Pierwsze pytanie brzmi: jakie w ogóle ma znaczenie to, jakim walec jest pojazdem?
Z ilości śladów, jakie miałby zostawiać w zależności od swojej konstrukcji nie wynikają żadne konkretne skutki. Nikt więc nie definiował tego, ile konkretnie śladów musi pozostawiać walec drogowy, żeby być walcem.
Liczba śladów jest ważna jedynie w przypadku motocykla czy motoroweru (bo musi to być pojazd samochodowy
jedno lub dwuśladowy - innej opcji nie ma). Kiedyś było ważne w przypadku roweru - rower wielośladowy nie miał kilku istotnych przywilejów, ale już to zamieniono na inne przepisy.
Mało tego, w PRD w ogóle nie mamy
żadnej definicji jednośladu (pojazdu jednośladowego). Ilekroć więc ustawa odwołuje się do tego pojęcia, musimy sięgnąć po wykładnie językową. Słownik PWN mówi:
pojazd jednośladowy «pojazd o kołach ustawionych w rzędzie jedno za drugim tak, że podczas ruchu pojazdu po linii prostej pozostawiają tylko jeden ślad»Czyli ważne jest po prostu to, w jaki sposób został ten walec drogowy skonstruowany. Jeżeli został skonstruowany jako pojazd jednośladowy - jest jednośladem. Jeżeli został skonstruowany jako dwuślad - jest dwuśladem. Tylko... co z tego?
Oczywiście zanim ustalimy, czy walec drogowy jest
pojazdem jednośladowym, musimy wziąć pod uwagę fakt, czy w ogóle jest pojazdem. Tu już mamy jasną, ustawową definicję: pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane. Czyli kluczowe znaczenie ma fakt, czy walec, o którym rozmawiamy jest jednocześnie w stanie poruszać się po drodze, czy tylko ją budować, a przyjechać na miejsce "akcji" musi np. na lawecie, albo na ciężarówce - wtedy nie jest to pojazd, a zwykłe narzędzie.
Co do opinii niektórych przedmówców:
cman napisał(a):Jednośladowy może być tylko rower, motorower lub motocykl, a walec jest pojazdem wolnobieżnym (o ile jest dopuszczony do ruchu).
Przepisy nigdzie nie zamykają katalogu pojazdów jednośladowych do roweru, motocykla i motoroweru bo w ogóle nie definiują pojazdów jednośladowych. Definicja pojazdu wolnobieżnego także nie wyklucza jednośladów - więc nie wiem, co ma piernik do wiatraka. Wypowiedź kompletnie nie na temat, w dodatku błędna.
Teoretycznie pojazd jednośladowy o pojemności skokowej silnika pow. 50 cm^3 mogący konstrukcyjnie rozwinąć prędkość jedynie do 25 km/h będzie pojazdem jednośladowym (wykładnia językowa) i wolnobieżnym jednocześnie.
maryann napisał(a):A czy walec jest dopuszczony do ruchu?
Jak ktoś go dopuści, to będzie dopuszczony...
Widywałem takie walce w zamierzchłej przeszłości.
kg1956 napisał(a):Moim zdaniem walec jest pojazdem specjalnym.
Musiałby być jednocześnie pojazdem samochodowym. Możliwe? Teoretycznie tak... Ale takiego walca nie spotkałem w praktyce...
qwer0 napisał(a):Predzej jest to maszyna. Ale nawet to wg mnie nie wyklucza tego, ze jest jedno- czy wielo- sladowy.
Otóż to, 100% racji. Tak naprawdę, to tak, jak sobie ktoś walec skonstruuje, to takim będzie pojazdem. Musielibyśmy się zastanawiać nad konkretnym egzemplarzem walca.