* Zaloguj się   * Zarejestruj się * FAQ    * Szukaj

Dzisiaj jest czw kwie 24, 2014 03:25

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 09:50 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
(Wobec tego że poprzedni wątek został zamknięty niezgodnie z punktem 17 regulaminu forum, proszę o merytoryczną dyskusję i przedstawienie rzeczowych argumentów jeżeli ktoś ma inne zdanie)


W związku z tym, że na polskich rondach pojawiła się plaga kierowców którzy niebezpiecznie skręcają w prawo (zjeżdżają z ronda) z lewego pasa zachęcam do zapoznania się z odpowiedziami jak poprawnie poruszać się po rondach.

TRZYNAŚCIE PYTAŃ NA TEMAT SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM (ROND) NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

1. DLACZEGO PANUJE BŁĘDNE PRZEKONANIE ŻE RONDO TO ZWYKŁE SKRZYŻOWANIE NA KTÓRYM MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?

Zwolennicy skręcania w lewo na rondzie i traktowania ronda jak zwykłego skrzyżowania twierdzą iż Prawo o Ruchu Drogowym milczy na temat Skrzyżowań o Ruchu Okrężnym.
Jest to oczywista nieprawda. O takich skrzyżowaniach mówi paragraf nr 36.1 Rozporządzenia o Znakach i Sygnałach Drogowych które zgodnie z art. 7.2 Prawa o Ruchu Drogowym wskazuje znaczenie i zakres obowiązywania znaku C-12 – „RUCH OKRĘŻNY”.

2. IDEA RUCHU OKRĘŻNEGO
Idea Skrzyżowania o Ruchu Okrężnym (SoRO) - polega na tym, że na takim skrzyżowaniu ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy. Innymi słowy odbywa się RUCH OKRĘŻNY.
Mówi o tym Paragraf 36.1 Rozporządzenia w Sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
W związku z powyższym na rondzie oznaczonym znakiem C-12 obowiązującym kierunkiem ruchu jest ruch okrężny dookoła wyspy przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

3. GDZIE PRZECINAJĄ SIĘ KIERUNKI RUCHU NA RONDZIE
Graficznie RUCH OKRĘŻNY możemy przedstawić jako okrąg dookoła wyspy z naniesioną strzałką wskazującą kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara. (taki jak na znaku C-12)
Oddział 7 (art. 25-28) - Prawa o Ruchu Drogowym mówi o PRZECINANIU SIĘ KIERUNKÓW RUCHU.
Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym punktami przecięcia kierunków ruchu będą miejsca przy wlotach/wylotach skrzyżowania.
Zmiana kierunku ruchu(jazdy) możne nastąpić wyłącznie w miejscach przecięcia dozwolonych kierunków ruchu i odbywa się jeżeli kierowca zmienia dotychczasowy kierunek ruchu na inny.

4. DLACZEGO NA RONDZIE NIE MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Po rozrysowaniu dozwolonych kierunków ruchu oraz punktów ich przecięcia jednoznaczna staje się odpowiedź na pytanie czy na rondzie można skręcić w lewo. Oczywiście nie można skręcić w lewo (co wynika z poniższego rysunku).
Używajmy zatem zwrotu - zjedź z ronda n-tym wylotem(zjazdem) zamiast niepoprawnie mówić np. skręć w lewo.
Obrazek
Skręcenie wiąże się ze zmianą dotychczasowego kierunku ruchu na inny.
Znak C-12 jasno mówi że na Skrzyżowaniu o Ruchu Okrężnym jadąc dookoła wyspy nasz kierunek ruchu nie zmienia się.
Jest to jeden kierunek ruchu - RUCH OKRĘŻNY. Zmiana kierunku naszego ruchu może nastąpić jedynie po wykonaniu skrętu w prawo.
W związku z powyższym na rondzie można jedynie skręcić w prawo, co wiąże się ze zjazdem z ronda i zmianą kierunku ruchu z RUCHU OKRĘŻNEGO na KIERUNEK RUCHU zgodny z dozwolonym kierunkiem ruchu na wylocie ze skrzyżowania.

5. CZYM SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM RÓŻNI SIĘ OD ZWYKŁEGO SKRZYŻOWANIA.
Największą różnicą jest to, że na zwykłym skrzyżowaniu kierunki ruchu przecinają się w pobliżu jednego punktu – czyli środka powierzchni skrzyżowania. Na takim skrzyżowaniu kierunki ruchu są zgodne z kierunkami ruchu przecinających się jezdni. Na takim skrzyżowaniu można skręcić w lewo.

Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym posiada natomiast jezdnię na której panuje RUCH OKRĘŻNY.
Punkty przecięcia kierunków ruchu ulokowane są przy wlotach/wylotach skrzyżowania i są miejscami w których kierunek ruchu okrężnego (dozwolonego na SoRO) przecina się z dozwolonymi kierunkami ruchu na wlotach/wylotach skrzyżowania.
Takich miejsc jest tyle ile mamy wlotów/wylotów na rondzie, i co najważniejsze - można w tych miejscach skręcić wyłącznie w prawo.
Obrazek

6. CZY NA MAŁYCH RONDACH JEŹDZIMY INACZEJ NIŻ NA DUŻYCH?
Na wszystkich rondach (skrzyżowaniach oznaczonych znakiem C-12) jeździmy tak samo. Prawo o Ruchu Drogowym nie różnicuje zasad poruszania się w zależności od wielkości skrzyżowania.

7. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z KONWENCJĄ WIEDEŃSKĄ O RUCHU
Jest to jedyna interpretacja zgodna z Konwencją Wiedeńską.
Definicja znaku D,3 (odpowiednik polskiego C-12) Konwencji o Znakach i Sygnałach Drogowych mówi:
Znak D,3 - obowiązujący ruch okrężny - nie ma innego znaczenia, oprócz oznajmienia obowiązującego dla pojazdów okrężnego kierunku ruchu.
Dla poruszającego się po rondzie pojazdu- OBOWIĄZUJE OKREŻNY KIERUNEK RUCHU . NIE ZMIENIA SIĘ – JADĄCY PO RONDZIE POJAZD MA OKRĘŻNY KIERUNEK RUCHU.

8. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z ZASADAMI RUCHU W INNYCH KRAJACH EUROPEJSKICH
Polska jako kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek dostosowania swojego prawa do prawa europejskiego. Art. 3. Konwencji Wiedeńskiej mówi że wykładnia prawa krajowego musi być zgodna z wykładnią Konwencji Wiedeńskiej.
Ministerstwo Transportu nie zdecydowało się na zmiany w Prawie o ruchu Drogowym gdyż uważa, że w zakresie poruszania się po rondach jest ono zgodne z Konwencją Wiedeńską.
W związku z powyższym powinniśmy jeździć tak jak w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym.
Tylko ta interpretacja jest zgodna z zasadami ruchu w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym oraz z Konwencją Wiedeńską.

9. CZY DOZWOLONE JEST ZJEŻDŻANIE Z RONDA Z LEWEGO PASA?
Jest to kategorycznie zabronione. Jest to najczęstsza przyczyna kolizji na rondzie.
Art. 22.2 Prawa o Ruchu Drogowym mówi że skręcając w prawo powinniśmy się zbliżyć do prawej krawędzi jezdni. Innymi słowy nie można zjeżdżać z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa. Dopuszcza się zjazd z ronda z innego niż prawy pas tylko i wyłącznie jeżeli układ pasów wskazuje na taką możliwość (np. na rondach turbinowych lub skrzyżowaniach z wyspą centralną).

10. CZY DOZWOLONE JEST OBJECHANIE RONDA PRAWYM PASEM?
Tak – jeżeli oznakowanie poziome tego nie zabrania. Jeżeli mamy koncentrycznie wyznaczone pasy ruchu (a tak powinny być oznakowane ronda) , pojazd poruszający się po rondzie znajduje się w ruchu okrężnym i porusza się zgodnie z wyznaczonymi pasami ruchu.
Jest to podstawowa idea ruchu okrężnego.

11. KIEDY UŻYWAMY KIERUNKOWSKAZU?
Kierunkowskazu używamy w trakcie zmiany kierunku jazdy z ruchu okrężnego na kierunek ruchu dozwolony na wylocie skrzyżowania.
W praktyce używanie kierunkowskazu na jedno-pasowym rondzie ogranicza się do użycia prawego kierunkowskazu podczas zjeżdżania ronda.
Na rondach wielo-pasowych kierunkowskazu używamy ponadto to zasygnalizowania zmiany pasa ruchu.

12. JAKA JEST INTERPRETACJA POLICJI I SĄDÓW W POLSCE?
Zgodnie z powyższą interpretacją rozstrzyga zarówno Policja jak i Sądy w Polsce.
Tutaj mamy przykład kolizji pojazdu który zjeżdżał z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa i pojazdu który objeżdżał rondo prawym (zewnętrznym) pasem.
Obrazek
Obrazek

Zarówno policja jak i sąd orzekły winę tego który zjeżdżał z ronda z lewego pasa.

13. SKĄD WZIĘŁY SIĘ ZATEM INNE NIEPRAWIDŁOWE INTERPRETACJE (SKRĘTU W LEWO NA RONDZIE, ZJAZDU Z LEWEGO PASA, ZAKAZU OBJEŻDŻANIA RONDA PRAWYM PASEM).
Niestety w Polsce pojawiła się grupa osób które zaczęły uczyć niezgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym oraz niezgodnie z Konwencją Wiedeńską. Traktują nieprawidłowo Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym jak zwykłe skrzyżowanie na którym można skręcić w lewo.
Taka interpretacja jest niedopuszczalna, zarówno w Polsce jak i innych krajach europejskich.
Taka interpretacja zagraża bezpieczeństwu na drogach a jej rozpowszechnianie jest najczęstszą przyczyną nieprawidłowego zachowania kierowców na rondach - zjazdu z ronda z lewego(wewnętrznego) pasa.
W związku z powyższym rozpoczynamy w Polsce akcję POPRAWNIE na RONDACH!

Wykładnia Konwencji o Ruchu (Wiedeńskiej ) jest taka sama dla wszystkich prawostronnie jeżdżących krajów UE.
Wszystkie te kraje mają obowiązek dostosować swoje krajowe prawo do postanowień Konwencji Wiedeńskiej na mocy art.3 KW.
Wiele krajów europejskich uściśliło swoje prawo żeby nie było żadnych możliwości interpretacyjnych i żeby ich prawo było w 100% zgodne z Konwencją Wiedeńską.
Polskie Ministerstwo Transportu uznało że nasza Ustawa - Prawo o Ruchu Drogowym jest zgodna z Konwencją Wiedeńską i nie ma potrzeby jej zmieniać czy uściślać.
Takie zasady panują we wszystkich krajach ościennych Polski, ale także we wszystkich krajach UE o ruchu prawostronnym.


Ostatnio zmieniony ndz lis 03, 2013 14:46 przez POPRAWNIEnaRONDZIE1, łącznie zmieniany 3 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 11:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 17, 2009 21:09
Posty: 6399
Lokalizacja: E-g/Gda
Tego się czytać nie da. Bełkot bez rzeczowych argumentów i konkretów. Zupełny brak obiektywizmu- podanie jednego wyroku zupełnie pomijając, że są także zupełnie przeciwne. Są setki rond, gdzie można bez problemu zjechać z lewego pasa, bo w ten sposób są teraz mniejsze ronda projektowane. Do tego nie brakuje rond, z których się zjeżdża 'prosto' i takie często można opuścić z 2, czy 3 pasów nawet.

I piszę to jako 'przeciwnik skrętu w lewo na rondzie'. Chociaż przy pojawiających sie takich 'akcjach' niedługo będzie wstyd się do tego przyznać.

_________________
Obrazek
http://mammografia.elblag.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 11:12 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
lith pisze:
Tego się czytać nie da. Bełkot bez rzeczowych argumentów i konkretów. Zupełny brak obiektywizmu- podanie jednego wyroku zupełnie pomijając, że są także zupełnie przeciwne.

Ty za to bardzo rzeczowo i merytoryczne uzasadniłeś swoją opinię....

Bełkot bez rzeczowych argumentów i konkretów?- W którym miejscu? Przecież masz możliwość dyskusji. Wypowiedz się jeżeli się nie zgadzasz. Powołaj się na odpowiedni przepis, podaj odpowiednie wyrok...itd.

lith pisze:
Do tego nie brakuje rond, z których się zjeżdża 'prosto' i takie często można opuścić z 2, czy 3 pasów nawet.

Doczytaj:
Dopuszcza się zjazd z ronda z innego niż prawy pas tylko i wyłącznie jeżeli układ pasów wskazuje na taką możliwość (np. na rondach turbinowych lub skrzyżowaniach z wyspą centralną).


lith pisze:
Są setki rond, gdzie można bez problemu zjechać z lewego pasa, bo w ten sposób są teraz mniejsze ronda projektowane.


Pozwól że ci wyjaśnię dlaczego te ronda są nieprawidłowo oznakowane na przykładzie ronda AK Radosław w Warszawie.
------------------------
Rondo "AK Radosław" w Warszawie jest nieprawidłowo oznakowane. Oznakowanie poziome jest sprzeczne z ruchem okrężnym wyznaczonym przez znak C-12.
Przy wylotach mamy niedopuszczalne i niebezpieczne przeplatanie kierunków ruchu w wielu miejscach na tym rondzie.
Będę interweniował w tej sprawie.

Taka segregacja ruchu przez oznakowanie poziome jest niedopuszczalna.
W momencie gdy opady śniegu zasłonią oznakowanie poziome dojdzie do wielu kolizji między kierowcami którzy jadą "na pamięć" a innymi którzy jadą zgodnie ze znakiem C-12.

Oznakowanie poziome ma być uzupełnieniem oznakowania pionowego, nie może być z nim sprzeczne.

Przez to nonsensowne oznakowanie projektant stworzył dodatkowo 12 punktów kolizyjnych przy wylotach (po 3 przy każdym wylocie)
Tutaj trajektorie ruchu pojazdów (wszystkie jadą zgodnie z oznakowaniem na tym CUDO - rondzie)

Taka sama sytuacja jest przy każdym wylocie.
Mamy 12 dodatkowych punktów kolizyjnych w porównaniu z prawidło oznakowanym skrzyżowaniem o ruchu okrężnym.

ZGROZA - Chciałbym zobaczyć statystyki policyjne z tego cudaka.

Obrazek
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 11:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz maja 17, 2009 21:09
Posty: 6399
Lokalizacja: E-g/Gda
Jest n'ty temat o tym samym, więc absolutnie nie mam zamiaru się udzielać i sie licytować. Wszystko co miałem do napisania na ten temat przez ostatnie kilka lat nie raz napisałem. Śmieszy mnie tylko z jaką stanowczością piszesz o rzeczach, które nie wynikają z niczego. A potem powołujesz się na nie, jakby było to coś oczywistego. Powołujesz sie na 'zagranicę' jakby tam z lewego pasa ronda nigdzie nie opuszczano, a Polska była jakimś wyjątkiem. Imo zupełnie nieobiektywnie przedstawiłeś sytuację jazdy po rondach. A raczej opisałeś jak byś chciał, żeby się po rondach w PL jeździło, a nie jak się jeździ.

_________________
Obrazek
http://mammografia.elblag.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 12:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 18, 2011 22:06
Posty: 2855
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
...proszę o merytoryczną dyskusję i przedstawienie rzeczowych argumentów jeżeli ktoś ma inne zdanie.
Poproszę o wyjaśnienie czym tak naprawdę jest kierunek jazdy i zmiana kierunku jazdy, bo znów pierdyknąłeś referat ale nie wyjaśniłeś jego podstaw.
-----
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
Rondo "AK Radosław" w Warszawie jest nieprawidłowo oznakowane. Oznakowanie poziome jest sprzeczne z ruchem okrężnym wyznaczonym przez znak C-12.
Przy wylotach mamy niedopuszczalne i niebezpieczne przeplatanie kierunków ruchu w wielu miejscach na tym rondzie.
Będę interweniował w tej sprawie.
Fakt, oznakowanie tego ronda to jakaś farsa. I nie chodzi mi tutaj o oznakowanie znakiem C-12 skrzyżowania, na którym ruch nie odbywa się wokół wyspy centralnej tylko o rozbieżność strzałek PRZED skrzyżowaniem z organizacją ruchu na wyjeździe. Chcąc przejechać przez skrzyżowanie na wprost ustawić się możemy przed skrzyżowaniem na prawym pasie. Już przy pierwszym zjeździe czeka nas niemiłe zaskoczenie. Okazuje się bowiem, że zewnętrzny pas, na którym znaleźliśmy się sugerując się strzałką przed skrzyżowaniem nie prowadzi nas na wprost przez skrzyżowanie tylko wyprowadza nas w pierwszą drogę ze skrzyżowania. Aby przejechać przez skrzyżowanie na wprost musimy będąc na skrzyżowaniu dwukrotnie przejechać przez inne pasy ruchu. Jaki to manewr i jak go powinniśmy zgodnie z PoRD wykonać wnikać nie będę.
=====
Jak dla mnie wątek do zamknięcia. Najróżniejsze teorie już wielokrotnie na Forum prezentowano - faktu tu mamy jedna z nich opisaną od A do Z, więc warto aby wątek na Forum pozostał. Ale znów brak wytłumaczenia podstaw teorii, a te próbujemy odnaleźć w równolegle toczącej się dyskusji. Post ciekawy ale mało konstruktywny. Piszę to z całym szacunkiem za ogrom pracy, który w napisanie tego referatu został wożony.

