"Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

"Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez LeszkoII » czwartek 27 grudnia 2012, 19:39

Mamy sytuację;
Obrazek

Znaki B-20 i A-7 ustawione w obrębie skrzyżowania dotyczą najbliższej jezdni.
Być może problem banalny, ale może się komuś z czytających Forum przydać.

Czerwona linia reprezentuje pojazd, który wcześniej wykonał lewoskręt z drogi z D-1.
Zielona linia przedstawia pojazd, który wyjechał z drogi podporządkowanej znakiem B-20.
Pytanie 1: Czym jest obręb w rozumieniu ustawy PoRD?
Pytanie 2: Kto ma pierwszeństwo w punkcie kolizyjnym(niebieski X)?

(Rozmiar skrzyżowania można sobie wyobrazić na podstawie widocznych samochodów)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez BOReK » czwartek 27 grudnia 2012, 20:53

1. W PoRD tego na pewno nie będzie, definicji należy szukać w rozporządzeniach i można sie tam zamotać - ja to przyjmuje na chłopski rozum.

2. Pierwszeństwo w tym punkcie będzie miał zielony - ma linię określającą gdzie się ma zatrzymać w związku ze znakiem, jak ją przekroczy to już po ptakach. Zresztą punkt kolizyjny jest w miejscu, którego nie wciągałbym już w obszar skrzyżowania. Z pewnością w tym punkcie nie można doszukać się "przecięcia" torów czy kierunków ruchu.

Jakby drogowcy chcieli, żeby w tym punkcie zielony puszczał czerwonego, to inaczej narysowaliby pasy albo dali jeszcze jakieś oznakowanie.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez dylek » czwartek 27 grudnia 2012, 22:28

Oba strumienie ruchu łączą się bezkolizyjnie...Zarówno czerwony jak i zielony mają własne wydzielone pasy za skrzyżowaniem do bezproblemowego opuszczenia tego skrzyżowania. Sytuacja w błękitnym punkcie to nic innego jak zmiana pasa ruchu...
P.S. jakoś wątpię, że linia jednostronnie przekraczalna zaczyna się bezpośrednio po powierzchni wyłączonej z ruchu...zapewne dla jeszcze większej czytelności jest tam pomiędzy jeszcze odcinek linii ciągłej...
Ostatnio zmieniony czwartek 27 grudnia 2012, 22:31 przez dylek, łącznie zmieniany 1 raz
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez MEL » czwartek 27 grudnia 2012, 22:31

Wyolbrzymiacie. Banał.
I tylko jedno może unicestwić marzenie - strach przed porażką
MEL
 
Posty: 410
Dołączył(a): niedziela 28 października 2007, 17:31
Lokalizacja: Nibylandia

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez szerszon » czwartek 27 grudnia 2012, 22:48

Zdziwiłbyś się :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez MEL » czwartek 27 grudnia 2012, 23:05

Ja tak czy siak czytając wypowiedzi większości na tym forum "teoretyków" mam takie obiekcje, że już mnie chyba nic nie zdziwi. Weź tu teraz prostym ludziom wytłumacz problematykę połączenia powierzchni wyłączonej, znaku B-20 i D-1 jak oni sprzęgła porządnie przytrzymać nie potrafią (mówie tu o kursantach)

I nie mogę czytać takich rzeczy bo mnie z roboty jutro wyleją jak zacznę siać herezję :D
I tylko jedno może unicestwić marzenie - strach przed porażką
MEL
 
Posty: 410
Dołączył(a): niedziela 28 października 2007, 17:31
Lokalizacja: Nibylandia

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez LeszkoII » piątek 28 grudnia 2012, 09:12

dylek napisał(a):P.S. jakoś wątpię, że linia jednostronnie przekraczalna zaczyna się bezpośrednio po powierzchni wyłączonej z ruchu...zapewne dla jeszcze większej czytelności jest tam pomiędzy jeszcze odcinek linii ciągłej...
Brawo! Wychwyciłeś mój niezamierzony błąd. Dodam jeszcze, że w realnym miejscu odcinek linii jednostronnie przerywanej jest dość krótki, gdyż za moment rozpoczyna się kolejna ciągła linia przed pasami. Trzeba sobie tak wycelować i niestety w praktyce pokonuję to skrzyżowanie prawie tak, jakbym ustępował pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Podobieństwo polega na tym, że zaczynając wchodzić w łuk oglądam się w prawo w okolice obszaru ze znakiem B-20. Uważam, że lepiej wcześniej niż później za pomocą lusterek(z martwym polem niestety).
To skrzyżowanie jest świetnie skanalizowane i nigdy w miejscu X nie tworzą się zatory. Może dlatego, że z drogi podporządkowanej jest mały ruch.
Przykład może banał, ale wystarczy trochę skrócić miejsce wyznaczone z ruchu, trochę odchudzić no i proszę - już mamy wręcz odwrotną sytuację.

A co z tym obrębem skrzyżowania? Powtórzenia znaków A-7 i B-20 przed drugą jezdnią to nie lada rzadkość. Dobrze, że D-1 nie dotyczy najbliższego przecięcia kierunków na jezdni, bo byłoby nieciekawie.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez maryann » piątek 28 grudnia 2012, 13:13

Możesz podać link do tego miejsca, bo jak by nie patrzył... to bardzo oryginalny skręt w lewo! Nic więcej nie zmyśliłeś? To nie GB?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez Henq » piątek 28 grudnia 2012, 13:52

maryann napisał(a):Możesz podać link do tego miejsca, bo jak by nie patrzył... to bardzo oryginalny skręt w lewo! Nic więcej nie zmyśliłeś? To nie GB?

