szerszon napisał(a):PraktykRuchu napisał(a):Nie rozumiesz treści orzeczenia, więc nic ci na jego podstawie nie wyjaśnię.
Nie rozumiem treści orzeczenia, ponieważ każdy logicznie myślący widzi brak spójności w tym słowotoku.
Nie rozumiesz ani treści orzeczenia, ani też jednego wyrwanego z kontekstu zdania, które jednak nie stanowi całości oceny prawnej dokonanej przez WSA.
Całość uzasadnienia logicznie i zgodnie z prawem wyjaśnia błędność poglądu egzaminatora bezzasadnie żądającego od egzaminowanego włączania lewego kierunkowskazu przez rondem.
Jedynym merytorycznym zarzutem egzaminatora wobec decyzji SKO był zarzut naruszenia:
- art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym w zw. z § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, poprzez błędną wykładnię tych przepisów, prowadzącą do wniosku, że wprowadzenie ruchu okrężnego wyłącza stosowanie znaków pionowych i poziomych dotyczących zasad poruszania się podczas jazdy przez skrzyżowanie, a także innych reguł dotyczących zasad zmiany kierunku ruchu na skrzyżowaniach;
Sąd wykazał, że zarzut jest bezzasadny.
Stosownie do art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1260), kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
(...)
Stosownie do § 36 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393), znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Współwystępowanie tego znaku ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" skutkuje tym, że wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu. Nie zmienia to tego, że ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12.
Ma zatem rację Kolegium, że rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować.
Jak widać Sąd wyraźnie wskazał, w którym miejscu na rondzie następuje zmiana kierunku jazdy (przy zjeździe), a w którym nie następuje (przy wlocie). Więc pojęcie "zawczasu", w myśl art. 22 ust. 5, powinno się odnosić do miejsca, w którym następuje zmiana kierunku jazdy. W przypadku ronda oznacza to wylot z ronda a nie wlot.
Przepis art. 22 ust. 5 nie odnosi się do pojęć "wlot skrzyżowania/wjazd na skrzyżowanie" czy też "wylot/wyjazd/miejsce opuszczenia skrzyżowania" tylko do "zmiany kierunku jazdy".
Stąd też egzaminator bezzasadnie wymagał od egzaminowanej osoby sygnalizowania samego faktu wjazdu na rondo, skoro to nie na wjeździe następowała zmiana kierunku jazdy.
Również powołane przez egzaminatora znaki poziome nie stanowią samoistnej podstawy prawnej do sygnalizowania czegokolwiek.
Zarzuty i wnioski skargi stanowią w istocie kontynuację wyjaśnień skarżącej zawartych w piśmie z dnia [...] kwietnia 2017 r. oraz odwołaniu od decyzji wydanej przez organ I instancji. Odnosząc się do argumentacji skarżącej w tym zakresie należy stwierdzić, że poziome znaki drogowe "pas wyznaczony do skrętu w lewo i jazdy na wprost" (znak P–8a "strzałka kierunkowa na wprost" i P–8b "strzałka kierunkowa do skręcania") i znak drogowy pionowy F–10 "kierunki na pasach ruchu", o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogownych, nie oznaczają, że obowiązkiem egzaminowanego było przy wykonywaniu manewru skrętu w lewo, włączyć lewy kierunkowskaz przy wjeżdżaniu na rondo. Wspomniane znaki (P-8a i P-8b) - zgodnie z § 87 ust.1. cyt. rozporządzenia z dnia 31 lipca 2002 r. - oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką, zaś połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi. W myśl § 72 ust.1 ww. rozporządzenia, umieszczony obok jezdni znak F-10 "kierunki na pasach ruchu" wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.
Natomiast fakt pominięcia jednego wyrazu w opisie znaku F-10 nie wynika z błędu sędziego, tylko pracownika sądu, który zajmuje się wpisywaniem treści wyroków do internetowej bazy orzeczeń i anonimizowanem danych wynikających z tego wyroku. Sędziowie nie wpisują swoich wyroków do internetu.
Egzaminator ma "oryginalny" odpis tego wyroku, który zapewne nie zawiera tego błędu.
Dodam tylko co Sąd napisał o decyzji SKO:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze podzieliło stanowisko organu I instancji i wyjaśniło, że zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Kolegium podniosło, że stosownie do § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Zatem przy wjeździe na takie skrzyżowanie kierujący zachowuje swój dotychczasowy kierunek ruchu. Zmiana kierunku ruchu następuje dopiero przy opuszczaniu skrzyżowania o ruchu okrężnym. Z momentem opuszczenia ronda kierujący pojazdem powinien manewr ten zasygnalizować poprzez włączenie prawego kierunkowskazu. Wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie może sygnalizować zmiany kierunku ruchu lewym kierunkowskazem. Nie dotyczy to sytuacji, gdy wjazd na takie skrzyżowanie jest połączony ze zmianą pasa ruchu - w przypadku konieczności ominięcia przeszkody, czy też zmiany pasa na samym skrzyżowaniu, jeśli posiada ono co najmniej dwa pasy ruchu.
Ta decyzja jest prawidłowa.
Więc chcąc obalić wyrok WSA nie wystarczy pastwić się nad wyrażeniem: "zwykłe skrzyżowanie", dokonywać jego samowolnej interpretacji, zwłaszcza takiej, która nie była intencją WSA, i próbować w skardze kasacyjnej przyrównywać zachowanie na rondzie do zachowania przed skrzyżowaniem X bez C-12. Taki rzeczy są możliwe jedynie na forum.prawo.jazdy.com.pl ale nie przed NSA.
Egzaminator musiałby wykazać, że wymaganie od egzaminowanej osoby włączenia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo ma podstawę prawną w art. 22 ust. 5 PoRD, czyli, że sam wjazd na rondo powoduje zmianę kierunku jazdy, tym samym pojęcie "zawczasu" odnosi się do miejsca przed rondem.