_________________
"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem." - jak powiedział jeden z mistrzów siłowni.

"Straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers" - Colin McRae.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 12:29 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
Cytuj:
Poproszę o wyjaśnienie czym tak naprawdę jest kierunek jazdy i zmiana kierunku jazdy, bo znów pierdyknąłeś referat ale nie wyjaśniłeś jego podstaw.

Nie ma sprawy:
KIERUNEK JAZDY - TO KONKRETNY KIERUNEK RUCHU PRZYJĘTY PRZEZ PORUSZAJĄCY SIĘ POJAZD.

TUTAJ MASZ KIERUNKI RUCHU:
Obrazek
Obrazek



A TUTAJ WYJAŚNIENIE KIERUNKU JAZDY:

Na poniższym rysunku - strzałkami masz zaznaczone KIERUNKI RUCHU na poszczególnych jezdniach.
Pojazd porusza się od punktu nr1 do punktu nr2.
Obrazek

Poruszający się pojazd - jako swój KIERUNRK JAZDY przyjmuje kolejno poszczególne KIERUNKI RUCHU.

I tak KIERUNKAMI JAZDY będą w kolejności - kierunki ruchu : niebieski - zielony - czerwony - fioletowy.

Pojazd zmienia kierunki ruchu w miejscach zaznaczonych czarnymi punktami. Raz skręca w lewo - na zwykłym skrzyżowaniu i dwa razy w prawo - na SoRO.

Wszystko jasne, klarowne, czytelne, proste.

P.S. Kierunku jazdy i kierunku ruchu nie można mylić z KIERUNKIEM - pojęciem często występującym w PoRD.
KIERUNEK - (zgodnie z definicją ze słownika SJP) - strona w którą ktoś lub coś się zwraca lub porusza.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 12:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 18, 2011 22:06
Posty: 2855
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
Poruszający się pojazd - jako swój KIERUNRK JAZDY przyjmuje kolejno poszczególne KIERUNKI RUCHU.I tak KIERUNKAMI JAZDY będą w kolejności - kierunki ruchu : niebieski - zielony - czerwony - fioletowy.
Zadziwiająco trafne spostrzeżenie! Do tej części Twojej wypowiedzi nie mam uwag.

_________________
"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem." - jak powiedział jeden z mistrzów siłowni.

"Straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers" - Colin McRae.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 12:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 25, 2009 01:56
Posty: 1002
Lokalizacja: Wrocław
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
proszę o merytoryczną dyskusję i przedstawienie rzeczowych argumentów jeżeli ktoś ma inne zdanie)
Ad. 4 DLACZEGO NA RONDZIE NIE MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Precyzyjnie ujmując, na rondzie można skręcić w lewo, ale skończyłoby się to wjazdem na wyspę. Natomiast nie należy mówić o skręcaniu w kontekście usytuowania względem siebie wlotu i wylotu skrzyżowania, przez które pojazd przejeżdża: to jest trasa przejazdu.
Ad 9. CZY DOZWOLONE JEST ZJEŻDŻANIE Z RONDA Z LEWEGO PASA?
Zacznijmy może od pytania, czy istnieje możliwość zjechania z wewnętrznego pasa ronda, bez wjechania na zewnetrzny pas (nie dotyczy, rzecz jasna rond z pasami wyprowadzającymi). Pomijając teleportację - nie da się.
Siłą rzeczy - kierowca musi najpierw zmienić pas ruchu (i będzie przy prawej krawędzi), a następnie kierunek jazdy. Jeżeli uda mu się w wykonać obie czynności na wysokości wylotu - nie ma przeszkód.
W uproszczeniu - ile jest pasów na wylocie, z tylu pasów na rondzie da się zjechać, bez uprawiania ekwilibrystyki na drodze. Pozostaje kwestia ustąpienia pierwszeństwa przy zmianie pasa - na małym rondzie nie zawsze jest to wykonalne, a wręcz można zatarasować wewnętrzny pas. A jeśli wylot jest blisko wlotu, to dochodzi kolejny problem - zmianę pasa należy zasygnalizować na tyle wcześniej, żeby powstrzymać kierowcę, zbliżającego się do wlotu, od wjazdu na skrzyżowanie (a to jest około trzech sekund "zawczasu") - nierealne na małym rondzie.
Reasumując, wolno zjechać z wewnętrznego pasa, o ile jest możliwość wykonania tego manewru bez naruszania brd.
Ad 12. JAKA JEST INTERPRETACJA POLICJI I SĄDÓW W POLSCE?
Art 22.4. mówi wyraźnie "Kierujący [...] jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać [...]. Kierowcy brązowego auta nie ukarano za to, że zjechał zwewnętrznego pasa, tylko za to, że nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi na "wjeżdżanym" zewnętrznym pasie.
Ad 13. "pojawiła się grupa osób które zaczęły uczyć niezgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym"
Ależ uczą zgodnie z PoRD, tylko pojęcia biorą z Matrixa. Jeśli się utożsamia kierunek ruchu na drodze z kierunkiem jazdy pojazdu, a jeszcze rozpatruje to wszystko w odniesieniu do stron świata, to wychodzą cuda, ze zbiorczą zmianą kierunku na skrzyżowaniu włącznie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 13:05 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
Chciałbym jeszcze uprzedzić pytanie: Po co na rondzie pasy wewnętrzne skoro można zjechać tylko z zewnętrznego?