Dokładnie dziwne skrzyżowanie, skoro namalowałeś tam linię przerywaną i twierdziłeś, że to "specjalnie", to może jeszcze "specjalnie" jakąs niespodziankę namalowałes :)
Czy pod znakiem D-1 jest tabliczka informująca w którą stronę na tym skrzyżowaniu przebiega droga z pierwszeństwem? w lewo czy też nie ma tabliczki i droga z pierwszeństwem jest prosto?
Skoro jest tam linia przerywana i wszystko jest jednym skrzyżowaniem to dlaczego twierdzicie,że auto ze nakiem "stop" ma pierwszeństwo przed autem ze znakim "droga z pierwszeństwem"?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez LeszkoII » piątek 28 grudnia 2012, 22:44

Bardzo proszę, już podaję: http://goo.gl/maps/xAk1b
Pion ma pierwszeństwo(brak łamanego pierwszeństwa)
Heniek :help: napisał(a):Skoro jest tam linia przerywana i wszystko jest jednym skrzyżowaniem to dlaczego twierdzicie,że auto ze Znakiem "stop" ma pierwszeństwo przed autem ze znakiEm "droga z pierwszeństwem"?
Gdyż przy definicji znaku B-20 jest wzmianka, że dotyczy on tylko najbliższej jezdni, jeśli jest ustawiony w "obrębie skrzyżowania". Stąd staram się dociec, czym jest owy OBRĘB. Jak ten obręb traktować na innych skrzyżowaniach, gdzie nie ma powtórzenia znaku a mamy drogę dwu-jezdniową?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez szerszon » piątek 28 grudnia 2012, 23:00

Henq napisał(a):Skoro jest tam linia przerywana i wszystko jest jednym skrzyżowaniem to dlaczego twierdzicie,że auto ze nakiem "stop" ma pierwszeństwo przed autem ze znakim "droga z pierwszeństwem"?

A w którym miejscu trzeba się zatrzymać w związku ze znakiem B-20 ? :?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez maryann » sobota 29 grudnia 2012, 09:50

LeszkoII napisał(a): czym jest owy OBRĘB?
http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal1_2.pdf - str. 8; tam jest namalowane mniej-więcej. A dla mnie zasada jest prosta- jest umieszczony przed(do 25- lub 50m). A jeśli skrzyżowanie się już zaczęłó, to jest w obrębie. Można by teraz zastanawiać się, gdzie zaczyna się skrzyżowanie, ale nie potrzeba. Jeśli jest za jakąś poprzeczna jezdnią, to jest dopiero w obrębie. Jeśli miałby być przed pierwszą jezdnią, to ze względu na niejednoznaczność tego o co pytasz na pewno dotyczyłby całego "skrzyżowania"(nie mylić ze "skrzyżowaniem z ruchem okrężnym").
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez LeszkoII » sobota 29 grudnia 2012, 10:33

Dzięki. Wynika, że obręb znaczy powierzchnia skrzyżowania/ połączenia dróg. Niestety zawsze błędnie rozumiałem to słowo. Uznawałem je jako "nieopodal", "w bezpośrednim, sąsiedztwie".
Wniosek - na rys. B-20 ustawiony jest przed skrzyżowaniem, czyli poza obrębem :)
Warto przedstawić inne przypadki skrzyżowań, wskazać miejsca gdzie znak powinien być powtórzony/zmieniony a gdzie nie jest to konieczne.

'obręb' w słowniku PWN => http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2491908
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: "Obręb skrzyżowania" przy zastosowaniu znaków B-20 i A-7

Postprzez Henq » sobota 29 grudnia 2012, 16:26

LeszkoII napisał(a):Bardzo proszę, już podaję: http://goo.gl/maps/xAk1b

O ho ho znów Nowy Sącz :) czyżbyś mieszkał tutaj, czy może zdawałeś tu prawko? :)
A teraz co do Twojego rysunku, tak jak pisałem specjalnie kilka niespodzianek włożyłeś, nie ma tam nigdzie znaku że jest droga z pierwszeństwem nigdzie nie ma D-1 tak jak na Twoim rysunku i w takiej sytuacji zmienia się całe postrzeganie tego skrzyżowania i zjazdu, trzeba to brać jako dwie oddzielne sytuacje.
Poprawie Twój rysunek i wyjaśnię na nim o co chodzi w tym miejscu:
Obrazek

Kwadratem czerwonym zaznaczyłem skrzyżowanie do którego ma się znak STOP i tylko do tego skrzyżowania.
Kwadrat zielony to już inna sytuacja. Na Twoim rysunku zieloną strzałką (tą drugą za zatrzymaniem) zaznaczona jest droga która jest równorzędna do drogi zaznaczonej czerwoną linią (gdyż nie ma tego znaku D-1 przed czerwoną a za skrzyżowaniem ze stopem nie ma znaku A-7 dla zielonej strzałki) więc auta jadące czerwonym pasem i chcące zmienić go na zielony pas muszą przepuścić auta z tego pasa.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości