótkie posty aby stopniowo rozwijać temat.
W temacie nie będę odpowiadał na posty, które nie służą merytorycznej dyskusji, a mają jedynie na celu tzw. trollowanie.
CZĘŚĆ 1
Zaczniemy od podstawy czyli definicji z PORD:
"skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia"
NIE MA OSOBNEJ DEFINICJI DLA SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM.

W związku z tym powinniśmy sobie uzmysłowić, że jedyna różnicą pomiędzy skrzyżowaniem klasycznym a takim o ruchu okrężnym, polega na budowie/charakterze jego centralnej części (jest to tzw. powierzchnia utworzona przez przecięcie/połączenie dróg).

A tutaj link do rysunku przedstawiającego oba typy skrzyżowań oraz pokazany manewr skrętu w lewo na obydwu skrzyżowaniach. (celowo nie umieściłem żadnych znaków aby na razie ukazać jedynie jak mało różnią się skrzyżowania klasyczne od tych o ruchu okrężnym z punktu widzenia kierowcy i zmiany kierunku jazdy).

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 427.35.jpg

TEKST OTRZYMANY OD PANA NACZELNIKA WRD KWP RADOM
"Odpowiadając na Pana pytania zawarte w e-mailu skierowanym do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji zs. w Radomiu przedstawiam ogólną informację dotyczącą przepisów ruchu drogowego określających zasady poruszania się na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.

Jednocześnie podkreślam, że w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.; zwanej dalej Pord), która określa między innymi zasady ruchu na drogach publicznych, nie występują odrębne regulacje prawne dotyczące poruszania się na skrzyżowaniach typu rondo,
a wjazd jak i jazda przez skrzyżowania tego typu wynika z przepisów odnoszących się do ruchu na skrzyżowaniach oraz przepisów regulujących zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Podstawowymi obowiązkami kierującego pojazdem zbliżającym się do skrzyżowania każdego typu (również ronda) oraz przejeżdżającym przez nie jest:

- zachowanie szczególnej ostrożności polegającej na zwiększeniu uwagi
i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie – art.
3 ust. 1 i art. 25 ust. 1 Pord (zasada ta dotyczy również przejść dla pieszych usytuowanych na wlotach i wylotach ronda – art. 26 ust. 1 Kodeksu drogowego);
- stosowanie się do obowiązków wynikających z art. 5 cyt. wyżej ustawy;
- przestrzeganie zasad ustalonych dla zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, które zawarte są w art. 22 Pord, co oznacza, iż kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania z zamiarem zmiany kierunku jazdy, jest obowiązany, o ile znaki drogowe nie wskazują inaczej, do zajęcia odpowiedniego pasa ruchu, w zależności od zamierzonego kierunku jazdy oraz zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru."


edit: Filmiki dotyczące jazdy po rondach z Jedź Bezpiecznie:

phpBB [media]


phpBB [media]


phpBB [media]
[/quote]
Załączniki
soro1.jpg
soro1.jpg (43.23 KiB) Przeglądane 16456 razy
Ostatnio zmieniony piątek 23 maja 2014, 18:39 przez kirbag, łącznie zmieniany 13 razy
kirbag
 
Posty: 125
Dołączył(a): czwartek 17 kwietnia 2014, 13:12

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szoferemeryt » wtorek 29 kwietnia 2014, 12:58

kirbag
I to mi sie podoba.
Jest konkretne skrzyżowanie i konkretna sytuacja. Zamiast negować założenie tego tematy lepiej wypowiedzcie sie kto i dlaczego ma pierwszeństwo w tym przypadku bez odnoszenia się do innych sytuacji i skrzyżowań.
Będzie inna sytuacja, inne skrzyżowanie inne oznakowanie otworzyć nowy temat i dyskutować tylko o tym jednym. Inaczej stale będą nieporozumienia. Jeden będzie pisał o Kaśce inny o Maryśce.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Makabra » wtorek 29 kwietnia 2014, 14:19

kirbag napisał(a):Temat powstaje aby uporządkować w jednym miejscu zasady prawidłowego poruszania się po tego typu skrzyżowaniach.Będę umieszczał pojedyncze, stosunkowo krótkie posty aby stopniowo rozwijać temat.
Zaczniemy od podstawy czyli definicji z PORD:
"skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia"
NIE MA OSOBNEJ DEFINICJI DLA SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM.

W związku z tym powinniśmy sobie uzmysłowić, że jedyna różnicą pomiędzy skrzyżowaniem klasycznym a takim o ruchu okrężnym, polega na budowie/charakterze jego centralnej części (jest to tzw. powierzchnia utworzona przez przecięcie/połączenie dróg).

A tutaj link do rysunku przedstawiającego oba typy skrzyżowań oraz pokazany manewr skrętu w lewo na obydwu skrzyżowaniach. (celowo nie umieściłem żadnych znaków aby na razie ukazać jedynie jak mało różnią się skrzyżowania klasyczne od tych o ruchu okrężnym z punktu widzenia kierowcy i zmiany kierunku jazdy).

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 427.35.jpg


To samo już zostało napisane w każdym innym wątku o rondach. Dajcie już sobie siana.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szoferemeryt » wtorek 29 kwietnia 2014, 14:39

Makabra napisał(a):To samo już zostało napisane w każdym innym wątku o rondach. Dajcie już sobie siana.

Jedno pytanie. Czy wszyscy doszli do porozumienia?NIE
Przy opisaniu kolejnej sytuacji jest możliwe porozumienie, albo stwierdzenie że są dwie opcje różniące się, a stosowanie pozostawić ocenie odpowiednich służb, które wyprowadzą ich z błędu.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Makabra » wtorek 29 kwietnia 2014, 15:44

szoferemeryt napisał(a):
Makabra napisał(a):To samo już zostało napisane w każdym innym wątku o rondach. Dajcie już sobie siana.

Jedno pytanie. Czy wszyscy doszli do porozumienia?NIE
Przy opisaniu kolejnej sytuacji jest możliwe porozumienie, albo stwierdzenie że są dwie opcje różniące się, a stosowanie pozostawić ocenie odpowiednich służb, które wyprowadzą ich z błędu.


Nie doszli ludzie to porozumienia. I morał z tego taki, że do porozumienia nie dojdzie :D
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » wtorek 29 kwietnia 2014, 16:46

szoferemeryt napisał(a):a stosowanie pozostawić ocenie odpowiednich służb, które wyprowadzą ich z błędu.
Jakie służby masz na myśli? Najlepiej zapytać wprost legislatorów, a wpierw dotrzeć do redaktorów "dz.u. 170" dla okresu, w którym powstawał par. 36. Obawiam się, że odpowiedzialność zabrał ostatecznie minister, którego podpis widnieje na ogłoszeniu rozporządzenia. I będzie wiedział tyle w temacie, ile wiedział personalnie Jerzy Miller o katastrofie w Smoleńsku.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kg1956 » środa 30 kwietnia 2014, 11:35

szoferemeryt napisał(a):kirbag
I to mi sie podoba.
Jest konkretne skrzyżowanie i konkretna sytuacja. Zamiast negować założenie tego tematy lepiej wypowiedzcie sie kto i dlaczego ma pierwszeństwo w tym przypadku bez odnoszenia się do innych sytuacji i skrzyżowań.
Będzie inna sytuacja, inne skrzyżowanie inne oznakowanie otworzyć nowy temat i dyskutować tylko o tym jednym. Inaczej stale będą nieporozumienia. Jeden będzie pisał o Kaśce inny o Maryśce.

Dokładnie tak samo uważam. Powinniśmy dyskutować zachowanie na jednym konkretnym rondzie. Uogólniając nie dojdziemy do konsensusu.
Natomiast bez sensu uważam jest wklejanie rysunków. Prawidłowo ocenić sytuację można tylko na realnym rondzie.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez sankila » czwartek 01 maja 2014, 21:54

kirbag napisał(a):NIE MA OSOBNEJ DEFINICJI DLA SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM.
To nie ronda są problemem; one tylko go uwidaczniają.
Problemem jest definicja skrzyżowania, a konkretnie "powierzchnia utworzona przez przecięcie, połączenie, rozwidlenie." Jednoznacznie wynika z niej, że powierzchnia, utworzona przez przecięcie dróg, położona jest w miejscu tegoż przecięcia i obejmuje jezdnie obu dróg, w miejscu przecięcia).
Kłopoty zaczęły się w momencie, gdy ktoś z "powierzchni, utworzonej przez przecięcie dróg" zrobił "powierzchnię, utworzoną przez drogi, połączone przecięciami". Nagle okazało się, że każde skrzyżowanie drogowe jest TYM skrzyżowaniem, dla którego PORD przewidział JEDNĄ zmianę kierunku jazdy i JEDNO ustalenie pierwszeństwa.
Cała reszta to konsekwencja tej "jedynie słusznej" interpretacji.

Nie ma więc sensu szukanie konsensusu dla skrzyżowań o ruchu okrężnym, skoro nie można go ustalić dla samego pojęcia "skrzyżowanie". Tym samym ustalanie prawideł "dla konkretnego ronda" również rozbije się o to, czy jest ono jednym przecięciem dróg, czy też jedną "powierzchnią pomiędzy drogami".
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Radhezz » piątek 02 maja 2014, 00:54

Z dotychczasowych tematów o rondach mogę powiedzieć jedno - wiem że nic nie wiem :mrgreen:

Próba ogarnięcia niektórych teorii gotuje mózg... A rondo miało być prostym, bezkolizyjnym rozwiązaniem... I w teorii tak rzeczywiście jest - jeden kierunek którego pilnujemy i po sprawie.

Ale że życie lubimy sobie komplikować organizacją ruchu, różnym dziwnym oznaczeniem to bywa różnie :D

W Opolu jest jedno duże rondo - Rusel nawet kiedyś się zdaje je opisywał jako dosyć niebezpieczne, zdaje się że też chodziło o przecięcie się torów jazdy pojazdów przy zjeździe - teoretycznie możliwe, ale jak każdy jedzie z pasa który ma wyznaczony, to raczej mało prawdopodobne.

Ja jednak się zastanawiam nad dwoma niemal identycznymi małymi rondami na ulicy Wrocławskiej na wysokości C.H. Karolinka - jak człowiek stanie przy jednym czy drugim, to widać że ludzie jadący od Wrocławia a skręcający w lewo jadą na czuja, i Ci którzy wjeżdżają na rondo od strony miasta też się czają jak widzą auto na wewnętrznym pasie :mrgreen:

Ja powiem szczerze sam mam wątpliwości czy skręcając w lewo mam pierwszeństwo (i tu uwaga - mimo prawie identycznej konfiguracji o ile dobrze kojarzę oba ronda delikatnie się różnią długością ciągłej linii oddzielającej pasy ruchu), a z drugiej strony też mi szkoda OC żeby sprawdzić :lol: Zresztą co tu dużo opisywać, musiałbym to pokazać, a Google ma nieaktualne dane odnośnie mniej uczęszczanego z tych rond.

Ale do sedna - komedią jest sytuacja, gdy wpływ na interpretację przepisów wpływa geometria skrzyżowania, odległości między zjazdami i wjazdami... Bo ja jestem od stosowania przepisów, a nie zastanawiania się czy jak zjeżdżając z ronda z wewnętrznego pasa mam ustąpić komuś kto na nie wjeżdża - czyli czy już jest w całości na pasie zewnętrznym, czy może tylko metr zdążył wyjechać za linię warunkowego zatrzymania zanim mu przywaliłem... Bo to jest właśnie różnica między niezastosowaniem się do A7 wjeżdżającego, a nieustąpieniem pierwszeństwa w czasie zmiany pasa ruchu przez zjeżdżającego...
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 756
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kirbag » piątek 02 maja 2014, 18:14