Można zadać analogiczne pytanie, po co na autostradzie dwa lub trzy pasy ruchu skoro ustawodawca w art. 16.3 zobowiązuje do jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

Trzeba zauważyć, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest skrzyżowaniem na którym dopuszczona jest możliwość wyprzedzania oraz zmiany pasa ruchu.
Jadąc wewnętrznym pasem, kierowca zobowiązany jest zmienić pas na zewnętrzny przed zjazdem z ronda ( zgodnie z art. 22.2 PoRD) - zbliżyć się do prawej krawędzi.

Nie jest to trudne zadanie gdyż pojazdy zjeżdżające z ronda z zewnętrznego pasa zostawiają miejsce do zmiany pasa ruchu.
W przypadku problemu ze zmianą pasa ruchu zawsze można objechać wyspę dookoła - w końcu to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Wtedy miejsce do zmiany pasa ruchu na pewno się znajdzie.


Przykład: Kierowca wjeżdża na rondo lewym pasem, samochód który jechał obok po prawej stronie - zjeżdża na 1 zjeździe. Wtedy kierowca zmienia pas na prawy i zjeżdża np. 2 lub 3 zjazdem.
Ważne jest to - że nie trzeba zmieniać pasa w ostatniej chwili przed samym zjazdem, trzeba to zrobić tylko jak tylko zrobi się wolne miejsce.

Przecież taka zasada pięknie funkcjonuje.
I nie ma tutaj miejsca na zajeżdżanie drogi z lewego pasa, co jest najczęstszą przyczyną kolizji na rondzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 13:34 
Offline

Rejestracja: śr lis 21, 2012 12:51
Posty: 455
panie "poprawnienarondzie" wszystko fajnie ładnie pan opisał, ale wyobraźnia pana ogranicza sie do jednego rodzaju rond, a jak wiemy w Polsce rondo, rondowi nie równe i twoje obrazki rond dotyczą tylko jednego rodzaju, gdzie jazda do okoła ronda jest wymuszona przez kształt ronda.
tu masz przykład ronda na którym jak to ładnie opisałeś "zjazd" drugim zjazdem jest normalnym przejazdem prosto przez rondo–taki kształt ronda.
https://maps.google.pl/maps?q=nowy+s%C4 ... .51,,0,7.1
z której strony byś na to rondo nie wjechał masz zjazd drugi po prostej lini więc idąc Twoim tokiem rozumowania, albo mam na środku ronda zmienić pas ze środkowego na prawy i "zjechać drugim zjazdem", albo zająć przed wjazdem na rondo pas lewy i objechać rondo dookoła a następnie zająć prawy pas i zjechać szóstym zjazdem. Jeżeli w pierwszej sytuacji można uznać to jeszcze za "normalne" (ale tylko z twojego monologu) to sytuacja kolizyjna jak nigdy bo auta skręcające w prawo (o przepraszam zjeżdżające pierwszym zjazdem) za każdym razem będą wymuszały na nas pierwszeństwo i do kolizji będzie dochodziło bardzo często - co nie jest zamysłem ronda jako skrzyżowania mało kolizyjnego. Tak druga opisana sytuacja jest nienormalna żeby objeżdżać rondo skore chcę jechać prosto z pasa wyznaczonego do takowej jazdy.
Aha dodam jeszcze od siebie że w mojej miejscowości najczęściej zdarzającymi się kolizjami są stłuczki nie przy zmianie pasów na rondzie - bo tu akurat wszyscy wiedzą jak się zachować, ale wymuszanie pierwszeństwa przy wjeździe na rondo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 14:12 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
Panie Henq:

9. CZY DOZWOLONE JEST ZJEŻDŻANIE Z RONDA Z LEWEO PASA?
Dopuszcza się zjazd z ronda z innego niż prawy pas tylko i wyłącznie jeżeli układ pasów wskazuje na taką możliwość (np. na rondach turbinowych lub skrzyżowaniach z wyspą centralną).

10. CZY DOZWOLONE JEST OBJECHANIE RONDA PRAWYM PASEM?
Tak – jeżeli oznakowanie poziome tego nie zabrania.

Wszystko jest w zgodzie z tym co napisałem.

Tutaj mamy skrzyżowanie z wyspą centralną, przed którym postawiono znak C-12. Czy jest to słuszne rozwiązanie? Wg mnie nie do końca, jednak mamy wiele w ten sposób oznakowanych skrzyżowań w Polsce.
Nie jest ono też zgodne z przykładowym oznakowaniem z Dz.U.2003.220.2181 Zał. 2 Rys 8.5.4.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 14:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 01, 2007 22:39
Posty: 3124
Lokalizacja: Lublin
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
Rondo "AK Radosław" w Warszawie jest nieprawidłowo oznakowane. Oznakowanie poziome jest sprzeczne z ruchem okrężnym wyznaczonym przez znak C-12.
Przy wylotach mamy niedopuszczalne i niebezpieczne przeplatanie kierunków ruchu w wielu miejscach na tym rondzie.
Będę interweniował w tej sprawie.

Hahahaha - interweniuj prędziutko.... i napisz klonie jaką odpowiedź dostałeś :mrgreen: Ja cię z błędu wyprowadzać nie zamierzam, ale chętnie poczytam jak zareaguje warszawski magistrat na twoją ignorancję :D

P.S. temat oczywiście do zamknięcia, a autor do kolejnego bana.

_________________
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 14:34 
Offline

Rejestracja: śr lis 21, 2012 12:51
Posty: 455
skoro dopuszcza się zjazd z ronda innym pasem niż prawy np pasem lewym to po kiego czorta wypisałeś artykuł by uświadomić wszystkim że zjeżdżać można tylko z pasa prawego? Zero rozumu zero składni na siłę chcesz coś wcisnąć innym.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 14:52 
Offline

Rejestracja: ndz lis 03, 2013 09:43
Posty: 8
Henq pisze:
skoro dopuszcza się zjazd z ronda innym pasem niż prawy np pasem lewym to po kiego czorta wypisałeś artykuł by uświadomić wszystkim że zjeżdżać można tylko z pasa prawego? Zero rozumu zero składni na siłę chcesz coś wcisnąć innym.

Dopuszcza się jeżeli pasy ruchu bezpośrednio wyprowadzają z ronda - i nie ma możliwości kontynuować z nich ruchu okrężnego. Na rondach klasycznych jest to niedopuszczalne.
Zresztą napisałem wcześniej dlaczego takie wyprowadzanie ruchu z ronda ( np. na rondzie "AK Radosław" ) przez oznakowanie poziome jest niebezpieczne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: ndz lis 03, 2013 15:35 
Offline

Rejestracja: śr lis 21, 2012 12:51
Posty: 455
POPRAWNIEnaRONDZIE1 pisze:
Dopuszcza się jeżeli pasy ruchu bezpośrednio wyprowadzają z ronda - i nie ma możliwości kontynuować z nich ruchu okrężnego.

No to kolejny przykład z tego samego ronda:
ja tu widzę że pas lewy skrajny wyprowadza z ronda i jest możliwość objechania wyspy.
Ale zapewne będziesz twierdził że jest to złe oznakowanie, a nie chcę nic mówić ale takich przykładów tak oznakowanych rond znajdziesz w Polsce multum. - więc co ustawodawca jest w błędzie? czy Ty ze swoją teorią?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group