CZĘŚĆ 2
Teraz zajmiemy się zagadnieniem zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniach. W linku poniżej rysunek z odpowiednio narysowanymi kierunkami:
a) czerwony - jazda w lewo na skrzyżowaniu
b) niebieski - jazda na wprost na skrzyżowaniu
c) zielony - jazda w prawo na skrzyżowaniu

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 871.13.jpg

A teraz poniżej rysunek wyjaśniający dlaczego przed skrzyżowaniami o ruchu okrężnym umieszcza się znak C-12 (jego brak mógłby powodować wybieranie przez kierujących oznaczonego na rysunku sposobu poruszania się po takich skrzyżowaniach podczas skrętu w lewo, a byłoby to niebezpieczne i całkowicie zaprzepaszczało płynne i bezpieczne poruszanie czyli dwie podstawowe cechy dla jakich tworzy się skrzyżowania o ruchu okrężnym).

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 736.47.jpg

Przed dalszą kontynuacją tematu trzeba postawić pytanie, czy jest jasne, zrozumiałe i logiczne to co napisałem do tej chwili?
kirbag
 
Posty: 125
Dołączył(a): czwartek 17 kwietnia 2014, 13:12

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez dylek » piątek 02 maja 2014, 18:53

Skręcił w lewo na skrzyżowaniu.
Skręt w lewo to manewr.
Masz co do tego klonie jakieś wątpliwości ?
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Maxwell » piątek 02 maja 2014, 21:38

dylek napisał(a):Skręcił w lewo na skrzyżowaniu.
Skręt w lewo to manewr.

No właśnie. "W lewo" to manewr skrętu, a nie kierunek jazdy.
Niech tylko zaznaczy miejsce w którym skręca, czyli zmienia kierunek jazdy.

Pytałem też jaki był kierunek jazdy przed zmianą i po zmianie.
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez dylek » piątek 02 maja 2014, 21:48

Pisałem - wykonał manewr (zmienił kierunek) - na skrzyżowaniu.
Przed skrzyżowaniem jechał prosto.
Za skrzyżowaniem jedzie prosto.
Ale prosto za skrzyżowaniem jest prostopadle do prosto przed skrzyżowaniem, dlatego, że na skrzyżowaniu wykonał manewr skrętu.
Oddala się od pierwotnego prosto prostopadle do tamtego prosto, coraz bardziej w lewo zwiększając odległość od pierwotnego prosto dlatego, że manewr, który wykonał na skrzyżowaniu był manewrem skrętu w lewo.
Czego nie rozumiesz ?
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Maxwell » piątek 02 maja 2014, 22:48

dylek napisał(a): Pisałem - wykonał manewr (zmienił kierunek) - na skrzyżowaniu.
Na skrzyżowaniu. ok, ale istotne jest w którym miejscu na tym skrzyżowaniu. Jakby mógł zaznaczyć.

dylek napisał(a):Przed skrzyżowaniem jechał prosto.
Za skrzyżowaniem jedzie prosto.

Ja bym powiedział, że jechał w określonym kierunku. Wykonując skręt zmienił ten kierunek na inny.

I nie przed/za skrzyżowaniem, tylko przed/za miejscem zmiany kierunku. To jest istotne.

dylek napisał(a): ...manewr, który wykonał na skrzyżowaniu był manewrem skrętu w lewo.
To że na skrzyżowaniu nie ma znaczenia. Równie dobrze mógł skręcić w lewo poza skrzyżowaniem.
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 23:55

Nie ma to jak czytanie ze zrozumieniem.
Teraz zajmiemy się zagadnieniem zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniach.

I odpowiedź... :D
. Równie dobrze mógł skręcić w lewo poza skrzyżowaniem.

================
Na skrzyżowaniu. ok, ale istotne jest w którym miejscu na tym skrzyżowaniu.

Zakładasz ,ze jechał jak pacman ? :mrgreen:
Chcesz konkretny punkt ?
Ja bym powiedział, że jechał w określonym kierunku. Wykonując skręt zmienił ten kierunek na inny.

Jest to istotne z punktu dzielenia zmiany kierunku jazdy na etapy, jak to juz tu bywało. czyli bez sensu.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 128 gości